וכעת ראיתי שכבר קדמם ר' משה מבורגושׂ, כמובא בספר מאירת עינים לר' יצחק דמן עכו (פרשת וישלח):כמו שחל אמר:וכך אמר מוהרנ"ת מברסלב בשם רבו הגדול אדוננו מוהר"ן זי"עבשובה ונחת אמר:כך אמר מוהר"ח מוולאז'ין בשם רבו הגדול אדוננו הגר"א זי"עבחור_צעיר אמר:אני הבנתי ההפך, שהסודות של הקבלה מתחילים איפה שהפילוסופיה נגמרת
וכאשר היה שומע החסיד המקובל ירא השמים מנעוריו, הר' משה ב"ר שלמה ב"ר שמעון מעיר בורגוש ז"ל, זכרון שבח על חכמי הפילוסופיה, היה גוער בהם ואומר להם: הפילוסופים שאתם משבחים חכמתם, דעו באמת כי מקום מעמד ראשם - מעמד רגלינו. ודבר זה מושכל ראשון למבינים.
בספר ישיבות בגדאד ח"ב עמ' 108 מובא בשם כת"י של רי"פ שכתב על עצמו שהוא משורש נשמת הנוב"י, ושם ח"ג עמ' 463-464 הביא מרשימות ר' שמואל דרזי שרי"פ היה גלגול הנוב"י וחזר בגלגול כדי לעסוק בתורת הקבלהציון הלא תשאלי אמר:לא התכוונתי לכך שהנודע ביהודה לא למד כלל קבלה אלא בודאי שידע גם ידע ולמד אך לא השתלם בזה לפום דרגתו !!!
כך שמעתי שכתב כך ר' יהודה פתייה והעיד על עצמו ...
כמו שחל אמר:בספר ישיבות בגדאד ח"ב עמ' 108 מובא בשם כת"י של רי"פ שכתב על עצמו שהוא משורש נשמת הנוב"י, ושם ח"ג עמ' 463-464 הביא מרשימות ר' שמואל דרזי שרי"פ היה גלגול הנוב"י וחזר בגלגול כדי לעסוק בתורת הקבלהציון הלא תשאלי אמר:לא התכוונתי לכך שהנודע ביהודה לא למד כלל קבלה אלא בודאי שידע גם ידע ולמד אך לא השתלם בזה לפום דרגתו !!!
כך שמעתי שכתב כך ר' יהודה פתייה והעיד על עצמו ...
יישר כח.כמו שחל אמר:וכך אמר מוהרנ"ת מברסלב בשם רבו הגדול אדוננו מוהר"ן זי"עבשובה ונחת אמר:כך אמר מוהר"ח מוולאז'ין בשם רבו הגדול אדוננו הגר"א זי"עבחור_צעיר אמר:אני הבנתי ההפך, שהסודות של הקבלה מתחילים איפה שהפילוסופיה נגמרת
יראתי בפצותי אמר:אם אמנה את גודלי הגדולים שבכל הדורות שהרחיקו לימוד הקבלה, יכלה הדף. אך גם תומכי לימוד הקבלה, אין מדובר בפילוסופיה ו"מחשבה" אלא כשמה, קבלה מרב לתלמיד, ורוב ככל ה"חידושים" ע"פ קבלה של חכמי דורנו (ולא רק) הם פילוסופיה במקרה הטוב. וכבר בחז"ל מצאנו שרק מעטים שבמעטים עסקו במעשה מרכבה, והיו שסרבו ללמוד גם כשרצו ללמדם כמבואר בחגיגה.
לא אדון אם שכמותך, רק החוצפה בה רמזת "רבותיך" ומה שכתבת בנבזותך היום על אחד מגדולי ישראל זצ"ל, אומרים מי אתה.ציון הלא תשאלי אמר:יראתי בפצותי אמר:אם אמנה את גודלי הגדולים שבכל הדורות שהרחיקו לימוד הקבלה, יכלה הדף. אך גם תומכי לימוד הקבלה, אין מדובר בפילוסופיה ו"מחשבה" אלא כשמה, קבלה מרב לתלמיד, ורוב ככל ה"חידושים" ע"פ קבלה של חכמי דורנו (ולא רק) הם פילוסופיה במקרה הטוב. וכבר בחז"ל מצאנו שרק מעטים שבמעטים עסקו במעשה מרכבה, והיו שסרבו ללמוד גם כשרצו ללמדם כמבואר בחגיגה.
אינו ראוי אשכול זה שאחד כמוך יכתוב הבלים כאלה ...
"יכלה הדף" - כי ריק הוא מתוכן אצלך !!! (רוב רובם של כל גדולי הדור התעסקו ולמדו, ומה שהנך לא יודע ולא שמעת ולא ראית ... אינה ראיה !!!
ועוד - שח"ו ככה להגדיא את כל גדולי המקובלים "פילוספים במקרה הטוב" ... אינך מכיר ואינך יודע ... כבר ראינו והבנו ... אל תראה את בורותך בנושאים בהם דלה השכלתך (ולצערי הנם הרבה)
ועוד - מה שרצו ללמדם בחגיגה - אלו ענינים אחרים לגמרי ... (אם תרצה יום אחד לדעת מהם ... אולי יספרו לך "רבותיך" ... )
בשובה ונחת אמר:יישר כח.כמו שחל אמר:וכך אמר מוהרנ"ת מברסלב בשם רבו הגדול אדוננו מוהר"ן זי"עבשובה ונחת אמר:כך אמר מוהר"ח מוולאז'ין בשם רבו הגדול אדוננו הגר"א זי"ע
אשמח למקור.
אני דוקא הבנתי להיפך ממש מד' מוהר"ן בכמה מקומות (בליקו"מ ובחיי מוהר"ן) כשמדבר בגנות הפילוסופיא ושאינה חכמה אמיתית.
לענ"ד כוונתו בזה להיפך ממש מד' רבנו הגר"א, דעיקר כוונתו לשלול חכמת הפילוסופיא, דהיינו דאינה חכמה כלל כלפי חכמת האמת, דהקבלה מתחלת היכן שהיא נגמרת, ואין בה ממש כלפי חכמת הקבלה. וככל דבריו המפורסמים בזה בגנות זו החכמה ובגנות המתפלספים והמחקרים וכו'.
ואף שודאי גם הגר"א מסכים עם זה, אך עיקר מה שאמר בציטוט הנ"ל הוא שהפילוסופיא היא קומה מתחת לקבלה, ויתכן שתהיה אף הדרך והמבוא אליה, כי שם בהמשך הציטוט איתא כן גם כלפי קבלת הרמ"ק למול קבלת האר"י. [ואף שפעמים שהגר"א התבטא בחריפות על הפילוסופיא, כביו"ד קע,ט כלפי דעת הרמב"ם בענין השדים, אבל מ"מ פעמים שהשתמש בה והחשיבה כחכמה, ואכמ"ל].
בבית בריסק הדבר מעניין מאד,יושב אוהלים אמר:שמעתי מאאמו"ר זצ"ל שמורו ורבו הג"ר אהרן קוטלר זצ"ל היה לומד באמצע הלילה בספרי קבלה.אליעזר ג אמר:וללא קבלה אין אפשרות ללמוד באופן שיטתי וראוי.
האם מישהו יודע ממי למד?
שמעתי ממו"ר הגרמ"ד סולוביצ'יק זצ"ל, שהגרב"ב ליבוביץ זצ"ל אמר על רבו מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל, ש"בשעות הקטנות של הלילה -הוא מסתכל ב"ספרים הקטנים". (ספרי קבלה היו מודפסים אז בגודל קטן).
האם מישהו יודע אצל מי למד הגר"ח מבריסק קבלה?
יראתי בפצותי אמר:אם אמנה את גודלי הגדולים שבכל הדורות שהרחיקו לימוד הקבלה, יכלה הדף.
פיניפיני אמר:בבית בריסק הדבר מעניין מאד,יושב אוהלים אמר:שמעתי מאאמו"ר זצ"ל שמורו ורבו הג"ר אהרן קוטלר זצ"ל היה לומד באמצע הלילה בספרי קבלה.אליעזר ג אמר:וללא קבלה אין אפשרות ללמוד באופן שיטתי וראוי.
האם מישהו יודע ממי למד?
שמעתי ממו"ר הגרמ"ד סולוביצ'יק זצ"ל, שהגרב"ב ליבוביץ זצ"ל אמר על רבו מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל, ש"בשעות הקטנות של הלילה -הוא מסתכל ב"ספרים הקטנים". (ספרי קבלה היו מודפסים אז בגודל קטן).
האם מישהו יודע אצל מי למד הגר"ח מבריסק קבלה?
אני שוחחתי ארוכות בנושא עם בן בנו של הגרי"ז, שידוע לי שמתעסק רבות [בצנעה] בקבלה ואמר לי שגם אביו וגם הגריז התעסקו רבות, [אך בצנעה] בקבלה.
שיחות הר"ן רכה:בשובה ונחת אמר:יישר כח.כמו שחל אמר:וכך אמר מוהרנ"ת מברסלב בשם רבו הגדול אדוננו מוהר"ן זי"עבשובה ונחת אמר:כך אמר מוהר"ח מוולאז'ין בשם רבו הגדול אדוננו הגר"א זי"ע
אשמח למקור.
מסופר על הגאון ר חצקל כהן שליטה (מגאוני ישיבת מיר ששולט ממש בכל מקום בעומק העיון) שבגיל 13 אביו הביא אותו למיר וסיפר שהאדמור מחבד אמר שנפש הילד מוכן ללימוד הנגלהאליעזר ג אמר:יש כאלו שבאו לעולמינו על מנת ללמוד נגלה לפי שורש נשמתם ומה שיש להם לתקן , ומסופר על הארי שאמר כך לבית יוסף .שיטה לא נודע למי אמר:ידוע מהזוה"ק כי יחס הנגלה והנסתר יחס של גוף ונשמה. גופי תורה ונשמתא דאורייתא. פנימיות התורה וחיצוניותה. והמקובלים האריכו לבאר גדלות לימוד חכמת הקבלה, שלזה נברא האדם ושאין להקב"ה הנאה אם אין עוסקים בזה. מאידך, הרי כמה תלמידי חכמים שלא היה להם עסק בנסתרות, ככל הנראה, לדוגמא, מרן הגר"מ פיינשטיין ז"ל, ומרן הגרא"מ שך ז"ל, ועכ"פ אין ספק שהיו כזה גדולי ישראל שלא היה להם עסק בנסתרות. אבל איך מסתדרים אם זה, אטו נאמר שחסר להם עיקר התורה, ושלא קיימו תכלית בריאתן. ואין לי ספק שחכמים אמיתיים בחכמת הקבלה כמו הגר"מ שפירא ז"ל או הגרי"א ווינטרויב ז"ל היה להם מהלך בזה. ואשמח לכל מי שיוכל לעזור לי.
ועוד שהיו בדורות אחרונים שסברו שאין ממי לקבל היום נסתר וללא קבלה אין אפשרות ללמוד באופן שיטתי וראוי.
שמא הכוונה למעשה ששמעתי, שהיה אחד ממתפללי המניין בביתו של הגרי''ז שהי' מתפלל נוסח ספרד, שפ' אחת אירע שהי' לו חיוב לגשת לעמוד לתפילת ליל שבת עקב יארצהייט, ואמר להגרי''ז שלא יבוא באותו שבוע להתפלל כי הוא מתפלל נוסח ספרד, ואמר לו הגרי''ז מדוע לא תיגש כאן לפני העמוד בנוסח שאתה נוהג ואין שום פסול בזה, וכשהגיע הזמן להתפלל כבה האור בביתו של הגרי''ז והיה אותו הש''צ נבוך, ואמר לו הגרי''ז וכי מה הבעיה את נוסח הגוונא אני אוכל לומר לך בע''פ, וכך הווה, ואח''כ אמר מי שאמר [אולי הגרי''ז עצמו] שהוא יודע את הנוסח מפני שהוא קטע מהזוהר.מ אלישע אמר:על הגרי"ז יש סיפור מהאדמור מקרלין שנכנס לראות איך הגרי"ז מדליק נרות חנוכה. ולאחר ההדלקה הודיע (האדמור) בהתרגשות "הוא יודע"
האשכול הזה יהיה מוזר הרבה יותר מוקדם, מי בכלל ילמד את הקבלה הנלמדת היום, את קבלת האר"י ולמעלה מזה יבין גם ילד בן 5, אנו נלמד תורה ששייכת לעולמות שאין בהם שום השגה כיום, ואף הנביאים לא השיגוה, ילד בן 5 יהיה כבר נביא, ואין כלל מושג איזה הארה תהיה בעולם, ואשפוך רוחי על כל בשר ונבאו בניכם ובנותיכם.לענין אמר:האשכול הזה, בעוד עשרים שנה יראה מתמיה, ובעוד שלשים שנה יראה מגוחך ממש.
למעשה, האידנא, כמעט כל ת"ח שדבר ה' יקר בעיניו, מוצא לו את הזמן הראוי להקדיש לזה, אם מפי סופרים ואם מפי ספרים.
ברוך ה' יש היום הרבה הרבה ת"ח שיש להם מושגי בסיס בקבלה, וישנם מאות שבקיאים ברמה גבוהה - שאפשר ללמוד אצלם לפחות את הבסיס.
יש גם ספרים מאד מאד מוצלחים שפותחים את האור למי שרק רוצה להשקיע [וזה לא השקעה מי יודע מה, אפשר בשישי שבת ללמוד שעתיים בספר קבוע, ולראות הרבה ברכה].
בעוד לא הרבה שנים, ת"ח שלא יבין בזה, יהיה מילתא דתמיהא או מילתא דלא שכיחא.
והמלצה קטנה, מי שלא יתחיל עם זה מקסימום בסביבות גיל שלשים, כמעט מובטח לו שלעולם לא יגיע לרמה גבוהה מדי.
יראתי בפצותי אמר:האשכול רלוונטי, ולא נראה שיהיה שינוי לפני שנזכה לאורו של משיח.לענין אמר:האשכול הזה, בעוד עשרים שנה יראה מתמיה, ובעוד שלשים שנה יראה מגוחך ממש.
למעשה, האידנא,...
שיטה לא נודע למי אמר:הרי כמה תלמידי חכמים שלא היה להם עסק בנסתרות, ככל הנראה, לדוגמא, מרן הגר"מ פיינשטיין ז"ל
תגובה:
בזכרוני ששמעתי ממו"ר שליט"א [שזכה ללמוד חברותא עם מרן הגרמ"פ זצ"ל] שהגר"מ ז"ל למד קבלה אצל זקינו של מו"ר [שהיה רב באמריקה ןלא כ"כ ידוע]. [ואולי גם לכן הכיר לו טובה הגרמ"פ וקירב את נכדו, אך זאת איני זוכר].
ראיתי פעם ספר או חוברת של דברים אודות הגר"ש אויערבאך זצ"ל, [אולי הו"ל הרב נובגרוצקי שליט"א] ושם מובא דברים נפלאים שאמר הגר"ש אודות דרגתו הנפלאה של הגר"ח בקבלה, ועל כך שדרך לימודו בנגלה - שהשפיעה על כל עולם הישיבות - היא מכח לימודו בקבלה, ע"ש, כי אולי זכרוני מטעני.יושב אוהלים אמר:שמעתי ממו"ר הגרמ"ד סולוביצ'יק זצ"ל, שהגרב"ב ליבוביץ זצ"ל אמר על רבו מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל, ש"בשעות הקטנות של הלילה -הוא מסתכל ב"ספרים הקטנים". (ספרי קבלה היו מודפסים אז בגודל קטן).
מוזר שאנשים שלא טעמו טעם נגלה רצים לעסוק בנסתר, ומי ביקש זאת מידכם וכו', לגבי הספר שהזכרת ערבך ערבא צריך, וסתם כדאי לדעת שעל פי קבלה (כמפורש בדברי האר"י) א"א להביא מקור לדבר מספר הזוהר, כי איננו יודעים באיזה עולם ובאיזה בחינה היו דבריו, כך שנצטרך להוכיח מהש"ס שהעיקר נסתר, ועד שלא יוכח נאמר שדברי הזוהר נאמרו לשייכים בזה, שהם מרכבה לשכינה.השפל באמת אמר:לא בדקתי אם הדבר כבר הובא לעיל אך ראיתי פעם ספר שלם שנקרא "הקדמות לחכמת האמת של בעל הסולם ששם מוכיח באותות ומופתים שחובה על כל אחד ואחד ללמוד קבלה בגיל 40 וגם לפני מי שעבד בדרך הפשט כמה שנים ומרגיש שזה לא מספק אותו חייב ללמוד חכמת האמת ועוד הוכחות וראיות ולא מצאתי מי שמתמודד עם הוכחותיו שם.
ולמעשה בדרך לימוד הקבלה מה שיצא לי הוא שאין כמו ההקדמה שלו לפירוש הזוה"ק והמבוא שם להבנת המושגים בקבלה ובמיוחד שהוא מבאר זאת ממש למעשה בחיי האדם ולא רק כהשכלה חיצונית.
אך את ההקדמה לחכמת הקבלה שיש שם פחות מומלץ ללמוד כי יש לו שם שיטה אישית מאד וחולק בה על רוב המפרשים הקדמונים כדוגמת האר"י והרמ"ק.
ולחסידים שבינינו אמליץ ללמוד סידור ר' שבתי ששם הקבלה מפורשת על פי דרך החסידות בצורה הברורה ביותר.
אני שייך לדור הישן ואינני יודע לעשות קישורים, לפני שאתה מתקיף כך הכנס נא ל"אוצר החכמה" וחפש ספר הקדמות לחכמת האמת של הר"י אשלג, תעבור על דבריו בתחילת הפרק הראשון ותבין.יראתי בפצותי אמר:מוזר שאנשים שלא טעמו טעם נגלה רצים לעסוק בנסתר, ומי ביקש זאת מידכם וכו', לגבי הספר שהזכרת ערבך ערבא צריך, וסתם כדאי לדעת שעל פי קבלה (כמפורש בדברי האר"י) א"א להביא מקור לדבר מספר הזוהר, כי איננו יודעים באיזה עולם ובאיזה בחינה היו דבריו, כך שנצטרך להוכיח מהש"ס שהעיקר נסתר, ועד שלא יוכח נאמר שדברי הזוהר נאמרו לשייכים בזה, שהם מרכבה לשכינה.השפל באמת אמר:לא בדקתי אם הדבר כבר הובא לעיל אך ראיתי פעם ספר שלם שנקרא "הקדמות לחכמת האמת של בעל הסולם ששם מוכיח באותות ומופתים שחובה על כל אחד ואחד ללמוד קבלה בגיל 40 וגם לפני מי שעבד בדרך הפשט כמה שנים ומרגיש שזה לא מספק אותו חייב ללמוד חכמת האמת ועוד הוכחות וראיות ולא מצאתי מי שמתמודד עם הוכחותיו שם.
ולמעשה בדרך לימוד הקבלה מה שיצא לי הוא שאין כמו ההקדמה שלו לפירוש הזוה"ק והמבוא שם להבנת המושגים בקבלה ובמיוחד שהוא מבאר זאת ממש למעשה בחיי האדם ולא רק כהשכלה חיצונית.
אך את ההקדמה לחכמת הקבלה שיש שם פחות מומלץ ללמוד כי יש לו שם שיטה אישית מאד וחולק בה על רוב המפרשים הקדמונים כדוגמת האר"י והרמ"ק.
ולחסידים שבינינו אמליץ ללמוד סידור ר' שבתי ששם הקבלה מפורשת על פי דרך החסידות בצורה הברורה ביותר.
יעויין גם ריש הקדמות ושערים לבעל הלשםהשפל באמת אמר:לא בדקתי אם הדבר כבר הובא לעיל אך ראיתי פעם ספר שלם שנקרא "הקדמות לחכמת האמת של בעל הסולם ששם מוכיח באותות ומופתים שחובה על כל אחד ואחד ללמוד קבלה בגיל 40 וגם לפני מי שעבד בדרך הפשט כמה שנים ומרגיש שזה לא מספק אותו חייב ללמוד חכמת האמת ועוד הוכחות וראיות ולא מצאתי מי שמתמודד עם הוכחותיו שם.
מנחת יהודה ובית לחם יהודה בפשטות זה כי שמו היה יהודה.ציון הלא תשאלי אמר:רבי יהודה פתאיה קרא לספריו : מנחת יהודה. בית לחם יהודה. מתוק לנפש. למול ספריו של הנודב"י : נודע ביהודה. ציון לנפש חיה (צל"ח). דגול מרבבה.
משבט הכהונא אמר:הקבלות .. הקבלה
הגבלה/ותמשבט הכהונא אמר:הקבלה
נראה לענ"ד (וכך שמעתי מיהודי אחד ת"ח (בנגלה) ועוסק רבות בתורת החסידותשיטה לא נודע למי אמר:ידוע מהזוה"ק כי יחס הנגלה והנסתר יחס של גוף ונשמה. גופי תורה ונשמתא דאורייתא. פנימיות התורה וחיצוניותה. והמקובלים האריכו לבאר גדלות לימוד חכמת הקבלה, שלזה נברא האדם ושאין להקב"ה הנאה אם אין עוסקים בזה. מאידך, הרי כמה תלמידי חכמים שלא היה להם עסק בנסתרות, ככל הנראה, לדוגמא, מרן הגר"מ פיינשטיין ז"ל, ומרן הגרא"מ שך ז"ל, ועכ"פ אין ספק שהיו כזה גדולי ישראל שלא היה להם עסק בנסתרות. אבל איך מסתדרים עם זה, אטו נאמר שחסר להם עיקר התורה, ושלא קיימו תכלית בריאתן. ואין לי ספק שחכמים אמיתיים בחכמת הקבלה כמו הגר"מ שפירא ז"ל או הגרי"א ווינטרויב ז"ל היה להם מהלך בזה. ואשמח לכל מי שיוכל לעזור לי.
אליעזר ג אמר:ועוד שהיו בדורות אחרונים שסברו שאין ממי לקבל היום נסתר וללא קבלה אין אפשרות ללמוד באופן שיטתי וראוי.
נראה לי שאמר כן על אמונה, ולא על קבלה.כמו שחל אמר:וכך אמר מוהרנ"ת מברסלב בשם רבו הגדול אדוננו מוהר"ן זי"עבשובה ונחת אמר:כך אמר מוהר"ח מוולאז'ין בשם רבו הגדול אדוננו הגר"א זי"עבחור_צעיר אמר:אני הבנתי ההפך, שהסודות של הקבלה מתחילים איפה שהפילוסופיה נגמרת
יושב אוהלים אמר:שמעתי ממו"ר הגרמ"ד סולוביצ'יק זצ"ל, שהגרב"ב ליבוביץ זצ"ל אמר על רבו מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל, ש"בשעות הקטנות של הלילה -הוא מסתכל ב"ספרים הקטנים". (ספרי קבלה היו מודפסים אז בגודל קטן).
האם מישהו יודע אצל מי למד הגר"ח מבריסק קבלה?