לימוד הנגלה ולימוד הנסתר

קפלן

משתמש רגיל
בדברי מרן ראש הישיבה הגר"י דיויד שליט"א שנמסרו הערב במאמר, נאמר שלא העיקר עצם הדיבורים, אלא החיבור לשורש, למקור העליון הקב"ה שהוא מוסר התורה.
ולפי"ז נמצא שגם בד"ת של נגלה יכול להיות 'נשמת הדברים', ויכול להיות להפך.
 

כמו שחל

משתמש ותיק
כמו שחל אמר:
בשובה ונחת אמר:
בחור_צעיר אמר:
אני הבנתי ההפך, שהסודות של הקבלה מתחילים איפה שהפילוסופיה נגמרת
כך אמר מוהר"ח מוולאז'ין בשם רבו הגדול אדוננו הגר"א זי"ע
וכך אמר מוהרנ"ת מברסלב בשם רבו הגדול אדוננו מוהר"ן זי"ע
וכעת ראיתי שכבר קדמם ר' משה מבורגושׂ, כמובא בספר מאירת עינים לר' יצחק דמן עכו (פרשת וישלח):
 וכאשר היה שומע החסיד המקובל ירא השמים מנעוריו, הר' משה ב"ר שלמה ב"ר שמעון מעיר בורגוש ז"ל, זכרון שבח על חכמי הפילוסופיה, היה גוער בהם ואומר  להם: הפילוסופים שאתם משבחים חכמתם, דעו באמת כי מקום מעמד ראשם - מעמד רגלינו. ודבר זה מושכל ראשון למבינים.
 

כמו שחל

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
לא התכוונתי לכך שהנודע ביהודה לא למד כלל קבלה אלא בודאי שידע גם ידע ולמד אך לא השתלם בזה לפום דרגתו !!!
כך שמעתי שכתב כך ר' יהודה פתייה והעיד על עצמו ...
בספר ישיבות בגדאד ח"ב עמ' 108 מובא בשם כת"י של רי"פ שכתב על עצמו שהוא משורש נשמת הנוב"י, ושם ח"ג עמ' 463-464 הביא מרשימות ר' שמואל דרזי שרי"פ היה גלגול הנוב"י וחזר בגלגול כדי לעסוק בתורת הקבלה
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
כמו שחל אמר:
ציון הלא תשאלי אמר:
לא התכוונתי לכך שהנודע ביהודה לא למד כלל קבלה אלא בודאי שידע גם ידע ולמד אך לא השתלם בזה לפום דרגתו !!!
כך שמעתי שכתב כך ר' יהודה פתייה והעיד על עצמו ...
בספר ישיבות בגדאד ח"ב עמ' 108 מובא בשם כת"י של רי"פ שכתב על עצמו שהוא משורש נשמת הנוב"י, ושם ח"ג עמ' 463-464 הביא מרשימות ר' שמואל דרזי שרי"פ היה גלגול הנוב"י וחזר בגלגול כדי לעסוק בתורת הקבלה

יישר כחך !!!

 
 

בשובה ונחת

משתמש ותיק
כמו שחל אמר:
בשובה ונחת אמר:
בחור_צעיר אמר:
אני הבנתי ההפך, שהסודות של הקבלה מתחילים איפה שהפילוסופיה נגמרת
כך אמר מוהר"ח מוולאז'ין בשם רבו הגדול אדוננו הגר"א זי"ע
וכך אמר מוהרנ"ת מברסלב בשם רבו הגדול אדוננו מוהר"ן זי"ע
יישר כח.
אשמח למקור.
אני דוקא הבנתי להיפך ממש מד' מוהר"ן בכמה מקומות (בליקו"מ ובחיי מוהר"ן) כשמדבר בגנות הפילוסופיא ושאינה חכמה אמיתית.
לענ"ד כוונתו בזה להיפך ממש מד' רבנו הגר"א, דעיקר כוונתו לשלול חכמת הפילוסופיא, דהיינו דאינה חכמה כלל כלפי חכמת האמת, דהקבלה מתחלת היכן שהיא נגמרת, ואין בה ממש כלפי חכמת הקבלה. וככל דבריו המפורסמים בזה בגנות זו החכמה ובגנות המתפלספים והמחקרים וכו'.
ואף שודאי גם הגר"א מסכים עם זה, אך עיקר מה שאמר בציטוט הנ"ל הוא שהפילוסופיא היא קומה מתחת לקבלה, ויתכן שתהיה אף הדרך והמבוא אליה, כי שם בהמשך הציטוט איתא כן גם כלפי קבלת הרמ"ק למול קבלת האר"י. [ואף שפעמים שהגר"א התבטא בחריפות על הפילוסופיא, כביו"ד קע,ט כלפי דעת הרמב"ם בענין השדים, אבל מ"מ פעמים שהשתמש בה והחשיבה כחכמה, ואכמ"ל].
 
 

ציון הלא תשאלי

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
אם אמנה את גודלי הגדולים שבכל הדורות שהרחיקו לימוד הקבלה, יכלה הדף. אך גם תומכי לימוד הקבלה, אין מדובר בפילוסופיה ו"מחשבה" אלא כשמה, קבלה מרב לתלמיד, ורוב ככל ה"חידושים" ע"פ קבלה של חכמי דורנו (ולא רק) הם פילוסופיה במקרה הטוב. וכבר בחז"ל מצאנו שרק מעטים שבמעטים עסקו במעשה מרכבה, והיו שסרבו ללמוד גם כשרצו ללמדם כמבואר בחגיגה.

אינו ראוי אשכול זה שאחד כמוך יכתוב הבלים כאלה ... 

"יכלה הדף" - כי ריק הוא מתוכן אצלך !!! (רוב רובם של כל גדולי הדור התעסקו ולמדו, ומה שהנך לא יודע ולא שמעת ולא ראית ... אינה ראיה !!!

ועוד - שח"ו ככה להגדיא את כל גדולי המקובלים "פילוספים במקרה הטוב" ... אינך מכיר ואינך יודע ... כבר ראינו והבנו ... אל תראה את בורותך בנושאים בהם דלה השכלתך (ולצערי הנם הרבה)

ועוד - מה שרצו ללמדם בחגיגה - אלו ענינים אחרים לגמרי ... (אם תרצה יום אחד לדעת מהם ... אולי יספרו לך "רבותיך" ... )

 
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
יראתי בפצותי אמר:
אם אמנה את גודלי הגדולים שבכל הדורות שהרחיקו לימוד הקבלה, יכלה הדף. אך גם תומכי לימוד הקבלה, אין מדובר בפילוסופיה ו"מחשבה" אלא כשמה, קבלה מרב לתלמיד, ורוב ככל ה"חידושים" ע"פ קבלה של חכמי דורנו (ולא רק) הם פילוסופיה במקרה הטוב. וכבר בחז"ל מצאנו שרק מעטים שבמעטים עסקו במעשה מרכבה, והיו שסרבו ללמוד גם כשרצו ללמדם כמבואר בחגיגה.

אינו ראוי אשכול זה שאחד כמוך יכתוב הבלים כאלה ... 

"יכלה הדף" - כי ריק הוא מתוכן אצלך !!! (רוב רובם של כל גדולי הדור התעסקו ולמדו, ומה שהנך לא יודע ולא שמעת ולא ראית ... אינה ראיה !!!

ועוד - שח"ו ככה להגדיא את כל גדולי המקובלים "פילוספים במקרה הטוב" ... אינך מכיר ואינך יודע ... כבר ראינו והבנו ... אל תראה את בורותך בנושאים בהם דלה השכלתך (ולצערי הנם הרבה)

ועוד - מה שרצו ללמדם בחגיגה - אלו ענינים אחרים לגמרי ... (אם תרצה יום אחד לדעת מהם ... אולי יספרו לך "רבותיך" ... )
לא אדון אם שכמותך, רק החוצפה בה רמזת "רבותיך" ומה שכתבת בנבזותך היום על אחד מגדולי ישראל זצ"ל, אומרים מי אתה.
רק שלא יחשבו שאני כתבתי את מה שאתה שם בפי, אומר שרוב גדולי ישראל סברו שרק גדולים בשנים ובתורה (רבים כתבו 40 ומילא כריסו וכו') יכולים לעסוק בקבלה, ויש שכתבו שהחרימו על ענין זה, ויעויין מהרש"א חגיגה פרק אין דורשין. אף אחד לא זלזל כמובן בקבלה ובוודאי לא בקבלת קודש הקודשים האר"י (לשון הט"ז או"ח קכז), אבל צריך רב, ושלא להוסיף מעצמיך ע"פ דמיון. והרבה ממה שמכונה היום מקובלים (ובעיקר סוג של בעלי מחשבה) זה פשוט פילוסופיה.
ושוב לא אדון עם שכמותך, רק שלא יהיה מי שיאמין שאת מה שאתה כתבת כאן ובעוד מקום, חלילה התכוונתי לומר.
נ.ב. א. עיקר הקבלה זה המשכת אא"ס לשורש נשמתו כמבואר בדברי המהרח"ו, ומי שלא עושה עצמו מרכבה לשכינה, בהכרח שמקצץ בנטיעות,
ב. אפשר למצוא הרבה שלא יודעים בתורה ודורשים בנסתרות דרשות של דופי ה"י.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
בשובה ונחת אמר:
כמו שחל אמר:
בשובה ונחת אמר:
כך אמר מוהר"ח מוולאז'ין בשם רבו הגדול אדוננו הגר"א זי"ע
וכך אמר מוהרנ"ת מברסלב בשם רבו הגדול אדוננו מוהר"ן זי"ע
יישר כח.
אשמח למקור.
אני דוקא הבנתי להיפך ממש מד' מוהר"ן בכמה מקומות (בליקו"מ ובחיי מוהר"ן) כשמדבר בגנות הפילוסופיא ושאינה חכמה אמיתית.
לענ"ד כוונתו בזה להיפך ממש מד' רבנו הגר"א, דעיקר כוונתו לשלול חכמת הפילוסופיא, דהיינו דאינה חכמה כלל כלפי חכמת האמת, דהקבלה מתחלת היכן שהיא נגמרת, ואין בה ממש כלפי חכמת הקבלה. וככל דבריו המפורסמים בזה בגנות זו החכמה ובגנות המתפלספים והמחקרים וכו'.
ואף שודאי גם הגר"א מסכים עם זה, אך עיקר מה שאמר בציטוט הנ"ל הוא שהפילוסופיא היא קומה מתחת לקבלה, ויתכן שתהיה אף הדרך והמבוא אליה, כי שם בהמשך הציטוט איתא כן גם כלפי קבלת הרמ"ק למול קבלת האר"י. [ואף שפעמים שהגר"א התבטא בחריפות על הפילוסופיא, כביו"ד קע,ט כלפי דעת הרמב"ם בענין השדים, אבל מ"מ פעמים שהשתמש בה והחשיבה כחכמה, ואכמ"ל].


יש הסבר אחד (כמדומה בחיי מוהר"ן) שכל חכמת הפילוסופים היא בגשמיות עולם העשיה.
והקבלה מתחילה מנשמת עולם העשיה.

ולגבי ספרי המקובלים עצמם כבר יש דרגות בזה בעולמות עליונים.
(על ספרי ... שמעתי שהם באחוריים של עולם הבריאה)

הגר"א אמר שהוציא שני דברים בלבד מהפילוסופיה


 
 

פיניפיני

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
אליעזר ג אמר:
וללא קבלה אין אפשרות ללמוד באופן שיטתי וראוי.
שמעתי מאאמו"ר זצ"ל שמורו ורבו הג"ר אהרן קוטלר זצ"ל היה לומד באמצע הלילה בספרי קבלה.
האם מישהו יודע ממי למד?

שמעתי ממו"ר הגרמ"ד סולוביצ'יק זצ"ל, שהגרב"ב ליבוביץ זצ"ל אמר על רבו מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל, ש"בשעות הקטנות של הלילה -הוא מסתכל ב"ספרים הקטנים". (ספרי קבלה היו מודפסים אז בגודל קטן).
האם מישהו יודע אצל מי למד הגר"ח מבריסק קבלה?
בבית בריסק הדבר מעניין מאד,
אני שוחחתי ארוכות בנושא עם בן בנו של הגרי"ז, שידוע לי שמתעסק רבות [בצנעה] בקבלה ואמר לי שגם אביו וגם הגריז התעסקו רבות, [אך בצנעה] בקבלה.

 
 

מ אלישע

משתמש ותיק
על הבית הלוי מספרים שידע את הזהר על פה.
על בנו הגר""ח מספרים בעניין לבנת הספיר.
על הגרי"ז יש סיפור מהאדמור מקרלין שנכנס לראות איך הגרי"ז מדליק נרות חנוכה. ולאחר ההדלקה הודיע (האדמור) בהתרגשות "הוא יודע"
(כמדומה שאיני זוכר את המקור לסיפור האחרון)
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
אם אמנה את גודלי הגדולים שבכל הדורות שהרחיקו לימוד הקבלה, יכלה הדף. 

אלו שהרחיקו קבלה היה רק מחמת חששות שיכולים לבא מזה למי שאינו ראו, ובנוגע הציבור בכללי, ולא למי שהוא יר"ש ומלא תורה ועבודה.
והרבה פרשו מזה מחמת מה שהיה עם כת שץ ימ"ש, (וכמו שכתב חתן הפני היהושע על חותנו) 
 

שראלטשיק

משתמש ותיק
פיניפיני אמר:
יושב אוהלים אמר:
אליעזר ג אמר:
וללא קבלה אין אפשרות ללמוד באופן שיטתי וראוי.
שמעתי מאאמו"ר זצ"ל שמורו ורבו הג"ר אהרן קוטלר זצ"ל היה לומד באמצע הלילה בספרי קבלה.
האם מישהו יודע ממי למד?

שמעתי ממו"ר הגרמ"ד סולוביצ'יק זצ"ל, שהגרב"ב ליבוביץ זצ"ל אמר על רבו מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל, ש"בשעות הקטנות של הלילה -הוא מסתכל ב"ספרים הקטנים". (ספרי קבלה היו מודפסים אז בגודל קטן).
האם מישהו יודע אצל מי למד הגר"ח מבריסק קבלה?
בבית בריסק הדבר מעניין מאד,
אני שוחחתי ארוכות בנושא עם בן בנו של הגרי"ז, שידוע לי שמתעסק רבות [בצנעה] בקבלה ואמר לי שגם אביו וגם הגריז התעסקו רבות, [אך בצנעה] בקבלה.

בזכרוני על הגרמד"ס זצ"ל (כמדומה מתקופה שלמדתי בישיבתו) שאמרו שראו בכל פעם שהסתכלו בספרי כתבי האריז"ל בביתו, שהסימן על הדף היכן הוא אחוז היה במקום אחר (אין לי מושג על אמיתות הדברים).
 

כמו שחל

משתמש ותיק
בשובה ונחת אמר:
כמו שחל אמר:
בשובה ונחת אמר:
כך אמר מוהר"ח מוולאז'ין בשם רבו הגדול אדוננו הגר"א זי"ע
וכך אמר מוהרנ"ת מברסלב בשם רבו הגדול אדוננו מוהר"ן זי"ע
יישר כח.
אשמח למקור.
שיחות הר"ן רכה:

ואמר שבמקום שחכמת הפילוסופיא מסתימת שם מתחיל (חכמת האמת שהוא) חכמת הקבלה. (פרוש כי הפילוסופים לא חקרו כי אם עד הגלגלים, ומשם ולמעלה אין יודעים מאומה. וגם בהחכמות שמהגלגלים ולמטה גם כן הם נבוכים מאד ברובם ככולם כידוע להם בעצמם. וחכמת הקבלה מתחלת במקום שמסתימת חכמתם דהינו מהגלגלים ולמעלה. כי כל עולם העשיה עם הגלגלים בכלל, כוללת חכמת הקבלה בתבה אחת שהוא עולם העשיה. וכל חכמת הקבלה הוא מעשיה ולמעלה שהוא יצירה ובריאה ואצילות למעלה למעלה וכו'. וגם בעשיה בעצמה בפנימיות העשיה דהינו רוחניות העשיה אין להפילוסופים שום ידיעה כלל. אבל חכמת הקבלה מדברת רק משרש העשיה ברוחניות ומשם ולמעלה. נמצא שבמקום שמסתימת חכמתם של המחקרים משם מתחלת חכמת הקבלה:‏
גם אנכי שמעתי מפיו הקדוש לענין השגותיו הנוראים שדבר כמה פעמים מזה ואמר:‏ הלא אצל המחקרים מסתימת ידיעתם בגלגלים. ונדמה להם שמשם ולמעלה הוא רק עצם האלקות יתברך. ובאמת כל למוד הקבלה הוא בעולמות ומדרגות שמשם ולמעלה. כמו כן אפלו מי שהשיג חכמת הקבלה היטב שהוא חכמת האמת אף על פי כן אין חקר לתבונתו כי עדין יש גבוה מעל גבוה וכו':‏
 
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
אליעזר ג אמר:
שיטה לא נודע למי אמר:
ידוע מהזוה"ק כי יחס הנגלה והנסתר יחס של גוף ונשמה. גופי תורה ונשמתא דאורייתא. פנימיות התורה וחיצוניותה. והמקובלים האריכו לבאר גדלות לימוד חכמת הקבלה, שלזה נברא האדם ושאין להקב"ה הנאה אם אין עוסקים בזה. מאידך, הרי כמה תלמידי חכמים שלא היה להם עסק בנסתרות, ככל הנראה, לדוגמא, מרן הגר"מ פיינשטיין ז"ל, ומרן הגרא"מ שך ז"ל, ועכ"פ אין ספק שהיו כזה גדולי ישראל שלא היה להם עסק בנסתרות. אבל איך מסתדרים אם זה, אטו נאמר שחסר להם עיקר התורה, ושלא קיימו תכלית בריאתן. ואין לי ספק שחכמים אמיתיים בחכמת הקבלה כמו הגר"מ שפירא ז"ל או הגרי"א ווינטרויב ז"ל היה להם מהלך בזה. ואשמח לכל מי שיוכל לעזור לי.
יש כאלו שבאו לעולמינו על מנת ללמוד נגלה לפי שורש נשמתם ומה שיש להם לתקן , ומסופר על הארי שאמר כך לבית יוסף . 
ועוד שהיו בדורות אחרונים שסברו שאין ממי לקבל היום נסתר וללא קבלה אין אפשרות ללמוד באופן שיטתי וראוי. 
מסופר על הגאון ר חצקל כהן שליטה (מגאוני ישיבת מיר ששולט ממש בכל מקום בעומק העיון) שבגיל 13 אביו הביא אותו למיר וסיפר שהאדמור מחבד אמר שנפש הילד מוכן ללימוד הנגלה
 
 

הצבי

משתמש ותיק
מ אלישע אמר:
על הגרי"ז יש סיפור מהאדמור מקרלין שנכנס לראות איך הגרי"ז מדליק נרות חנוכה. ולאחר ההדלקה הודיע (האדמור) בהתרגשות "הוא יודע"
שמא הכוונה למעשה ששמעתי, שהיה אחד ממתפללי המניין בביתו של הגרי''ז שהי' מתפלל נוסח ספרד, שפ' אחת אירע שהי' לו חיוב לגשת לעמוד לתפילת ליל שבת עקב יארצהייט, ואמר להגרי''ז שלא יבוא באותו שבוע להתפלל כי הוא מתפלל נוסח ספרד, ואמר לו הגרי''ז מדוע לא תיגש כאן לפני העמוד בנוסח שאתה נוהג ואין שום פסול בזה, וכשהגיע הזמן להתפלל כבה האור בביתו של הגרי''ז והיה אותו הש''צ נבוך, ואמר לו הגרי''ז וכי מה הבעיה את נוסח הגוונא אני אוכל לומר לך בע''פ, וכך הווה, ואח''כ אמר מי שאמר [אולי הגרי''ז עצמו] שהוא יודע את הנוסח מפני שהוא קטע מהזוהר.
 

גופא דעובדא

משתמש ותיק
" ... הוא פלא גדול ... שכל התורה הנגלית לנו ולבנינו נקרא עץ חיים למחזיקים בה ולא ספר הזהר לבד ובפרט שהיה גנוז בימיהם וגם כל חכמת הקבלה היתה נסתרה בימיהם ונעלמה מכל תלמידי חכמים כ"א ליחידי סגולה ואף גם זאת בהצנע לכת ולא ברבים כדאיתא בגמרא וכמ"ש האריז"ל דדוקא בדורות אלו האחרונים מותר ומצוה לגלות זאת החכמה ולא בדורות הראשונים וגם רשב"י אמר בזוה"ק שלא ניתן רשות לגלות רק לו ולחביריו לבדם ...  (תניא אגרות קודש פכ"ו) עיי"ש המשך דבריו ואריכות לשונו
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
לענין אמר:
האשכול הזה, בעוד עשרים שנה יראה מתמיה, ובעוד שלשים שנה יראה מגוחך ממש.
למעשה, האידנא, כמעט כל ת"ח שדבר ה' יקר בעיניו, מוצא לו את הזמן הראוי להקדיש לזה, אם מפי סופרים ואם מפי ספרים.
ברוך ה' יש היום הרבה הרבה ת"ח שיש להם מושגי בסיס בקבלה, וישנם מאות שבקיאים ברמה גבוהה - שאפשר ללמוד אצלם לפחות את הבסיס.
יש גם ספרים מאד מאד מוצלחים שפותחים את האור למי שרק רוצה להשקיע [וזה לא השקעה מי יודע מה, אפשר בשישי שבת ללמוד שעתיים בספר קבוע, ולראות הרבה ברכה].
בעוד לא הרבה שנים, ת"ח שלא יבין בזה, יהיה מילתא דתמיהא או מילתא דלא שכיחא.
והמלצה קטנה, מי שלא יתחיל עם זה מקסימום בסביבות גיל שלשים, כמעט מובטח לו שלעולם לא יגיע לרמה גבוהה מדי.
האשכול הזה יהיה מוזר הרבה יותר מוקדם, מי בכלל ילמד את הקבלה הנלמדת היום, את קבלת האר"י ולמעלה מזה יבין גם ילד בן 5, אנו נלמד תורה ששייכת לעולמות שאין בהם שום השגה כיום, ואף הנביאים לא השיגוה, ילד בן 5 יהיה כבר נביא, ואין כלל מושג איזה הארה תהיה בעולם, ואשפוך רוחי על כל בשר ונבאו בניכם ובנותיכם.
בעולם שכל זה לצערנו עדיין לא קרה, האשכול רלוונטי, ולא נראה שיהיה שינוי לפני שנזכה לאורו של משיח.
 
 

לענין

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
לענין אמר:
האשכול הזה, בעוד עשרים שנה יראה מתמיה, ובעוד שלשים שנה יראה מגוחך ממש.
למעשה, האידנא,... 
האשכול רלוונטי, ולא נראה שיהיה שינוי לפני שנזכה לאורו של משיח.

אם למדוד לפי השינויים שכבר נעשו [וידועים לי באופן אישי עשרות אברכים ת"ח מופלגים בכל קנה מידה, שרכשו לעצמם ידיעות חשובות ברמה גבוהה בקבלת האריז"ל], אז המצב רחוק ממה שכותב כת"ר. 
 

שלו'

משתמש ותיק
שיטה לא נודע למי אמר:
הרי כמה תלמידי חכמים שלא היה להם עסק בנסתרות, ככל הנראה, לדוגמא, מרן הגר"מ פיינשטיין ז"ל

תגובה:
בזכרוני ששמעתי ממו"ר שליט"א [שזכה ללמוד חברותא עם מרן הגרמ"פ זצ"ל] שהגר"מ ז"ל למד קבלה אצל זקינו של מו"ר [שהיה רב באמריקה ןלא כ"כ ידוע]. [ואולי גם לכן הכיר לו טובה הגרמ"פ וקירב את נכדו, אך זאת איני זוכר].
יושב אוהלים אמר:
שמעתי ממו"ר הגרמ"ד סולוביצ'יק זצ"ל, שהגרב"ב ליבוביץ זצ"ל אמר על רבו מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל, ש"בשעות הקטנות של הלילה -הוא מסתכל ב"ספרים הקטנים". (ספרי קבלה היו מודפסים אז בגודל קטן).
ראיתי פעם ספר או חוברת של דברים אודות הגר"ש אויערבאך זצ"ל, [אולי הו"ל הרב נובגרוצקי שליט"א] ושם מובא דברים נפלאים שאמר הגר"ש אודות דרגתו הנפלאה של הגר"ח בקבלה, ועל כך שדרך לימודו בנגלה - שהשפיעה על כל עולם הישיבות - היא מכח לימודו בקבלה, ע"ש, כי אולי זכרוני מטעני.
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
שמעתי מכמה תלמידי חכמים שעוסקים בענין ואף בשם הגר"מ שפירא (מכלי שני) דכיום שאנו בא"י והנסיון שלנו הוא בעיקר לחיות את התורה להתחבר לשורשה הרי שכל אחד יכול ללמוד קבלה ולהתחבר לשורש הדברים וידוע שאף סוגיות הש"ס שורשם בקבלה וכדברי היסושה"ע שאף האמוראים לשונם היתה לשון ה"קבלה"
הלשון ששמעתי בשם הגר"מ שפירא היא שהגדולים שאסרו, אסרו כי זה היה בגלות.
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
לא בדקתי אם הדבר כבר הובא לעיל אך ראיתי פעם ספר שלם שנקרא "הקדמות לחכמת האמת של בעל הסולם ששם מוכיח באותות ומופתים שחובה על כל אחד ואחד ללמוד קבלה בגיל 40 וגם לפני מי שעבד בדרך הפשט כמה שנים ומרגיש שזה לא מספק אותו חייב ללמוד חכמת האמת ועוד הוכחות וראיות ולא מצאתי מי שמתמודד עם הוכחותיו שם.
ולמעשה בדרך לימוד הקבלה מה שיצא לי הוא שאין כמו ההקדמה שלו לפירוש הזוה"ק והמבוא שם להבנת המושגים בקבלה ובמיוחד שהוא מבאר זאת ממש למעשה בחיי האדם ולא רק כהשכלה חיצונית.
אך את ההקדמה לחכמת הקבלה שיש שם פחות מומלץ ללמוד כי יש לו שם שיטה אישית מאד וחולק בה על רוב המפרשים הקדמונים כדוגמת האר"י והרמ"ק.
ולחסידים שבינינו אמליץ ללמוד סידור ר' שבתי ששם הקבלה מפורשת על פי דרך החסידות בצורה הברורה ביותר.
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
לא בדקתי אם הדבר כבר הובא לעיל אך ראיתי פעם ספר שלם שנקרא "הקדמות לחכמת האמת של בעל הסולם ששם מוכיח באותות ומופתים שחובה על כל אחד ואחד ללמוד קבלה בגיל 40 וגם לפני מי שעבד בדרך הפשט כמה שנים ומרגיש שזה לא מספק אותו חייב ללמוד חכמת האמת ועוד הוכחות וראיות ולא מצאתי מי שמתמודד עם הוכחותיו שם.
ולמעשה בדרך לימוד הקבלה מה שיצא לי הוא שאין כמו ההקדמה שלו לפירוש הזוה"ק והמבוא שם להבנת המושגים בקבלה ובמיוחד שהוא מבאר זאת ממש למעשה בחיי האדם ולא רק כהשכלה חיצונית.
אך את ההקדמה לחכמת הקבלה שיש שם פחות מומלץ ללמוד כי יש לו שם שיטה אישית מאד וחולק בה על רוב המפרשים הקדמונים כדוגמת האר"י והרמ"ק.
ולחסידים שבינינו אמליץ ללמוד סידור ר' שבתי ששם הקבלה מפורשת על פי דרך החסידות בצורה הברורה ביותר.
מוזר שאנשים שלא טעמו טעם נגלה רצים לעסוק בנסתר, ומי ביקש זאת מידכם וכו', לגבי הספר שהזכרת ערבך ערבא צריך, וסתם כדאי לדעת שעל פי קבלה (כמפורש בדברי האר"י) א"א להביא מקור לדבר מספר הזוהר, כי איננו יודעים באיזה עולם ובאיזה בחינה היו דבריו, כך שנצטרך להוכיח מהש"ס שהעיקר נסתר, ועד שלא יוכח נאמר שדברי הזוהר נאמרו לשייכים בזה, שהם מרכבה לשכינה.
 

פרי הארץ

משתמש ותיק
יראתי בפצותי אמר:
השפל באמת אמר:
לא בדקתי אם הדבר כבר הובא לעיל אך ראיתי פעם ספר שלם שנקרא "הקדמות לחכמת האמת של בעל הסולם ששם מוכיח באותות ומופתים שחובה על כל אחד ואחד ללמוד קבלה בגיל 40 וגם לפני מי שעבד בדרך הפשט כמה שנים ומרגיש שזה לא מספק אותו חייב ללמוד חכמת האמת ועוד הוכחות וראיות ולא מצאתי מי שמתמודד עם הוכחותיו שם.
ולמעשה בדרך לימוד הקבלה מה שיצא לי הוא שאין כמו ההקדמה שלו לפירוש הזוה"ק והמבוא שם להבנת המושגים בקבלה ובמיוחד שהוא מבאר זאת ממש למעשה בחיי האדם ולא רק כהשכלה חיצונית.
אך את ההקדמה לחכמת הקבלה שיש שם פחות מומלץ ללמוד כי יש לו שם שיטה אישית מאד וחולק בה על רוב המפרשים הקדמונים כדוגמת האר"י והרמ"ק.
ולחסידים שבינינו אמליץ ללמוד סידור ר' שבתי ששם הקבלה מפורשת על פי דרך החסידות בצורה הברורה ביותר.
מוזר שאנשים שלא טעמו טעם נגלה רצים לעסוק בנסתר, ומי ביקש זאת מידכם וכו', לגבי הספר שהזכרת ערבך ערבא צריך, וסתם כדאי לדעת שעל פי קבלה (כמפורש בדברי האר"י) א"א להביא מקור לדבר מספר הזוהר, כי איננו יודעים באיזה עולם ובאיזה בחינה היו דבריו, כך שנצטרך להוכיח מהש"ס שהעיקר נסתר, ועד שלא יוכח נאמר שדברי הזוהר נאמרו לשייכים בזה, שהם מרכבה לשכינה.
אני שייך לדור הישן ואינני יודע לעשות קישורים, לפני שאתה מתקיף כך הכנס נא ל"אוצר החכמה" וחפש ספר הקדמות לחכמת האמת של הר"י אשלג, תעבור על דבריו בתחילת הפרק הראשון ותבין.
 
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
השפל באמת אמר:
לא בדקתי אם הדבר כבר הובא לעיל אך ראיתי פעם ספר שלם שנקרא "הקדמות לחכמת האמת של בעל הסולם ששם מוכיח באותות ומופתים שחובה על כל אחד ואחד ללמוד קבלה בגיל 40 וגם לפני מי שעבד בדרך הפשט כמה שנים ומרגיש שזה לא מספק אותו חייב ללמוד חכמת האמת ועוד הוכחות וראיות ולא מצאתי מי שמתמודד עם הוכחותיו שם.
יעויין גם ריש הקדמות ושערים לבעל הלשם
 

אבר כיונה

משתמש ותיק
ציון הלא תשאלי אמר:
רבי יהודה פתאיה קרא לספריו : מנחת יהודה. בית לחם יהודה. מתוק לנפש. למול ספריו של הנודב"י : נודע ביהודה. ציון לנפש חיה (צל"ח). דגול מרבבה.
מנחת יהודה ובית לחם יהודה בפשטות זה כי שמו היה יהודה.
חוץ מגז"ש "נפש - נפש" אני לא רואה פה הקְבלה.
וכן בשאר ספריו: יין הרקח, אפיקי מים, עטרת רחל, אסירי התקוה, חסדי דוד, משלי בבל - לא מוצא קשר לספרי הנוב"י
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
שיטה לא נודע למי אמר:
ידוע מהזוה"ק כי יחס הנגלה והנסתר יחס של גוף ונשמה. גופי תורה ונשמתא דאורייתא. פנימיות התורה וחיצוניותה. והמקובלים האריכו לבאר גדלות לימוד חכמת הקבלה, שלזה נברא האדם ושאין להקב"ה הנאה אם אין עוסקים בזה. מאידך, הרי כמה תלמידי חכמים שלא היה להם עסק בנסתרות, ככל הנראה, לדוגמא, מרן הגר"מ פיינשטיין ז"ל, ומרן הגרא"מ שך ז"ל, ועכ"פ אין ספק שהיו כזה גדולי ישראל שלא היה להם עסק בנסתרות. אבל איך מסתדרים עם זה, אטו נאמר שחסר להם עיקר התורה, ושלא קיימו תכלית בריאתן. ואין לי ספק שחכמים אמיתיים בחכמת הקבלה כמו הגר"מ שפירא ז"ל או הגרי"א ווינטרויב ז"ל היה להם מהלך בזה. ואשמח לכל מי שיוכל לעזור לי.
נראה לענ"ד (וכך שמעתי מיהודי אחד ת"ח (בנגלה) ועוסק רבות בתורת החסידות
שמי שלומד את התורה עם רצון ותשוקה אמיתית, לנותן התורה
הרי"ז כלומד את ה"נשמתא דאורייתא"
ודוגמא לזה מי שישמע, את עריבות נעימת לימודו של מרן הגריש"א זצוק"ל, יבחין שיש כאן מין תשוקה פנימית למשהו מסוים.
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
אליעזר ג אמר:
ועוד שהיו בדורות אחרונים שסברו שאין ממי לקבל היום נסתר וללא קבלה אין אפשרות ללמוד באופן שיטתי וראוי.

מעניין
יש כמה וכמה מקובלים, שיש להם קבלה מזקני המקובלים שבירושלים.
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
כמו שחל אמר:
בשובה ונחת אמר:
בחור_צעיר אמר:
אני הבנתי ההפך, שהסודות של הקבלה מתחילים איפה שהפילוסופיה נגמרת
כך אמר מוהר"ח מוולאז'ין בשם רבו הגדול אדוננו הגר"א זי"ע
וכך אמר מוהרנ"ת מברסלב בשם רבו הגדול אדוננו מוהר"ן זי"ע
נראה לי שאמר כן על אמונה, ולא על קבלה.
 
 

איש תלמודי

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
שמעתי ממו"ר הגרמ"ד סולוביצ'יק זצ"ל, שהגרב"ב ליבוביץ זצ"ל אמר על רבו מרן הגר"ח מבריסק זצ"ל, ש"בשעות הקטנות של הלילה -הוא מסתכל ב"ספרים הקטנים". (ספרי קבלה היו מודפסים אז בגודל קטן).
האם מישהו יודע אצל מי למד הגר"ח מבריסק קבלה?

אולי אצל 'המלאך'.
 
חלק עליון תַחתִית