סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

ענייני מוסר ומחשבה

לעצמו נברא
הודעות: 231
הצטרף: 22 פברואר 2020, 23:07
נתן תודה: 8 פעמים
קיבל תודה: 50 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי לעצמו נברא » 03 מאי 2021, 16:15

יושב אוהלים כתב:
03 מאי 2021, 15:55
במחיכ"ת אני מצטער לומר שמאוד לא ידועה דעת הגרי"ז להרבה אנשים.
הרבה טועים לחשוב שמכיון שבשונה מישיבות הרגילות, בבריסק אין סדר מיוחד ללימוד מוסר, שיטת בריסק הוא שלימוד מוסר הוא לא דבר נחוץ, או לכה"פ לא כל כך נחוץ, ולא נחוץ ללמוד ספרי מוסר וכו'.
בישיבה שמענו כמה וכמה פעמים ממו"ר הג"ר משולם דוד זצוק"ל בן מרן הגרי"ז זצוק"ל על חשיבות ונחיצות לימוד ספרי יראה, ושאי אפשר להיות בן תורה ו'ערליכער איד' מבלי לימוד מוסר, ושכל בחור ואברך חייב ללמוד בספרי מוסר, ועוד ועוד דברים כאלה.
לא כתבתי שאין ללמוד בספרי יראה פותח האשכול דיבר על קביעת זמן מסוים לציבור.


אם תבקשנה ככסף
הודעות: 75
הצטרף: 14 אפריל 2021, 01:28
נתן תודה: 7 פעמים
קיבל תודה: 21 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי אם תבקשנה ככסף » 03 מאי 2021, 16:23

יושב אוהלים כתב:
03 מאי 2021, 10:28
אם תבקשנה ככסף כתב:
03 מאי 2021, 09:36
אדם צריך להכיר את חסרונותיו ואת מעלותיו
חסרונותיו כדי לדעת מה לתקן
מעלותיו כדי לדעת עם מה לתקן
את החסרונות לא מכירים מייד זה לוקח זמן וככל שאדם מתבונן יותר
כך הוא מגלה כמה הוא חסר יותר 
וכמה הוא צריך להשלים יותר
גם המעלות של האדם לא מכירים מיד, מה שהאדם חושב על עצמו בלי מחשבה ובלי עיון אמיתי שהוא גדול, זה לא "הכרת מעלתו" זה פשוט גאוה, כדי שהאדם באמת יכיר את מעלתו, (לעומת שפלותו, ולעומת חטאיו וכו') זה צריך עיון ומחשבה.
וכידוע כמה עבדו עבודה בקלם להכיר במעלות האדם.

נכון תגובתי נאמרה בקשר להודעה הקודמת שאותה ציטטתי
שלימוד מוסר זה בגדר יוסף דעת יוסף מכאוב 
דיברתי על הכאב והעצב שבלימוד המוסר שאדם מגלה את עצמו
וזה עצוב וכואב שאדם מגלה בעצמו חסרונות 
במקביל גם יש שמחה לגלות את המעלות
 


תלמיד נאמן
הודעות: 1259
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 270 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 03 מאי 2021, 16:41

לעצמו נברא כתב:
03 מאי 2021, 00:31
וידועה דעת החזו"א והגרי"ז כלפי שיטת המוסר.
אין להשוות כלל, החזו"א לא התנגד כלל לקביעות של לימוד המוסר (שמעתי מאחד מתלמידיו ששמע ממנו).
בבריסק התנגדו, למרות שאחזו שצריך ללמוד ספרי מוסר. אבל לא בקביעות לכל הציבור ובקביעות מבחינת הזמן.
אמנם הח"ח כותב שגדולי ראשי הישיבות אמרו לו שהמצב השתנה וצריך ללמוד מוסר, ויש הוכחות שכוונתו (לשני גדולי תלמידי הגר"ח) להגרא"ז ולהגרב"ב.


לילה כיום יאיר
הודעות: 112
הצטרף: 17 דצמבר 2020, 12:31
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי לילה כיום יאיר » 03 מאי 2021, 19:40

נחפשה דרכינו כתב:
03 מאי 2021, 01:15
לילה כיום יאיר כתב:
03 מאי 2021, 00:37
דעת החזו"א היתה שבעצם כל המידות הרעות הם מידה אחת, והיא מה שאדם אינו מכופף את תאוותיו למה שהקב"ה רוצה, ואם מקבל על עצמו לקיים כל מה שהקב"ה רוצה, אז ממילא מתקן הוא את מידותיו, כיון שלא ייכשל בכעס ובגאוה כי כך ה' רוצה

לא מדויק כלל. החזו"א לא סבר שהפתרון הוא "לקבל על עצמו לקיים כל מה שהקב"ה רוצה" בבחינת אוקוס-פוקוס, אלא סבר שעיקר העבודה היא בעמל התורה ודקדוק ההלכה, ועבודת המידות היא רק מישנית
תסתכל באמונה ובטחון פרק ד' כמדומה, ושם החזו"א כותב בבירור כמו שכתבתי
 


יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 03 מאי 2021, 20:08

תלמיד נאמן כתב:
03 מאי 2021, 16:41
בבריסק התנגדו,
ממש לא נכון!
שמעתי ממו"ר הגרמ"ד בן הגרי"ז זצוק"ל.


מבקש אמת
הודעות: 3444
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 343 פעמים
קיבל תודה: 1431 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי מבקש אמת » 03 מאי 2021, 20:16

לילה כיום יאיר כתב:
03 מאי 2021, 00:37
דעת החזו"א היתה שבעצם כל המידות הרעות הם מידה אחת, והיא מה שאדם אינו מכופף את תאוותיו למה שהקב"ה רוצה, ואם מקבל על עצמו לקיים כל מה שהקב"ה רוצה, אז ממילא מתקן הוא את מידותיו, כיון שלא ייכשל בכעס ובגאוה כי כך ה' רוצה. וכמדומה שכך היתה גם דעת הגרי"ז שאי"צ להשקיע במוסר, משום שסגי שהאדם יודע שהקב"ה אינו רוצה בכך. אולם ברור שלא התכוונו שהאדם לא יתקן עצמו.
יש שתי בעיות בטיעון הזה:

א. הרבה פעמים קשה מאד לכופף את התאוות לרצון ה', ולכן העבודה להרגיל את הטבע לפעול כרצון ה' - שזו עבודת המוסר - מקילה על כיפוף התאוות לרצון ה'. זה דומה לרעיון שאדם צריך להרחיק את עצמו מנסיון כדי לא לעבור על רצון ה', ולא להכנס לנסיון ולסמוך על הקבלה שלו לציית לרצון ה', כי אולי יצרו לא יעמוד במשימה.

ב. הרבה פעמים הנגיעות גורמות לאדם להיות בטוח שהוא יודע מה רצון ה', והוא עלול ע"י כך להגיע לידי עבירות חמורות. עבודת המוסר מעוררת את האדם לפשפש בעצמו לראות האם באמת אין לו נגיעות המטות את שכלו מהזיהוי הנכון של רצון ה'.


תלמיד נאמן
הודעות: 1259
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 270 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 03 מאי 2021, 22:38

יושב אוהלים כתב:
03 מאי 2021, 20:08
תלמיד נאמן כתב:
03 מאי 2021, 16:41
בבריסק התנגדו,
ממש לא נכון!
שמעתי ממו"ר הגרמ"ד בן הגרי"ז זצוק"ל.

אולי יכול כב' לצטט במדוייק מה אמר הגרמ"ד ? האם אמר שהגרי"ז היה בעד קביעות לימוד מוסר לציבור ? וכן מה שאמר הח"ח שגדולי ראשי הישיבות אמרו לו שנשתנה המצב, ומה היה קודם בשיטת בריסק ?


לילה כיום יאיר
הודעות: 112
הצטרף: 17 דצמבר 2020, 12:31
נתן תודה: 61 פעמים
קיבל תודה: 77 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי לילה כיום יאיר » 04 מאי 2021, 00:13

מבקש אמת כתב:
03 מאי 2021, 20:16
לילה כיום יאיר כתב:
03 מאי 2021, 00:37
דעת החזו"א היתה שבעצם כל המידות הרעות הם מידה אחת, והיא מה שאדם אינו מכופף את תאוותיו למה שהקב"ה רוצה, ואם מקבל על עצמו לקיים כל מה שהקב"ה רוצה, אז ממילא מתקן הוא את מידותיו, כיון שלא ייכשל בכעס ובגאוה כי כך ה' רוצה. וכמדומה שכך היתה גם דעת הגרי"ז שאי"צ להשקיע במוסר, משום שסגי שהאדם יודע שהקב"ה אינו רוצה בכך. אולם ברור שלא התכוונו שהאדם לא יתקן עצמו.
יש שתי בעיות בטיעון הזה:

א. הרבה פעמים קשה מאד לכופף את התאוות לרצון ה', ולכן העבודה להרגיל את הטבע לפעול כרצון ה' - שזו עבודת המוסר - מקילה על כיפוף התאוות לרצון ה'. זה דומה לרעיון שאדם צריך להרחיק את עצמו מנסיון כדי לא לעבור על רצון ה', ולא להכנס לנסיון ולסמוך על הקבלה שלו לציית לרצון ה', כי אולי יצרו לא יעמוד במשימה.

ב. הרבה פעמים הנגיעות גורמות לאדם להיות בטוח שהוא יודע מה רצון ה', והוא עלול ע"י כך להגיע לידי עבירות חמורות. עבודת המוסר מעוררת את האדם לפשפש בעצמו לראות האם באמת אין לו נגיעות המטות את שכלו מהזיהוי הנכון של רצון ה'.
אני הבאתי את דברי החזו"א כמעט ככתבם, אם יש לך טענות על הדברים, זה לא אומר שהחזו"א לא אמר את זה.
 


מבקש אמת
הודעות: 3444
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 343 פעמים
קיבל תודה: 1431 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי מבקש אמת » 04 מאי 2021, 01:22

לילה כיום יאיר כתב:
04 מאי 2021, 00:13
מבקש אמת כתב:
03 מאי 2021, 20:16
לילה כיום יאיר כתב:
03 מאי 2021, 00:37
דעת החזו"א היתה שבעצם כל המידות הרעות הם מידה אחת, והיא מה שאדם אינו מכופף את תאוותיו למה שהקב"ה רוצה, ואם מקבל על עצמו לקיים כל מה שהקב"ה רוצה, אז ממילא מתקן הוא את מידותיו, כיון שלא ייכשל בכעס ובגאוה כי כך ה' רוצה. וכמדומה שכך היתה גם דעת הגרי"ז שאי"צ להשקיע במוסר, משום שסגי שהאדם יודע שהקב"ה אינו רוצה בכך. אולם ברור שלא התכוונו שהאדם לא יתקן עצמו.
יש שתי בעיות בטיעון הזה:

א. הרבה פעמים קשה מאד לכופף את התאוות לרצון ה', ולכן העבודה להרגיל את הטבע לפעול כרצון ה' - שזו עבודת המוסר - מקילה על כיפוף התאוות לרצון ה'. זה דומה לרעיון שאדם צריך להרחיק את עצמו מנסיון כדי לא לעבור על רצון ה', ולא להכנס לנסיון ולסמוך על הקבלה שלו לציית לרצון ה', כי אולי יצרו לא יעמוד במשימה.

ב. הרבה פעמים הנגיעות גורמות לאדם להיות בטוח שהוא יודע מה רצון ה', והוא עלול ע"י כך להגיע לידי עבירות חמורות. עבודת המוסר מעוררת את האדם לפשפש בעצמו לראות האם באמת אין לו נגיעות המטות את שכלו מהזיהוי הנכון של רצון ה'.
אני הבאתי את דברי החזו"א כמעט ככתבם, אם יש לך טענות על הדברים, זה לא אומר שהחזו"א לא אמר את זה.

נכון. רק הערתי לגופם של דברים.
 


יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 04 מאי 2021, 15:18

תלמיד נאמן כתב:
03 מאי 2021, 22:38
האם אמר שהגרי"ז היה בעד קביעות לימוד מוסר לציבור ?
מו"ר זצ"ל לא אמר שחייבים ללמוד מוסר בציבור.
אמר שכל בחור וכל אברך צריכים ללמוד ספרי מוסר, ואי אפשר להיות 'עהליכער איד" (כבר ידוע לא מהיום שביטוי זה אין לו תירגום בשפות אחרות) בלי ללמוד ספרי מוסר כסדר.


תלמיד נאמן
הודעות: 1259
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 270 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 04 מאי 2021, 15:23

יושב אוהלים כתב:
04 מאי 2021, 15:18
תלמיד נאמן כתב:
03 מאי 2021, 22:38
האם אמר שהגרי"ז היה בעד קביעות לימוד מוסר לציבור ?
מו"ר זצ"ל לא אמר שחייבים ללמוד מוסר בציבור.
אמר שכל בחור וכל אברך צריכים ללמוד ספרי מוסר, ואי אפשר להיות 'עהליכער איד" (כבר ידוע לא מהיום שביטוי זה אין לו תירגום בשפות אחרות) בלי ללמוד ספרי מוסר כסדר.

במחילה, איך זה סותר את מה שאמרתי ?


יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 04 מאי 2021, 15:35

תלמיד נאמן כתב:
04 מאי 2021, 15:23
יושב אוהלים כתב:
04 מאי 2021, 15:18
תלמיד נאמן כתב:
03 מאי 2021, 22:38
האם אמר שהגרי"ז היה בעד קביעות לימוד מוסר לציבור ?
מו"ר זצ"ל לא אמר שחייבים ללמוד מוסר בציבור.
אמר שכל בחור וכל אברך צריכים ללמוד ספרי מוסר, ואי אפשר להיות 'עהליכער איד" (כבר ידוע לא מהיום שביטוי זה אין לו תירגום בשפות אחרות) בלי ללמוד ספרי מוסר כסדר.

במחילה, איך זה סותר את מה שאמרתי ?
וכי אמרתי שזה סותר? נענתי לבקשה לאמר מה ששמעתי ממו"ר הגרמ"ד זצוק"ל. ותו לא מידי.
 


תלמיד נאמן
הודעות: 1259
הצטרף: 29 דצמבר 2020, 20:44
נתן תודה: 107 פעמים
קיבל תודה: 270 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי תלמיד נאמן » 04 מאי 2021, 15:55

יושב אוהלים כתב:
03 מאי 2021, 20:08
תלמיד נאמן כתב:
03 מאי 2021, 16:41
בבריסק התנגדו,
ממש לא נכון!
שמעתי ממו"ר הגרמ"ד בן הגרי"ז זצוק"ל.
אני הבנתי שכב' מתכוון למה שכתבתי אתמול וזה לשוני:

אין להשוות כלל, החזו"א לא התנגד כלל לקביעות של לימוד המוסר (שמעתי מאחד מתלמידיו ששמע ממנו).
בבריסק התנגדו, למרות שאחזו שצריך ללמוד ספרי מוסר. אבל לא בקביעות לכל הציבור ובקביעות מבחינת הזמן.
אמנם הח"ח כותב שגדולי ראשי הישיבות אמרו לו שהמצב השתנה וצריך ללמוד מוסר, ויש הוכחות שכוונתו (לשני גדולי תלמידי הגר"ח) להגרא"ז ולהגרב"ב.


יושב אוהלים
הודעות: 6559
הצטרף: 15 דצמבר 2019, 17:15
נתן תודה: 803 פעמים
קיבל תודה: 1656 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי יושב אוהלים » 04 מאי 2021, 15:59

תלמיד נאמן כתב:
04 מאי 2021, 15:55
בבריסק התנגדו, למרות שאחזו שצריך ללמוד ספרי מוסר. אבל לא בקביעות לכל הציבור
הרי כתבתי שמו"ר אמר שכל בחור וכל אברך צריך ללמוד מוסר, ואי אפשר בלי זה, וכי זה לא נקרא "לכל הציבור"??


נחפשה דרכינו
הודעות: 887
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 292 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 05 מאי 2021, 17:29

שלו' כתב:
03 מאי 2021, 04:09
נחפשה דרכינו כתב:
03 מאי 2021, 01:27
שיטתו הגדולה של הגרי"ס במוסר אינה השיטה היחידה, והבאתי לעיל מדברי מרן הגרמ"ה הירש שליט"א
ראוי לציין, שמשום מה בעולם ידוע מהגרי"ס ז"ל את ענין ה'שפתיים דולקות', אך מי שלומד את היקף דבריו באגרותיו באור ישראל רואה שדיבר להדיא על לימוד מוסר בעיון כמו שלומדים סוגיא בגמ', ואדרבה זכורני שיש בדבריו שזה עיקר הרפואה ליצר - ללמוד הלכות אותו הנושא שנכשל בו בעיון [והחזו"א מצטטו באמו"ב פ"ג], אלא שהגרי"ס אומר שזה לא רק בהל' חושן משפט או שבת שיש בהם שו"ע, אלא גם בגאוה למשל - ללמוד את הסוגיא בעיון [כגון הגמ' בסוטה] - וזה פועל פעולה חזקה בנפש להרחיק האדם ממידה רעה ולקרבו לטובה, וקיצרתי.
התרופה לגאוה ללמוד הסוגיה בעיון, זה צורת לימוד המוסר, או שזה בנוסף ללימוד המוסר?
 


נבשר
הודעות: 2737
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 931 פעמים
קיבל תודה: 904 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי נבשר » 05 מאי 2021, 20:19

נחפשה דרכינו כתב:
05 מאי 2021, 17:29
התרופה לגאוה ללמוד הסוגיה בעיון, זה צורת לימוד המוסר, או שזה בנוסף ללימוד המוסר?
בנוסף.



נבשר
הודעות: 2737
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 931 פעמים
קיבל תודה: 904 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי נבשר » 06 מאי 2021, 01:09

נחפשה דרכינו כתב:
05 מאי 2021, 20:36
אם כן שני החלקים בדבריך לא קשורים
למי?


נחפשה דרכינו
הודעות: 887
הצטרף: 19 פברואר 2019, 00:18
נתן תודה: 292 פעמים
קיבל תודה: 148 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי נחפשה דרכינו » 06 מאי 2021, 18:51

נבשר כתב:
06 מאי 2021, 01:09
נחפשה דרכינו כתב:
05 מאי 2021, 20:36
אם כן שני החלקים בדבריך לא קשורים
למי?
אחד לשני


נבשר
הודעות: 2737
הצטרף: 28 אוגוסט 2018, 00:55
נתן תודה: 931 פעמים
קיבל תודה: 904 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: סדר מוסר לאברכים - מחלוקת גדולי ישראל? ואיך נחיה אצלנו לימוד זה בעקבות המצב?

שליחה על ידי נבשר » 06 מאי 2021, 22:31

נחפשה דרכינו כתב:
06 מאי 2021, 18:51
אחד לשני
איזה חלק מדבריי, אם אפשר להטריחך לפרט?

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “בית המוסר”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 2 אורחים