תם עידן הפאות בציבור החרדי?

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
אברך
הודעות: 2280
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1876 פעמים
קיבל תודה: 1429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי אברך » 11 אוקטובר 2021, 21:14

בשבת האחרונה הופץ העלון המצו"ב, ובו מובאים דברי גדולי תלמידי הגר"נ קרליץ זצ"ל, בכנס שהתקיים לפני כשנה, בשלהי חודש תשרי תשפ"א, אשר לפי דבריהם יוצא שהפאות המצויות בקרב בני התורה בזמנינו, אין ראוי/אסור ללובשן, יעו"ש.
כמדומני שזה דבר חסר תקדים, שרבנים מתוך המיינסטרים החרדי, מדברים כך, ועוד בפומבי. וכלשון בעלי העלון:
אין זה סוד שההתעוררות בנושא נעשתה עד היום בעיקר על ידי ''מעוררים'' מבחוץ - שאינם נטועים בתוככי בתי המדרש שלנו, ופועלים להנחיל את הדעות שמאז ומעולם היו כל הפאות אסורות לחלוטין - שלא כדעת רבותינו. התגובה הטבעית לכך היא התנערות ואדישות כלפי כל הנושא, וזה אחד מהמונעים מלדבר על גדרי הענין באופן רציני בתוככי עולם התורה...
בגליון הנוכחי מובאים דברים מתוך משאותיהם של רבותינו גדולי ההוראה שליט''א שלראשונה מגלים דעתם בבירור בציבור בנושא זה. שנים רבות ליווה החשש כי הדברים הינם בבחינת ''דבר שאינו נשמע'', אולם משנתאגדו האברכים הרבים ואמרו-'רצוננו לשמוע', נכנסו הדברים בכלל המצווה לומר דבר הנשמע. 
אדגיש ואציין שאין לי כל קשר לכותבי העלון, ואין לי שמץ מושג מי עומד מאחוריו (קיבלתי את העלון במייל, לבקשתי).
עלון דברי רבותינו.pdf
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


לבי במערב
הודעות: 8288
הצטרף: 28 נובמבר 2017, 03:37
מיקום: לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה־פרטית. בתודה מראש.
נתן תודה: 7479 פעמים
קיבל תודה: 4866 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי לבי במערב » 11 אוקטובר 2021, 22:24

הכותרת הכוללנית שגוי' בודאי.


יהודי
הודעות: 4003
הצטרף: 06 מרץ 2016, 13:14
נתן תודה: 550 פעמים
קיבל תודה: 1011 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי יהודי » 12 אוקטובר 2021, 00:57

אי"ז בזה כ"כ חידוש. בזמנו לאחר הסיפור עם הע"ז בפיאות, היו כמה מגדולי התורה הליטאים שכתבו כן במכתב. 
יתכן שכשמעוררים על זה יותר בפרוטרוט זה ישפיע יותר. 


משיב כהלכה
הודעות: 2151
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 763 פעמים
קיבל תודה: 933 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 12 אוקטובר 2021, 23:05

אין בזה שום חידוש, הדברים התפרסמו לפני שנים רבות ע"י גדולי הרבנים.

והאמת היא (כפי שניתן לראות בחוברת זו עצמה) שהרבנים מדגישים שכל זה דוקא באופן שהמטפחת מכסה את כל הראש בתמידות, ועינינו הרואות שהמציאות רחוקה מזה מאוד.

הרב שריאל הדגיש זאת בדבריו פה, ואחד מגדולי הרבנים הביא בשם הגרנ"ק באחד הכינוסים בנושא, שכל ההידור במטפחת הוא דוקא באופן הנ"ל, אבל לולא זה - יצא שכרה בהפסדה ואין לזה שום יתרון על פאה.

כמו כן הדגיש הגר"י סילמן (המובא כאן) בהסכמתו לספר כפתור ופרח.

ומאידך גיסא ישנם עשרות רבנים (בפרט החזו"א ותלמידיו) הסוברים שפאה עדיפה ממטפחת, ואף הגרי"ש אלישיב שצוטט בחוברת זו אמר שפאה מותרת לכתחילה והביא בזה מעשה רב מר' איצלה בלאזר.

ולגבי פאות פרוצות שבזה הרבנים מעוררים, כבר הבאתי כמה פעמים כאן בפורום שהגדר הוא שהפאה היא באופן יוצא דופן בצורה בולטת, ועצם היותה "טבעית" אין בה שום חידוש מהדורות הקודמים, כמבואר בספרים.


מבקש אמת
הודעות: 4132
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 447 פעמים
קיבל תודה: 1822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי מבקש אמת » 12 אוקטובר 2021, 23:06

אברך כתב:
11 אוקטובר 2021, 21:14
בשבת האחרונה הופץ העלון המצו"ב, ובו מובאים דברי גדולי תלמידי הגר"נ קרליץ זצ"ל, בכנס שהתקיים לפני כשנה, בשלהי חודש תשרי תשפ"א, אשר לפי דבריהם יוצא שהפאות המצויות בקרב בני התורה בזמנינו, אין ראוי/אסור ללובשן, יעו"ש.
כמדומני שזה דבר חסר תקדים, שרבנים מתוך המיינסטרים החרדי, מדברים כך, ועוד בפומבי. וכלשון בעלי העלון:
אין זה סוד שההתעוררות בנושא נעשתה עד היום בעיקר על ידי ''מעוררים'' מבחוץ - שאינם נטועים בתוככי בתי המדרש שלנו, ופועלים להנחיל את הדעות שמאז ומעולם היו כל הפאות אסורות לחלוטין - שלא כדעת רבותינו. התגובה הטבעית לכך היא התנערות ואדישות כלפי כל הנושא, וזה אחד מהמונעים מלדבר על גדרי הענין באופן רציני בתוככי עולם התורה...
בגליון הנוכחי מובאים דברים מתוך משאותיהם של רבותינו גדולי ההוראה שליט''א שלראשונה מגלים דעתם בבירור בציבור בנושא זה. שנים רבות ליווה החשש כי הדברים הינם בבחינת ''דבר שאינו נשמע'', אולם משנתאגדו האברכים הרבים ואמרו-'רצוננו לשמוע', נכנסו הדברים בכלל המצווה לומר דבר הנשמע. 
אדגיש ואציין שאין לי כל קשר לכותבי העלון, ואין לי שמץ מושג מי עומד מאחוריו (קיבלתי את העלון במייל, לבקשתי).
עלון דברי רבותינו.pdf
לא הבנתי איך מתלמידי הגר"נ קרליץ הגעת לכל הציבור החרדי. למיטב ידיעתי הציבור החרדי מונה עוד חוגים וקהילות רבות ומגוונות מלבד הקהילה הנ"ל.

לגבי הערתך שמדובר בדבר חסר תקדים - לענ"ד זה לא באמת נובע משינוי בצורת הלבוש, משום שמאז ומעולם היו שינויים מסוג זה, הן בתחום הלבוש והן בתחומים אחרים. מה עוד, שמעיון בדברי האחרונים נראה בבירור שאותן הסברות שטוענים היו נטענו גם לפני מאתיים ושלוש מאות שנה, כך שאין כל חדש תחת השמש. השינוי האמיתי הוא תזוזה בסגנון הגישה ההשקפתי/מנטלי בקרב הציבור, שחלקו נע לכיוון יותר מסתגר ושמרני וחלקו לכיוון יותר פתוח ומודרני.
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
אברך
הודעות: 2280
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1876 פעמים
קיבל תודה: 1429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי אברך » 13 אוקטובר 2021, 13:33

משיב כהלכה כתב:
12 אוקטובר 2021, 23:05
ולגבי פאות פרוצות שבזה הרבנים מעוררים, כבר הבאתי כמה פעמים כאן בפורום שהגדר הוא שהפאה היא באופן יוצא דופן בצורה בולטת, ועצם היותה "טבעית" אין בה שום חידוש מהדורות הקודמים, כמבואר בספרים.
לא מדוייק כלל וכלל. וזה גופא החידוש בכינוס הנ"ל. אצטט את דברי הרבנים מתוך העלון:
הג"ר שריאל רוזנברג:
הפאות שעליהם דנו גדולי הפוסקים, אם מותר ללכת בהם או אסור, מצד החשש של מראית העין, זה לא היה בפאות הפרועות של זמננו, היה מדובר בפאות קצרות וצנועות, כמו שרואים בתמונות של הסבתות, איך הן הלכו בזה, בפולין ובמקומות אחרים. אבל כאלה פאות, שההולכות בהן נראות באופן שאם נערה תלך עם השיער שלה בכזו צורה היא תחשב כלא צנועה בהחלט, אין שום היתר לנשואות ללכת בכזאת צורה, והיום המצב הוא, שאם תהיה בחירה לאשה אם ללכת עם פאה צנועה כבעבר שאינה מקובלת היום, נראה שהרבה נשים יעדיפו ללכת עם מטפחת מאשר עם פאה מהסוג הישן.

הגר"י סילמן:
העיקרון המהותי של צניעות, שהוא להתלבש באופן שכשאשה יוצאת לרחוב היא לא תמשוך עין של אדם. ומדובר באדם שמחפש לשמור על העינים, אבל הוא אדם ולא מלאך, וכשהוא רואה דבר המושך תשומת לב הוא נמשך לזה בטבעו, והאשה חייבת לדאוג שלא להעמיד בנסיון ולהכשיל את מי שאינו רוצה להיכשל, ועל כן במצב של היום, שהרבה מאד מהפאות גורמות ליצה"ר, ודאי שישנה עדיפות להליכה עם מטפחת.

הגרמ"מ לובין:
הפאות של הדורות הקודמים היו עשויים בצורה שפחות מושכת, פחות נראו כשער טבעי, והיו נראים באופן שכל אחד היה יכול להבין שיש כאן איזושהי צורה של כיסוי וכובע מסויים שעשוי משערות. אבל בהתקדמות של העולם, הדברים השתנו ולא לטובה, והיום משתדלים ומצליחים לעשות את הפאה כמה שיותר בצורה טבעית. מי שזוכר לפני שלושים ארבעים שנה כשהתחילה הצרה והצורה של הפאות הארוכות והטבעיות, כל גדולי הדור זעקו מרה, שודאי כזה דבר הוא פריצות, ועל זה לא דברו בנושא של היתר פאה נכרית. כולם יודעים שמרן הרב אלישיב זצ"ל צעק, שזה נחשב עוברת על דת יהודית.
... והנה יש בזה תמיהה עצומה, שהרי אפילו לילדות קטנות פחות מבת מצוה, אף אחד לא נותן ללכת עם שער פרוע, עם שער פתוח לגמרי - עד שילדה תמימה, שאלה בתמימותה: אמא, מתי לי גם כן יהיה מותר ללכת עם שער פתוח, רק כאשר אני אתחתן?...
זה שאלה של ילדה תמימה, אבל היא נוקבת מאוד.

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
אברך
הודעות: 2280
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1876 פעמים
קיבל תודה: 1429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי אברך » 13 אוקטובר 2021, 13:37

מבקש אמת כתב:
12 אוקטובר 2021, 23:06
לא הבנתי איך מתלמידי הגר"נ קרליץ הגעת לכל הציבור החרדי. למיטב ידיעתי הציבור החרדי מונה עוד חוגים וקהילות רבות ומגוונות מלבד הקהילה הנ"ל.
אינני חושב שהציבור הזה מובדל באופן מהותי מכלל הציבור החרדי. ולא שמעתי מרבנים אחרים (תלמידי הגרשז"א/הגריש"א/הגר"מ גרוס?) שחולקים על כך.
גם בציבור הזה זהו חידוש חסר תקדים, שהרבנים מדברים במפורש על הפאות הרגילות של נשות האברכים, ולא רק על פאות ארוכות במיוחד וכדו'.
 

סמל אישי של משתמש

פותח הנושא
אברך
הודעות: 2280
הצטרף: 26 יוני 2017, 19:37
מיקום: ישראל
נתן תודה: 1876 פעמים
קיבל תודה: 1429 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי אברך » 13 אוקטובר 2021, 13:39

לבי במערב כתב:
11 אוקטובר 2021, 22:24
הכותרת הכוללנית שגוי' בודאי.
הניסוח היה כמובן "לעורר לב המעיינים"...
אה"נ שהרבנים לא דיברו על פאות קצרות וצנועות במיוחד אלא על הפאות הרגילות של נשות האברכים.
 


משיב כהלכה
הודעות: 2151
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 763 פעמים
קיבל תודה: 933 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 13 אוקטובר 2021, 13:51

אברך כתב:
13 אוקטובר 2021, 13:33
משיב כהלכה כתב:
12 אוקטובר 2021, 23:05
ולגבי פאות פרוצות שבזה הרבנים מעוררים, כבר הבאתי כמה פעמים כאן בפורום שהגדר הוא שהפאה היא באופן יוצא דופן בצורה בולטת, ועצם היותה "טבעית" אין בה שום חידוש מהדורות הקודמים, כמבואר בספרים.
לא מדוייק כלל וכלל. וזה גופא החידוש בכינוס הנ"ל. אצטט את דברי הרבנים מתוך העלון

אני לא כתבתי שהגדר הוא דוקא אליבא דהרב רוזנברג, או הרב סילמן, או הרב לובין (עד כמה שאפשר לבנות תילי תילים על דרשות, כידוע שאדם אינו מדייק בדרשתו כפי שהוא כותב תשובה הלכתית בספר).

כתבתי גדר שמפורש בספרי ההלכה (לדוגמא בספר דת והלכה להגר"מ שטרנבוך, ובספר ועלהו לא יבול להגרש"ז אויערבאך), והוא פשוט לכל מעיין, כי עצם האורך של הפאה אינו פריצות מיוחדת, ואין נפק"מ בין פאה באורך 20 ס"מ לפאה באורך 22 ס"מ, אלא הענין הוא במקום שלא שגרתי לראות פאות ארוכות, ואשה חובשת פאה ארוכה, הרי זה מושך תשומת לב, וזה אסור מהדין הבסיסי של הצניעות.

אבל לו יצוייר שכולי עלמא הולכות בפאות ארוכות כאלה, הרי לא יהיה שייך כלל פריצות בפאה ארוכה.

וכשאני מתבונן בדברי הרבנים שציטטת, איני מבין איך הסקת מהם שלא כך. מסתבר שכוונת הרב רוזנברג במה שציטטת "בפאות קצרות וצנועות" שהפאה לא תהיה חריגה ממה שהרב רגיל לראות בשכונתו.

והרב סילמן אמר בדיוק מה שכתבתי: "העיקרון המהותי של צניעות, שהוא להתלבש באופן שכשאשה יוצאת לרחוב היא לא תמשוך עין של אדם".

אבל דברי הרב לובין אכן צריכים עיון. ואפרט:

א. מה שאמר שהפאות של הדורות הקודמים נראו פחות כשיער טבעי, נסתר מכל דברי הקדמונים (לפני 200, 400, 500 שנה) שכתבו לאסור פאה משום שנראית כשיער טבעי ממש "ואין אדם יכול להבחין". ומסתבר גם שרמת ה'משיכה' היתה כמו שיער טבעי, ללא שום הבדל, שהרי אין אדם יכול להבחין.

ב. הוא עצמו מודה שלפני 40 שנה כבר היו פאות שנראות טבעיות וארוכות, וממילא זה דבר שכבר היה בדור הקודם, ואין בו שום דבר חדש ומעורר ענין (שבגלל זה נבוא לומר שיש בזה פריצות).

ג. מה שאמר שהגרי"ש אלישיב צעק, לא צעק אלא אדרבה דיבר בניחותא ואמר "ירצו יקבלו, לא ירצו לא יקבלו", ואמר באדישות שאינו יודע איך אפשר לשנות את זה, ובעיקר - דיבר על פאות ארוכות מאוד והראה בעצם ידו על האריכות (מצ"ב תמונה).

בעבר השוויתי זאת לדבריו של הגרי"ש אלישיב על מכונות גילוח אסורות, שאמר לעסקנים "צריך לצעוק שוב ושוב עד שהציבור יקבל".

ד. מה שאמר שלילדות קטנות לא נותנים ללכת עם שיער פרוע, אין זה מדינא, כי מדינא לרוב האחרונים מותר להן ללכת (יעויין יבי"א ד, ג) אבל הציבור נוהג לקלוע לבנות את השיער כי כך הכי נוח.

ואם ילדה שואלת אם מותר או אסור, צריך להסביר לה שמדינא אין בזה שום איסור, וכשתתחתן יש ענין מיוחד שתהיה יפה לבעלה.

הרב אלישיב.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


משיב כהלכה
הודעות: 2151
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 763 פעמים
קיבל תודה: 933 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 13 אוקטובר 2021, 13:57

אברך כתב:
13 אוקטובר 2021, 13:37
גם בציבור הזה זהו חידוש חסר תקדים, שהרבנים מדברים במפורש על הפאות הרגילות של נשות האברכים, ולא רק על פאות ארוכות במיוחד וכדו'.

זה כבודו אומר, אבל אינני רואה את זה בדברים שציטטת. לשיטתך, היו צריכים לומר במפורש שאסור ללכת עם פאות בימינו, ולא לומר שעדיף מטפחת.


בנציון
הודעות: 1152
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 421 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי בנציון » 13 אוקטובר 2021, 15:09

התגובות באשכול עונות לך על השאלה שבכותרת האשכול.
צודק כותב העלון במה שכתב:
הכינוס שנערך לא נועד 'להפוך את העולם'. הוא נועד עבור בני התורה הרבים שכל אחד מהם מכריז מעומק ליבו ''אני וביתי נעבוד את השם". העולם, על מנת שלא 'יהפכו אותו', יודע למצוא אין ספור שערי תירוצים. אבל אברך בן תורה שאינו מחפש תירוצים אלא את קיום רצונו האמיתי של הבורא יתברך, יודע היטב שאין מי שחושב באמת שכאשר השי"ת ציווה לאשה לכסות את שערה - הכוונה הייתה לכסות בכיסוי שבא לחקות באופן מושלם את מה שהוא בא לכסות, ושההבדל העיקרי בין הכיסוי למקור הוא היותו של החיקוי מעוצב באופן יותר יפה ומושך מהמקור.


משיב כהלכה
הודעות: 2151
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 763 פעמים
קיבל תודה: 933 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 13 אוקטובר 2021, 15:56

בנציון כתב:
13 אוקטובר 2021, 15:09
קיום רצונו האמיתי של הבורא יתברך, יודע היטב שאין מי שחושב באמת שכאשר השי"ת ציווה לאשה לכסות את שערה - הכוונה הייתה לכסות בכיסוי שבא לחקות באופן מושלם את מה שהוא בא לכסות, ושההבדל העיקרי בין הכיסוי למקור הוא היותו של החיקוי מעוצב באופן יותר יפה ומושך מהמקור.

את זה אפשר לומר רק למי שלא למד את הסוגיא במקורות.


כי מי שלומד את הגמ' בכתובות ע"ב רואה שלא מדובר במצוות עשה ולא במצוות לא תעשה, אלא במנהג בנות ישראל המוזכר בכתוב (כפי שמפרש רש"י שם) ויש כמה וכמה הסוברים שאין זה דאורייתא כלל, ובראשם תרומת הדשן (סימן רמ"ב) בדעת הרמב"ם, שכוונת הגמרא "דאורייתא היא" שהדבר רק רמוז בתורה, וממילא כל הנכתב לעיל אינו מתחיל.


ואם מחפשים טעם ומקור מוצאים את הגמרא בעירובין (ק) שכיסוי הראש החל מקללת חוה, וכבר מעיר הבן יהוידע על אתר שבימינו הנשים שמחות בכיסוי הראש ואין זו קללה, ולא ראה בזה פסול או חיסרון.


וכמו שאנשים בימינו מצאו דרך להתפרנס בלי 'זיעת אפיך' אלא במשרד ממוזג, כך הנשים מצאו דרך להתחמק מקללת כיסוי הראש וכפי שהתחמקו מקללות אחרות.


וגם אם נלך אליבא שהמקובלים שכיסוי הראש יש בו סוד לכסות השיער שהוא הדינים, הרי בכיסוי השיער הטבעי יוצאים ידי חובה, ואין נפק"מ כלל במה מכסה, או אם זה יותר יפה או פחות יפה.


ובמקום אחר בפורום פה הארכתי בזה, ודיברתי על כך שהטוענים כן לא מוצאים ידיהם ורגליהם להסביר מדוע רווקה פטורה מכיסוי הראש, ונאלצו לחלק חילוקים ובילוקים שאין בהם ממש, ודברי חז"ל סותרים אותם.


משיב כהלכה
הודעות: 2151
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 763 פעמים
קיבל תודה: 933 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 13 אוקטובר 2021, 16:19

על זה יש להוסיף את הסיפור המדהים עם גדול הדור הקודם, ר' איצלה, שלא הסכים אפילו לדבר עם אשתו (!) שהיתה היחידה בכל ירושלים עם פאה (!!) לאחר שנועץ בהגאון ר' שמואל סלנט ואמר לו שמעיקר הדין מותר פאה ובירושלים זו חומרא שהחמירו, ואמר ר' איצלה - מקובלני מרבי ישראל סלנטר שחומרות תחמיר על עצמך, לא על האשה!!


מבקש אמת
הודעות: 4132
הצטרף: 21 אוקטובר 2018, 22:14
נתן תודה: 447 פעמים
קיבל תודה: 1822 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי מבקש אמת » 13 אוקטובר 2021, 17:16

אברך כתב:
13 אוקטובר 2021, 13:37
מבקש אמת כתב:
12 אוקטובר 2021, 23:06
לא הבנתי איך מתלמידי הגר"נ קרליץ הגעת לכל הציבור החרדי. למיטב ידיעתי הציבור החרדי מונה עוד חוגים וקהילות רבות ומגוונות מלבד הקהילה הנ"ל.
אינני חושב שהציבור הזה מובדל באופן מהותי מכלל הציבור החרדי. ולא שמעתי מרבנים אחרים (תלמידי הגרשז"א/הגריש"א/הגר"מ גרוס?) שחולקים על כך.
גם בציבור הזה זהו חידוש חסר תקדים, שהרבנים מדברים במפורש על הפאות הרגילות של נשות האברכים, ולא רק על פאות ארוכות במיוחד וכדו'.

בסדר, אם הם רוצים להשפיע על ציבור שומעי לקחם שישנו את מנהגם, זכותם המלאה. לא נראה לי ששאר הציבור הולך לשנות משהו בעקבות זאת.
 


אין חכמה
הודעות: 2840
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי אין חכמה » 13 אוקטובר 2021, 20:00

משיב כהלכה כתב:
13 אוקטובר 2021, 15:56
בנציון כתב:
13 אוקטובר 2021, 15:09
קיום רצונו האמיתי של הבורא יתברך, יודע היטב שאין מי שחושב באמת שכאשר השי"ת ציווה לאשה לכסות את שערה - הכוונה הייתה לכסות בכיסוי שבא לחקות באופן מושלם את מה שהוא בא לכסות, ושההבדל העיקרי בין הכיסוי למקור הוא היותו של החיקוי מעוצב באופן יותר יפה ומושך מהמקור.

את זה אפשר לומר רק למי שלא למד את הסוגיא במקורות.


כי מי שלומד את הגמ' בכתובות ע"ב רואה שלא מדובר במצוות עשה ולא במצוות לא תעשה, אלא במנהג בנות ישראל המוזכר בכתוב (כפי שמפרש רש"י שם) ויש כמה וכמה הסוברים שאין זה דאורייתא כלל, ובראשם תרומת הדשן (סימן רמ"ב) בדעת הרמב"ם, שכוונת הגמרא "דאורייתא היא" שהדבר רק רמוז בתורה, וממילא כל הנכתב לעיל אינו מתחיל.


ואם מחפשים טעם ומקור מוצאים את הגמרא בעירובין (ק) שכיסוי הראש החל מקללת חוה, וכבר מעיר הבן יהוידע על אתר שבימינו הנשים שמחות בכיסוי הראש ואין זו קללה, ולא ראה בזה פסול או חיסרון.


וכמו שאנשים בימינו מצאו דרך להתפרנס בלי 'זיעת אפיך' אלא במשרד ממוזג, כך הנשים מצאו דרך להתחמק מקללת כיסוי הראש וכפי שהתחמקו מקללות אחרות.


וגם אם נלך אליבא שהמקובלים שכיסוי הראש יש בו סוד לכסות השיער שהוא הדינים, הרי בכיסוי השיער הטבעי יוצאים ידי חובה, ואין נפק"מ כלל במה מכסה, או אם זה יותר יפה או פחות יפה.


ובמקום אחר בפורום פה הארכתי בזה, ודיברתי על כך שהטוענים כן לא מוצאים ידיהם ורגליהם להסביר מדוע רווקה פטורה מכיסוי הראש, ונאלצו לחלק חילוקים ובילוקים שאין בהם ממש, ודברי חז"ל סותרים אותם.
בלה בלה בלה....
 


בנציון
הודעות: 1152
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 421 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי בנציון » 13 אוקטובר 2021, 23:19

משיב כהלכה כתב:
13 אוקטובר 2021, 13:51
דיבר על פאות ארוכות מאוד והראה בעצם ידו על האריכות (מצ"ב תמונה).
בדיחה יפה.


בינה והשכל
הודעות: 3
הצטרף: 28 ינואר 2021, 00:22
נתן תודה: 40 פעמים
קיבל תודה: 2 פעמים
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי בינה והשכל » 13 אוקטובר 2021, 23:30

יש"כ לרב 'אברך' היקר! בס"ד בשכונתנו רואים חיזוק גדול בענין זה ואף אני וביתי ביניהם. ברוך שמסר עולמו לשומרים!!! 


ברזלים
הודעות: 320
הצטרף: 28 אוגוסט 2017, 00:37
נתן תודה: 37 פעמים
קיבל תודה: 139 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי ברזלים » 13 אוקטובר 2021, 23:32

משיב כהלכה כתב:
13 אוקטובר 2021, 15:56
בנציון כתב:
13 אוקטובר 2021, 15:09
קיום רצונו האמיתי של הבורא יתברך, יודע היטב שאין מי שחושב באמת שכאשר השי"ת ציווה לאשה לכסות את שערה - הכוונה הייתה לכסות בכיסוי שבא לחקות באופן מושלם את מה שהוא בא לכסות, ושההבדל העיקרי בין הכיסוי למקור הוא היותו של החיקוי מעוצב באופן יותר יפה ומושך מהמקור.

את זה אפשר לומר רק למי שלא למד את הסוגיא במקורות.


כי מי שלומד את הגמ' בכתובות ע"ב רואה שלא מדובר במצוות עשה ולא במצוות לא תעשה, אלא במנהג בנות ישראל המוזכר בכתוב (כפי שמפרש רש"י שם) ויש כמה וכמה הסוברים שאין זה דאורייתא כלל, ובראשם תרומת הדשן (סימן רמ"ב) בדעת הרמב"ם, שכוונת הגמרא "דאורייתא היא" שהדבר רק רמוז בתורה, וממילא כל הנכתב לעיל אינו מתחיל.


ואם מחפשים טעם ומקור מוצאים את הגמרא בעירובין (ק) שכיסוי הראש החל מקללת חוה, וכבר מעיר הבן יהוידע על אתר שבימינו הנשים שמחות בכיסוי הראש ואין זו קללה, ולא ראה בזה פסול או חיסרון.


וכמו שאנשים בימינו מצאו דרך להתפרנס בלי 'זיעת אפיך' אלא במשרד ממוזג, כך הנשים מצאו דרך להתחמק מקללת כיסוי הראש וכפי שהתחמקו מקללות אחרות.


וגם אם נלך אליבא שהמקובלים שכיסוי הראש יש בו סוד לכסות השיער שהוא הדינים, הרי בכיסוי השיער הטבעי יוצאים ידי חובה, ואין נפק"מ כלל במה מכסה, או אם זה יותר יפה או פחות יפה.


ובמקום אחר בפורום פה הארכתי בזה, ודיברתי על כך שהטוענים כן לא מוצאים ידיהם ורגליהם להסביר מדוע רווקה פטורה מכיסוי הראש, ונאלצו לחלק חילוקים ובילוקים שאין בהם ממש, ודברי חז"ל סותרים אותם.
תגלה לנו עוד איזה דברים הם באמת לא מדאורייתא, רק חומרא.
 


אברהם נ. שפירא
הודעות: 32
הצטרף: 27 אוגוסט 2021, 12:47
נתן תודה: 3 פעמים
קיבל תודה: 4 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי אברהם נ. שפירא » 14 אוקטובר 2021, 03:16

משיב כהלכה כתב:
13 אוקטובר 2021, 15:56

ואם מחפשים טעם ומקור 
שו"ת תרומת הדשן (סי' י)  משום פריצותא דגברי, 
משיב כהלכה כתב:
13 אוקטובר 2021, 15:56
מדוע רווקה פטורה מכיסוי הראש, 

הטענה היא שבפאות של היום גם רווקה אסורה, עי' מגן אברהם עה, ג
ובמק"א הביאו כאן מסוטה ז ואם היה שערה נאה לא היה סותרו משום חשש הרהורא, ובתוספות שם ח, א אף על גב דגזירת הכתוב הוא
 


חימקו
הודעות: 2304
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 908 פעמים
קיבל תודה: 671 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי חימקו » 14 אוקטובר 2021, 08:44

בנציון כתב:
13 אוקטובר 2021, 23:19
משיב כהלכה כתב:
13 אוקטובר 2021, 13:51
דיבר על פאות ארוכות מאוד והראה בעצם ידו על האריכות (מצ"ב תמונה).
בדיחה יפה.

הדברים ברורים כמו שכתב הרב @משיב כהלכה, תראה בעצמך.


חימקו
הודעות: 2304
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 908 פעמים
קיבל תודה: 671 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי חימקו » 14 אוקטובר 2021, 08:45

בינה והשכל כתב:
13 אוקטובר 2021, 23:30
יש"כ לרב 'אברך' היקר! בס"ד בשכונתנו רואים חיזוק גדול בענין זה ואף אני וביתי ביניהם. ברוך שמסר עולמו לשומרים!!! 

גם אצלנו, הנשים מקפידות על פאות נאות וצנועות.


חימקו
הודעות: 2304
הצטרף: 13 ינואר 2021, 21:28
נתן תודה: 908 פעמים
קיבל תודה: 671 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי חימקו » 14 אוקטובר 2021, 08:47

אין חכמה כתב:
13 אוקטובר 2021, 20:00
משיב כהלכה כתב:
13 אוקטובר 2021, 15:56
בנציון כתב:
13 אוקטובר 2021, 15:09
קיום רצונו האמיתי של הבורא יתברך, יודע היטב שאין מי שחושב באמת שכאשר השי"ת ציווה לאשה לכסות את שערה - הכוונה הייתה לכסות בכיסוי שבא לחקות באופן מושלם את מה שהוא בא לכסות, ושההבדל העיקרי בין הכיסוי למקור הוא היותו של החיקוי מעוצב באופן יותר יפה ומושך מהמקור.

את זה אפשר לומר רק למי שלא למד את הסוגיא במקורות.


כי מי שלומד את הגמ' בכתובות ע"ב רואה שלא מדובר במצוות עשה ולא במצוות לא תעשה, אלא במנהג בנות ישראל המוזכר בכתוב (כפי שמפרש רש"י שם) ויש כמה וכמה הסוברים שאין זה דאורייתא כלל, ובראשם תרומת הדשן (סימן רמ"ב) בדעת הרמב"ם, שכוונת הגמרא "דאורייתא היא" שהדבר רק רמוז בתורה, וממילא כל הנכתב לעיל אינו מתחיל.


ואם מחפשים טעם ומקור מוצאים את הגמרא בעירובין (ק) שכיסוי הראש החל מקללת חוה, וכבר מעיר הבן יהוידע על אתר שבימינו הנשים שמחות בכיסוי הראש ואין זו קללה, ולא ראה בזה פסול או חיסרון.


וכמו שאנשים בימינו מצאו דרך להתפרנס בלי 'זיעת אפיך' אלא במשרד ממוזג, כך הנשים מצאו דרך להתחמק מקללת כיסוי הראש וכפי שהתחמקו מקללות אחרות.


וגם אם נלך אליבא שהמקובלים שכיסוי הראש יש בו סוד לכסות השיער שהוא הדינים, הרי בכיסוי השיער הטבעי יוצאים ידי חובה, ואין נפק"מ כלל במה מכסה, או אם זה יותר יפה או פחות יפה.


ובמקום אחר בפורום פה הארכתי בזה, ודיברתי על כך שהטוענים כן לא מוצאים ידיהם ורגליהם להסביר מדוע רווקה פטורה מכיסוי הראש, ונאלצו לחלק חילוקים ובילוקים שאין בהם ממש, ודברי חז"ל סותרים אותם.
בלה בלה בלה....

תגובה לא ענינית ולא משכנעת.
 


משיב כהלכה
הודעות: 2151
הצטרף: 10 יוני 2016, 15:12
נתן תודה: 763 פעמים
קיבל תודה: 933 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי משיב כהלכה » 14 אוקטובר 2021, 09:36

ברזלים כתב:
13 אוקטובר 2021, 23:32
תגלה לנו עוד איזה דברים הם באמת לא מדאורייתא, רק חומרא

איני מבין איזה מקום יש כאן לליצנות, כאשר מדובר בדברים שכתבו גדולי עולם, ראשונים ואחרונים.

ואמנם מרן הגר"ש משאש הקשה על שאר בשרו, הגר"י משאש רבה של חיפה, שרצה לומר שאין זה אלא איסור דרבנן שיסודו במנהג ישראל, ושאל כיצד זה יתכן - הרי מפורש בגמ' דאורייתא היא!

אבל בשו"ת יחוה דעת (חלק ה' סי' ס"ב), הביא כמה וכמה מקומות כאלה: "והנה אע"פ שהגמ' מקשה בפשיטות דאורייתא היא, אין מזה הוכחה גמורה שאיסור תורה הוא, וכמו שכתב כיוצא בזה המאירי (בכתובות קג:), שזה שהקשו בגמרא שם, כיבוד אשת האב דאורייתא, אינו אלא מדברי סופרים וסמכוהו על המקרא, וכן מצאנו בהרבה מקומות כיוצא בזה, כמו בתענית (כח:) הלל דראש חודש לאו דאורייתא, מכלל דשל מועדות דאורייתא? ובמועד קטן (יא:) שמלאכת חול המועד אסורה מדאורייתא. וכן בהרבה מקומות (וציין הרה"ג המו"ל ר' אברהם סופר לראש השנה לב ע"ב אין עולין באילן, דאורייתא. ועיין בפירוש רש"י שם). וכן כתבו התוספות חגיגה (יח.) ד"ה חולו של מועד, והרא"ש בפסקיו (ריש מועד קטן), ובספר יראים (סוף סימן קי"ג), ובמאירי (מועד קטן ב.). ע"ש. ובמאירי ראש השנה (ט.) כתב, ותוספת של יום הכפורים אינו אלא מדברי סופרים וקראי אסמכתא בעלמא. ויש חולקים ממה שאמרו בביצה (ל.) תוספת יוהכ"פ דאורייתא, ואין הכרח בכך, שכבר מצינו בכמה מקומות בש"ס שקורא דברי סופרים דאורייתא, כשהוא דבר שיש לו לעיקר שלו סרך מן התורה, אף על פי שאותו ענין אינו מן התורה".

וכן הגר"ש משאש עצמו הביא חבר להגר"י משאש, והוא ספר וישב יוסף, להגאון רבי יוסף נסים בורלא זצ"ל (חלק יו"ד סי' ב'). ובסופו של דבר ניסה ליישב דבריהם, וכתב:

"אמנם נראה ליישב דבריהם דמצאנו להם חברים בענין אחר כיוצא בזה, והוא בש"ס גטין (דף נט.) אלו דברים אמרו מפני דברי שלום, כהן קורא ראשון ואחריו לוי וכו'. ושם בע"ב, אמר ליה אביי לרב יוסף, מפני דברי שלום, דאורייתא היא (וקדשתו, לכל דבר שבקדושה), אלא אמר אביי לכדמר, הבוצע פושט ידו תחילה, ואם רצה לחלוק כבוד לרבו וכו', הרשות בידו. ואמר מר עלה לא שנא אלא בסעודה, אבל בביהכ"נ לא, דאתו לאינצויי. ע"כ. פשט הדברים, דהתורה נתנה לו רשות "וקדשתו" לפתוח ראשון וכו', אבל יחלוק כבוד וכו' אם ירצה, ומדרבנן אינו יכול לחלוק מפני דרכי שלום. וכ"כ רש"י להדיא וזה לשונו, והיינו דקתני מתני' כהן קורא ראשון כמו שכתוב בתורה, ואינו רשאי לחלוק כבוד מפני דרכי שלום. ע"כ. ואך בתוס' חולין (דף פז.) ד"ה וחייבו וכו' כתבו דאחד שעמד במקום חבירו וכו' ואפי' עמד במקום כהן, דהא דדרשינן בנדרים (דף סב.) וקדשתו לכל דבר שבקדושה לפתוח ראשון ולברך, אסמכתא בעלמא היא. ע"ש. גם הרא"ש שם כתב כן דאסמכתא בעלמא היא ע"ש. וכ"כ הטור ביו"ד סי' כ"ח, וכ"כ המרדכי בפרק כיסוי הדם סי' תרנ"ו ע"ש.

א"כ יש לומר בקל וחומר, אם שם שכתוב להדיא וקדשתו לכל דבר שבקדושה, והרמב"ם והרבה פוסקים מנו אותה במנין המצוות, גם רש"י ועוד פוסקים אחרים סוברים שהוא דאורייתא וכנ"ל, ועכ"ז התוס' והרא"ש והמרדכי סוברים דהוי אסמכתא, ק"ו להא דופרע את ראש האשה דאין בזה מחלוקת ולכ"ע אין בה עשה ולא תעשה, דיפרשו שהיא אסמכתא. ויהיה זה סייעתא להרב וישב יוסף, השואל והמשיב, ויש לי אריכות דברים בפרט זה במקום אחר, ולא באתי אלא להורות שגם בגילוי ראש דאשת איש עצמה, מצינו לסוברים שהיא מדרבנן, ואף שההלכה אינה כן ובכל הפוסקים קראוה דת משה שהיא מן התורה, עכ"ז נוסיף ממנה הרבה חולשת איסורא דפאה נכרית, והדרן למילתין, דכיון דאיכא מחלוקת הפוסקים, וטעמי האוסרים פג טעמם, יש לומר ברווח גדול ספק דרבנן להקל, ובפרט דהמנהג פשוט להקל, והכל לובשים אותה, ומנהג מבטל מנהג".

ע"כ דבריו, אבל נעלם ממנו שכבר קדם תרומת הדשן להגר"י משאש והגרי"נ בורלא, וזה לשונו: "ואע"ג דרמב"ם כתב דאינו אלא מדברי קבלה הא איהו נמי כתב דפריעת ראש באשה אינו אלא זהירות מדרבנן כדמוכח מלשונו, ומסתמא סבירא ליה הא דפריך תלמודא 'דאורייתא היא' רצונו לומר רמז דאורייתא יש לה". עכ"ל.

וכן כתב הגאון רבי אברהם רומנו זצ"ל, רב העיר סרייבו שבבוסניה, בספרו "אברהם אברהם" (ח"ב, פרשת נשא), "ראשה פרוע דאורייתא היא, רצונו לומר גזרה אלימתא דרבנן דאסמכוה אקרא, דגזרה דאסמכוה אקרא אלימא מגזרה דלא אסמכוה, ואיך המשנה אומרת דת יהודית, דמשמע מנהג בעלמא שנהגו הנשים העבריות. ומתרץ, מדאורייתא - דהיינו האסמכתא - די בקלתה, ודת יהודית צריך רדיד על קלתה כשהיא יוצאת לרה"ר. אבל מדאורייתא ממש אין איסור אפי' לרה"ר פריעת ראש גמורה בלתי שום כיסוי.

והפוסקים העתיקו דאורייתא כמו שכתב בש"ס, ולא נחתו לפירוש דלאו דין דאורייתא אלא אסמכתא בעלמא, וכמו שעשו הרא"ש והתוס' והמרדכי ב'וקידשתו' כדאיתא בגיטין... והקשה הקרב"ן בגיטין משם הרמג"א דבגיטין אמר בהדיא שהוא דאורייתא ע"ש, ונ"ל אסמכתא קרי ליה מדאורייתא וכו'. עוד אפשר לבאר כמש"כ הגאון שב שמעתתא (ש"ד אות ח"י)... ניחא ליה לתרוצי לפי טעות המקשן... וכמו כן י"ל בכתובות דף ע"ב דהמקשן הקשה ראשה פרוע דאורייתא היא, דכתב ופרע את ראשה האשה ותנא דבי רבי ישמעאל וכו', לא ידע את סוף הברייתא דתני אע"פ שאין ראיה לדבר זכר לדבר, וא"כ הוי אסמכתא. והתרצן תירץ לו לפי טעותו, מדאורייתא קלתה שפיר דמי, אבל לפי האמת דמדאורייתא אין צריך כלום, והכל מדרבנן". עכ"ל.

וכן כתב בספר "פרי אשר" (סי' י"ב, עמ' ק"א) "והיה נראה לי לומר, דאף שנקטו בגמ' ראשה פרוע דאורייתא, אין הכוונה שזהו כאחת מתרי"ג המצוות, רק כיוון שהוזכר בתורה מנהג קדמונים שנשים לא רגילות ללכת בגילוי ראש, נקרא זה "דאורייתא". וכיו"ב מצינו בתוס' גיטין מ"ז וכו', ובתפארת ישראל ערכין (פ"ג מ"ה) "קיימא לן כתובת בתולה היא דרבנן, אע"פ שכתוב בתורה כמוהר הבתולות וכו' כך היה במורגל... כן הכא התורה נקטה המנהג המוסרי שהיה גם בין אומות העולם. וזה מצוי בתלמוד שנקטו "מדאורייתא" ואינו מהתורה ממש... [ומאריך בראיות] והכא נמי בענין פריעת ראש באשה שאין אזהרה מפורשת בתורה, רק מדציוותה צורה בסוטה 'ופרע את ראשה' שמעינן מכאן, שהיה דרכן לכסות ראשן. וזה שאמרו מדאורייתא היא, יען שהיא מסורת אבות מזמן התורה, ונזהרו בזה בנות ישראל אלפי שנים, וזהו דת משה ויהודית". עכ"ל.

הראת לדעת שכך סברו רבים וטובים, ונימוקם וטעמם עמם, ובוודאי אין מקום לעשות ליצנות מדבריהם, אע"פ שרוב הפוסקים נוקטים שגילוי ראש איסורו מדאורייתא.


חידוד
הודעות: 553
הצטרף: 22 אפריל 2020, 01:39
נתן תודה: 76 פעמים
קיבל תודה: 236 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי חידוד » 14 אוקטובר 2021, 10:54

משיב כהלכה כתב:
13 אוקטובר 2021, 13:51
ד. מה שאמר שלילדות קטנות לא נותנים ללכת עם שיער פרוע, אין זה מדינא, כי מדינא לרוב האחרונים מותר להן ללכת (יעויין יבי"א ד, ג) אבל הציבור נוהג לקלוע לבנות את השיער כי כך הכי נוח.
אם הרב לובין אמר כך כנראה שהוא סבור שהפסק המקובל עכ"פ בציבור הליטאי הישיבתי (וק"ו החסידי) הוא כהאוסרים, ואתה עוד שואל עליו מיביע אומר תוכל למצוא מן הסתם מאות דברים שהרב לובין אוסר וביביע אומר מפורש שרוב האחרונים מקילים.

והטענה שהציבור נוהג כך כי זה יותר קל היא פשוט בדיחה, ומה עם הנערות וכי לא רצו להתנאות בשערן?
בכל מקרה לא יודע מאיזה ציבור אתה מגיע ברור שהסיבה שרוב הנערות הלכו בשער אסוף היא מהטעם הזה, אם כי כמדומה שזה הולך ונפרץ ומן הסתם יש גם הבדל בין ירושלים המשופעת באמריקאים (שכמדומה שלא נהגו איסור זה) לבני ברק אבל אני לא באמת יודע.


נחמן הקטן
הודעות: 114
הצטרף: 08 אוגוסט 2021, 23:01
נתן תודה: 69 פעמים
קיבל תודה: 64 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי נחמן הקטן » 14 אוקטובר 2021, 15:01

בסוגיית הפאות חשוב לדעת לחלק את הנידון לשני סיווגים :

א.  האם זה נחשב לכיסוי ראש ?
ב. האם זה נחשב לפריצות ?


כיסוי ראש :
הנידון הוא ארוך בפוסקים, הרמ"א פסק להקל, בסי' ע"ה ס"ב, ושם כתב המ"ב "ויש חולקין ואומרים דאף בפיאה נכרית שייך שער באשה ערוה ואיסור פריעת ראש וכתב הפמ"ג דבמדינות שיוצאין הנשים בפיאה נכרית מגולה יש להם לסמוך על השו"ע ומשמע מיניה שם דאפילו שער של עצמה שנחתך ואח"כ חברה לראשה ג"כ יש להקל ובספר מגן גבורים החמיר בזה עי"ש. וכתב עוד שם דאם אין מנהג המקום שילכו הנשים בפאה נכרית בודאי הדין עם המחמירין בזה משום מראית העין עי"ש".
ולכן הגרע"י החמיר בזה מאוד כי לדעת המחבר לא מצינו קולא כזאת.

מצד צניעות :
הנידון תלוי בשאלה ההשקפתית, מהי צניעות ? 
לענ"ד הגדר של אשה צנועה היא אשה שלא גורמת למסתכל עליה גירוי יצה"ר, אשה שבהסתכלות עליה יש התעוררות של יצר היא כבר "לא" אשה צנועה.
הסברא הבסיסית והנורמלית היא שאסור לאשה להתלבש בצורה שגורמת לאנשים התעוררות היצר, ומקרא מלא דיבר הכתוב "לפני עור לא תתן מכשול", וכל התירוצים והסברות להצדיק את זה ולהסביר את ענין צניעות בסברות קש מוזרות הם במטרה מוגדרת.
לדעתי רוב הפאות כיום אינן עונות לגדר זה, וממילא לא ניתן לכנותן "פאות צנועות".
אין ספק שקשה וכבד מאוד לאשה שכל קרובותיה וחברותיה הולכות עם פאה מסויימת, להתגדר עם פאה צנועה וכ"ש לעבור למטפחת, ולכן הפתרון האמיתי הוא תיקון כלל ציבורי שסיכוייו אפסיים, ולכן יתכן ויש מקום להקל עליהן לע"ע מעט "אבל רק" בגלל טעם זה, ולא בגלל טעמים אחרים וסברות שונות.


 


אין חכמה
הודעות: 2840
הצטרף: 21 אפריל 2020, 23:51
נתן תודה: 293 פעמים
קיבל תודה: 515 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי אין חכמה » 14 אוקטובר 2021, 16:37

חימקו כתב:
14 אוקטובר 2021, 08:47
אין חכמה כתב:
13 אוקטובר 2021, 20:00
משיב כהלכה כתב:
13 אוקטובר 2021, 15:56


את זה אפשר לומר רק למי שלא למד את הסוגיא במקורות.


כי מי שלומד את הגמ' בכתובות ע"ב רואה שלא מדובר במצוות עשה ולא במצוות לא תעשה, אלא במנהג בנות ישראל המוזכר בכתוב (כפי שמפרש רש"י שם) ויש כמה וכמה הסוברים שאין זה דאורייתא כלל, ובראשם תרומת הדשן (סימן רמ"ב) בדעת הרמב"ם, שכוונת הגמרא "דאורייתא היא" שהדבר רק רמוז בתורה, וממילא כל הנכתב לעיל אינו מתחיל.


ואם מחפשים טעם ומקור מוצאים את הגמרא בעירובין (ק) שכיסוי הראש החל מקללת חוה, וכבר מעיר הבן יהוידע על אתר שבימינו הנשים שמחות בכיסוי הראש ואין זו קללה, ולא ראה בזה פסול או חיסרון.


וכמו שאנשים בימינו מצאו דרך להתפרנס בלי 'זיעת אפיך' אלא במשרד ממוזג, כך הנשים מצאו דרך להתחמק מקללת כיסוי הראש וכפי שהתחמקו מקללות אחרות.


וגם אם נלך אליבא שהמקובלים שכיסוי הראש יש בו סוד לכסות השיער שהוא הדינים, הרי בכיסוי השיער הטבעי יוצאים ידי חובה, ואין נפק"מ כלל במה מכסה, או אם זה יותר יפה או פחות יפה.


ובמקום אחר בפורום פה הארכתי בזה, ודיברתי על כך שהטוענים כן לא מוצאים ידיהם ורגליהם להסביר מדוע רווקה פטורה מכיסוי הראש, ונאלצו לחלק חילוקים ובילוקים שאין בהם ממש, ודברי חז"ל סותרים אותם.
בלה בלה בלה....
תגובה לא ענינית ולא משכנעת.

מי שקצת קרא את דבריו של ה"משיב " הנ"ל ולמד כמה סוגיות בחייו בצורה עניינית ורצינית ואין לו נגיעות חזקות בעניין לדעתי יסכים עם תגובתי העניינית הזו
לפחות לדעתי דבריו אלו גיבובי דברים וליצנות 
גם מי שיכתוב על דבריו של הרב הצנחן "בלה בלה בלה" יהיו שיגידו שדבריו אמת ויהיו שיגידו שזו תגובה לא עניינית ולא משכנעת
הכל בעיני המתבונן
 


בנציון
הודעות: 1152
הצטרף: 15 מרץ 2018, 23:56
נתן תודה: 421 פעמים
קיבל תודה: 554 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי בנציון » 14 אוקטובר 2021, 16:43

חימקו כתב:
14 אוקטובר 2021, 08:44
בנציון כתב:
13 אוקטובר 2021, 23:19
משיב כהלכה כתב:
13 אוקטובר 2021, 13:51
דיבר על פאות ארוכות מאוד והראה בעצם ידו על האריכות (מצ"ב תמונה).
בדיחה יפה.

הדברים ברורים כמו שכתב הרב @משיב כהלכה, תראה בעצמך.
הנה בתמונה הזו הוא מראה על מקום אחר.
הרב אלישיב.jpg
 
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 856
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 306 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 14 אוקטובר 2021, 17:05

מבקש אמת כתב:
13 אוקטובר 2021, 17:16
לא נראה לי ששאר הציבור הולך לשנות משהו בעקבות זאת.
מים שקטים חודרים עמוק.
ישנה התפכחות ציבורית רחבת היקף בנושא זה.
לא ברעש ה'.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 856
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 306 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 14 אוקטובר 2021, 17:11

משיב כהלכה כתב:
13 אוקטובר 2021, 15:56
ואם מחפשים טעם ומקור מוצאים את הגמרא בעירובין (ק) שכיסוי הראש החל מקללת חוה, וכבר מעיר הבן יהוידע על אתר שבימינו הנשים שמחות בכיסוי הראש ואין זו קללה, ולא ראה בזה פסול או חיסרון.


וכמו שאנשים בימינו מצאו דרך להתפרנס בלי 'זיעת אפיך' אלא במשרד ממוזג, כך הנשים מצאו דרך להתחמק מקללת כיסוי הראש וכפי שהתחמקו מקללות אחרות.
וכן קללת חוה שאינה נישאת לשני גברים ואינה מתייחדת עם שני גברים (המובאת שם באותה סוגיא), אם ביום מן הימים ירצו הנשים להתחמק מקללה זו, וינהגו להקל בזה, לא יהיה בכך שום בית מיחוש?!
הקללה איננה טעם הדבר, אלא רק יש כאן הסתכלות על המציאות הקיימת, שאשה איננה נישאת עם שני גברים, וכיון שיש בכך מימד מסויים של גנות, נחשב הדבר כקללה.
ע"ש בכל שאר הקללות המובאות, הדברים מוכרחים כך.
וה"ה לעניינינו.


המצפה לישועת ה'
הודעות: 856
הצטרף: 16 פברואר 2021, 15:10
נתן תודה: 306 פעמים
קיבל תודה: 345 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: תם עידן הפאות בציבור החרדי?

שליחה על ידי המצפה לישועת ה' » 14 אוקטובר 2021, 17:16

בינה והשכל כתב:
13 אוקטובר 2021, 23:30
בשכונתנו רואים חיזוק גדול בענין זה
וכן בעוד רבים מהציבור הליטאי.
ישנה התעוררות ציבורית נרחבת בנושא.
בעיקר מהצד הנשי, שגורר אחריו את הצד הגברי.
('גורר' היינו להתבונן בנושא, וללמוד את הסוגיות ממקורם).
ואפשר דעל זה אמרו חז"ל "בזכות נשים צדקניות וכו' ובזכותן עתידים להיגאל".
 

נעול הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה

חזור אל “נושאים בפיקוח [הודעות בפורום זה יפורסמו רק לאחר אישור]”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אברהם יצחק | 2 אורחים