הֲלֹא עַל כִּי אֵין אֱלֹהַי בְּקִרְבִּי מְצָאוּנִי הָרָעוֹת הָאֵלֶּה - ביאור המלבי"ם

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
מלבי"ם אמר:
ועפ"ז יוכיחו ישראל אחר שמצאו אותם צרות רבות ואין משגיח עליהם מכלל שאין אלהים שופטים בארץ, אבל אדרבה היה להם להוכיח בהפך ממה שהסתיר פנים ע"י עונותם הרי שיש שופט. ז"ש: ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה. ויוכיחו מזה שאין השגחה, אדרבה הלא: (יח) ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא. דוקא לא מקודם שהשגחתי עליהם והטעם שהסתרתי עתה הוא על כל הרעה אשר עשה כי פנה אל אלהים אחרים. ולכן: (יט) ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל. שמן השירה הזאת ילמדו הכלל הגדול הזה כי השם מעניש אותם ע"י הסתרת פנים לבד: למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל.
 

בחור

משתמש ותיק
אומרים בשם ר' חצק'ל - אנשים שואלים איפה היה הקב"ה בשואה, איפה הוא היה??? הוא עשה אותה!!!
וזה ברור לכל מי שקצת יודע מה היה רמת שמירת המצוות באותה תקופה למה באה שואה.
 

נוברדוק'ר

משתמש ותיק
ברוךווייס אמר:
תמיד התפאתי על השואלים כך

הרי קשה לדמיין בן אנוש יורד לרמת אכזריות שירדו בשואה בלי שיהיה גזירת שמים.

הקושי בשואה, הוא קושי עצום, שכן ראינו בעיננו את השאלה העתיקה שמופיעה במלא הדרה : היאך יתכן צדיק ורע לו, רשע וטוב לו ?

בשואה נהרגו בעיירה אחת כל צדיקיה, ילדיה, וכופריה, הבוטחים על ה', ואלו שאינם. מה חטא ילד בן 13 שנעשה בר מצווה ויום לאחמ"כ נלקח למותו בצורה מזוויעה? 
או תינוקות של בית רבן? 

את השאלה הזו צווח ר' ינאי ואמר: אין בידינו משלוות הרשעים, ואף לא מיסורי הצדיקים. וכל הנביאים כולם צווחו על זה. עיין תהילים פרק עג.

האם על צעקתו של ר' ינאי גם התפלאת ? האם זו לא שאלה קשה בעיניך ?
 

נוברדוק'ר

משתמש ותיק
בחור אמר:
אומרים בשם ר' חצק'ל - אנשים שואלים איפה היה הקב"ה בשואה, איפה הוא היה??? הוא עשה אותה!!!
וזה ברור לכל מי שקצת יודע מה היה רמת שמירת המצוות באותה תקופה למה באה שואה.

האם השואה פגעה רק באלו שלא שמרו תורה ומצוות ?

האם אתה חושב שיש לאי מי תשובה מדוע באה השואה? חושבני שתחום השואה הוא למעלה מהשגת בן - אנוש, ותמהני על המקלידים דברים כה קשים בשלוות נפש שכזו.
 

זעירא קטינא

משתמש ותיק
נוברדוק'ר אמר:
בחור אמר:
אומרים בשם ר' חצק'ל - אנשים שואלים איפה היה הקב"ה בשואה, איפה הוא היה??? הוא עשה אותה!!!
וזה ברור לכל מי שקצת יודע מה היה רמת שמירת המצוות באותה תקופה למה באה שואה.

האם השואה פגעה רק באלו שלא שמרו תורה ומצוות ?

האם אתה חושב שיש לאי מי תשובה מדוע באה השואה? חושבני שתחום השואה הוא למעלה מהשגת בן - אנוש, ותמהני על המקלידים דברים כה קשים בשלוות נפש שכזו.
מכיוון שניתנה רשות למשחית להשחית אינו מבחין בין צדיק לרשע
 
 

לביא

משתמש ותיק
אחת התשובות היפות שמצאתי לזה הוא - היא גופא מוכיח שה׳ היה בשואה.
והראיה, שאם ה׳ היה אדם ח״ו, היית תמה ותוהה למה זה בא.
אך מכיוון שה׳ יתברך הוא לא אדם - דווקא בגלל זה רואים את ה׳ בשואה.
וכבר אמר אחד מהאדמו״רים, שאוי לו אם היינו מבינים את ה׳ תמיד והיה כאחד האדם,
ודווקא בגלל שאיננו מבינים, היא גופא מראה כי ה׳ היה שם.

תשובה אחרת, יותר מוסרית, שמעתי בשם הרב יגאל כהן,
דאיך אנו באים בשאלות אל ה׳? וכי הוא חייב לנו ח״ו?
עלינו לשאול את עצמנו,
איפה אנו היינו בשואה, ולמה הגיע לנו השואה,
ולא למה ה׳ הביא.
 

ברוךווייס

משתמש ותיק
נוברדוק'ר אמר:
ברוךווייס אמר:
תמיד התפאתי על השואלים כך

הרי קשה לדמיין בן אנוש יורד לרמת אכזריות שירדו בשואה בלי שיהיה גזירת שמים.

הקושי בשואה, הוא קושי עצום, שכן ראינו בעיננו את השאלה העתיקה שמופיעה במלא הדרה : היאך יתכן צדיק ורע לו, רשע וטוב לו ?

בשואה נהרגו בעיירה אחת כל צדיקיה, ילדיה, וכופריה, הבוטחים על ה', ואלו שאינם. מה חטא ילד בן 13 שנעשה בר מצווה ויום לאחמ"כ נלקח למותו בצורה מזוויעה? 
או תינוקות של בית רבן? 

את השאלה הזו צווח ר' ינאי ואמר: אין בידינו משלוות הרשעים, ואף לא מיסורי הצדיקים. וכל הנביאים כולם צווחו על זה. עיין תהילים פרק עג.

האם על צעקתו של ר' ינאי גם התפלאת ? האם זו לא שאלה קשה בעיניך ?

ברור שלא

גם ברור כשמש ששאלה זו לא פגעה באמונה וביראת שמיים של התנא האלקי, רבו של ר' יוחנן.  ועל זה אנו דנים
 

יואלב

משתמש ותיק
יש טעות, לומר שהשואה היה אחד מהדברים הנוראים כמו האינקוויזיציה וכו'.

זו טעות חמורה, שלא היה בהיסטוריה כלל הכמות האדירה של אנשים שנהרגו וקהילות שלמות שנמחקו מחמת השואה.

ומזמן אני מסתפק לאלה שלומדים בחז"ל [והרבה מח' בדבר] לשון גוזמא, אם לא היו יותר נהרגים מחורבן הבית.
וכבר שמעתי אחד, שאמר לו יצוייר שהיו מתים בשואה 600.000 (עשירית) היה אירוע שלא היה כמוהו, ז"א שהלקח שבורא עולם רצה מאתנו יכל להיות בהרבה פחות... זו סתם דגש על החוסר פרופורציה שיש לנו מהשואה. ולא סותר המלבי"ם או המשך חכמה, ותוספת 'ברית' של פרשת נצבים ועוד...
שמעתי מסטונדט ששאל רב גדול המתעסק עם חילונים על שאלה זו, וענה לו "אם הייתי בורא עולם הייתי עונה לך..." וכנראה שאע"פ שאמונתינו יש לנו פסוקים מפורשים עדיין צ"ע...


זאת ועוד, שהרבה מגדולי הקהילות הק' שידעו שהחיים הם רק תורה, לא משנה אם עובדים או מה, אבל עצם החיים זו תורה: נפ"מ לשעות לימוד אם' בחיידר ק"ו ההורים, ערך ידיעת ש"ס ופוסקים, וכו', שהמציאות של החיים האמריקיים [כולל דרום ומרכז] מחק כמעט לגמרי את המושגים...
 

אלי פלדמן

משתמש ותיק
לפי פשוטו של מקרא כל פרשות התוכחה מדברות על מצב שיגיעו לארץ ויחטאו בע"ז ואז יגיעו להם צרות ורעות אבל בפרשה שהזכירו כאן את פירוש המלבי"ם בוילך 'הנך שוכב עם אבותיך' העניין קצת פחות מפורש ועוד יש להוסיף כפרפרת שהגימטריא של "אלהי נכר הארץ אשר הוא בא שמה בקרבו" = בגרמניה.

אך בעניין מה שכתבו כיוון שנתנה רשות.. אין הדברים מסתברים וכפי שכתב בארוכה הגר"א גלדצהלר ז"ל בספרו אהלי יהושע ח"ו עמוד 112 והלאה דברים שחשוב לקרוא והוא מזכיר שם גם כמה ידיעות היסטוריות חשובות .
https://tablet.otzar.org/he/book/book.php?book=156594&pagenum=120

(והגע עצמך דווקא במדינות שהתחילה ההשכלה ניצולו רבים ע"י שברחו, בגרמניה עצמה 2/3 מהיהודים ברחו לפני המלחמה, ולא ראינו שנתנה רשות למשחית... ובעל כורחנו שהיה כאן חשבון של תינוקות שנשבו או שלא היו ראויים למות על קידוש ה' ועוד הסברים רבים וא"כ מאי שנא היראים והצדיקים)

ונעתיק את חלק מדבריו של הגרא גלדצהלר:
אוצר החכמה_156594.jpg
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
ואיפה הוא היה בגזירות תתנ"ו? ובת"ח ות"ט? ובעשרות או מאות פוגרומים ודומיהם במהלך הדורות? אטו 1880 שנות הגלות שקדמו לשואה פיקניק היו?!
ולגוף השאלה, אין שום ספק למתבונן שמעם ה' הייתה זאת, ואין זה אלא חיזוק עצום בהבנת ייחודו של העם הנבחר שבוראו נותן בו פניו, אם לטובה ואם לרעה.
 

שמעיה

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
ואיפה הוא היה בגזירות תתנ"ו? ובת"ח ות"ט? ובעשרות או מאות פוגרומים ודומיהם במהלך הדורות? אטו 1880 שנות הגלות שקדמו לשואה פיקניק היו?!
ולגוף השאלה, אין שום ספק למתבונן שמעם ה' הייתה זאת, ואין זה אלא חיזוק עצום בהבנת ייחודו של העם הנבחר שבוראו נותן בו פניו, אם לטובה ואם לרעה.
כל זה, אם נמשיך להתעלם כמנהגינו הטוב מגורלם של הצוענים, לדוגמא.
או שנאמר שהם מעשרת השבטים...
 

אלי פלדמן

משתמש ותיק
אחדד יותר, לטעון שבעוון ההתבוללות ועזיבת הברית עם ה' קרתה השואה - זה בכלל לא מופרך

אדרבא המציאות הנגלית לעיננו שאכן עזיבת הברית עם ה' היא היא גרמה לשואה:
הנאצים מנו 3 סיבות עיקריות להשמדת העם היהודי (כמובן שמתחת לכל הסיבות הללו עמדה שנאה אנטישמית שורשית, השקפת עולם מעוותת, ומידות מושחתות עד ליסוד)
א. היהודים מזהמים את הגזע "הארי" ע"י התבוללות - התבוללות
ב. היהודים שולטים על הכלכלה ועל המשרות הבכירות - השתלבות והתערות מוחלטת בגויים
ג. היהודים הם אלה שמקדמים במקומות מושבותיהם את הסוציאליזם הקומוניסטי שהוא היה האויב האידאולוגי הראשון במעלה של הנאצים (וגם בליטא ובעוד מקומות היהודים הזדהו עם הקומוניסטים וגרמו ללאומנים המקומיים לשנוא אותם ולסייע לנאצים) - פיתוח אידאולוגיית שכפרו בה' כתחליף לדת היהודית
אתה הראת לדעת שמעשי היהודים של עזיבת הברית עם ה' הם הם שגרמו מבחינה הסיבות החיצוניות לאסון הנורא

אבל בכל זה אין להסביר את מיתת היראים והצדיקים ובזה נישאר בקושיא ובאמונה ש'אל אמונה ואין עוול צדיק וישר הוא'
 

אור זרוע

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
שמש מרפא אמר:
ואיפה הוא היה בגזירות תתנ"ו? ובת"ח ות"ט? ובעשרות או מאות פוגרומים ודומיהם במהלך הדורות? אטו 1880 שנות הגלות שקדמו לשואה פיקניק היו?!
ולגוף השאלה, אין שום ספק למתבונן שמעם ה' הייתה זאת, ואין זה אלא חיזוק עצום בהבנת ייחודו של העם הנבחר שבוראו נותן בו פניו, אם לטובה ואם לרעה.
כל זה, אם נמשיך להתעלם כמנהגינו הטוב מגורלם של הצוענים, לדוגמא.
או שנאמר שהם מעשרת השבטים...

גם בגזירות תתנ"ו ות"ח ת"ט הרגו צוענים?
בשואה הרגו את הצוענים משום שהם צוענים, ואת היהודים משום שהם יהודים.
וכאשר מתבוננים בגזירת שמים זו מקבלים חיזוק בהבנת ייחודו של העם הנבחר כדברי הרב @שמש מרפא.


 
 

שמעיה

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
שמעיה אמר:
שמש מרפא אמר:
ואיפה הוא היה בגזירות תתנ"ו? ובת"ח ות"ט? ובעשרות או מאות פוגרומים ודומיהם במהלך הדורות? אטו 1880 שנות הגלות שקדמו לשואה פיקניק היו?!
ולגוף השאלה, אין שום ספק למתבונן שמעם ה' הייתה זאת, ואין זה אלא חיזוק עצום בהבנת ייחודו של העם הנבחר שבוראו נותן בו פניו, אם לטובה ואם לרעה.
כל זה, אם נמשיך להתעלם כמנהגינו הטוב מגורלם של הצוענים, לדוגמא.
או שנאמר שהם מעשרת השבטים...

גם בגזירות תתנ"ו ות"ח ת"ט הרגו צוענים?
בשואה הרגו את הצוענים משום שהם צוענים, ואת היהודים משום שהם יהודים.
וכאשר מתבוננים בגזירת שמים זו מקבלים חיזוק בהבנת ייחודו של העם הנבחר כדברי הרב @שמש מרפא.
כנראה שלא קראת את הערך על הצוענים, ולא מודע להיסטוריה העגומה שלהם באירופה. אך, לא נורא. נתעמק ונתבונן רק בגורלינו אנו, וכך נוכל להגיע למסקנות משמחות לב ומענגות נפש אודות ייחודיותנו
 
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
נוברדוק'ר אמר:
ברוךווייס אמר:
תמיד התפאתי על השואלים כך

הרי קשה לדמיין בן אנוש יורד לרמת אכזריות שירדו בשואה בלי שיהיה גזירת שמים.

הקושי בשואה, הוא קושי עצום, שכן ראינו בעיננו את השאלה העתיקה שמופיעה במלא הדרה : היאך יתכן צדיק ורע לו, רשע וטוב לו ?

בשואה נהרגו בעיירה אחת כל צדיקיה, ילדיה, וכופריה, הבוטחים על ה', ואלו שאינם. מה חטא ילד בן 13 שנעשה בר מצווה ויום לאחמ"כ נלקח למותו בצורה מזוויעה? 
או תינוקות של בית רבן? 

את השאלה הזו צווח ר' ינאי ואמר: אין בידינו משלוות הרשעים, ואף לא מיסורי הצדיקים. וכל הנביאים כולם צווחו על זה. עיין תהילים פרק עג.

האם על צעקתו של ר' ינאי גם התפלאת ? האם זו לא שאלה קשה בעיניך ?

ר' ינאי לא שאל "אפוא היה ה'", זה ברור היכן הוא, אך אנו כבנ"א לא יכולים להבין מהלכי שמים, וכמו משה רבינו ש'פה אל פה אדבר בו' ולמד תורה מפיו יתברך 40 יום, ובכ"ז שאל 'צדיק ורע לו רשע וטוב לו' כמבואר במסכת ברכות שזה היה בקשתו "הראיני נא את כבודך", ולא קיבל תשובה - כי לא יראני האדם וחי - בן אנוש לא יכול להבין זאת ואפ' משה רבינו!! אך אין זה כלל קשור לשאלה 'אפוא היה ה'...'
 

דניאלי

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
אור זרוע אמר:
שמעיה אמר:
כל זה, אם נמשיך להתעלם כמנהגינו הטוב מגורלם של הצוענים, לדוגמא.
או שנאמר שהם מעשרת השבטים...

גם בגזירות תתנ"ו ות"ח ת"ט הרגו צוענים?
בשואה הרגו את הצוענים משום שהם צוענים, ואת היהודים משום שהם יהודים.
וכאשר מתבוננים בגזירת שמים זו מקבלים חיזוק בהבנת ייחודו של העם הנבחר כדברי הרב @שמש מרפא.
כנראה שלא קראת את הערך על הצוענים, ולא מודע להיסטוריה העגומה שלהם באירופה. אך, לא נורא. נתעמק ונתבונן רק בגורלינו אנו, וכך נוכל להגיע למסקנות משמחות לב ומענגות נפש אודות ייחודיותנו
הא משום הא לא איריא, כמבואר בראשונים שבכל נס הקב"ה מערב גם מה שמוסבר בדרך הטבע לתת בחירה ביד האדם לתלותו במקרה...  
 

יהודה יעקבזון

משתמש ותיק
נוברדוק'ר אמר:
האם השואה פגעה רק באלו שלא שמרו תורה ומצוות ?
האם אתה חושב שיש לאי מי תשובה מדוע באה השואה? חושבני שתחום השואה הוא למעלה מהשגת בן - אנוש, ותמהני על המקלידים דברים כה קשים בשלוות נפש שכזו.

אני מסכים עמך.
אך אוסיף ש'לא רק' תחום השואה הוא למעלה מהשגת בן -אנוש, כל הנהגת הבורא [וזה כולל סעיפים רבים] הוא לא בהשגת בן אנוש.
והמקלידים בשלוות נפש באשכול זה, אינם שונים מהמקלידים בענינים אחרים כאן בפורום בשלוות נפש...
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
שמש מרפא אמר:
ואיפה הוא היה בגזירות תתנ"ו? ובת"ח ות"ט? ובעשרות או מאות פוגרומים ודומיהם במהלך הדורות? אטו 1880 שנות הגלות שקדמו לשואה פיקניק היו?!
ולגוף השאלה, אין שום ספק למתבונן שמעם ה' הייתה זאת, ואין זה אלא חיזוק עצום בהבנת ייחודו של העם הנבחר שבוראו נותן בו פניו, אם לטובה ואם לרעה.
כל זה, אם נמשיך להתעלם כמנהגינו הטוב מגורלם של הצוענים, לדוגמא.
או שנאמר שהם מעשרת השבטים...
די כבר!!
היטלר שנא יהודים! כל ספרו הוא רק על היהודים כמה רוע הם מביאים ושצריך להרוג אותם,
היהודים היו בתחתית תורת הגזע שלו ככאלה שיעודם להשמדה.
נכון הוא הרג גם צוענים [אולי שתירוץ "תורת הגזע" להשמדת היהודים תתקבל בקרב הגרמנים, לא יודע] אך המלחמה שלו היית ללא ספק וכמו שכל א' שלמד קצת על השואה יודע - ביהודים! הוא אמר זאת, כתב זאת, פיתח את הנאציזם למען זה, זה כלל לא היה מוסתר - יעדו היה היהודים בכל מושבותיהם.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצעיר שבחבורה אמר:
מלבי"ם אמר:
ועפ"ז יוכיחו ישראל אחר שמצאו אותם צרות רבות ואין משגיח עליהם מכלל שאין אלהים שופטים בארץ, אבל אדרבה היה להם להוכיח בהפך ממה שהסתיר פנים ע"י עונותם הרי שיש שופט. ז"ש: ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה. ויוכיחו מזה שאין השגחה, אדרבה הלא: (יח) ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא. דוקא לא מקודם שהשגחתי עליהם והטעם שהסתרתי עתה הוא על כל הרעה אשר עשה כי פנה אל אלהים אחרים. ולכן: (יט) ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל. שמן השירה הזאת ילמדו הכלל הגדול הזה כי השם מעניש אותם ע"י הסתרת פנים לבד: למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל.
היות שכל כוונתי היתה רק להראות את פירוש המלבי"ם לפסוק, שלדבריו כבר חזה הכתוב שיום יבוא ותשאל שאלה זו, והרי תשובתה בצידה...
ולא היתה כוונתי לפתוח שאלה זו מחדש...
הרי שאפרוש מן הנושא בשלב זה, ואקווה שכשם שקיבלתי שכר על הדרישה כך אקבל שכר על הפרישה.
 

רוצה להתעלות

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
אור זרוע אמר:
שמעיה אמר:
כל זה, אם נמשיך להתעלם כמנהגינו הטוב מגורלם של הצוענים, לדוגמא.
או שנאמר שהם מעשרת השבטים...

גם בגזירות תתנ"ו ות"ח ת"ט הרגו צוענים?
בשואה הרגו את הצוענים משום שהם צוענים, ואת היהודים משום שהם יהודים.
וכאשר מתבוננים בגזירת שמים זו מקבלים חיזוק בהבנת ייחודו של העם הנבחר כדברי הרב @שמש מרפא.
כנראה שלא קראת את הערך על הצוענים, ולא מודע להיסטוריה העגומה שלהם באירופה. אך, לא נורא. נתעמק ונתבונן רק בגורלינו אנו, וכך נוכל להגיע למסקנות משמחות לב ומענגות נפש אודות ייחודיותנו
 

לאנשים עם טענות כאלה בכלל אין את שאלת האשכול.
היה מלחמה גדולה מתו מליונים רוסים, בריטים, צוענים, וכן גם יהודים, נו אז מה.. כך טבעו של מלחמה שמתים מליונים... אז נכון היו תאי גזים.. זה חלק ממלחמה, וכמו במלחמה בין ארה"ב ליפן מתו אלפי איש ואף א' לא שואל אפוא היה ה' כך במלחמת העולם השניה,
הכל טבעי מסודר ומובן,
ובכלל לא מובן מה השאלה "אפוא היה ה' בשואה" - למה הוא צריך להיות שם בכלל ??
תענוג.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
כנראה שלא קראת את הערך על הצוענים, ולא מודע להיסטוריה העגומה שלהם באירופה. אך, לא נורא. נתעמק ונתבונן רק בגורלינו אנו, וכך נוכל להגיע למסקנות משמחות לב ומענגות נפש אודות ייחודיותנו

קראתי. בהודעה של הרב @שמש מרפא לא נטען שרק היהודים סבלו, אלא ניתן מבט אמוני על הבנת ייחודו של העם הנבחר. גם הצוענים נהרגו בגזירת שמים, אבל לא בגלל שהם העם הנבחר.

אם אתה מתנחם בצרות שהיו מנת חלקם של הכושים באמריקה ושל הצוענים באירופה ושל הארמנים בתורכיה, ורואה את האומות הללו כשווי ערך לעם היהודי, שיערב לך.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
מלבי"ם אמר:
ועפ"ז יוכיחו ישראל אחר שמצאו אותם צרות רבות ואין משגיח עליהם מכלל שאין אלהים שופטים בארץ, אבל אדרבה היה להם להוכיח בהפך ממה שהסתיר פנים ע"י עונותם הרי שיש שופט. ז"ש: ואמר ביום ההוא הלא על כי אין אלהי בקרבי מצאוני הרעות האלה. ויוכיחו מזה שאין השגחה, אדרבה הלא: (יח) ואנכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא. דוקא לא מקודם שהשגחתי עליהם והטעם שהסתרתי עתה הוא על כל הרעה אשר עשה כי פנה אל אלהים אחרים. ולכן: (יט) ועתה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל. שמן השירה הזאת ילמדו הכלל הגדול הזה כי השם מעניש אותם ע"י הסתרת פנים לבד: למען תהיה לי השירה הזאת לעד בבני ישראל.
היות שכל כוונתי היתה רק להראות את פירוש המלבי"ם לפסוק, שלדבריו כבר חזה הכתוב שיום יבוא ותשאל שאלה זו, והרי תשובתה בצידה...
ולא היתה כוונתי לפתוח שאלה זו מחדש...
הרי שאפרוש מן הנושא בשלב זה, ואקווה שכשם שקיבלתי שכר על הדרישה כך אקבל שכר על הפרישה.

נותן כותרת מתריסה ופורש...
בפעם הבאה תבחר כותרת מתונה יותר.
 
 

שמש מרפא

משתמש ותיק
שמעיה אמר:
שמש מרפא אמר:
ואיפה הוא היה בגזירות תתנ"ו? ובת"ח ות"ט? ובעשרות או מאות פוגרומים ודומיהם במהלך הדורות? אטו 1880 שנות הגלות שקדמו לשואה פיקניק היו?!
ולגוף השאלה, אין שום ספק למתבונן שמעם ה' הייתה זאת, ואין זה אלא חיזוק עצום בהבנת ייחודו של העם הנבחר שבוראו נותן בו פניו, אם לטובה ואם לרעה.
כל זה, אם נמשיך להתעלם כמנהגינו הטוב מגורלם של הצוענים, לדוגמא.
או שנאמר שהם מעשרת השבטים...


ראשית, אמחה (שוב) במנהג המגונה של כתיבה באותיות שבכדי לקרוא אותם צריך זכוכית מגדלת X40. אמנם היא בחוץ לצורך בדיקת האתרוגים, אבל בכל זאת... למה להטריח את ציבור הקוראים?!
גוף העניין. היטלר החזיק בדעות גזעניות כלפי שלל גזעים, כולל גם הסלאבים והצוענים. גם הסוציאל-דמוקרטים לא ליקקו דבש ב-1933. אבל מי שנרדף על נפשו היו היהודים, התעמולה הנאצית כוונה כלפי היהודים, סרטים כמו "היהודי זיס" ו"היהודי הנצחי" הופקו ע"מ ללבות את השנאה, ליל הבדולח תוכנן במטרה להתיר את דם היהודים. השוואת שואת העם היהודי עם רצח עמים אחרים זה עוול היסטורי, רדוקציה וטריוויאליזציה מיותרת.
בר מן דין, זה בכלל לא הנקודה. השנאה לעם היהודי שקיימת מאז שירדה בהר סיני, היא תופעה שאין דומה לה, וכל הסטוריון שחקר אותה השתומם למולה. זה לא עניין כלל לאירוע כזה או אחרת, זו תופעה היסטורית, ואחד מביטיוייה הקשים והקרובים ביותר היא השואה. והתבוננות בה ובמה שאמרו לנו זקיננו, הוא חיזוק עצום באמונה ובהבנת קרבת ה' אל עמו.
סבלם של אנשים אחרים באותה תקופה (גם הרבה אנשי תועבה, אגב) אינו מעלה ולא מוריד.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
שמעיה אמר:
שמש מרפא אמר:
ואיפה הוא היה בגזירות תתנ"ו? ובת"ח ות"ט? ובעשרות או מאות פוגרומים ודומיהם במהלך הדורות? אטו 1880 שנות הגלות שקדמו לשואה פיקניק היו?!
ולגוף השאלה, אין שום ספק למתבונן שמעם ה' הייתה זאת, ואין זה אלא חיזוק עצום בהבנת ייחודו של העם הנבחר שבוראו נותן בו פניו, אם לטובה ואם לרעה.
כל זה, אם נמשיך להתעלם כמנהגינו הטוב מגורלם של הצוענים, לדוגמא.
או שנאמר שהם מעשרת השבטים...
די כבר!!
היטלר שנא יהודים! כל ספרו הוא רק על היהודים כמה רוע הם מביאים ושצריך להרוג אותם,
היהודים היו בתחתית תורת הגזע שלו ככאלה שיעודם להשמדה.
נכון הוא הרג גם צוענים [אולי שתירוץ "תורת הגזע" להשמדת היהודים תתקבל בקרב הגרמנים, לא יודע] אך המלחמה שלו היית ללא ספק וכמו שכל א' שלמד קצת על השואה יודע - ביהודים! הוא אמר זאת, כתב זאת, פיתח את הנאציזם למען זה, זה כלל לא היה מוסתר - יעדו היה היהודים בכל מושבותיהם.
כל ה''ללא ספק'' שאתה כותב, משקפים את מאווייך ולא את העובדות בשטח. ההסבר שאתה כותב במוסגר, פתטי.
כל זאת, בלא קשר לעובדה שלא כתבתי כלל על היטלר, אלא על מי שכתב שהמאורעות הקשים בכל שנות הגלות אינו אלא חיזוק עצום בהבנת ייחודו של העם הנבחר וכו', דבר שמופרך לדעתי מקיומם של עמים נוספים שגם הם נרדפים עד עפר שנים רבות וארוכות.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
רוצה להתעלות אמר:
שמעיה אמר:
אור זרוע אמר:
גם בגזירות תתנ"ו ות"ח ת"ט הרגו צוענים?
בשואה הרגו את הצוענים משום שהם צוענים, ואת היהודים משום שהם יהודים.
וכאשר מתבוננים בגזירת שמים זו מקבלים חיזוק בהבנת ייחודו של העם הנבחר כדברי הרב @שמש מרפא.
כנראה שלא קראת את הערך על הצוענים, ולא מודע להיסטוריה העגומה שלהם באירופה. אך, לא נורא. נתעמק ונתבונן רק בגורלינו אנו, וכך נוכל להגיע למסקנות משמחות לב ומענגות נפש אודות ייחודיותנו

לאנשים עם טענות כאלה בכלל אין את שאלת האשכול.
היה מלחמה גדולה מתו מליונים רוסים, בריטים, צוענים, וכן גם יהודים, נו אז מה.. כך טבעו של מלחמה שמתים מליונים... אז נכון היו תאי גזים.. זה חלק ממלחמה, וכמו במלחמה בין ארה"ב ליפן מתו אלפי איש ואף א' לא שואל אפוא היה ה' כך במלחמת העולם השניה,
הכל טבעי מסודר ומובן,
ובכלל לא מובן מה השאלה "אפוא היה ה' בשואה" - למה הוא צריך להיות שם בכלל ??
תענוג.
אכן. (רק התענוג מיותר.)
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
אור זרוע אמר:
שמעיה אמר:
כנראה שלא קראת את הערך על הצוענים, ולא מודע להיסטוריה העגומה שלהם באירופה. אך, לא נורא. נתעמק ונתבונן רק בגורלינו אנו, וכך נוכל להגיע למסקנות משמחות לב ומענגות נפש אודות ייחודיותנו

קראתי. בהודעה של הרב @שמש מרפא לא נטען שרק היהודים סבלו, אלא ניתן מבט אמוני על הבנת ייחודו של העם הנבחר. גם הצוענים נהרגו בגזירת שמים, אבל לא בגלל שהם העם הנבחר.

אם אתה מתנחם בצרות שהיו מנת חלקם של הכושים באמריקה ושל הצוענים באירופה ושל הארמנים בתורכיה, ורואה את האומות הללו כשווי ערך לעם היהודי, שיערב לך.

יפה. כל זה טוב ויפה אם אתה יודע ממקורות אחרים שהעם היהודי הוא הנבחר. אך אין בצרות שעברנו ולו שמץ של הוכחה לטיעון - נכון לכשעצמו - זה.
 

שמעיה

משתמש ותיק
שמש מרפא אמר:
שמעיה אמר:
שמש מרפא אמר:
ואיפה הוא היה בגזירות תתנ"ו? ובת"ח ות"ט? ובעשרות או מאות פוגרומים ודומיהם במהלך הדורות? אטו 1880 שנות הגלות שקדמו לשואה פיקניק היו?!
ולגוף השאלה, אין שום ספק למתבונן שמעם ה' הייתה זאת, ואין זה אלא חיזוק עצום בהבנת ייחודו של העם הנבחר שבוראו נותן בו פניו, אם לטובה ואם לרעה.
כל זה, אם נמשיך להתעלם כמנהגינו הטוב מגורלם של הצוענים, לדוגמא.
או שנאמר שהם מעשרת השבטים...


ראשית, אמחה (שוב) במנהג המגונה של כתיבה באותיות שבכדי לקרוא אותם צריך זכוכית מגדלת X40. אמנם היא בחוץ לצורך בדיקת האתרוגים, אבל בכל זאת... למה להטריח את ציבור הקוראים?!
גוף העניין. היטלר החזיק בדעות גזעניות כלפי שלל גזעים, כולל גם הסלאבים והצוענים. גם הסוציאל-דמוקרטים לא ליקקו דבש ב-1933. אבל מי שנרדף על נפשו היו היהודים, התעמולה הנאצית כוונה כלפי היהודים, סרטים כמו "היהודי זיס" ו"היהודי הנצחי" הופקו ע"מ ללבות את השנאה, ליל הבדולח תוכנן במטרה להתיר את דם היהודים. השוואת שואת העם היהודי עם רצח עמים אחרים זה עוול היסטורי, רדוקציה וטריוויאליזציה מיותרת.
בר מן דין, זה בכלל לא הנקודה. השנאה לעם היהודי שקיימת מאז שירדה בהר סיני, היא תופעה שאין דומה לה, וכל הסטוריון שחקר אותה השתומם למולה. זה לא עניין כלל לאירוע כזה או אחרת, זו תופעה היסטורית, ואחד מביטיוייה הקשים והקרובים ביותר היא השואה. והתבוננות בה ובמה שאמרו לנו זקיננו, הוא חיזוק עצום באמונה ובהבנת קרבת ה' אל עמו.
סבלם של אנשים אחרים באותה תקופה (גם הרבה אנשי תועבה, אגב) אינו מעלה ולא מוריד.
הכתיבה בגופן קטן הייתה על מנת להמשיך את ההתעלמות.
ושוב, השנאה לעם הצועני הקיימת מאז שהם הגיעו לאירופה, היא תופעה דומה מאוד לשנאה לעם היהודי. ולא הבאתי כלל את השואה דווקא לדיון. ולכן, אין ההתבוננות בשנאה לעם היהודי כל חיזוק באמונה. לבד אם מחליטים לא לקרוא אותיות בזכוכית מגדלת.
 
חלק עליון תַחתִית