אברך
משתמש ותיק
רש"י דברים פרשת כי תבא פרק כח פסוק כג
(כג) והיו שמיך אשר על ראשך נחשת - קללות הללו משה מפי עצמו אמרן, ושבהר סיני (בפרשת בחקתי) מפי הקדוש ברוך הוא אמרן, כמשמען, ושם נאמר (ויקרא כו, יד) ואם לא תשמעו לי, ואם תלכו עמי קרי (שם, כא) וכאן הוא אומר (פסוק טו) בקול ה' אלהיך (פסוק כא), ידבק ה' בך, יככה ה' (פסוק כב), הקיל משה בקללותיו לאמרן בלשון יחיד, וגם כן בקללה זו הקל שבראשונות הוא אומר את שמיכם כברזל את ארצכם כנחושה, (ויקרא כו, יט) שלא יהיו השמים מזיעין כדרך שאין הברזל מזיע, ומתוך כך יהא חורב בעולם והארץ תהא מזיעה כדרך שהנחשת מזיע, והיא מרקבת פירותיה, וכאן הוא אומר שמיך נחשת וארצך ברזל, שיהיו שמים מזיעין אף על פי שלא יריקו מטר מכל מקום לא יהיה חורב של אבדון בעולם, והארץ לא תהא מזיעה כדרך שאין הברזל מזיע, ואין הפירות מרקיבין. ומכל מקום קללה היא, בין שהיא כנחשת בין שהיא כברזל, לא תוציא פירות, וכן השמים לא יריקו מטר:
(כג) והיו שמיך אשר על ראשך נחשת - קללות הללו משה מפי עצמו אמרן, ושבהר סיני (בפרשת בחקתי) מפי הקדוש ברוך הוא אמרן, כמשמען, ושם נאמר (ויקרא כו, יד) ואם לא תשמעו לי, ואם תלכו עמי קרי (שם, כא) וכאן הוא אומר (פסוק טו) בקול ה' אלהיך (פסוק כא), ידבק ה' בך, יככה ה' (פסוק כב), הקיל משה בקללותיו לאמרן בלשון יחיד, וגם כן בקללה זו הקל שבראשונות הוא אומר את שמיכם כברזל את ארצכם כנחושה, (ויקרא כו, יט) שלא יהיו השמים מזיעין כדרך שאין הברזל מזיע, ומתוך כך יהא חורב בעולם והארץ תהא מזיעה כדרך שהנחשת מזיע, והיא מרקבת פירותיה, וכאן הוא אומר שמיך נחשת וארצך ברזל, שיהיו שמים מזיעין אף על פי שלא יריקו מטר מכל מקום לא יהיה חורב של אבדון בעולם, והארץ לא תהא מזיעה כדרך שאין הברזל מזיע, ואין הפירות מרקיבין. ומכל מקום קללה היא, בין שהיא כנחשת בין שהיא כברזל, לא תוציא פירות, וכן השמים לא יריקו מטר: