ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור מפתור ארם נהרים לקללך

משה בן חנינא

משתמש ותיק
כתוב:   
 לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה' גם דור עשירי לא יבא להם בקהל ה' עד עולם על דבר אשר לא קדמו אתכם בלחם ובמים בדרך בצאתכם ממצרים ואשר שכר עליך את בלעם בן בעור מפתור ארם נהרים לקללך
 אחד מטעמי הרחקת מואבי הוא ששכר (לא ששכרו כי העמוני לא שיתף פעולה בזה) בלעם כנגד ישראל. באוֹר זה לא הבנתי דברי הרלב''ג:
 התועלת הראשון הוא להודיע שלא יגונה מי שיפחד לנפשו מאחר אם יבקש סיבות בהצלתו באי זה אופן שיוכל ולזה תמצא שלא נענשו המואבים במה שהשתדלו להחטיא ישראל לפי שיראתם ופחדם פן ישחיתום ישראל היתה הסיבה בזה כי כבר היו יראים מאד מישראל כמו שאמר ויגר מואב מפני העם מאד כי רב הוא ולזה היה נחשב למואב החטיאם ישראל אחד מכלי המלחמה
 אם היה מותר למואבי להילחם בישראל, למה אסר הכתוב להכניסו בקהל ה' בגלל שכירת בלעם? אם מותר להם להחטיא את ישראל להינצל אז למה אסור להם לשכור קוסם לקלל את ישראל להינצל?

 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
לא נענשו (ואדרבא - נצטוינו: "אַל־תָּ֙צַר֙ אֶת־מוֹאָ֔ב וְאַל־תִּתְגָּ֥ר בָּ֖ם מִלְחָמָ֑ה"), אלא שהורחקו מקהל ה'.
והטעם פשוט: ראוי לו לאדם הנבון להמנע מלהכניס שונאיו לביתו...
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
לא נענשו (ואדרבא - נצטוינו: "אַל־תָּ֙צַר֙ אֶת־מוֹאָ֔ב וְאַל־תִּתְגָּ֥ר בָּ֖ם מִלְחָמָ֑ה"), אלא שהורחקו מקהל ה'.
והטעם פשוט: ראוי לו לאדם הנבון להמנע מלהכניס שונאיו לביתו...
א"כ, אינו מובן מה שפירש רש"י (בפירוש ראשון)

"מאת המדינים" - ולא מאת המואבים שהמואבים נכנסו לדבר מחמת יראה שהיו יראים מהם שיהיו שוללים אותם שלא נאמר אלא (דברים ב) אל תתגר בם מלחמה אבל מדינים נתעברו על ריב לא להם

---

אם לא הורחקו המואבים בתור עונש (ורק שלא נהרגו כי פחדו על רכושם), אז מדוע נענשו המדיינים בכזו חומרה, הלא אצלם לא מצינו כלל אזהרה שלא להילחם בהם.


 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
אם לא הורחקו המואבים בתור עונש (ורק שלא נהרגו כי פחדו על רכושם), אז מדוע נענשו המדיינים בכזו חומרה, הלא אצלם לא מצינו כלל אזהרה שלא להילחם בהם.
לא זכיתי להבין קושייתו:
א. וכי גברא אגברא קא רמינן?!
ב. לעצם הענין - לא רק שלא הוזהרנו על המדינים, אלא נצטוינו להלחם בהם; ועל ההיקש מהם למואבים לא הצלחתי לעמוד.
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
HaimL אמר:
אם לא הורחקו המואבים בתור עונש (ורק שלא נהרגו כי פחדו על רכושם), אז מדוע נענשו המדיינים בכזו חומרה, הלא אצלם לא מצינו כלל אזהרה שלא להילחם בהם.
לא זכיתי להבין קושייתו:
א. וכי גברא אגברא קא רמינן?!
ב. לעצם הענין - לא רק שלא הוזהרנו על המדינים, אלא נצטוינו להלחם בהם; ועל ההיקש מהם למואבים לא הצלחתי לעמוד.
אסביר. אם המדיינים נענשו על ההחטאה בחומרה כזו, ותאמר שהמואבים נענשו, רק לא בכזאת חומרה, מפני שעשו רק כדי להינצל מעם ישראל, אז ניחא. אבל אם תגיד שהמואבים לא נענשו כלל (וההרחקה היא משום שהם שונאים), אז לא ברור מדוע המדינים נענשו בכזה עונש חמור? נכון שלא הייתה נשקפת להם סכנה ברורה, כמו למואב, ולכן נחשב שנתעברו על ריב לא להם. אבל כן היו יכולים לחשוש שעם ישראל יבואו להילחם בהם, כפי שבאמת קרה, ולכן, לא מסתבר שהללו ייענשו בחרב והללו יהיו פטורים מכלום ורק יורחקו מפני שהם שונאים
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
וכעת אסביר שוב את דברי דלעיל:
א. אין להקשות מפרש"י על דברי הרלב"ג.
ב. אף שהוזהרנו מלהלחם במואב, הרי הותר לנו להתגרות בהם (ראה פרש"י עה"פ דברים ב, ט).
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
וכעת אסביר שוב את דברי דלעיל:
א. אין להקשות מפרש"י על דברי הרלב"ג.
ב. אף שהוזהרנו מלהלחם במואב, הרי הותר לנו להתגרות בהם (ראה פרש"י עה"פ דברים ב, ט).
א. ייתכן. ואכתי קשה לרלב"ג מ"ט נענשו המדיינים ואילו מואב לא נענשו כלל (לפי הסברך).

ב. נכון. ועל מדין לא הוזהרנו כלל, גם קודם לבנות מדין. משמע, שבני ישראל היו יכולים להילחם בהם, כרצונם.

אגב, לא ברור מדוע לא נצטוו על מדין, הרי הם בניו של אברהם אבינו ע"ה.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
ועל מדין לא הוזהרנו כלל, גם קודם לבנות מדין. משמע, שבני ישראל היו יכולים להילחם בהם, כרצונם.
אמת. אך זוהי כבר הסתעפות לדיון אחר - אודות טעם הציווי שלא להלחם בעמון, מואב ואדום.
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
HaimL אמר:
ועל מדין לא הוזהרנו כלל, גם קודם לבנות מדין. משמע, שבני ישראל היו יכולים להילחם בהם, כרצונם.
אמת. אך זוהי כבר הסתעפות לדיון אחר - אודות טעם הציווי שלא להלחם בעמון, מואב ואדום.
טעם הציווי מפורש, כי ארצותיהם הן ירושת אבותיהם מאת הקב"ה (ומכאן גם שאלתי. והלא דברים ק"ו. ומה עמון ומואב, שאינם אלא בני אחי אברהם כך, בניו של אברהם עצמו, לא כ"ש?).
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
והלא דברים ק"ו. ומה עמון ומואב, שאינם אלא בני אחי אברהם כך, בניו של אברהם עצמו, לא כ"ש?
הקישור האוטומטי בין הבטחת ירושת ארצם לקרבתם במשפחת אברהם - מדעת מר הוא, ועליו כונתי במש"כ 'דיון אחר'.
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
HaimL אמר:
והלא דברים ק"ו. ומה עמון ומואב, שאינם אלא בני אחי אברהם כך, בניו של אברהם עצמו, לא כ"ש?
הקישור האוטומטי בין הבטחת ירושת ארצם לקרבתם במשפחת אברהם - מדעת מר הוא, ועליו כונתי במש"כ 'דיון אחר'.
הבה ונראה את הפסוקים.

אַל־תָּ֙צַר֙ אֶת־מוֹאָ֔ב וְאַל־תִּתְגָּ֥ר בָּ֖ם מִלְחָמָ֑ה כִּ֠י לֹֽא־אֶתֵּ֨ן לְךָ֤ מֵֽאַרְצוֹ֙ יְרֻשָּׁ֔ה כִּ֣י לִבְנֵי־ל֔וֹט נָתַ֥תִּי אֶת־עָ֖ר יְרֻשָּֽׁה׃

וְקָרַבְתָּ֗ מ֚וּל בְּנֵ֣י עַמּ֔וֹן אַל־תְּצֻרֵ֖ם וְאַל־תִּתְגָּ֣ר בָּ֑ם כִּ֣י לֹֽא־אֶ֠תֵּ֠ן מֵאֶ֨רֶץ בְּנֵי־עַמּ֤וֹן לְךָ֙ יְרֻשָּׁ֔ה כִּ֥י לִבְנֵי־ל֖וֹט נְתַתִּ֥יהָ יְרֻשָּֽׁה׃

הרי שזכות ירושת עמון ומואב - מכוח לוט אביהם היא. היש צורך לדון מפני מה זכה לוט עצמו בירושה?

 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
HaimL אמר:
היש צורך לדון מפני מה זכה לוט עצמו בירושה?
אכן כן, ועמלק כראי'.
ובפרט שהרי לא מצינו שום ירושה בסביבתנו לבני קטורה, שנשלחו לארץ קדם.
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
HaimL אמר:
היש צורך לדון מפני מה זכה לוט עצמו בירושה?
אכן כן, ועמלק כראי'.
ובפרט שהרי לא מצינו שום ירושה בסביבתנו לבני קטורה, שנשלחו לארץ קדם.
מה הראיה מעמלק - שארב ונלחם עם ישראל ברפידים, ונצטווינו למחות את זכרו. ועוד, שנחלתם הייתה בתוככי ארץ ישראל, שלא כאדום אחיהם, היושב בהר שעיר.

מהי ארץ קדם. והאם מדין שלא בדין התיישב בארץ מדין
?
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
עיקר משכן עמלק הי' מחוץ לאה"ק (אף שאכן עמד על גבולותי').
 
HaimL אמר:
מהי ארץ קדם.
קצת מסובך להגדיר במדויק, ועכ"פ - בכללות, הוא באזור המצוי מזרחית־צפונית לאה"ק.
לא אדע אם הי' מושב בני מדין בדין או שלא, אך עכ"פ לא הובטחו בנחלתם מאת השי"ת.
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
עיקר משכן עמלק הי' מחוץ לאה"ק (אף שאכן עמד על גבולותי').
 
HaimL אמר:
מהי ארץ קדם.
קצת מסובך להגדיר במדויק, ועכ"פ - בכללות, הוא באזור המצוי מזרחית־צפונית לאה"ק.
לא אדע אם הי' מושב בני מדין בדין או שלא, אך עכ"פ לא הובטחו בנחלתם מאת השי"ת.
וזאת בדיוק התמיהה. אם הם פרצו את גבולם, שהגביל אותם אאע"ה, אז ניחא. אבל אם לאו, מדוע לא הובטחו בנחלתם, כאשר הובטחו בני לוט בירושת אביהם.
 
 

לבי במערב

משתמש ותיק
את מי יירשו? הרי מטעם זה עצמו נתן להם אאע"ה מתנות.
ארץ קדם היא שניתנה לישיבתם.
 

HaimL

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
את מי יירשו? הרי מטעם זה עצמו נתן להם אאע"ה מתנות.
ארץ קדם היא שניתנה לישיבתם.
אבל מי אמר שהוגבלו לשם וא"ל פה תהא ישיבתכם פה תהא קבורתכם. שמא נתן להם את ארץ קדם לישיבתם, ואמר להם כל מקום אשר תדרוך כף רגלכם בו לכם יהיה?
 
 
חלק עליון תַחתִית