המצפה לישועת ה' אמר:
דיין אמר:המצפה לישועת ה' אמר:
בהגיע זמנה לראות אסורה מדינא דתלמודא, ובלא הגיע זמנה נחלקו הראשונים אם אסורה מדינא דתלמודא או מנהגא
בחידושי רבינו הגרי"מ תורה ב עמוד קלג. כתב הרב מיכל פיינשטיין לא אדע כוונת תרגום ירושלמי וכו' ולמה מכוין בדם דקטולין וכו' או י"ל דכוונתו לדם כינה דתלינן בכתמים ולפ"ז תרוויהו דם טהור הן, וצ"ע. ע"כ.משה אהרן אמר:פרק יז פסוק ח
בין דם לדם בין דין לדין
בתרגום ירושלמי בין דם קטולין לדם בתולים.
מצאתי ראיתי בפירוש חקוני שפירש:
קטול"א היא מאכלת.
ובכ"י: קטולין היא מאכולת.
כלומר דם כינה וכמו שמפורש במסכת נדה יד א.
המיוחד בזה שלכי הנראה הוא היחיד שמבאר תרגום ירושלמי זה
אולי נפק''מ לטוען טענת לא מצאתי לבתך בתוליםדיין אמר:למה צריך להבחין בין דם מאכולת לדם בתולים? הרי שניהם טהורים מדאורייתא?
חוזר ומגיד אמר:אולי נפק''מ לטוען טענת לא מצאתי לבתך בתוליםדיין אמר:למה צריך להבחין בין דם מאכולת לדם בתולים? הרי שניהם טהורים מדאורייתא?
משה אהרן אמר:פרק יז פסוק ח
בין דם לדם בין דין לדין
בתרגום ירושלמי בין דם קטולין לדם בתולים.
מצאתי ראיתי בפירוש חקוני שפירש:
קטול"א היא מאכלת.
ובכ"י: קטולין היא מאכולת.
כלומר דם כינה וכמו שמפורש במסכת נדה יד א.
המיוחד בזה שלכי הנראה הוא היחיד שמבאר תרגום ירושלמי זה
לכאורה הכוונה ספר קטורת הסמים, ישנו תח"י אנסה לעלות אם לא נמצא בה"בעדין אמר:בחידושי רבינו הגרי"מ תורה ב עמוד קלג. כתב הרב מיכל פיינשטיין לא אדע כוונת תרגום ירושלמי וכו' ולמה מכוין בדם דקטולין וכו' או י"ל דכוונתו לדם כינה דתלינן בכתמים ולפ"ז תרוויהו דם טהור הן, וצ"ע. ע"כ.משה אהרן אמר:פרק יז פסוק ח
בין דם לדם בין דין לדין
בתרגום ירושלמי בין דם קטולין לדם בתולים.
מצאתי ראיתי בפירוש חקוני שפירש:
קטול"א היא מאכלת.
ובכ"י: קטולין היא מאכולת.
כלומר דם כינה וכמו שמפורש במסכת נדה יד א.
המיוחד בזה שלכי הנראה הוא היחיד שמבאר תרגום ירושלמי זה
ולא ראה דברי החזקוני.
בספרא דבי רב מהדורת פינקלשטיין (ה, מפתחות ומחקרים, עמוד טו) הבין שדם דקטולין זה פירוש לבין דין לדין של הפסוק ולכן שינה הגירסא.
ולא ראה דברי החזקוני.
בשפע חיים (תורה ומעדים כא, עמוד קלז) כתב: וראיתי בספר ישן על התרגומים (נדפס בשנת תל"א ובין גדולי הדור המסכימים נמצא גם הגה"ק הרבי ר' העשל) שנדחק בזה בכמה פשטים קשיי הבנה, וכו'. עיי"ש.
מעניין איזה ספר זה.
הרי בסנהדרין פ"ז ב' ובספרי (ועי' נדה י"ט ב' ובפירש"י עה"ת) פירשו בין דם נידה לדם לידה ודם זיבה וכולן טמאין, דם נידה ונחלקו בדם ירוק, דם לידה בשני מעינות, ודם זיבה בשיעור השופי.דיין אמר:למה צריך להבחין בין דם מאכולת לדם בתולים? הרי שניהם טהורים מדאורייתא?
אהרן פישר אמר:20220904_175638.jpg