"ואמר עליהם שמע ישראל אתם קרבים היום וכו'", פירש רש"י אפילו אין בכם זכות אלא ק"ש לבד כדאי הוא שיושיע אתכם.
ונשאלתי ממה שמבואר שאפילו סח בין תפילה של יד לתפילה של ראש צריך לחזור, ולכאו' אמאי הלא ודאי כל אחד מהבאים למלחמה קראו ק"ש וא"כ כדאי היא זכות זו שתושיע.
וחשבתי ליישב שמה שאמרו שאפילו אין בכם זכות אלא ק"ש וכו' היינו לכללות האומה, שכלל ישראל ינצחו במלחמה, אבל באופן פרטי, כל אחד ואחד שיש בו סרך של עבירה הרי הוא מסוכן לפול, ולכן הוצרכו לחזור.
אי נמי אפילו עשה תשובה מכל חטאיו ואין בו שום חטא, מכל מקום בשביל הנצחון אין סגי שאין בו חטא אלא צריך שתהיה לו זכות, וע"ז אמרו אפילו אין בכם זכות וכו'.
ובאמת התעוררתי אם מה שאמרו אפילו סח וכו', אם הוא דוקא כשסח במזיד או אפילו אם סח בשוגג הוא כן [ולכאו' אם אפילו סח בשוגג א"כ מה שתירצי בתירוץ השני אינו נכון לכאו' דממ"נ אם עשו תשובה מאהבה הוי זכויות ולמה צריך דוקא לזכות דק"ש, ואם עשו מיראה עדיין יש להם חטא בשוגג וצריכים לחזור, ודו"ק].
ונשאלתי ממה שמבואר שאפילו סח בין תפילה של יד לתפילה של ראש צריך לחזור, ולכאו' אמאי הלא ודאי כל אחד מהבאים למלחמה קראו ק"ש וא"כ כדאי היא זכות זו שתושיע.
וחשבתי ליישב שמה שאמרו שאפילו אין בכם זכות אלא ק"ש וכו' היינו לכללות האומה, שכלל ישראל ינצחו במלחמה, אבל באופן פרטי, כל אחד ואחד שיש בו סרך של עבירה הרי הוא מסוכן לפול, ולכן הוצרכו לחזור.
אי נמי אפילו עשה תשובה מכל חטאיו ואין בו שום חטא, מכל מקום בשביל הנצחון אין סגי שאין בו חטא אלא צריך שתהיה לו זכות, וע"ז אמרו אפילו אין בכם זכות וכו'.
ובאמת התעוררתי אם מה שאמרו אפילו סח וכו', אם הוא דוקא כשסח במזיד או אפילו אם סח בשוגג הוא כן [ולכאו' אם אפילו סח בשוגג א"כ מה שתירצי בתירוץ השני אינו נכון לכאו' דממ"נ אם עשו תשובה מאהבה הוי זכויות ולמה צריך דוקא לזכות דק"ש, ואם עשו מיראה עדיין יש להם חטא בשוגג וצריכים לחזור, ודו"ק].