הנהלת "פורום לתורה" מאחלת לכל חו"ר שנה טובה ומתוקה, שנת בריאות ושלווה. שימלא ה' לבנו משאלות טובות, וימלא משאלות לבנו לטובה. אכי"ר

פרשת ראה. שאלה בדברי האור החיים

כללי הפורום
פותח נושא חדש? שים לב! למען שמירת הסדר הטוב, יש לציין בכותרת הנושא את שם הפרשה ו/או את שם הספר והפרק שבו הדיון עוסק

פותח הנושא
מוחל וסולח
הודעות: 321
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 233 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

פרשת ראה. שאלה בדברי האור החיים

שליחה על ידי מוחל וסולח » 11 אוגוסט 2018, 22:19

וז"ל אור החיים פרשת ראה פרק יג' פסוק ד'

{ד} כי מנסה וגו'. ואם תאמר מעתה כי לנסותינו בא ה' נביא זה למה יומת אם דבר ה' בפיהו לנסות, ונראה כי מאמר כי מנסה לא בא לומר כי ה' אמר לנביא לו' כדברים האלה אלא בא לתת טעם למופתים שנתן ה' ואמר כי מנסה וגו', וכפי זה ה' נתן מופת זה לנסות:
או אפשר כי לעולם מופת ואות זה לא עשאו ה' לנסות אלא לאשר יגידו אותות השמים נפלאים מעשה ה', ונתן טעם כי מנסה תשובה למה שיאמרו ישראל למה ה' לא הסיר המופת והאות לבל יטעו ישראל מאחרי ה' לזה אמר כי מנסה וגו' לזה הניח העולם כמנהגו, אבל זולת טעם זה ה' יעשה לבל תחזקנה ידי רשעים ולא יהיה לא אות ולא מופת:

מהו ההבדל בין שני האפשרויות שנותן אור החיים?


סבא
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 733 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ראה. שאלה בדברי האור החיים

שליחה על ידי סבא » 11 אוגוסט 2018, 22:32

מוחל וסולח כתב:וז"ל אור החיים פרשת ראה פרק יג' פסוק ד'

{ד} כי מנסה וגו'. ואם תאמר מעתה כי לנסותינו בא ה' נביא זה למה יומת אם דבר ה' בפיהו לנסות, ונראה כי מאמר כי מנסה לא בא לומר כי ה' אמר לנביא לו' כדברים האלה אלא בא לתת טעם למופתים שנתן ה' ואמר כי מנסה וגו', וכפי זה ה' נתן מופת זה לנסות:
או אפשר כי לעולם מופת ואות זה לא עשאו ה' לנסות אלא לאשר יגידו אותות השמים נפלאים מעשה ה', ונתן טעם כי מנסה תשובה למה שיאמרו ישראל למה ה' לא הסיר המופת והאות לבל יטעו ישראל מאחרי ה' לזה אמר כי מנסה וגו' לזה הניח העולם כמנהגו, אבל זולת טעם זה ה' יעשה לבל תחזקנה ידי רשעים ולא יהיה לא אות ולא מופת:

מהו ההבדל בין שני האפשרויות שנותן אור החיים?
לא הבנתי השאלה כלל, דרך א' הוא שה' משנה את הטבע ששיהיה באמת מופת ונס לצד השקר, כדי לנסות אותנו, ודרך ב' סוברת שהקב"ה לא יעשה ניסים ושינוי הטבע לצד השקר רק כדי לנוסינו, אלא מדובר בדברים כאלו שהם מטבע העולם [כגון שנביא השקר היה בקי באצטגנינות וידע על דבר העתיד לקרות, ו"ניבא" אותו כדי שיאמינו לדבריו], ורק הקב"ה אינו מתערב בזה [שהיה הו"א לומר שהיה לו להתערב ולבטל המופת כדי שלא ינהו אחר הרע] כדי לנסותנו.


פותח הנושא
מוחל וסולח
הודעות: 321
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 233 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ראה. שאלה בדברי האור החיים

שליחה על ידי מוחל וסולח » 11 אוגוסט 2018, 22:43

סבא כתב: לא הבנתי השאלה כלל, דרך א' הוא שה' משנה את הטבע ששיהיה באמת מופת ונס לצד השקר, כדי לנסות אותנו, ודרך ב' סוברת שהקב"ה לא יעשה ניסים ושינוי הטבע לצד השקר רק כדי לנוסינו, אלא מדובר בדברים כאלו שהם מטבע העולם [כגון שנביא השקר היה בקי באצטגנינות וידע על דבר העתיד לקרות, ו"ניבא" אותו כדי שיאמינו לדבריו], ורק הקב"ה אינו מתערב בזה [שהיה הו"א לומר שהיה לו להתערב ולבטל המופת כדי שלא ינהו אחר הרע] כדי לנסותנו.
פירוש יפה.
למרות שעוד לא ראיתי פרשן שכותב, שיש נביא שקר שמוכן להעמיד דבריו, דברי שקר, ללא ידיעה שאכן האות או המופת יקרה, (ויתברר שהוא שקרן), ולכן ראיתי רק שמסבירים שמדובר באדם שיש בו כח לדעת העתיד. (כלומר, אין אדם שפוי, שמתנבא וסתם מבטיח מופתים שלא יהיו, הרי לא יכירו בו יותר לעולם, ולא תהיה לו כל השפעה)
ואתה לומד בדברי אור החיים, שהקב"ה יעשה במיוחד אות ומופת, ע"פ דבריו של נביא השקר.

לא הייתי מקבל סתם כך את דבריך, אך כיון שאור החיים פותר את הבעיה שהזכרתי. בדבריו בפסוק ב', הרי שדבריך משתלבים היטב בדברי אור החיים.
ואלו דבריו:
"ונראה שנתכון הכתוב לדבר כנגד נביא שבא ודיבר בסדר זה ה' אמר אליו שאם יתן מופת זה או אות זה כוונת האות הוא לומר שנעבוד עבודה זרה ואם יהיה האות והמופת בסדר זה אין הכוונה כן אלא אדרבא לתעבה ולשורפה כמשפטה הראשון, ובא האות והמופת פירוש הגם שהוא לא אמר אלא או זה או זה ובאו שניהם האות והמופת והיו בסדר אשר אמר שיגידו על כונת ה' שרצונו שיעבדו ע''ז, לא תשמע וגו' וחייב מיתה הנביא וגו' הגם שלא החליט בדבריו שיעבדו עד בא האות והמופת והם האומרים לעבוד, ועוד שהוא לא אמר אלא או אות או מופת והיו שניהם אף על פי כן לא תשמע וגו':"

יישר כח.


סבא
הודעות: 1800
הצטרף: 19 דצמבר 2017, 14:40
נתן תודה: 522 פעמים
קיבל תודה: 733 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ראה. שאלה בדברי האור החיים

שליחה על ידי סבא » 11 אוגוסט 2018, 22:58

כיוון שכתבת שזה נראה פירוש מחודש מאוד, חיפשתי במפרשי אור החיים, ומצאתי שכן מבאר הרב הלחמי את דבריו-
הרב הלחמי ביאור האור החיים.jpg
אין לך את ההרשאות המתאימות על מנת לצפות בקבצים המצורפים להודעה זאת.


פותח הנושא
מוחל וסולח
הודעות: 321
הצטרף: 23 יולי 2018, 12:02
נתן תודה: 233 פעמים
קיבל תודה: 62 פעמים
יצירת קשר:
סטטוס: לא מחובר

Re: פרשת ראה. שאלה בדברי האור החיים

שליחה על ידי מוחל וסולח » 11 אוגוסט 2018, 23:49

אכן. יישר כח.

שלח תגובה הנושא הקודםהנושא הבא
  • נושאים דומים
    תגובות
    צפיות
    הודעה אחרונה
  • תמיהה רבה בדברי האור החיים בפרשה
    על ידי יראתי בפצותי » 17 מאי 2020, 11:31 » ב בחוקותי
    0 תגובות
    35 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי יראתי בפצותי
    17 מאי 2020, 11:31
  • קושיה גדולה על דברי האור החיים הקדוש
    על ידי יענקאלע » 05 מאי 2020, 00:30 » ב במדבר
    9 תגובות
    101 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי דוד ריזל (הפרסומאי)
    05 מאי 2020, 18:33
  • שאלה בדברי רש"י בדף מ"א:
    על ידי HaimL » 05 ספטמבר 2020, 21:00 » ב בבא קמא
    0 תגובות
    13 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי HaimL
    05 ספטמבר 2020, 21:00
  • האם צריך לכבות את האור לפני הדלקת נרות
    על ידי גל גל » 01 מרץ 2020, 12:34 » ב הלכה ומנהג
    0 תגובות
    76 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי גל גל
    01 מרץ 2020, 12:34
  • 'אור לארבעה עשר' - האור הגדול של יום י"ד בניסן
    על ידי ספר וסופר » 08 אפריל 2020, 01:34 » ב פסח
    2 תגובות
    71 צפיות
    הודעה אחרונה על ידי במבי
    08 אפריל 2020, 14:07

חזור אל “ראה”

מי מחובר

משתמש הגולש בפורום זה: אין משתמשים רשומים | 1 אורח