לא תוכל לתת עליך איש נכרי

זוטרא

משתמש ותיק
לו יצויר שיהיה מועמד לראשות ממשלה גוי אוהב ישראל והתורה ולומדיה, האם יהיה מותר להצביע עבורו בבחירות, או לחברי הכנסת להרכיב עבורו קואליציה, או שעוברים בלאו הנ"ל כמו כן האם אין איסור זה גם ביהודי ש"לא אחיך הוא" שיצא מכלל אחיך.
 

זוטרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
ראש הממשלה הוא בסה"כ ראש הרשות המבצעת. לא זהו מלך שהזהירה עליו תורה.
ראש הרשות המחוקקת. הרשות המבצעת זה בית משפט והמשטרה,
ואפילו אגריפס המלך שהוא היה מינוי רומאי מבואר בירושלמי שבכה כשהגיע לפסוק זה, ונענשו אותו דור על שהחניפו לו "אחינו אתה".
 
 

זוטרא

משתמש ותיק
פותח הנושא
כרם אמר:
בחו"ל הולכים יהודים להצביע לנשיא גוי.
בחו"ל מסתבר מאד שאין איסור זה מכמה סיבות.
א. זה מינוי בעיקר על גויים ורק מיעוט יהודים.
ב. מסתבר שזה חלק ממצות מינוי מלך ואז יש אסור זה, ומינוי מלך זה רק בארץ ישראל.

 
 

HaimL

משתמש ותיק
זוטרא אמר:
HaimL אמר:
ראש הממשלה הוא בסה"כ ראש הרשות המבצעת. לא זהו מלך שהזהירה עליו תורה.
ראש הרשות המחוקקת. הרשות המבצעת זה בית משפט והמשטרה,
ואפילו אגריפס המלך שהוא היה מינוי רומאי מבואר בירושלמי שבכה כשהגיע לפסוק זה, ונענשו אותו דור על שהחניפו לו "אחינו אתה".
המבצעת, איש יקר. הרשות המחוקקת זה הפרלמנט, או, בישראל, הכנסת.

המשטרה היא רק אחד המשרדים ברשות המבצעת.
בית המשפט הוא הרשות השופטת, אבל עליה ממונה משרד אחר של הרשות המבצעת (משרד המשפטים), והיא מוסמכת לדון בחוקים של הרשות המחוקקת.

אגריפס היה מלך של ממש, עם גינוני מלכות. טורנוס רופוס הרשע לדוגמה לא היה מלך אלא רק נציב רומאי, 
כלומר, פקידון. 
 

בית לה'

משתמש רגיל
אגב, הפסוק "לא תוכל לתת עליך איש נכרי" מלמדנו שאין מעמידין מלך אפי' מקהל גרים אפי' אחר כמה דורות עד שתהא אמו מישראל.
ולא כמו שנשמע שהאזהרה רק על גוי.
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
אמנם אין מצווה זו נוהגת בזה''ז אך ההנהגה הראויה נלמדת משרשי המצווה
וז''ל ספר החינוך
שרש המצוה ידוע, כי מהיות הממנה לראש להכניע לכל בכל אשר ידבר, צריך להיות על כל פנים מזרע ישראל שהם רחמנים בני רחמנים, כדי שירחם על העם שלא להכביד עלם בשום דבר מכל הדברים, ויאהב האמת והצדק והישר, כידוע לכל שהוא ממשפחת אברהם, שיש בה כל טובות אלו, וכעין שאמרו חכמי הטבע, שטבע האב צפון בבניו.
ומשרש המצוה. אתה דן, שאסור גם כן למנות על הצבור אנשים רשעים ואכזרים [ולכאו' ה''ה בנכרים שהרי כתב שאינם רחמנים], והממנה אותם מפני קרבה, או מיראתו להם, או להחניפם לא תסור רעה מביתו, ועל קדקדו חמסו של אותו רשע ירד, ומי שלא יירא מכל אדם להועיל לרבים בכל כחו שכרו יהיה אתו מאת השם תמיד בעולם הזה, ונפשו בטוב תלין לעולם הבא, וזרעו יירש ארץ.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
זוטרא אמר:
לו יצויר שיהיה מועמד לראשות ממשלה גוי אוהב ישראל והתורה ולומדיה, האם יהיה מותר להצביע עבורו בבחירות, או לחברי הכנסת להרכיב עבורו קואליציה, או שעוברים בלאו הנ"ל כמו כן האם אין איסור זה גם ביהודי ש"לא אחיך הוא" שיצא מכלל אחיך.

לכאורה ראש הממשלה אינו פחות מממונה על אמת המים, שכותב הרמב"ם (מלכים א, ד) שאסור למנות אדם שאינו בכלל "אחיך".

ז"ל הרמב"ם:
אין מעמידין מלך מקהל גרים אפילו אחר כמה דורות עד שתהיה אמו מישראל, שנאמר לא תוכל לתת עליך איש נכרי אשר לא אחיך הוא, ולא למלכות בלבד אלא לכל שררות שבישראל, לא שר צבא לא שר חמשים או שר עשרה, אפילו ממונה על אמת המים שמחלק ממנה לשדות, ואין צריך לומר דיין או נשיא שלא יהא אלא מישראל, שנאמר מקרב אחיך תשים עליך מלך כל משימות שאתה משים לא יהו אלא מקרב אחיך

ולמעשה אסור גם למנות ראש ממשלה שאינו ירא שמים, כמו שכתב הרמב"ם (מלכים א, ז): "וכל מי שאין בו יראת שמים אף על פי שחכמתו מרובה אין ממנין אותו למינוי מן המינויין שבישראל", עכ"ל.

וכן מבואר באגרות משה יו"ד ח"ב סימן מה.


 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
הגרב"ד פוברסקי סיפר פעם שאחד הרבנים הראשיים הגיע לביקור בישיבת פוניבז' בבחרותו, והרב הושיב אותו עם קבוצת בחורים, ואותו רב ראשי אמר שלנשיא המדינה יהיה דין "מלך" וגיחכו הבחורים, אמר הגרב"ד שיכול להצדיק את הדברים, כי נכון שלמלך ישראל יש דינים של "מקרב אחיך" ולכן אינו יכול להיות מלך, אבל הרי יש במדינה גם ערבים, וכלפיהם יש דין מלך....
 
חלק עליון תַחתִית