איש ווילנא
משתמש ותיק
דברים יב ד לא תעשון כן לד' אלוקיכם כי אם אל המקום אשר יבחר ד' אלוקיכם מכל שבטיכם לשום שמום וכו' והבאתם שמה עלתייכם וזבחיכם. וכו' לא תעשון ככל אשר אנחנו עושים פה היום איש כל הישר בעיניו כי לא באתם עד עתה אל המנוחה ואל הנחלה.
והנה המקרא כולו עוסק באיסור במות. והנה הלשון כי אם אל המקום אשר יבחר ד' מורה כי המקום המיוחד שבו יקריבו קרבנות תלוי בנבואה מיוחדת שד' יבחר בו. ולפי זה נראה כי על שילה ועל ירושלים היה בחירה מיוחדת על פי נביא ולכן נהג בהם איסור במות מה שאין כן במקומות אחרים כגון בנוב וגבעון לא היה בחירה על המקום ולכן לא היה בו איסור במות
אמנם צריך עיון שאם כן אמאי נדרשו חז"ל לדרוש [והובא ברש"י ובפרק אחרון של זבחים] אל המנוחה זה שילה ואל הנחלה זו ירושלים. והרי הכל תלוי בבחירת ד'. ויש לומר שבאו לדרוש את עצם הדבר שיש שני מקומות.
עוד צריך עיון שראיתי מביאים בשם הירושלמי [עי' במש"ח כאן] שאיסור במות תליא במה שיש במקום את ארון הברית ולכן במקומות שלא היה את הארון הברית והיה רק במה גדולה לא היה איסור במות. וצריך עיון שתיפוק ליה שלא היה מקום שנבחר על פי ד'.
והנה המקרא כולו עוסק באיסור במות. והנה הלשון כי אם אל המקום אשר יבחר ד' מורה כי המקום המיוחד שבו יקריבו קרבנות תלוי בנבואה מיוחדת שד' יבחר בו. ולפי זה נראה כי על שילה ועל ירושלים היה בחירה מיוחדת על פי נביא ולכן נהג בהם איסור במות מה שאין כן במקומות אחרים כגון בנוב וגבעון לא היה בחירה על המקום ולכן לא היה בו איסור במות
אמנם צריך עיון שאם כן אמאי נדרשו חז"ל לדרוש [והובא ברש"י ובפרק אחרון של זבחים] אל המנוחה זה שילה ואל הנחלה זו ירושלים. והרי הכל תלוי בבחירת ד'. ויש לומר שבאו לדרוש את עצם הדבר שיש שני מקומות.
עוד צריך עיון שראיתי מביאים בשם הירושלמי [עי' במש"ח כאן] שאיסור במות תליא במה שיש במקום את ארון הברית ולכן במקומות שלא היה את הארון הברית והיה רק במה גדולה לא היה איסור במות. וצריך עיון שתיפוק ליה שלא היה מקום שנבחר על פי ד'.