האם בני ישראל הניחו תפילין במדבר

דוד 123

משתמש רגיל
יש שרצו לומר שהניחו רק שני פרשיות, (כמדומני הכלי חמדה נקט בדרך זו) אמנם ברשב"א בשו"ת כתב דודאי הניחו ד' פרשיות מכך שנצטוו במדבר כבר על תפילין וחייב להיות שנאמר להם גם שני פרשיות אלו, אלא שבתורה זה נכתב אח"כ.
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
פרשת שמע נאמרה רק בפרשת ואתחנן בערבות מואב וכן פרשת והיה אם שמוע בפרשת עקב
האם יש להסיק מכך שלא הניחו תפילין במדבר


וא''כ אולי גם לא קראו ק''ש ולא התחייבו בלימוד תורה וכו', אבל חז''ל אמרו שקיבלו כמה דברים במרה מלבד שבת, וכמדומני שזה לא מוזכר בתורה שם וא''כ אפשר דגם זה לא הוזכר אע''ג דקיבלוהו.
 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
דוד 123 אמר:
יש שרצו לומר שהניחו רק שני פרשיות, (כמדומני הכלי חמדה נקט בדרך זו) אמנם ברשב"א בשו"ת כתב דודאי הניחו ד' פרשיות מכך שנצטוו במדבר כבר על תפילין וחייב להיות שנאמר להם גם שני פרשיות אלו, אלא שבתורה זה נכתב אח"כ.

יישר כח על הדברים
יש לעיין מה היה דוחק להרשב''א לפרש כן
הרי גם ספר תורה שלם לא היה להם עד סוף הארבעים שנה במדבר
ויש לומר שגם תפילין היה להם רק ב' פרשיות ואדרבה בזה יהיה מובן טטפת טט פת שתיים שתיים כי ניתנו שתיים שתיים
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
וא''כ אולי גם לא קראו ק''ש ולא התחייבו בלימוד תורה וכו', אבל חז''ל אמרו שקיבלו כמה דברים במרה מלבד שבת, וכמדומני שזה לא מוזכר בתורה שם וא''כ אפשר דגם זה לא הוזכר אע''ג דקיבלוהו.

בענין תלמוד תורה כבר כתוב אם בחוקותי תלכו
ועיין נא גם בהודעה הקודמת
 

אור עולם

משתמש ותיק
פעם ב"אז נדברו" הביא פי' רש"י על הסידור שמפרש את "יקרך" הנ"ל על תפילין, ותיאר בדרכו הססגונית והמיוחדת תיאור שמבוסס כמדומה על מהרי"ל דיסקין כיצד הכינו התפילין לאחר שסיימו לאכול קרבן פסח, והשתמשו בעורות הקרבן, ואח"כ התעטרו בתפילין ועמדו בכניסה לבית, ורגע לפני הנץ החמה ברכו "צור ישראל... בא"י גאל ישראל" ויצאו, מרגש מאד.
 

ירמיה

משתמש ותיק
דוד 123 אמר:
יש שרצו לומר שהניחו רק שני פרשיות, (כמדומני הכלי חמדה נקט בדרך זו) אמנם ברשב"א בשו"ת כתב דודאי הניחו ד' פרשיות מכך שנצטוו במדבר כבר על תפילין וחייב להיות שנאמר להם גם שני פרשיות אלו, אלא שבתורה זה נכתב אח"כ.
ראיתי מאמר של הרבי מליובאוויטש ע"ז, והאריך שם באופן נפלא שהניחו ד' בתים וב' פרשיות. וביאר בזה מה שרש"י בפרשת בא פירש דטטפות היינו שניים שניים, ע"ש מניין הבתים. ובפרשת ואתחנן פירש דזהו ע"ש מניין הפרשיות. וביאר הנ"ל שמתחילה כשהניחו ב' פרשיות היתה חלוקה ברורה בין הבתים, שהיו שניים מלאים ושניים ריקים, ואחר שהתחילו להניח את שתי הפרשיות הנוספות, שוב לא היתה חלוקה בין הבתים, אלא רק בין הפרשיות, ששתיים עוסקות ביצ"מ ושתיים בקבלת עול מלכות שמים ועול מצוות.
 

שפרינגר

משתמש ותיק
סנגורן של ישראל אמר:
ראיתי מאמר של הרבי מליובאוויטש ע"ז, והאריך שם באופן נפלא שהניחו ד' בתים וב' פרשיות. וביאר בזה מה שרש"י בפרשת בא פירש דטטפות היינו שניים שניים, ע"ש מניין הבתים. ובפרשת ואתחנן פירש דזהו ע"ש מניין הפרשיות. וביאר הנ"ל שמתחילה כשהניחו ב' פרשיות היתה חלוקה ברורה בין הבתים, שהיו שניים מלאים ושניים ריקים, ואחר שהתחילו להניח את שתי הפרשיות הנוספות, שוב לא היתה חלוקה בין הבתים, אלא רק בין הפרשיות, ששתיים עוסקות ביצ"מ ושתיים בקבלת עול מלכות שמים ועול מצוות.
ראה כאן:
משה נפתלי אמר:
https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=142&t=8418&p=257400&hilit=%D7%A4%D7%A8%D7%A9%D7%99%D7%95%D7%AA#p257400

 
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור עולם אמר:
דברי הרש"י הנ"ל מובאים בסידור "אוצר התפלות" על ההושענות.
אבל מה הביאור בזה גם בחז''ל כתוב והמים להם חומה מימינם ומשמאלם זה מזוזה ותפילין
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
לבי במערב אמר:
"קימו האבות כל התורה כולה עד שלא ניתנה".
אבות לחוד ישראל לחוד
א''נ אבות לפי התיקונים לאותה שעה הנצרכת
א''נ אבות רשות ישראל חובה
 

אור עולם

משתמש ותיק
"שמע ישראל" אמרוהו בני יעקב, ונכתב רק בספר דברים, אולי כן הוא לגבי שאר הפרשיות?
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
אור עולם אמר:
"שמע ישראל" אמרוהו בני יעקב, ונכתב רק בספר דברים, אולי כן הוא לגבי שאר הפרשיות?

הובא סברא כזו למעלה בשם הרשב''א
שניתנו להם הפרשיות קודם
וכוונת לדעת רבינו הרשב''א
ויש עוד ביאור למעלה
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
דוד 123 אמר:
יש שרצו לומר שהניחו רק שני פרשיות, (כמדומני הכלי חמדה נקט בדרך זו) אמנם ברשב"א בשו"ת כתב דודאי הניחו ד' פרשיות מכך שנצטוו במדבר כבר על תפילין וחייב להיות שנאמר להם גם שני פרשיות אלו, אלא שבתורה זה נכתב אח"כ.

יישר כח על הדברים
יש לעיין מה היה דוחק להרשב''א לפרש כן
הרי גם ספר תורה שלם לא היה להם עד סוף הארבעים שנה במדבר
ויש לומר שגם תפילין היה להם רק ב' פרשיות ואדרבה בזה יהיה מובן טטפת טט פת שתיים שתיים כי ניתנו שתיים שתיים
איך תפילין של ב' פרשיות היו כשרות ולפתע נפסלות ובזמנינו אם יש לאדם ב' פרשיות לא נימא ליה להניח, ולא יתכנו שינויים בתורה זו סברת הרשב''א, אפשר שלא נצטוו אבל אי אפשר שהיה להם מצוות אחרות.
 
 

דיבוק חברים

משתמש ותיק
דוד 123 אמר:
אמנם ברשב"א בשו"ת כתב דודאי הניחו ד' פרשיות מכך שנצטוו במדבר כבר על תפילין וחייב להיות שנאמר להם גם שני פרשיות אלו, אלא שבתורה זה נכתב אח"כ.
כמדו' שכוונתך לרשב"א במנחות לד. המיוחס לתורי"ד.
אור זורח אמר:
לא מסתבר שהניחו לפני מתן תורה
הרשב"א שם הכריח ממה דכתיב בפרשיות והיה וקדש "והיה לאות על ידך ולטוטפות בין עיניך" דהקב"ה הזהיר על התפילין בשעת יציאת מצרים כבר.

אור עולם אמר:
כהושעת טבועים בצול גזרים, יקרך עמם מעבירים.
בסידור אוצר התפילות לסדר הושענות הביא ד' המהריל"ד לבאר על זה, דמיד כשגמרו לאכול הפסחים א"ל משה פרשת קדש והזהירם על התפילין ומיד הלכו ועשו להם תפילין וכו' יעו"ש.

אולם בדעת זקנים שמות פרק יד [פר' בשלח] והמים להם חומה. חמה חסר כתיב לפי שבתחלה נתמלא הים חמה עליהם עד שבא גבריאל ושמם כחומה בתוך הים והיה מכריז על הים ואומר למים שבימינם הזהרו בישראל שעתידין לקבל התורה שנתנה בימינו של הקדוש ברוך הוא שנא' מימינו אש דת למו חזר ואמר למים שבשמאלם "הזהרו בישראל שעתידין להניח תפילין בשמאל". ומבואר שלאהניחו מיד ביציאת מצרים.

ובתנא דבי אליהו (רבה פרק כ"ו), למה נסמכה פרשת מקושש (במדבר טו, לב) לפרשת ציצית (שם שם, לז - מא). אלא אמר הקדוש ברוך הוא למשה, מפני מה חילל זה השבת, אמר לפניו: רבונו של עולם, איני יודע. אמר לו הקדוש ברוך הוא, אני אומר לך, כי בכל יום יש לו לישראל תפילין בראשו תפילין בזרועו, ורואה אותן וחוזר ממעשיו, ועכשיו ביום השבת שאין עליו תפילין [בראשו ובזרועו לכן] חילל זה [את] השבת. ומבואר שדור המדבר הניחו תפילין.

ובמלבי"ם פר' בא, כ' דר' יוחנן ור"ל [בגיטין ס. א"ר יוחנן תורה מגילה מגילה ניתנה ור"ל אמר תורה חתומה ניתנה] פליגי אם הניחו דור המדבר תפילין, דלר' יוחנן הניחו כל ד' פרשיות בדור המדבר שמיד נמסרו להם כשהיו חייבים להניח תפילין, ולר"ל לא הניחו עד סוף מ' שנה יעו"ש.
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
דיבוק חברים אמר:
הרשב"א שם הכריח ממה דכתיב בפרשיות והיה וקדש "והיה לאות על ידך ולטוטפות בין עיניך" דהקב"ה הזהיר על התפילין בשעת יציאת מצרים כבר.

הקב''ה גם נתן להם פרה אדומה ולא נהג מיד ואולי כונת הרשב''א לאחר מתן תורה
 

דיבוק חברים

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
הקב''ה גם נתן להם פרה אדומה ולא נהג מיד ואולי כונת הרשב''א לאחר מתן תורה
חידושי הרשב"א מסכת מנחות (מיוחס לו) דף לד עמוד א

ומ"מ קשיא דאיך הוה ילפי' פסח מצרים מפ' שמע דעדין לא נכתבה. וי"ל דאין מוקדם ומאוחר בתורה ואעפ"י שלא נאמרה עדיין ניתנה לידרש, אי נמי ע"כ נראה שנאמרה שמע והיה אם שמוע בשעת פסח מצרים ואעפ"י שנכתבה במשנה תורה שהרי קדש והיה כי יביאך נאמרו בשעת יציאת מצרים וכתוב בהם והיה לאות על יד(י)ך ולטוטפות בין עיניך אלמא הזהיר אז הקדוש ברוך הוא על התפילין והתפילין הם נעשים מארבע פרשיות הללו א"כ היה צריך שנאמרו אז בשעת יציאת מצרים.
 

אור זורח

משתמש ותיק
פותח הנושא
דיבוק חברים אמר:
ומ"מ קשיא דאיך הוה ילפי' פסח מצרים מפ' שמע דעדין לא נכתבה. וי"ל דאין מוקדם ומאוחר בתורה ואעפ"י שלא נאמרה עדיין ניתנה לידרש, אי נמי ע"כ נראה שנאמרה שמע והיה אם שמוע בשעת פסח מצרים ואעפ"י שנכתבה במשנה תורה שהרי קדש והיה כי יביאך נאמרו בשעת יציאת מצרים וכתוב בהם והיה לאות על יד(י)ך ולטוטפות בין עיניך אלמא הזהיר אז הקדוש ברוך הוא על התפילין והתפילין הם נעשים מארבע פרשיות הללו א"כ היה צריך שנאמרו אז בשעת יציאת מצרים.

לכאורה כונת הרשב''א רק לומר שלא מסתבר שהקב''ה אמר להם מצוה ללא שיידעו מה לכתוב בה לכן אמר שהודיע להם מה לכתוב בתפילין אבל אין עדיין ראיה שהניחו תפילין לפני מתן תורה
 

הרב מרודוש

משתמש ותיק
דוד 123 אמר:
יש שרצו לומר שהניחו רק שני פרשיות, (כמדומני הכלי חמדה נקט בדרך זו) אמנם ברשב"א בשו"ת כתב דודאי הניחו ד' פרשיות מכך שנצטוו במדבר כבר על תפילין וחייב להיות שנאמר להם גם שני פרשיות אלו, אלא שבתורה זה נכתב אח"כ.
ראיתי שמדייקים דברש"י בפרת בא כתב ד' בתים ובפרשת ואתחנן כתב ד' פרשיות משום שכאן הניחו ד' בתים עם שתי פרשיות אבל בואתחנן כבר היה ד' פרשיות
 
 

צבי הירש

משתמש ותיק
לכאורה אין שום הוכחה שפרשיות שמע והיה אם שמוע נאמרו אחרי פרשיות קדש והיה כי יביאך
מה שזה נכתב בספר שמות וזה בספר דברים אין בו כלום, ואין מוקדם ומאוחר בתורה
ואם נצטוו במצות תפלין בעל כרחך שנמסרו להם כל הפרשיות שיש לכתוב בתפלין וכל שאר הלכות תפלין

וראה ברש"י בפרשה שלפני והיה אם שמוע (דברים יא י) שהפרשה נאמרה בשעת צאתם ממצרים
 

יחיה

משתמש ותיק
אור זורח אמר:
פרשת שמע נאמרה רק בפרשת ואתחנן בערבות מואב וכן פרשת והיה אם שמוע בפרשת עקב
האם יש להסיק מכך שלא הניחו תפילין במדבר

גם מצוות מזוזה, הרי כתובה היא בפרשיות שמע והיה אם שמוע בלבד, כשפרשיות אלה, הן לבדן נכתבות בתוכה. הרי ידוע במחלוקת קרח, עוד מתחילת מסע בני ישראל במדבר, שטען נגד מצוות מזוזה!
 
 
חלק עליון תַחתִית