שאלה בפרשת השבוע - לכאורה סתירה ברש"י

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
על הפסוק לא אוכל לבדי שאת אתכם, כתב רש"י, 'אפשר שלא משה יכול לדון את ישראל, אדם שהוציאם ממצרים וקרע להם את הים, והוריד את המן והגיז את השליו, לא היה יכול לדונם? אלא כך אמר להם: ה' אלוקיכם הרבה אתכם, הגדיל והרים אתכם על דייניכם, נטל את העונש מכם ונתנו על דייניכם'. ומבואר דהקושי של משה רבינו היה, מה שהעונש היה מוטל עליו.
אולם על הפסוק איכה אשא לבדי טרחכם ומשאכם וריבכם, כתב רש"י, טרחכם - מלמד שהיו ישראל טרחנים, וריבכם - מלמד שהיו רוגנים. ולכאורה הרי מפורש לעיל שלא זה מה שהפריע למשה, שבודאי היה יכול להנהיגם, ורק היה אכפת לו מהעונש שיקבל.
 

HaimL

משתמש ותיק
מה הסתירה. הואיל ואתם טרחנים ורוגנים (= בכיינים), ממילא אתם מטריחים עליי כל היום לדון בריבכם, ולהיות נענש על ידי זה.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
מה הסתירה. הואיל ואתם טרחנים ורוגנים (= בכיינים), ממילא אתם מטריחים עליי כל היום לדון בריבכם, ולהיות נענש על ידי זה.
זה לא משמע, ברש"י משמע שזה היה טרחה, ולא העונש
 
 

HaimL

משתמש ותיק
לילה כיום יאיר אמר:
HaimL אמר:
מה הסתירה. הואיל ואתם טרחנים ורוגנים (= בכיינים), ממילא אתם מטריחים עליי כל היום לדון בריבכם, ולהיות נענש על ידי זה.
זה לא משמע, ברש"י משמע שזה היה טרחה, ולא העונש
ולטעמיך, מה הטענה בריבכם - רוגנים?
 
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
לילה כיום יאיר אמר:
HaimL אמר:
מה הסתירה. הואיל ואתם טרחנים ורוגנים (= בכיינים), ממילא אתם מטריחים עליי כל היום לדון בריבכם, ולהיות נענש על ידי זה.
זה לא משמע, ברש"י משמע שזה היה טרחה, ולא העונש
ולטעמיך, מה הטענה בריבכם - רוגניםשז
שזה מטריד
 

HaimL

משתמש ותיק
לילה כיום יאיר אמר:
HaimL אמר:
לילה כיום יאיר אמר:
זה לא משמע, ברש"י משמע שזה היה טרחה, ולא העונש
ולטעמיך, מה הטענה בריבכם - רוגניםשז
שזה מטריד
"ותרגנו" - לשון הרע וכן (משלי יח) דברי נרגן אדם המוציא דבה
---
כעת, צא ולמד מה טען משה רבנו בריבכם, שהיו רוגנים.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
לילה כיום יאיר אמר:
על הפסוק איכה אשא לבדי טרחכם ומשאכם וריבכם, כתב רש"י, טרחכם - מלמד שהיו ישראל טרחנים, וריבכם - מלמד שהיו רוגנים. ולכאורה הרי מפורש לעיל שלא זה מה שהפריע למשה, שבודאי היה יכול להנהיגם, ורק היה אכפת לו מהעונש שיקבל.
לא קשיא, כאן בסכסוכי אמת, כאן בהטרלות ורטינות.
 

לילה כיום יאיר

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
לילה כיום יאיר אמר:
על הפסוק איכה אשא לבדי טרחכם ומשאכם וריבכם, כתב רש"י, טרחכם - מלמד שהיו ישראל טרחנים, וריבכם - מלמד שהיו רוגנים. ולכאורה הרי מפורש לעיל שלא זה מה שהפריע למשה, שבודאי היה יכול להנהיגם, ורק היה אכפת לו מהעונש שיקבל.
לא קשיא, כאן בסכסוכי אמת, כאן בהטרלות ורטינות.​
אבל אם היה שם הטרלות ורטינות, למה רש"י היה צריך לומר על הפסוק לא אוכל לבדי שאת אתכם, שזה ודאי שמשה היה יכול לדונם, ועל כרחך התכוין משום העונש שהקב"ה נותן לדיינים, והיה יכול לומר בפשיטות, שמכיון שהיו רטנים לכן לא יכל לבדו לשאת את כלל ישראל?
 
 
חלק עליון תַחתִית