המונח דרך בתורה.

בחור צעיר

משתמש ותיק
המונח דרך בתורה, האם משמעותו כפי שהיא בשפתינו, היינו שלעבור דרך היינו לעבור בו בדרך למקום אחר, 
או שהמשמעות היא שיש מקום שנקרא דרך כך כך, זהו שך הדרך, ובדר"כ זה על שם המקום שאליו אמורים להגיע.
והמשמעות היא שהיו דרכים טופוגרפיות ברורות בימי קדם, כשם שהיום מציינים נסעתי דרך כביש 365, כך בעבר ציינו את שם הדרך ידועה והמוכרת.

בפרשתינו כתוב שנסעו מחורב דרך הר האמורי, ואז אמר להם משה באתם עד הר האמורי אשר ה' א' נותן לנו, הרי שעדיין לא באו אליו,
ועם זאת הדרך היא דרך הר האמורי.
אשמח למידע מהציבור.
 

שמעיה

משתמש ותיק
בחור צעיר אמר:
המונח דרך בתורה, האם משמעותו כפי שהיא בשפתינו, היינו שלעבור דרך היינו לעבור בו בדרך למקום אחר, 
או שהמשמעות היא שיש מקום שנקרא דרך כך כך, זהו שך הדרך, ובדר"כ זה על שם המקום שאליו אמורים להגיע.
והמשמעות היא שהיו דרכים טופוגרפיות ברורות בימי קדם, כשם שהיום מציינים נסעתי דרך כביש 365, כך בעבר ציינו את שם הדרך ידועה והמוכרת.

בפרשתינו כתוב שנסעו מחורב דרך הר האמורי, ואז אמר להם משה באתם עד הר האמורי אשר ה' א' נותן לנו, הרי שעדיין לא באו אליו,
ועם זאת הדרך היא דרך הר האמורי.
אשמח למידע מהציבור.

לפי הידוע כשכתוב בתורה 'דרך' הכוונה לדרך סלולה (לא באספלט, אלא כבושה על ידי שיירות שיירות שעברו בה).
כך יש בארץ ישראל דרך מבוא השמש (המגיע מעבר הירדן, מן המזרח לעבר שכם). דרך הים, דרך המלך, דרך ההר, דרך הבשמים, ועוד.
לא רק זה, אלא יש דרכים שעד היום משמשות כדרכים, והם סלולים אלפי שנים. אותו היגיון שהנחה את מנהיגי השיירות לבחור בנתיב מסוים, הנחה את הרומיים בסלילת הדרכים, ואחריהם כל כובשי הארץ עד לעותומאנים, הבריטים, והישראלים.
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
פותח הנושא
שמעיה אמר:
בחור צעיר אמר:
המונח דרך בתורה, האם משמעותו כפי שהיא בשפתינו, היינו שלעבור דרך היינו לעבור בו בדרך למקום אחר, 
או שהמשמעות היא שיש מקום שנקרא דרך כך כך, זהו שך הדרך, ובדר"כ זה על שם המקום שאליו אמורים להגיע.
והמשמעות היא שהיו דרכים טופוגרפיות ברורות בימי קדם, כשם שהיום מציינים נסעתי דרך כביש 365, כך בעבר ציינו את שם הדרך ידועה והמוכרת.

בפרשתינו כתוב שנסעו מחורב דרך הר האמורי, ואז אמר להם משה באתם עד הר האמורי אשר ה' א' נותן לנו, הרי שעדיין לא באו אליו,
ועם זאת הדרך היא דרך הר האמורי.
אשמח למידע מהציבור.

לפי הידוע כשכתוב בתורה 'דרך' הכוונה לדרך סלולה (לא באספלט, אלא כבושה על ידי שיירות שיירות שעברו בה).
כך יש בארץ ישראל דרך מבוא השמש (המגיע מעבר הירדן, מן המזרח לעבר שכם). דרך הים, דרך המלך, דרך ההר, דרך הבשמים, ועוד.
לא רק זה, אלא יש דרכים שעד היום משמשות כדרכים, והם סלולים אלפי שנים. אותו היגיון שהנחה את מנהיגי השיירות לבחור בנתיב מסוים, הנחה את הרומיים בסלילת הדרכים, ואחריהם כל כובשי הארץ עד לעותומאנים, הבריטים, והישראלים.
אכן, כדבריך כן הוא, אלא שכאן עולה דבר נוסף, שהדרך היתה נקראת על שם יעדה, דרך הר האמורי על שם שהיא מובילה אל הר האמורי, כמש"כ לעיל.

ואולי בזה יש לישב סתירה, שמחד, בפסוק ב' כתוב אחד עשר יום מחורב דרך הר שעיר עד קדש ברנע, כלומר שהדרך היא דרך הר שעיר. ומאידך, בפסוק יט' כתוב כך: וַנִּסַּע מֵחֹרֵב וַנֵּלֶךְ אֵת כָּל הַמִּדְבָּר הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא הַהוּא אֲשֶׁר רְאִיתֶם דֶּרֶךְ הַר הָאֱמֹרִי כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֱלֹהֵינוּ אֹתָנוּ וַנָּבֹא עַד קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ:
כאן מבואר שהדרך היא דרך האמורי.
וע"פ הנ"ל יש לומר, שדרך הר שעיר המכוון הוא ששם הדרך היא דרך הר שעיר כי היא עוברת בהר שעיר או בסמוך אליו, (כנראה לא בהר עצמו כי דרכים לא הולכות בהר על הרוב אלא בשפלה שבה הדרך נוחה יותר) ואילו דרך הר האמורי היינו הדרך המובילה להר האמורי כמ"ש באתם עד הר האמורי. 

ואולי הדברים רמוזים וכלולים בדברי אב"ע עה"פ כאן: וטעם הר האמורי. כי כן כתיב: בשעיר עד חרמה. והטעם שנצא להר האמורי:
וכוונתו לכאו' לעמוד על הסתירה הזו, ולישב שהדרך עצמה עברה בשעיר, אבל היא הובילה להר האמורי, ואולי כוונתו אחרת, וצ"ע.
 
חלק עליון תַחתִית