אלה "מסעי" בני ישראל, אלו החניות של בני ישראל??!!

שואל כעניין

משתמש ותיק
  מחנך מומחה מפה בארץ הקודש חיים מרכי טאבאק העלה רעיון חדש בפירוש אלה "מסעי" שלא כפי הפי' הפשוט הלומדים בכל החיידרים שהמשמעות אלה מסעי-ההליכות של כלל ישראל

ואומר  שרש"י פרשת פקודי בסוף הפרשה פרק מ' פסוק ל"ח' "לעיני כל בית ישראל בכל מסעיהם" אומר רש"י וז"ל "בכל מסע שהיו נוסעים היה הענן שוכן במקום אשר יחנו שם. מקום חנייתם אף הוא קרוי מסע, וכן וילך למסעיו (בראשית) וכן אלה מסעי לפי שממקום החניה חזרו ונסעו, לכך נקראו כולם מסעות"

ואומר שהראה להרב וואזנאר ממונסי ואמר מה הרב אומר על זה, אמר לו מה אגיד אם יש רש"י שאומר, שאלו אם אפשר ללמד כך אם ילדים בחיידר אמר לו עדיין נתת לי חומר למחשבה וצריכים לעיין במפרשים.


ועתה אבקש מחו"ר הפורום מה הם אומרים על חידוש זה ומה באמת הפירוש האמיתי
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ברור שזה הפשט כי כך כתב רש''י, רק מה ללמד לילדים זה שאלה אחרת, כי יש חשש שזה יבלבל אותם.
 

שואל כעניין

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
ברור שזה הפשט כי כך כתב רש''י, רק מה ללמד לילדים זה שאלה אחרת, כי יש חשש שזה יבלבל אותם.
לא כל כך ברור 

כי איך תפרש את הפסוקים שלאחריו ויסעו ויחנו שמשמע בפירוש כפשט הרווח

וגם אם זה הפשט, אסור ללמד את הילדים פשט אחר משום שזה יבלבל אותם, אין כזה דבר אסור ללמוד עם ילדים טעות
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
שואל כעניין אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
ברור שזה הפשט כי כך כתב רש''י, רק מה ללמד לילדים זה שאלה אחרת, כי יש חשש שזה יבלבל אותם.
לא כל כך ברור 

כי איך תפרש את הפסוקים שלאחריו ויסעו ויחנו שמשמע בפירוש כפשט הרווח

וגם אם זה הפשט, אסור ללמד את הילדים פשט אחר משום שזה יבלבל אותם, אין כזה דבר אסור ללמוד עם ילדים טעות
איני יודע מה מצאת בפסוקים הבאים, אדרבה פירוש רש''י הוא העיקר, דאי לאו הכי אלה מסעי? אלה החניות מיבעי ליה, פשוט שנסעו השאלה היכן עצרו, החידוש של המידע כאן הוא היכן עצרו, ומ''מ רש''י הביא עוד ראיות. זה שמוזכר כאן גם המסע אינו ראיה לכותרת.
על כל פנים כיון דאינו חז''ל אפשר ללמד אותם אחרת. כי אינו מוכרע לחלוטין, על כל פנים למבוגרים צריך ללמד כרש''י.
 
 

שלמה סאמעט

משתמש חדש
שואל כעניין אמר:
  מחנך מומחה מפה בארץ הקודש חיים מרכי טאבאק העלה רעיון חדש בפירוש אלה "מסעי" שלא כפי הפי' הפשוט הלומדים בכל החיידרים שהמשמעות אלה מסעי-ההליכות של כלל ישראל

ואומר  שרש"י פרשת פקודי בסוף הפרשה פרק מ' פסוק ל"ח' "לעיני כל בית ישראל בכל מסעיהם" אומר רש"י וז"ל "בכל מסע שהיו נוסעים היה הענן שוכן במקום אשר יחנו שם. מקום חנייתם אף הוא קרוי מסע, וכן וילך למסעיו (בראשית) וכן אלה מסעי לפי שממקום החניה חזרו ונסעו, לכך נקראו כולם מסעות"

ואומר שהראה להרב וואזנאר ממונסי ואמר מה הרב אומר על זה, אמר לו מה אגיד אם יש רש"י שאומר, שאלו אם אפשר ללמד כך אם ילדים בחיידר אמר לו עדיין נתת לי חומר למחשבה וצריכים לעיין במפרשים.


ועתה אבקש מחו"ר הפורום מה הם אומרים על חידוש זה ומה באמת הפירוש האמיתי
לענ"ד איני רואה סתירה לזה שהמלמדים מפרשים הפסוק 
כי רש"י אינו שולל שמסעי הוא לשון נסיעה 
אלא שקשה לרש"י שהענן היה גם בחניה ולא רק בנסיעה לזה פירש שמסעייהם קאי גם על החניה 
ורש"י הק'  מביא הוכחה לזה מפרשת אלה מסעי שבה מפורט גם הנסיעות וגם החניות ויסעו ויחנו וא"כ למה התחיל התורה רק באלה מסעי ולא באלה מסעי והחניה לזה פירש שמסעייהם פירשו הן חניה והן נסיעה 
וא"כ מה שאמורים המלמדים הוא אמת אך יש בה עוד חלק שזה הם לא מוסיפים (ולא כמו ששמעתי אומרים שהמלמדים אינם לומדים נכון כי האמת הוא דרכם)
 
 

תלמיד מחכים

משתמש ותיק
יש להעיר שפירוש המילים למוצאיהם למסעיהם מובן מאוד לפי פירוש זה,

לפירושים האחרים לא מבין כיצד מתפרש [מה ההבדל בין מסע למוצא, וכי הפוכים הם? -
אמנם לפי הפירוש של רש"י שמסע הוא מקום החניה אתי שפיר שמסע הוא חניה ומוצא הוא ההפך ודו"ק!!]
 
חלק עליון תַחתִית