מי שרצח בשוגג ב' פעמים

הצבי

משתמש ותיק
צ''ע במי שרמצח בשוגג ב' פעמים אם דינו לגלות ב' פעמים או רק פעם אחת, וליישב איך יתכן גלות ב' פעמים י''ל או שילך לדור בעיר מקלט ואחר זמן שייחשב כבר תושב במקומות נחייבנו לגלות משכונה לשכונה כדין מי שרצח בעיר מקלט, ועי''ל שאחר מות הכה''ג יגלה עוד פעם.
ולכאו' ראי' ברורה ממה דאיתא במשל הקדמוני דמרשעים יצא רשע דמעשה באדם א' שרצח במזיד בלא עדים ואחר שרצח בשוגג בלא עדים ומזמנים שניהם לפונדק א' ועולה הרוצח בשוגג על הסולם ונופל על הרוצח במזיד והורגו, שנמצא זה מתחייב מיתה וזה גלות ואם איתא דחייב ב' פעמים א''כ מה הרווחנו במה שיגלה והלא עתה נתחייב גלות עוד פעם אחת
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
בגמרא יש לגבי מי שרצח בעיר מקלט עצמה גולה משכונה לשכונה

אבל ודאי כוונת הרב שרצח שתי פעמים קודם שנידון
 

הצבי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יעקב שלם אמר:
בגמרא יש לגבי מי שרצח בעיר מקלט עצמה גולה משכונה לשכונה

אבל ודאי כוונת הרב שרצח שתי פעמים קודם שנידון

כמובן
 
הצבי אמר:
צ''ע במי שרמצח בשוגג ב' פעמים אם דינו לגלות ב' פעמים או רק פעם אחת, וליישב איך יתכן גלות ב' פעמים י''ל או שילך לדור בעיר מקלט ואחר זמן שייחשב כבר תושב במקומות נחייבנו לגלות משכונה לשכונה כדין מי שרצח בעיר מקלט, ועי''ל שאחר מות הכה''ג יגלה עוד פעם.
ולכאו' ראי' ברורה ממה דאיתא במשל הקדמוני דמרשעים יצא רשע דמעשה באדם א' שרצח במזיד בלא עדים ואחר שרצח בשוגג בלא עדים ומזמנים שניהם לפונדק א' ועולה הרוצח בשוגג על הסולם ונופל על הרוצח במזיד והורגו, שנמצא זה מתחייב מיתה וזה גלות ואם איתא דחייב ב' פעמים א''כ מה הרווחנו במה שיגלה והלא עתה נתחייב גלות עוד פעם אחת


ולפי זה לגואל הדם של השני לא יהיה רשות להרוג אותו עד שימות הכהן גדול
 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
הצבי אמר:
צ''ע במי שרמצח בשוגג ב' פעמים אם דינו לגלות ב' פעמים או רק פעם אחת, וליישב איך יתכן גלות ב' פעמים י''ל או שילך לדור בעיר מקלט ואחר זמן שייחשב כבר תושב במקומות נחייבנו לגלות משכונה לשכונה כדין מי שרצח בעיר מקלט, ועי''ל שאחר מות הכה''ג יגלה עוד פעם.
ולכאו' ראי' ברורה ממה דאיתא במשל הקדמוני דמרשעים יצא רשע דמעשה באדם א' שרצח במזיד בלא עדים ואחר שרצח בשוגג בלא עדים ומזמנים שניהם לפונדק א' ועולה הרוצח בשוגג על הסולם ונופל על הרוצח במזיד והורגו, שנמצא זה מתחייב מיתה וזה גלות ואם איתא דחייב ב' פעמים א''כ מה הרווחנו במה שיגלה והלא עתה נתחייב גלות עוד פעם אחת
י"ל צד שלישי שגלות אחת תעלה לו לכאן ולכאן, שאין ענין הגלות כעין מלקות שיש ליתנם ב' פעמים על ב' עבירות, אלא ענין הגלות הוא למען הפסיקו מהיות רוצח, וא"כ סגי בחד לתרוייהו.
לע"G לא מצאתי מקור ברור לדבר, אך לכאו' כן נר' מסברא.
 
 

נבשר

משתמש ותיק
הצבי אמר:
ולכאו' ראי' ברורה ממה דאיתא במשל הקדמוני דמרשעים יצא רשע דמעשה באדם א' שרצח במזיד בלא עדים ואחר שרצח בשוגג בלא עדים ומזמנים שניהם לפונדק א' ועולה הרוצח בשוגג על הסולם ונופל על הרוצח במזיד והורגו, שנמצא זה מתחייב מיתה וזה גלות ואם איתא דחייב ב' פעמים א''כ מה הרווחנו במה שיגלה והלא עתה נתחייב גלות עוד פעם אחת
השאלה אם מי שרצח בשוגג בלא עדים חייב בגלות, ששמא הוא חיוב של בי"ד.
 
חלק עליון תַחתִית