בני גד וראובן או בני ראובן וגד

מה אדבר

משתמש ותיק
בפסוקים כתוב קודם בני ראובן ואח"כ בני גד, וכן מתאים כי ראובן קודם לגד. ואילו לשון העם בלומדם סוגיות תנאים: "בני גד ובני ראובן".
למישהו יש טעם היאך קרה השיבוש?
 

הכהן

משתמש ותיק
וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֔ה לִבְנֵי-גָ֖ד וְלִבְנֵ֣י רְאוּבֵ֑ן

וַיֹּ֤אמֶר בְּנֵי-גָד֙ וּבְנֵ֣י רְאוּבֵ֔ן אֶל-מֹשֶׁ֖ה לֵאמֹ֑ר

וַיַּֽעֲ֧נוּ בְנֵי-גָ֛ד וּבְנֵ֥י רְאוּבֵ֖ן לֵאמֹ֑ר

וַיִּתֵּ֣ן לָהֶ֣ם | מֹשֶׁ֡ה לִבְנֵי-גָד֩ וְלִבְנֵ֨י רְאוּבֵ֜ן
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
הכהן אמר:
וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֔ה לִבְנֵי-גָ֖ד וְלִבְנֵ֣י רְאוּבֵ֑ן

וַיֹּ֤אמֶר בְּנֵי-גָד֙ וּבְנֵ֣י רְאוּבֵ֔ן אֶל-מֹשֶׁ֖ה לֵאמֹ֑ר

וַיַּֽעֲ֧נוּ בְנֵי-גָ֛ד וּבְנֵ֥י רְאוּבֵ֖ן לֵאמֹ֑ר

וַיִּתֵּ֣ן לָהֶ֣ם | מֹשֶׁ֡ה לִבְנֵי-גָד֩ וְלִבְנֵ֨י רְאוּבֵ֜ן
 ומקנה רב היה לבני ראובן ולבני גד עצום מאד 
וכן בספר יהושע:  ויעברו בני ראובן ובני גד וחצי שבט המנשה 
 וילכו בני ראובן ובני גד וחצי שבט המנשה 
וכן ביהושע כב י, יא, יג, טו , כא, כא, ל, לא, לב, לג, לד

לסיכום:
הפעם הראשונה בתורה ראובן קודם לגד, ובשאר הפעמים גד קודם לראובן.
בספר יהושע בכל הפעמים גד קודם לראובן.
והדבר אומר דרשני.
 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
גד היה הראשון לזלפה, וראובן הראשון ללאה, מנשה "כראובן וגו' יהיו לי".
נמצא ששלושת השבטים הללו יש בהם ראשוניות, ועל כן דוקא הם רצו להתגורר מיד בתחילה, כי לעולם ראשונים הם.
ויש להטעים שרק חצי שבט מנשה, כי הוא לא היה ראשון גמור.
ומה ששבט דן לא רצה צ"ע.

ועכ"פ עפ"ז יל"פ שראובן זה שמשך את גד, ועל כן בתחילת הנושא ראובן הוא הראשון, אך בדברם עם משה היה גד הדומיננטי, וצ"ע.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
ראה אבן עזרא ורמב"ן במדבר לב א
שעמדו על כך ומבארים שהם היו בעלי העצה תחילה ולכן בנושא זה כשדברו עם משה הוקדמו בני גד
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
ראה אבן עזרא ורמב"ן במדבר לב א
שעמדו על כך ומבארים שהם היו בעלי העצה תחילה ולכן בנושא זה הוקדמו בני גד

ומה עם הפעם הראשונה, "ומקנה רב היה לבני ראובן ובני גד"?
ושמא לראובן היה יותר מקנה?
 

בן ראם

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
הפעם הראשונה בתורה ראובן קודם לגד, ובשאר הפעמים גד קודם לראובן.
בספר יהושע בכל הפעמים גד קודם לראובן.
והדבר אומר דרשני.
אולי אפשר לומר בדרך זו- בני ראובן שמהם יצאו דתן ואבירם החולקים הגדולים על משה רבינו, בושו מלדבר איתו, בפרט על דבר שעלול להשתמע כאילו יש בו המראת פיו. לכן הפסוק הראשון בתורה המתאר את עצם הבעיה בלי קשר למרע"ה הוקדם ראובן הבכור כדין. אמנם בכל המו"מ עם משה היו בני גד הנושאים והנותנים העיקריים מחמת הטעם הנ"ל. וביהושוע שהטעם הנ"ל לא היה שייך בו, חזרו הדברים לסידרם בהקדמת ראובן תמיד.
 

הכהן

משתמש ותיק
עי' גם ב'הכתב והקבלה' (ראיתי היום ואני לא זוכר בדיוק מה הוא אומר)
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
מה אדבר אמר:
איש ווילנא אמר:
ראה אבן עזרא ורמב"ן במדבר לב א
שעמדו על כך ומבארים שהם היו בעלי העצה תחילה ולכן בנושא זה הוקדמו בני גד

ומה עם הפעם הראשונה, "ומקנה רב היה לבני ראובן ובני גד"?
ושמא לראובן היה יותר מקנה?
שם זה תיאור עובדה והקדמה לסיפור שהיה להם הרבה מקנה 
אבל מהרגע שהפסוקים עוסקים בכך שניגשו למשה ונתנו עצתם שיגורו מעבר הירדן מזרחה 
מקדים בני גד ובני ראובן כי בעצה הם היו תחילה 
 

מה אדבר

משתמש ותיק
פותח הנושא
איש ווילנא אמר:
מה אדבר אמר:
איש ווילנא אמר:
ראה אבן עזרא ורמב"ן במדבר לב א
שעמדו על כך ומבארים שהם היו בעלי העצה תחילה ולכן בנושא זה הוקדמו בני גד

ומה עם הפעם הראשונה, "ומקנה רב היה לבני ראובן ובני גד"?
ושמא לראובן היה יותר מקנה?
שם זה תיאור עובדה והקדמה לסיפור שהיה להם הרבה מקנה 
אבל מהרגע שהפסוקים עוסקים בכך שניגשו למשה ונתנו עצתם שיגורו מעבר הירדן מזרחה 
מקדים בני גד ובני ראובן כי בעצה הם היו תחילה 
מדוע ראובן לפני חצי שבט המנשה?
 
 

אברהם לוי

משתמש ותיק
יש לבאר זה בב' דרכים נוספות.
א' הא דהקדים בני גד, לפי שכאן הוא דבר קלקלה שלא רצו לדור בארץ חמדה, לכן אין דרך כבוד להקדים הבכור בדבר קלקלה, אדרבה לאחרו.
ב' בני גד היו גבורים כדכתיב [דברים לג, כ] וטרף זרוע אף קדקוד, משא"כ בני ראובן חלשים [ב"ר צה, ד], וכאן במלחמה מדבר שיחלצו חושים לפני בני ישראל.
 

HaimL

משתמש ותיק
הטעם המבואר ברש"י

וּלְגָ֣ד אָמַ֔ר בָּר֖וּךְ מַרְחִ֣יב גָּ֑ד כְּלָבִ֣יא שָׁכֵ֔ן וְטָרַ֥ף זְר֖וֹעַ אַף־קׇדְקֹֽד׃
וַיַּ֤רְא רֵאשִׁית֙ ל֔וֹ כִּי־שָׁ֛ם חֶלְקַ֥ת מְחֹקֵ֖ק סָפ֑וּן וַיֵּתֵא֙ רָ֣אשֵׁי עָ֔ם צִדְקַ֤ת ה'֙ עָשָׂ֔ה וּמִשְׁפָּטָ֖יו עִם־יִשְׂרָאֵֽל׃

וירא ראשית לו" - ראה ליטול לו חלק בארץ סיחון ועוג שהיא ראשית כבוש הארץ

"כי שם חלקת" - כי ידע אשר שם בנחלתו חלקת שדה קבורת מחוקק והוא משה

"ספון" - אותה חלקה ספונה וטמונה מכל בריה שנאמר ולא ידע איש את קבורתו

"ויתא" - גד

"ראשי עם" - הם היו הולכים לפני החלוץ בכבוש הארץ לפי שהיו גבורים וכה"א חלוצים תעברו לפני אחיכם וגו'

"צדקת ה' עשה" - שהאמינו דבריהם ושמרו הבטחתם לעבור את הירדן עד שכבשו וחלקו ד"א ויתא משה ראשי עם צדקת ה' עשה על משה אמור
 

HaimL

משתמש ותיק
ואולי זה גופא שהיה להם הייחוס הזה, וקירבה למשה רבנו, לכן ה"ל פתחון פה יותר מלבני ראובן
 
חלק עליון תַחתִית