פנחס נחשב לרוצח בשגגה? -ברית כהונת עולם -כהן שהציבור שונא אותו

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי: לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם: (כה,יא יב). וכתב שם רש"י- ברית כהנת עולם - שאע"פ שכבר נתנה כהונה לזרעו של אהרן לא נתנה אלא לאהרן ולבניו שנמשחו עמו ולתולדותיהם שיולידו אחר המשחתן אבל פינחס שנולד קודם לכן ולא נמשח לא בא לכלל כהונה עד כאן. וכן שנינו בזבחים לא נתכהן פינחס עד שהרגו לזמרי עכ"ל.

והנה בגמ' זבחים ק"י: פליגי שני מ"ד אי נתכהן פנחס קודם למעשה זמרי, ויל"ע למ"ד שקודם לכן כבר נתכהן מה הוסיף בברכתו זאת, ויותר מכך יל"ע היאך ראוי הוא פנחס לישא כפים ולעבוד בעבודת הכהנים, דהא קי"ל כהן שהרג את הנפש אין נושא כפיו כד' הגמ' ברכות לב: בשם רבי יוחנן הדורש מקרא "ידיכם דמים מלאו" וכך נפסק בשו"ע סי' קכ"ח סעי' ל"ה. ושמא נאמר שאילו הדברים אמורים בכהן שרצח את הנפש במזיד, משא"כ בפנחס, אלא שאין הדבר בא על פתרונו השלם בכך, דהנה פליגי הראשונים הראב"יה והגהות מיימוני בדין כהן שהרג את הנפש בשגגה או דעביד תשובה אם מועיל לסלק מעליו "ידיכם דמים מלאו" ומותר לו לשאת כפיו עיין ב"י סי' קכ"ח. ובשו"ע שם סעי' לה פליגי השו"ע והרמ"א ודעת השו"ע דאין נושא כפיו אפילו בשוגג. (ועיי"ע במ"ב שם ס"ק קכ"ח מה שהביא בשם הפמ"ג באנסוהו להרוג). וטעם השי' דהדין האמור אף בשוגג משום דאין קטגור נעשה סניגור וכמש"כ במ"ב שם והדברים נתפרשו בתוס' סנהדרין לה: (ד"ה שנאמר מעם מזבחי) ואפשר לתלות פלוגתת הראשונים והשו"ע בשני תירוצי תוס' שם. ובס' הארכתי ע"ד תוס' הנ"ל.

ועכ"פ לטעם דאין קטיגור נעשה סניגור נראה דאף במקרה של פינחס אף שעשה לש"ש מ"מ אין קטגור נעשה סניגור. וכן גבי עבודת הקרבנות מד' תוס' הנ"ל מבואר דדין האמור דווקא בנשיאת כפים ולא גבי עבודה. אולם עיין תוי"ט (בכורות פ"ז מ"ז) מבואר דליכא חילוק בין נשיאת כפים לעבודה ובכה"ג הדין שנפסל לעבודה ולנשיאת כפים. ולפ"ז עדיין לא נסתלקה הערה הנ"ל היאך שרי פנחס לעבוד ולישא כפים וקו' זו עומדת לפי שני המ"ד הנז'.

ועל כן נראה לפרש את ברכת הקב"ה לפנחס "בריתי שלום" "ברית כהונת עולם" שאע"פ שהיה כהן מ"מ אחר שהרג את הנפש הדין נותן שנפסל מעבודת הכהנים [ואף למ"ד שנתכהן אחר זה, אין זו סיבה שלא יכלל בדין של כהן ההורג את הנפש] ועל כך ציוה עליו הקב"ה שלא יגרם ע"י הריגת זמרי מניעת עבודת הכהנים מפנחס.
[ופלא פלאים אחר שכתבתי כ"ז מצאתי בחזקוני כדבר הזה וז"ל דבר אחר, בריתי שלום דואג היה פן יפסיד כהונתו דאמרי' כהן שהרג את הנפש לא ישא את כפיו עד שהבטיחו הקב"ה הואיל והרציחה לשם שמים היתה כמו שמפרש והולך עיי"ש].

ולפ"ז יש ליישב קו' אחרת דהנה בגמ' קידושין סז. איתא בעל מום דעבודתו פסולה מנלן, אמר רב יהודה אמר שמואל דאמר קרא לכן אמור הנני נותן לו את בריתי שלום כשהוא שלם ולא כשהוא חסר, מכאן לבעל מום שהוא פסול לעבודה. והקשו מדוע היה צריך לרמז כאן שבעל מום פסול בעוד שנכתב דין זה בפרשת אמור בצורה מפורשת.
ועפ"ד י"ל דאחר שמצינו גבי פנחס שלא נפסל מעבודת הכהונה במה שהרג את הנפש, א"כ איפוא יכול לכהן אף אם בהיותו בעל מום שחלוק בדינו משאר כהנים, לפיכך חזר ורימז בפרשתנו שלענין פסול מום אין הדין שונה אצל פינחס.

ובדרך נוספת י"ל עפ"י המובא במדרש (ועיין רש"י) שהיו השבטים שונאים אותו מחמת שהרג נשיא שבט בעם ישראל. והנה המ"ב שם ס"ק ל"ז הביא בשם הזוהר דכהן שהציבור שונאים אותו שלא ישא כפיו דעיקר תכלית המצוה היא לברך את עמו ישראל באהבה וכפי שתקנו חז"ל בנוסח הברכה.
ולפ"ז י"ל דלכך ברכו הקב"ה בריתי שלום והיינו אף ששונאים אותו אין בשנאתם כלום וראה מה שפירש בדעת זקנים וז"ל כלומר אין להם לשנאתו אם הרג זמרי שהרי על ידי כן השיב את חמתי מעליהם ולא כליתי אותם. והריב"ש הוסיף "ואם ישנאו אותו אין בכך כלום" וכך פי' בעה"ת והחזקוני.
 

אלימלך

משתמש ותיק
הפקדתי שומרים אמר:
ועל כן נראה לפרש את ברכת הקב"ה לפנחס "בריתי שלום" "ברית כהונת עולם" שאע"פ שהיה כהן מ"מ אחר שהרג את הנפש הדין נותן שנפסל מעבודת הכהנים [ואף למ"ד שנתכהן אחר זה, אין זו סיבה שלא יכלל בדין של כהן ההורג את הנפש] ועל כך ציוה עליו הקב"ה שלא יגרם ע"י הריגת זמרי מניעת עבודת הכהנים מפנחס.
[ופלא פלאים אחר שכתבתי כ"ז מצאתי בחזקוני כדבר הזה וז"ל דבר אחר, בריתי שלום דואג היה פן יפסיד כהונתו דאמרי' כהן שהרג את הנפש לא ישא את כפיו עד שהבטיחו הקב"ה הואיל והרציחה לשם שמים היתה כמו שמפרש והולך עיי"ש].
הנה פשוט שכהן שהרג באונס נושא כפיו ולכאו' ק"ו פנחס שהרג בהיתר לשם שמים, ואולי יש לחלק שבאונס לא חשיב שהוא העושה משא"כ הכא (אי נמי אולי היה לפנחס חשש האם היה לו מותר להרוג ודוחק)
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
אלימלך אמר:
הפקדתי שומרים אמר:
ועל כן נראה לפרש את ברכת הקב"ה לפנחס "בריתי שלום" "ברית כהונת עולם" שאע"פ שהיה כהן מ"מ אחר שהרג את הנפש הדין נותן שנפסל מעבודת הכהנים [ואף למ"ד שנתכהן אחר זה, אין זו סיבה שלא יכלל בדין של כהן ההורג את הנפש] ועל כך ציוה עליו הקב"ה שלא יגרם ע"י הריגת זמרי מניעת עבודת הכהנים מפנחס.
[ופלא פלאים אחר שכתבתי כ"ז מצאתי בחזקוני כדבר הזה וז"ל דבר אחר, בריתי שלום דואג היה פן יפסיד כהונתו דאמרי' כהן שהרג את הנפש לא ישא את כפיו עד שהבטיחו הקב"ה הואיל והרציחה לשם שמים היתה כמו שמפרש והולך עיי"ש].
הנה פשוט שכהן שהרג באונס נושא כפיו ולכאו' ק"ו פנחס שהרג בהיתר לשם שמים, ואולי יש לחלק שבאונס לא חשיב שהוא העושה משא"כ הכא (אי נמי אולי היה לפנחס חשש האם היה לו מותר להרוג ודוחק)
לא כל כך פשוט, כמו שציינתי שם את הפמ"ג שדעתו להחמיר בזה. ושעה"צ שם אחרי שהביא את המהרנ"ח שמתיר באנוס כתב להעיר בזה"ל וצריך עיון דמנלן דמדמינן זה להמיר, דלמא מדמינן לעבד עבודה זרה ממש דהטעם משום דעשה מעשה והכי נמי בענינו. עיי"ש.
וביותר לפי הטעם שאין קטגור נעשה סניגור, אין סיבה לחלק, ואולי זו כוונת השעה"צ בקו'.
 

אלימלך

משתמש ותיק
ישנו חילוק בין אנסוהו לכך שמדין תורה היה לו לסרב, לבין נאנס כגון שנסע במשאית ואופנוע נתקע בו
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
באופן האחרון שלא עשה מעשה רצח בידיו, ודאי שיש חילוק, אולם בכה"ג שרצח בידיו ובמעשהו ממש, גם באונס לטעם שאין קטגור וכו' אין סיבה לחלק, וכמש"כ הפמ"ג, וכמו שהעיר השעה"צ.
 

אלימלך

משתמש ותיק
אכן הדוגמא שהבאתי רבי @הפקדתי שומרים לא מדויקת, כונתי היתה שאולי יש לחלק בין אונס שעבר איסור כגון אנסוהו להרוג לבין אונס סתם, אבל לא ראיתי כעת מי שחילק בזה.
בענין פנחס אולי יש גם לצרף מה שכתבו הפוסקים שמוהל שהרג נושא כפיו ואחד הסניפים משום שכונתו היתה למצוה.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
ישר כח ר' @אלימלך על שאתה דן בדברים.
ועדין לא דומה מקרה פנחס, שעשה מרצונו אף שלא נצטווה. וביחוד לטעם שאין קטיגור נעשה סניגור אין לחלק גם באופן שנאנס, וכך נראה מד' השעה"צ והפמ"ג וכמו שהערנו כאן https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?p=29254#p29165
 

יחי

משתמש ותיק
לא הבנתי:
1. כהן שליח ב"ד שהרג את הנפש ג"כ לא ישא? מנ"ל פשוט דטעם קטיגור שייך הכא? (ואאולי נימא הואיל ופנחס הציל את כלל ישראל בהריגתו אין לך סניגור גדול מזה).
2. האם נפסל גם לעבודה? דאל"ה מנ"ל דפנחס אכן נשא כפיו. (בכלל צ"ע קודם שנתקנה תפילה בציבור מתי הייתה נשיאות הכפים. והיודע יחכימני)
3. לא מתיישב כ"כ מה שאין בשנאתם כלום כדי להתיר לו לישא כפיו דס"ס שונאין אותו. וצ"ע איך הדין בשנאוי אבל אינו שונא.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
נפלא ממני הרי עמדנו על הכל במאמר, כדאי לקרוא את כולו, ולשים לב איך הקושיות ככה"נ אין להם התחלה.
א. ראה פמ"ג ושעה"צ שהבאנו גבי אנוס, ומה שנתפרש בראשונים אין קטיגור נעשה סניגור, כך שאין לחלק. וראה ד' החזקוני שהז'.
ב. ראה תיו"ט שהזכרנו שכתב להדיא שנפסל.
ג. לא כאן שמוכתר בכתר כהונה. ועוד הבאנו את הדעת זקנים. שעצם הברכה "בריתי שלום" י"ל שלא יהיה להם עליו שנאה. וזאת מלבד, שיש לחלק בשונאים אותו על דבר ה', שההגיון הפשוט אומר, שלא יפסיד לנשוא את כפיו מחמת זה ויש בזה עוד ואכמ"ל.
 

יחי

משתמש ותיק
יש"כ (צודק בהערתו שקראתי ברפרוף. והדברים המושקעים דלעיל ראויים לעיון עמוק יותר)
א. כן אבל מנ"ל שאין לחלק? ומאי שאטי' דאנוס דהתם ס"ס הרג נפש הראויה לחיים? (השאלה מסברא. שנראה דפשיטא לך דהוא חשוב קטיגור. אמנם החזקוני ראיה. אבל צ"ע אם למדים ממנו הלכה).
ואני מתעורר דבאמת יל"ע אף לפי דבריך אחר פרשת פנחס אם כהן שליח ב"ד שהרג יפסל. האם נימא דילפינן מפנחס או דהיא ברית מיוחדת בדווקא.
ב. אכן כן.
ג. יש לבע"ד לחלוק בענין מוכתר בכתר שישתנה הדין.
 

הפקדתי שומרים

משתמש ותיק
פותח הנושא
ישר כח על הכנות ירבו כמותך, ואני מודה לך על כך ר' @יחי.
ולגוף הדברים, ההריגה היא פעולת קטיגור בלי קשר לנסיבות זאת עובדה שקשה להתווכח 2 אנוס גם יוכיח, בפרט לשי' דלא חשיב מעשה 3 מנין לנו להניח שב"ד מינו שליח כהן להרוג ולא אחרת. וזאת מלבד שדין קנאים פוגעים בו אינו מצוה אלא רשות. (וזו גם הערה למה שהביא ר' @אלימלך גבי מוהל)
 
חלק עליון תַחתִית