דרוש רעיון לחילונים ומסורתיים קצר וקולע על פרשת פנחס או סתם כללי.

מעניין מאוד

משתמש רשום
דרוש רעיון לחילונים ומסורתיים קצר וקולע על פרשת פנחס או סתם כללי. (לאנשים עובדים ולא כולם יהודים)
יישר כח.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
מעניין מאוד אמר:
דרוש רעיון לחילונים ומסורתיים קצר וקולע על פרשת פנחס או סתם כללי. (לאנשים עובדים ולא כולם יהודים)
יישר כח.
אולי הווארט של האיזביצער על זמרי ופינחס?
:) 
 
 

HaimL

משתמש ותיק
מעניין מאוד אמר:
דרוש רעיון לחילונים ומסורתיים קצר וקולע על פרשת פנחס או סתם כללי. (לאנשים עובדים ולא כולם יהודים)
יישר כח.
משל בת המלך שהייתה מפקדת לבעלה על בניה ברש"י
 
 

בן בייתוס

משתמש רגיל
פרס של 'שלום' לאדם שעושה 'מלחמה'? והמפורסם במפרשי התורה, וראה עוד משך חכמה
 

מעניין מאוד

משתמש רשום
פותח הנושא
HaimL אמר:
מעניין מאוד אמר:
דרוש רעיון לחילונים ומסורתיים קצר וקולע על פרשת פנחס או סתם כללי. (לאנשים עובדים ולא כולם יהודים)
יישר כח.
משל בת המלך שהייתה מפקדת לבעלה על בניה ברש"י

מה הנ״ל מתכוון? ואיזה וורט טמון כאן??
 

HaimL

משתמש ותיק
מעניין מאוד אמר:
HaimL אמר:
מעניין מאוד אמר:
דרוש רעיון לחילונים ומסורתיים קצר וקולע על פרשת פנחס או סתם כללי. (לאנשים עובדים ולא כולם יהודים)
יישר כח.
משל בת המלך שהייתה מפקדת לבעלה על בניה ברש"י

מה הנ״ל מתכוון? ואיזה וורט טמון כאן??
"צו את בני ישראל" - מה אמור למעלה יפקוד ה' אמר לו הקב"ה עד שאתה מצוני על בני צוה את בני עלי משל לבת מלך שהיתה נפטרת מן העולם והיתה מפקדת לבעלה על בניה וכו' כדאיתא בספרי
 
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
מעניין מאוד אמר:
דרוש רעיון לחילונים ומסורתיים קצר וקולע על פרשת פנחס או סתם כללי. (לאנשים עובדים ולא כולם יהודים)
יישר כח.



בפרשה מסופר שחילקו את הארץ לשבטים ע"פ "גורל" שהיה בנוי מפתקים. חז"ל לימדונו שהיה נס באותה חלוקה, ש"הגורל היה מדבר", כלומר הפתקים צעקו את תוצאותיהם וכו'.

ולכאורה יש לשאול, מה ההכרח לנס זה? ישנו כלל שהקב"ה לא עושה נס לחינם, אז מה הבעיה שהגורל יקרה בצורה טבעית ואדם יקריא את התוצאות? העיקר שנדע התוצאות!

אלא, כיוון שהקב"ה ציווה לחלק את הארץ על פי הגורל, באה התורה ללמדנו, שהשלב של הגורל - אע"פ שהוא לכאורה רק אמצעי להמטרה הסופית של חלוקת הארץ - מ"מ כיוון שה' רצה בשלב הזה, סימן שהוא דבר חשוב, וראוי לפארו ואף לעשות בו נס.

מכאן הוראה אלינו בחיינו הפרטיים. לפעמים אנחנו מסתכלים רק על המטרה, ולא מתייחסים בכבוד לשלבים שבדרך. למשל, אדם רוצה להוציא תואר, או להתחתן וכו', בדרך יש לו כל מיני קשיים ושלבים מסובכים. באה התורה ואומרת - כיוון שזה קורה ברצון ה', סימן שיש חשיבות בשלב הזה. צריך לנסות להנות, להאמין שכל רגע עוזר לנו, עד המטרה הנכספת.
(זה מעובד בתמצות קיצוני משיחה של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש)
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מעניין מאוד אמר:
דרוש רעיון לחילונים ומסורתיים קצר וקולע על פרשת פנחס או סתם כללי. (לאנשים עובדים ולא כולם יהודים)
יישר כח.

דרוש להם בגנות הקנאי וצר עין :)
מסתבר שכמותם לא יתפסו את ההבדל בין 'קנאות' בפרשה ל'קנאה' בכלל, כך שזה די קולע..

או דרוש בשבח השלום - מסר יהודי ולהבדיל אוניברסל , שמסוגל לעניין ולחבר יהודים חילוניים וגויים כאחת [וכ"א במקומו] וגדול השלום, בין אדם למקום, או לחבירו, ובין אומה לחברתה.
 

מעניין מאוד

משתמש רשום
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
מעניין מאוד אמר:
דרוש רעיון לחילונים ומסורתיים קצר וקולע על פרשת פנחס או סתם כללי. (לאנשים עובדים ולא כולם יהודים)
יישר כח.

דרוש להם בגנות הקנאי וצר עין :)
מסתבר שכמותם לא יתפסו את ההבדל בין 'קנאות' בפרשה ל'קנאה' בכלל, כך שזה די קולע..

או דרוש בשבח השלום - מסר יהודי ולהבדיל אוניברסלי כאחת, שמסוגל לעניין ולחבר יהודים חילוניים וגויים כאחת [וכ"א במקומו] וגדול השלום, בין אדם למקום או לחבירו, ובין אומה לחברתה.
רעיון.. אולי משהו כל שלום ברמת יש למישהו?

 
 

נדיב לב

משתמש ותיק
מעניין מאוד אמר:
נדיב לב אמר:
מעניין מאוד אמר:
דרוש רעיון לחילונים ומסורתיים קצר וקולע על פרשת פנחס או סתם כללי. (לאנשים עובדים ולא כולם יהודים)
יישר כח.

דרוש להם בגנות הקנאי וצר עין :)
מסתבר שכמותם לא יתפסו את ההבדל בין 'קנאות' בפרשה ל'קנאה' בכלל, כך שזה די קולע..

או דרוש בשבח השלום - מסר יהודי ולהבדיל אוניברסלי כאחת, שמסוגל לעניין ולחבר יהודים חילוניים וגויים כאחת [וכ"א במקומו] וגדול השלום, בין אדם למקום או לחבירו, ובין אומה לחברתה.
רעיון.. אולי משהו כל שלום ברמת יש למישהו?

 

חפשתי ומצאתי כמה מאמרים במעלת השלום, שאולי יועילו למר.

מאמר 1: "אופן ההנהגה בעניני אישות משפיעים גם על אומות העולם"


מאמר 2: נכתב על ידי הרב משה שינפלד - נפש יהודי
אלוקים מצווה את אהרון ובניו לברך את בני ישראל בברכת "ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום", ואכן, תושבי ארץ ישראל זוכים להתברך מפי הכהנים מידי יום בתפילת שחרית (ובחוץ לארץ רק בחגים) בברכת כהנים הידועה: "יברכך השם וישמרך, יאר השם פניו אליך ויחונך, ישא השם פניו אליך וישם לך שלום".
שלום. חכמים במדרש (במדבר רבה יא', ז') מאריכים לדבר בשבח השלום, וכפי שידוע ששמו של הקדוש ברוך הוא - "שלום" (מסכת דרך ארץ זוטא, פרק השלום).
אין צורך לדבר על מעלת השלום, כמדומני שכל אדם ואדם חש ומרגיש את מעלת השלום לעומת ההפך, חלילה. נזכיר סיפור מיוחד מאוד, אשר ימחיש לנו מה רב כוחו של השלום, הסיפור מופיע במדרש שיר השירים רבה א'.
מעשה בזוג שגר בצידון, אשר שהו עשר שנים זה עם זו ולא זכו להיפקד בילדים. כעבור עשר שנים, החליטו בני הזוג בינם לבין עצמם, שעם כל הכאב והיגון הכרוך בעניין, אין להם ברירה אלא להתגרש, כל אחד מהם יינשא בשנית עם מישהו אחר, ואולי יזכו שניהם להיפקד.
לפני שהתגרשו, החליטו לפנות לרבי שמעון בר יוחאי שיעניק לכל אחד מהם ברכה בדרכו החדשה. כשהגיעו לרבי שמעון בר יוחאי, אמר להם שהוא יברך אותם, אולם יש לו תנאי. בני הזוג נדרכו, מה יכול להיות התנאי? אמר להם הרב, כשם שלפני עשר שנים, כשנישאתם זה לזה מתוך אהבה וחיבה, ערכתם סעודת מצווה חגיגית והיו ריקודים ותזמורת מתוך שמחה, כך גם כעת, כשאתם
מתגרשים, כיוון שהנכם מתגרשים לא מחמת ריב ומחלוקת חלילה, אלא מתוך אהבה ודאגה כנה אחד לשני – תעשו שוב סעודה גדולה, מתוך שמחה וריקודים.
בני הזוג התפלאו על בקשתו המוזרה של רבם, אבל עשו כמצוותו והחלו לארגן את האירוע. ואכן הם ערכו סעודה חגיגית, ובמקום שהחתן יעמוד תחת החופה וייתן טבעת לאשתו ויאמר לה הרי את מקודשת לי, הם עשו ההפך, הבעל נתן גט לאשתו ואמר לה הרי את מגורשת.
במהלך הסעודה, דאגה האישה להשקות את בעלה יין כדי שישתכר. בסיום הסעודה אמר לה בעלה לשעבר - אני מאוד עייף, אני הולך לישון בבית, אולם, כל חפץ טוב שאת רואה בבית ואת מעוניינת לקחתו – בבקשה, קחי אותו בשמחה.
מה עשתה האישה? המתינה עד שהוא נרדם, ונתנה הוראה לעבדים שלה שייטלו את בעלה לשעבר לבית הוריה. למחרת, ידידינו מתעורר, והנה הוא מוצא את עצמו לא בביתו, אלא במקום מוכר אחר - בבית הורי אשתו לשעבר. הוא לא מבין מה קורה, הרי אתמול הם התגרשו...
הוא לא מספיק "להתאושש" והנה אשתו לשעבר עומדת בצד ומחייכת. שאל אותה הבעל – מה לי ולבית הוריך? אמרה לו – אתמול אמרת לי שאקח כל חפץ טוב שיש בבית. דע לך, אין לי בכל העולם חפץ טוב ממך, אז לקחתי אותך...
חזרו בני הזוג לרבי שמעון בר יוחאי וספרו לו את אשר ארע. התרגש רבי שמעון ואמר – בני זוג מיוחדים כאלו, שאישה אומרת לבעלה "אין לי בכל העולם חפץ יותר טוב ממך", בני זוג שיש ביניהם שלום כל כך חזק ואמיתי, לא ייתכן שהקדוש ברוך הוא רוצה להפריד ביניהם, והורה להם לחזור ולהינשא בשנית. חזרו ונישאו, התפלל עליהם רבי שמעון בר יוחאי והם נפקדו בילדים.
מדהים מה רב כוחו של השלום.
ידועים דברי הרמב"ם (הלכות מגילה וחנוכה, ד', יד'): "גדול השלום, שכל התורה ניתנה לעשות שלום בעולם, שנאמר: דרכיה דרכי נעם וכל נתיבותיה שלום" (משלי ג').
ולוואי, שהבורא שעושה שלום במרומיו – שהרי הבריאה כולה מורכבת מניגודים של אש מים, קיץ וחורף, יום ולילה ועוד כהנה וכהנה, והבורא עושה ביניהם שלום ומאחד אותם לכדי הרמוניה אחת, כך נתפלל שהוא יעשה שלום עלינו...

מאמר 3: במעלת השלום

 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
בספר 'ויאמר הנני' מסופר כי כאשר נתבקש ר' אברהם גניחובסקי לשאת דברים וחשש כי מאנשי המקום לא ברכו בה''ת נשא נאום שלם בטוטו''ד עניני מוסר והגות וכ''ז בלא להזכיר שום דבר תורה
 

מעניין מאוד

משתמש רשום
פותח הנושא
נבהל להשיב אמר:
בספר 'ויאמר הנני' מסופר כי כאשר נתבקש ר' אברהם גניחובסקי לשאת דברים וחשש כי מאנשי המקום לא ברכו בה''ת נשא נאום שלם בטוטו''ד עניני מוסר והגות וכ''ז בלא להזכיר שום דבר תורה
רעיון פצצה רק התוכן חסר....
 
 

איסתרא בליגנא

משתמש ותיק
באחת הפעמים שדיברתי לפני רחוקים מתורה שידעו על הפרשה הארכתי שהמדובר רק במקרה שהקנאי נקי לגמרי והוא מסתכן בנפשו רק אם מוכן למסור עצמו לש"ש אז הוא ראוי לכך והארכתי בענין גדול המחטיאו יותר מההורגו ושאלתי אם יהיה כאן נאצי נוכל להבין שיקום מישהו ויהרגנו ואף ירקבל על כך צל"ש א"כ זה המסכן את כל הכלל הרי הריגתו היא הצלת הכלל ולהפתעתי הדברים דווקא נפלו על אוזניים קשובות
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
מעניין מאוד אמר:
רעיון פצצה רק התוכן חסר....
הערתי על הבעיתיות שבדבר ויל''ע

אז הבעייתיות חסרת ביסוס :)
זכורני שהרבה מהפוסקים מתירים בשופי, ובין היתר סומכים על דעות הפוסקים שבהרהור לא מתחייב. ועוד טעמים. צריך לבדוק.
 

משיב דבר

משתמש ותיק
@מעניין מאוד @נדיב לב
כפה"נ רוב השומעים אינו מכוונים שיש בזה מצות ת"ת, ואף האומדנא של החיי אדם לא קיימת, וממילא אין כאן מצוה והכל שרי.
לא כן כאשר מזמינים רב והציבור בא לשמוע "דברי תורה". ומיושב מעשה דר' אברהם שחשש (כיון שסבר כהגר"א - וממילא לא יאכיל בידיים דבר שסובר שאסור אף למי שלא ס"ל כן)
לילה טוב.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
משיב דבר אמר:
@מעניין מאוד @נדיב לב
כפה"נ רוב השומעים אינו מכוונים שיש בזה מצות ת"ת, ואף האומדנא של החיי אדם לא קיימת, וממילא אין כאן מצוה והכל שרי.
לא כן כאשר מזמינים רב והציבור בא לשמוע "דברי תורה". ומיושב מעשה דר' אברהם שחשש (כיון שסבר כהגר"א - וממילא לא יאכיל בידיים דבר שסובר שאסור אף למי שלא ס"ל כן)
לילה טוב.

בוודאי שאם ר' אברהם גניחובסקי חשש הוא מטעם שכתבת. אבל כפי שהערתי שזכורני שגדולי הפוסקים התירו בשופי, ובכה"ג לא חששו גם לדעת הגר"א גם מי שסבר כהגר"א. ובלנ"ד כשאמצא נימוקם העלה לפורום. לילה טוב.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
לבי במערב אמר:
גם אם יש חשש,
פקוח נפשם (הרוחני, כמובן) דוחהו. ופשוט.

כן זכורני גם שהתירו משום עת לעשות לה'. אבל לא מצאתי לעת עתה. אבל בסתם בנ"א קרובים, הגרשז"א ומרן הגר"ח כתבו דשמיעה גם לדעת המחבר מחייבת ברכה"ת. אמנם במ"ב בברכה"ת, לא נתפרש בהדיא. ואדרבה אולי תעזרני למצוא את מי שהתיר משום עת לעשות לה'.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נפלא. ואכן כשכתבתי לעיל שבכה"ג גדולי הפוסקים התירו בשופי כולל מי שסובר כהגר"א, רציתי להזכיר זאת בשם הגריש"א שכך עמד בזיכרוני אם כי לא הייית בטוח בזה, וכעת למקרא דברי מבקש אמת באשכול שציינת, מביא שמועה זו בשם הגריש"א. אבל עדיין מחפש מקור ברור, בשם הגריש"א או פוסק אחר.
 

מ אלישע

משתמש ותיק
מעניין מאוד אמר:
דרוש רעיון לחילונים ומסורתיים קצר וקולע על פרשת פנחס או סתם כללי. (לאנשים עובדים ולא כולם יהודים)
יישר כח.
מה המטרה.
שהחילוניים ישמעו ויבינו להיות מסורתיים?
שהמסורתיים ישמעו להיות דתיים?
שאנשים לא יהודים ינהגו במידות טובות יותר?
וכל זה ברעיון אחד קצר וקולע.
(יש רעיון מפורסם לאפשר לומר גם לגוי "כל דסני עלך לחברך לא תעביד")
או שרק מעוניינים לשמוע "דברי חכמה שאומרת התורה ")
 
 
חלק עליון תַחתִית