A
Anonymous
Guest
סנהדרין דף פב: ולא עוד אלא שאם פירש זמרי והרגו פנחס נהרג עליו נהפך זמרי והרגו לפנחס אין נהרג עליו שהרי רודף הוא.
ידוע הספק של המל"מ אם אמרינן כן לענין כל רודף ונרדף, שאם אדם בא להרוג את הרודף ונהפך עליו הרודף והרגו יהיה פטור על הריגתו משום שרודף הוא כלפיו.
ובשו"ת חידושי הרי"ם הקשה על המל"מ, איך שייך לומר ברודף דאם נהפך הרודף והרג את זה שבא להציל הנרדף שיהיה פטור על הריגתו משום שהוא נחשב לרודף כלפיו, והרי זה כיכול להצילו באחד מאיבריו, שהרי יכול להפסיק רדיפתו ועל ידי זה ינצל, וכי משום שרוצה להמשיך רדיפתו ולהרוג את הבא להציל הנרדף יהיה פטור יותר. ומסיים בעל חידושי הרי"ם 'אתמהא להעלות סברא כזו על ספר'.
אלא שהעיר בכלי חמדה פר' בלק דלכאורה הערה זו קשה אף לענין פנחס וזמרי, למה אם נהפך זמרי יכול להרוג את פנחס מדין רודף והרי אם היה מפסיק העבירה היה ניצל ולא היה פנחס יכול להורגו. ולמה זה לא הוקשה לבעל חידושי הרי"ם.
ובהגהות האמרי אמת לספר פרדס יוסף הביא בשם השפת אמת ליישב את דברי החידושי הרי"ם על פי המבואר בתרגום יונתן שנעשה לפנחס נס שלא היה יכול זמרי לפרוש ממנה, וא"כ אתי שפיר דלא היה ביד זמרי להפסיק העבירה ולהינצל מפנחס, ועל כן שפיר אמרינן דאם היה נהפך והורגו לפנחס היה פטור.
ידוע הספק של המל"מ אם אמרינן כן לענין כל רודף ונרדף, שאם אדם בא להרוג את הרודף ונהפך עליו הרודף והרגו יהיה פטור על הריגתו משום שרודף הוא כלפיו.
ובשו"ת חידושי הרי"ם הקשה על המל"מ, איך שייך לומר ברודף דאם נהפך הרודף והרג את זה שבא להציל הנרדף שיהיה פטור על הריגתו משום שהוא נחשב לרודף כלפיו, והרי זה כיכול להצילו באחד מאיבריו, שהרי יכול להפסיק רדיפתו ועל ידי זה ינצל, וכי משום שרוצה להמשיך רדיפתו ולהרוג את הבא להציל הנרדף יהיה פטור יותר. ומסיים בעל חידושי הרי"ם 'אתמהא להעלות סברא כזו על ספר'.
אלא שהעיר בכלי חמדה פר' בלק דלכאורה הערה זו קשה אף לענין פנחס וזמרי, למה אם נהפך זמרי יכול להרוג את פנחס מדין רודף והרי אם היה מפסיק העבירה היה ניצל ולא היה פנחס יכול להורגו. ולמה זה לא הוקשה לבעל חידושי הרי"ם.
ובהגהות האמרי אמת לספר פרדס יוסף הביא בשם השפת אמת ליישב את דברי החידושי הרי"ם על פי המבואר בתרגום יונתן שנעשה לפנחס נס שלא היה יכול זמרי לפרוש ממנה, וא"כ אתי שפיר דלא היה ביד זמרי להפסיק העבירה ולהינצל מפנחס, ועל כן שפיר אמרינן דאם היה נהפך והורגו לפנחס היה פטור.