בענין לא מדובשיך ולא מעוקציך

הנאהב והנעים

משתמש רשום
 מה שייך להמשיל את הצעתו של בלעם לברך ל'לאמדובשיך ולא מעוקציך' שהרי הטעם שאומרים 'לא מדובשיך ולא מעוקציך' הוא כיון שעם הריוח של הדבש יבוא ההפסד מהעוקץ, אך כשבלעם מציע לברך את עם ישראל איזה הפסד יכול לבא מכך, הרי הקב"ה שולט בפיו של בלעם ואין ביכולתו לקלל?
 
הנאהב והנעים אמר:
 מה שייך להמשיל את הצעתו של בלעם לברך ל'לאמדובשיך ולא מעוקציך' שהרי הטעם שאומרים 'לא מדובשיך ולא מעוקציך' הוא כיון שעם הריוח של הדבש יבוא ההפסד מהעוקץ, אך כשבלעם מציע לברך את עם ישראל איזה הפסד יכול לבא מכך, הרי הקב"ה שולט בפיו של בלעם ואין ביכולתו לקלל?
לכאורה לא מדובשך ולא מעוקצך הכוונה גם 'מוותרים על שירותיך'.

יהי בואך לברכה לישא וליתן בעומקה של הלכה.
 
 
הנאהב והנעים אמר:
ובאמת למה, מה רע שילמד זכות על עם ישראל?

זה כמו לקבל ברכות מהיטלר. הוא רצה להשמיד את כולנו בפיו. ובמיוחד למ''ד בלעם הוא לבן.
(כדי שאראה שהגבת לדבריי תוכל לצטט אותי ע''י לחיצה על המרכאות שבצד שמאל של כל הודעה).
 

הנאהב והנעים

משתמש רשום
פותח הנושא
למה זה תשאל לשמי אמר:
הנאהב והנעים אמר:
ובאמת למה, מה רע שילמד זכות על עם ישראל?

זה כמו לקבל ברכות מהיטלר. הוא רצה להשמיד את כולנו בפיו. ובמיוחד למ''ד בלעם הוא לבן.
(כדי שאראה שהגבת לדבריי תוכל לצטט אותי ע''י לחיצה על המרכאות שבצד שמאל של כל הודעה).
אם כן אז למה הקב"ה הפך את הקללה לברכה על ידו?
 
 

אברהם משה

משתמש ותיק
הנאהב והנעים אמר:
אך כשבלעם מציע לברך את עם ישראל איזה הפסד יכול לבא מכך, הרי הקב"ה שולט בפיו של בלעם ואין ביכולתו לקלל
ראיתי פעם הסבר ארוך בענין הזה,
חז"ל אמרו אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין, בלעם בברכותיו גילה את כל השורשים של עם ישראל ואת כל מעלותיו.
ואמנם הוא רק בירך את ישראל, אבל עצם הפרסום של השורשים האלו גרם לישראל נזק כביר.
וזה גם היה הסיבה לנפילה של ישראל בפעור.
 

הנאהב והנעים

משתמש רשום
פותח הנושא
אברהם משה אמר:
הנאהב והנעים אמר:
אך כשבלעם מציע לברך את עם ישראל איזה הפסד יכול לבא מכך, הרי הקב"ה שולט בפיו של בלעם ואין ביכולתו לקלל
ראיתי פעם הסבר ארוך בענין הזה,
חז"ל אמרו אין הברכה שורה אלא בדבר הסמוי מן העין, בלעם בברכותיו גילה את כל השורשים של עם ישראל ואת כל מעלותיו.
ואמנם הוא רק בירך את ישראל, אבל עצם הפרסום של השורשים האלו גרם לישראל נזק כביר.
וזה גם היה הסיבה לנפילה של ישראל בפעור.
אז בעצם הברכות של בלעם זה עונש לעמ"י מהקב"ה שהרי הקב"ה שם בפיו את המילים.
 
 
שמעתי פעם פירוש נחמד ואקדים לו שאלה נוספת איך התהפך בלעם שרצה לקלל ושאומרים לו לא רוצה לברך על פי מה שכתוב במדרש מפני מה היו רבקה ויצחק עקרים מפני שיצאה רבקה מבית לבן ברכו אותה אחותנו את היי לאלפי רבבה וכדי שלא יאמרו שברכת הרשעים מתקיימת היו עקרים ונזקקו לתפילות רבות אותו דבר רצה בלעם לברך כדי שלא תחול ברכתו של אותו רשע
 

אבי חי

משתמש ותיק
סנהדרין קה ב
א"ר יוחנן מברכתו של אותו רשע אתה למד מה היה בלבו ביקש לומר שלא יהו להם בתי כנסיות ובתי מדרשות מה טובו אהליך יעקב לא תשרה שכינה עליהם ומשכנותיך ישראל לא תהא מלכותן נמשכת כנחלים נטיו לא יהא להם זיתים וכרמים כגנות עלי נהר לא יהא ריחן נודף כאהלים נטע ה' לא יהיו להם מלכים בעלי קומה כארזים עלי מים לא יהיה להם מלך בן מלך יזל מים מדליו לא תהא מלכותן שולטת באומות וזרעו במים רבים לא תהא עזה מלכותן וירם מאגג מלכו לא תהא אימת מלכותן ותנשא מלכותו אמר רבי אבא בר כהנא כולם חזרו לקללה חוץ מבתי כנסיות ומבתי מדרשות שנאמר ויהפוך ה' אלהיך לך את הקללה לברכה כי אהבך ה' אלהיך קללה ולא קללות א"ר שמואל בר נחמני א"ר יונתן מאי דכתיב נאמנים פצעי אוהב ונעתרות נשיקות שונא טובה קללה שקילל אחיה השילוני את ישראל יותר מברכה שברכם בלעם הרשע אחיה השילוני קילל את ישראל בקנה שנאמר והכה ה' את ישראל כאשר ינוד הקנה במים וגו' מה קנה זה עומד במקום מים וגיזעו מחליף ושרשיו מרובין ואפילו כל רוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזות אותו ממקומו אלא הוא הולך ובא עמהן כיון שדוממו הרוחות עמד קנה במקומו אבל בלעם הרשע ברכן בארז מה ארז זה אינו עומד במקום מים ושרשיו מועטין ואין גזעו מחליף אפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזות אותו ממקומו כיון שנשבה בו רוח דרומית מיד עוקרתו והופכתו על פניו ולא עוד אלא שזכה קנה ליטול ממנו קולמוס לכתוב ממנו ס"ת נביאים וכתובים
ובאמת הדברים עמוקים וצ"ב.

עריכה: יעויין מה שכתבתי בזה כאן.
 

הנאהב והנעים

משתמש רשום
פותח הנושא
בר בי רב דחד יומא אמר:
שמעתי פעם פירוש נחמד ואקדים לו שאלה נוספת איך התהפך בלעם שרצה לקלל ושאומרים לו לא רוצה לברך על פי מה שכתוב במדרש מפני מה היו רבקה ויצחק עקרים מפני שיצאה רבקה מבית לבן ברכו אותה אחותנו את היי לאלפי רבבה וכדי שלא יאמרו שברכת הרשעים מתקיימת היו עקרים ונזקקו לתפילות רבות אותו דבר רצה בלעם לברך כדי שלא תחול ברכתו של אותו רשע
אז בעצם הרב עונה על השאלה הראשונה למה בלעם נמשל ל"לא מדובשיך ולא מעוקציך" הרי הסיבה שלא מעוניינים בדבש הוא כיון שיבוא ההפסד מהעוקץ אך כאן לכאורה אין הפסד, והרב עונה שיש הפסד.
 
 

דרומאי

משתמש ותיק
למה זה תשאל לשמי אמר:
הנאהב והנעים אמר:
ובאמת למה, מה רע שילמד זכות על עם ישראל?

זה כמו לקבל ברכות מהיטלר. הוא רצה להשמיד את כולנו בפיו. ובמיוחד למ''ד בלעם הוא לבן.
(כדי שאראה שהגבת לדבריי תוכל לצטט אותי ע''י לחיצה על המרכאות שבצד שמאל של כל הודעה).
איכא למ"ד בלעם הוא לבן?!
 
 

בחור צעיר

משתמש ותיק
דרומאי אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
הנאהב והנעים אמר:
ובאמת למה, מה רע שילמד זכות על עם ישראל?

זה כמו לקבל ברכות מהיטלר. הוא רצה להשמיד את כולנו בפיו. ובמיוחד למ''ד בלעם הוא לבן.
(כדי שאראה שהגבת לדבריי תוכל לצטט אותי ע''י לחיצה על המרכאות שבצד שמאל של כל הודעה).
איכא למ"ד בלעם הוא לבן?!
תרגום המכונה יונתן בן עוזיאל על במדבר כב' ה'
וְשָׁדַר עִזְגְדִין לְוַת לָבָן אֲרַמִי הוּא בִּלְעָם דִבְעָא לְמִבְלוֹעַ יַת עַמָא בֵּית יִשְרָאֵל בַּר בְּעוֹר דְאִיטַפַּשׁ מִסוֹגְעֵי חָכְמָתֵיהּ וְלָא חַס עַל יִשְרָאֵל זַרְעָא דִבְנֵי בְנָתֵיהּ וּבֵית מוֹתְבֵיהּ בְּפַדַן הִיא פְּתוֹר עַל שְׁמֵיהּ פָּתִיר חֶלְמַיָא וְהִיא מִתְבַּנְיָא בַּאֲרָם דְעַל פְּרָת אַרַע דְפַלְחִין וְסַגְדִין לֵיהּ בְּנֵי עַמָא לְמִקְרֵי לֵיהּ לְמֵימַר הָא עַמָא נְפַק מִמִצְרַיִם וְהָא חָפָא יַת חֶזְוָא דְאַרְעָא וְהוּא שְׁרֵי מִן קִבְלִי
 
 

חילך לאורייתא

משתמש ותיק
חשבתי לבאר באור חדש עניין לא מדובשיך ולא מעוקציך
שהרי כ' האוה"ח בפרשתן שלבלעם לא היה כח לברך ורק כח לכוין זמן הקללה (ובזה ביאר הלשון מברכיך ברוך ומקלליך אאור שהוא כבר מבורך ורק בירך מי שכבר ידע שהוא מבורך)
והנה הדבורה הרי הדבש אינו שלה אלא היא מוצצת את הצוף ומוציאה אותו (ןמה"ט אמרו בגמ' שאין בזה דין כל היוצא מהטמא טמא דמה שמכניסה היא מוציאה) וא"כ כל הברכה אינו שלה, אבל העוקץ הוא שלה ומגופה, ולזה משלו משל הדומה ממש לבלעם שבעצמם, גם ברכתו אינה ברכה
 
חלק עליון תַחתִית