מה אכפת לנו שבלעם מקלל

הדרך סלולה

משתמש ותיק
מה צריך שבלעם יקלל או יברך את עם ישראל כמו בהמה? שיקלל והקב"ה לא יקבל, רבנו יונה אומר אם אנחנו עושים תורה ומצוות אנו מקיימים אז אנו מקימים את התורה, אנו יודעים אין דברים מזיק לאדם אלה עברות שלא אדם מחלל שבת מגיע מיתה הקב"ה מרחם עליו וערך אפים ומחקה שיחזור בתשובה, הקללה עוצרת ומתקיימת היות שיש לא עברה הקללה מתקיימת בגלל העוון, 24000 מתו בגלל עברה ולא בגלל הקללה של בלעם, צרור את המדיינים (במלחמה אסור להשחית עצים ומים וכו') ופה מותר להשחית הכל (מים עצים וכו') המדיינים צוררים אתכם בהווה גם להבא ולכן צריך להשחית,  למה אם תקח את המים והפרות וכו' תדבק בהם ולכן להתרחק מהם ולא תדבק בהם, ולכן אורח החיים אומר מי שמתרחק אז יחיה. 
 

שאר לעמו

משתמש ותיק
החשש מקללת בלעם - כי קטרוג יכול לעורר מידת הדין, על מי שמעשיו אינם כשורה אפילו במשהו.
 

הדרך סלולה

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן ראם אמר:
ממי העתקת את הטקסט המשובש הזה?

לא העתקתי מישהו שלך לי שאני יערוך לו את זה אבל לא הבנתי דבריו הקדושים חו"ר הפורום יכולים לעזור לי.
 

הכהן

משתמש ותיק
שמעתי כמדומני בשם הגרשז"א זצ"ל: "ולא אבה ה' אלקיך לשמע אל בלעם ויהפך ה' אלקיך לך את הקללה לברכה כי אהבך ה' אלקיך".
אמנם ה' לא מחויב "לכבד את הצ'ק" של בלעם, וגם אם זה נס - אולי זה נס קטן יותר מהפיכת דבורו של בלעם לטובה, אבל אב אוהב לא רוצה לשמוע שמקללים את בניו, גם אם הקללה לא תחול.
 

בן ראם

משתמש ותיק
הכהן אמר:
שמעתי כמדומני בשם הגרשז"א זצ"ל: "ולא אבה ה' אלקיך לשמע אל בלעם ויהפך ה' אלקיך לך את הקללה לברכה כי אהבך ה' אלקיך".
אמנם ה' לא מחויב "לכבד את הצ'ק" של בלעם, וגם אם זה נס - אולי זה נס קטן יותר מהפיכת דבורו של בלעם לטובה, אבל אב אוהב לא רוצה לשמוע שמקללים את בניו, גם אם הקללה לא תחול.
יש בסוגיה זו עניינים עמוקים ולחיבת הרב המגיב, אכתוב בקציר האומר, שעניין קללתו של בלעם היא היכולת שלו לכוון למציאות שבה כביכול הקב"ה לא שולט בעולם, (זעמו של ה'), מציאות המחוייבת כדי לתת מקום לחטא. ובמקום זה כביכול אין ייתרון לישראל בניו חביביו של הקב"ה. הדרך היחידה להמנע מזה- היתה הנס הגדול ביותר של שינוי סדרי בראשית ויסודות המציאות- כשהקב"ה לא כעס באותם ימים. ודי לחכם.
 

הכהן

משתמש ותיק
בן ראם אמר:
הדרך היחידה להמנע מזה- היתה הנס הגדול ביותר של שינוי סדרי בראשית ויסודות המציאות- כשהקב"ה לא כעס באותם ימים. ודי לחכם.
ואחרי שהוא לא כעס, למה הפך את הקללה לברכה?
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
הדרך סלולה אמר:
מה צריך שבלעם יקלל או יברך את עם ישראל כמו בהמה? שיקלל והקב"ה לא יקבל, רבנו יונה אומר אם אנחנו עושים תורה ומצוות אנו מקיימים אז אנו מקימים את התורה, אנו יודעים אין דברים מזיק לאדם אלה עברות שלא אדם מחלל שבת מגיע מיתה הקב"ה מרחם עליו וערך אפים ומחקה שיחזור בתשובה, הקללה עוצרת ומתקיימת היות שיש לא עברה הקללה מתקיימת בגלל העוון, 24000 מתו בגלל עברה ולא בגלל הקללה של בלעם, צרור את המדיינים (במלחמה אסור להשחית עצים ומים וכו') ופה מותר להשחית הכל (מים עצים וכו') המדיינים צוררים אתכם בהווה גם להבא ולכן צריך להשחית,  למה אם תקח את המים והפרות וכו' תדבק בהם ולכן להתרחק מהם ולא תדבק בהם, ולכן אורח החיים אומר מי שמתרחק אז יחיה. 

נכנסת כאן לנושא העמוק, האם יכולה להיות לי הבחירה לרצוח מישהו. אפילו שהקב"ה קצב מלכתחילה לנרצח שנות חיים ארוכות.

אף כאן, לבלעם יש בחירה, ההגנה צריכה להיות ניסית.
 

בן ראם

משתמש ותיק
הכהן אמר:
בן ראם אמר:
הדרך היחידה להמנע מזה- היתה הנס הגדול ביותר של שינוי סדרי בראשית ויסודות המציאות- כשהקב"ה לא כעס באותם ימים. ודי לחכם.
ואחרי שהוא לא כעס, למה הפך את הקללה לברכה?
אחרי שהוא לא כעס, לא שייך לקלל את ישראל, "לא תאור את העם כי ברוך הוא", "אין ארור מדבק בברוך", ישראל מצד השגחת ה' הם ברוכים ולא שייכת בהם קללה אלא מצד הקב"ה בעצמו, בדרך הנהגת שכר ועונש.
 
 
חלק עליון תַחתִית