מה היה חטא אהרן במי מריבה

לענ''ד

משתמש ותיק
בקרא מבואר שהיתה גם תביעה על אהרן,
אולם בפשט הדברים הטענה על משה (אף שהדיבור נאמר לשניהם)
ומה חטא אהרן בדבר ?
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
לענ''ד אמר:
בפשט הדברים הטענה על משה, ומה חטא אהרן בדבר?
.
שאלה גדולה שאלת בני! כה אמרו חכמינו בספרי (ברכה שמט, מצטטם רש"י על אתר):​
תְּרִיבֵהוּ עַל מֵי מְרִיבָה. תַּסְקוּפִים (=עֲלִילוֹת) נִסְתַּקַּפְתָּ לוֹ. אִם משֶׁה אָמַר 'שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים', אַהֲרֹן וּמִרְיָם מֶה עָשׂוּ?
ו'מי כהחכם ומי יודע פשר דבר'?
 
 

nls

משתמש ותיק
המדרש אומר שהיה לו למחות כמדומני
 

יראתי בפצותי

משתמש ותיק
ילקוט שמעוני תורה פרשת חקת רמז תשסד
יען לא האמנתם היה לו לומר ואמר לא האמנתם בי, אהרן מה חטא מכאן שהמטפל לעובר עבירה כעובר עבירה והיה אהרן יכול לומר אני לא חטאתי אלא שתק וכבש כחו ולא למד על עצמו סניגוריא ומשה מקלסו שנאמר האומר לאביו ולאמו לא ראיתיו לא עמד לומר עשה בשביל אבא בשביל אמא שלא תכנס שכולה בג' בניה, ואת אחיו לא הכיר שלא היה לו עסק עם אחיו בשמעו נא המורים,
 

HaimL

משתמש ותיק
מפורש בקרא,

קַ֣ח אֶת־הַמַּטֶּ֗ה וְהַקְהֵ֤ל אֶת־הָעֵדָה֙ אַתָּה֙ וְאַהֲרֹ֣ן אָחִ֔יךָ וְדִבַּרְתֶּ֧ם אֶל־הַסֶּ֛לַע לְעֵינֵיהֶ֖ם וְנָתַ֣ן מֵימָ֑יו וְהוֹצֵאתָ֨ לָהֶ֥ם מַ֙יִם֙ מִן־הַסֶּ֔לַע וְהִשְׁקִיתָ֥ אֶת־הָעֵדָ֖ה וְאֶת־בְּעִירָֽם׃

וַיַּקְהִ֜לוּ מֹשֶׁ֧ה וְאַהֲרֹ֛ן אֶת־הַקָּהָ֖ל אֶל־פְּנֵ֣י הַסָּ֑לַע וַיֹּ֣אמֶר לָהֶ֗ם שִׁמְעוּ־נָא֙ הַמֹּרִ֔ים הֲמִן־הַסֶּ֣לַע הַזֶּ֔ה נוֹצִ֥יא לָכֶ֖ם מָֽיִם׃

הרי שאף אהרן היה בכלל הציווי, ובכלל החטא, כביכול.
 

HaimL

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
לענ''ד אמר:
תְּרִיבֵהוּ עַל מֵי מְרִיבָה. תַּסְקוּפִים (=עֲלִילוֹת) נִסְתַּקַּפְתָּ לוֹ. אִם משֶׁה אָמַר 'שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים', אַהֲרֹן וּמִרְיָם מֶה עָשׂוּ?
ו'מי כהחכם ומי יודע פשר דבר'?
מרים, מאי עבידתה?
 
וַיָּבֹ֣אוּ בְנֵֽי־יִ֠שְׂרָאֵ֠ל כׇּל־הָ֨עֵדָ֤ה מִדְבַּר־צִן֙ בַּחֹ֣דֶשׁ הָֽרִאשׁ֔וֹן וַיֵּ֥שֶׁב הָעָ֖ם בְּקָדֵ֑שׁ וַתָּ֤מׇת שָׁם֙ מִרְיָ֔ם וַתִּקָּבֵ֖ר שָֽׁם׃
 
 

עת הזמיר

משתמש ותיק
HaimL אמר:
מרים, מאי עבידתה?
 
וַיָּבֹ֣אוּ בְנֵֽי־יִ֠שְׂרָאֵ֠ל כׇּל־הָ֨עֵדָ֤ה מִדְבַּר־צִן֙ בַּחֹ֣דֶשׁ הָֽרִאשׁ֔וֹן וַיֵּ֥שֶׁב הָעָ֖ם בְּקָדֵ֑שׁ וַתָּ֤מׇת שָׁם֙ מִרְיָ֔ם וַתִּקָּבֵ֖ר שָֽׁם׃
ואוסיף עוד שרש"י בדברים על הפסוק "תריבהו על מי מריבה" מזכיר גם את מרים שנענשה בגין חטא מי מריבה, וצ"ע.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
לענ''ד אמר:
בקרא מבואר שהיתה גם תביעה על אהרן,
אולם בפשט הדברים הטענה על משה (אף שהדיבור נאמר לשניהם)
ומה חטא אהרן בדבר ?
מלבי"ם פרשת חקת
וע"כ נענש גם אהרן, כי מ"ש ודברתם אל הסלע היה הצווי גם לאהרן ואם היה אהרן דובר אל הסלע היה ג"כ מוציא המים ע"י דבור לבד, והיה מונע את הריב שרבו ב"י אח"כ את ה' ואמרו שלא היה נס כלל, והם שניהם גרמו חסרון אמונה שעז"א יען לא האמנתם היינו לא פעלתם שיאמינו ישראל בי: 
 
עת הזמיר אמר:
HaimL אמר:
מרים, מאי עבידתה?
 
וַיָּבֹ֣אוּ בְנֵֽי־יִ֠שְׂרָאֵ֠ל כׇּל־הָ֨עֵדָ֤ה מִדְבַּר־צִן֙ בַּחֹ֣דֶשׁ הָֽרִאשׁ֔וֹן וַיֵּ֥שֶׁב הָעָ֖ם בְּקָדֵ֑שׁ וַתָּ֤מׇת שָׁם֙ מִרְיָ֔ם וַתִּקָּבֵ֖ר שָֽׁם׃
ואוסיף עוד שרש"י בדברים על הפסוק "תריבהו על מי מריבה" מזכיר גם את מרים שנענשה בגין חטא מי מריבה, וצ"ע.
הפוך, שם הוזכר שמרים מתה לא בגלל מי מריבה.
 
חלק עליון תַחתִית