ר' משה הדרשן

מבשן אשיב

משתמש ותיק
ידועים דברי רש''י בשם ר' משה הדרשן בטעמי פרה
הנה ביוצרות לפרשת פרה מובאים כל אותם הטעמים וז''ת
הֵם הֵמִירוּ כָּבוֹד בְּבֶן פָּרָה. וְסָרְרוּ בוֹ כְּפָרָה. תָּבֹא אִמּוֹ אֲשֶׁר הִיא פָרָה. וְתִהְיֶה לָעָם כַּפָּרָה: הֵם הֶאֱדִּימוּ בוֹ פָּנִים. וְאָדְמוּ עֶצֶם מִפְּנִינִים. תָּבֹא אִמּוֹ אֲשֶׁר הִיא אֲדֻמַּת פָּנִים. וּבָהּ צַח וְאָדוֹם יִשָּׂא פָנִים: הֵם חֲרָטוּהוּ הֱיוֹת צָג כְּתָמִים. וּבָהּ חֻיְּבוּ מִהְיוֹת תְּמִימִים. תָּבֹא אִמּוֹ תְּמִימַת תְּמִימִים. וּבָהּ יְטַהֵר תַּמָּה הַצּוּר תָּמִים: הֵם שָׁחֲחוּ לְפֶסֶל כָּל מוּם. וְנֶעֱנְשׁוּ בוֹ הֱיוֹת בַּעֲלֵי מוּם. תָּבֹא אִמּוֹ אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם. לְהָדִיחַ דְּמֵי יָפָה וְאֵין בָּהּ מוּם: הֵם זָמְמוּ בְּעֵגֶל לִמְעוֹל. וַיִּזְבְּחוּ לוֹ וַיִּפְרְקוּ עוֹל. תָּבֹא אִמּוֹ אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עוֹל. וְתִנָּתֵן עַל שִׁכְמָם כְּעוֹל: הֵם נִקְהֲלוּ עֲבוּרוֹ אֶל כֹּהֵן. וְאֻנַּף בְּהַשְׁמִיד אִישׁ מְכַהֵן. תָּבֹא אִמּוֹ וְתִנָּתֵן לַכֹּהֵן. וִיכֻפַּר בָּהּ עֲוֹן כֹּהֵן:
וּכְמוֹ בָּאֵשׁ נִשְׂרָף. כֵּן בָּאֵשׁ תּוּשְׂרָף: וּכְמוֹ טוּחַן וְהוּדַּק עַד עָפָר. כֵּן תּוּדַּק וְתֵעָשֶׂה עָפָר: וּכְמוֹ הָשְׁלַךְ עֲפָרוֹ אֶל הַמַּיִם. כֵּן תֻּשְׁלַךְ אֲפָרָהּ אֶל הַמָּיִם: וּכְמוֹ נָפְלוּ בוֹ שְׁלשֶׁת אַלְפֵי יוֹשֶׁר. כֵּן יִפְּלוּ בָהּ שְׁלֹשֶׁת מִינֵי כוֹשֶׁר: וּכְמוֹ טִנֵּף עַם טָהוֹר. כֵּן תְּטַמֵּא בְּמַגַּע כָּל טָהוֹר: וּכְמוֹ טִהֵר עַם בּוֹ נִטְמָא. כֵּן תְּטַהֵר אִישׁ אֲשֶׁר נִטְמָא: וּכְמוֹ פֻּזַּר פִּשְׁעוֹ לְכָל דּוֹר שָׁמוּר לְחַטָּאת. כֵּן תְּהֵא לְמִשְׁמֶרֶת לְמֵי חַטָּאת: לְהָדִיחַ דָּמִים. לְכַבֵּס כְּתָמִים. לְנַקּוֹת טִנּוּפִים. לְהַרְחִיץ צוֹאִים. לְהַלְבִּין חֲטָאִים. לְטַהֵר טְמֵאִים. לְקַדֵּשׁ קְדוֹשִׁים. לְהַצְדִיק עֲמוּסִים: בְּעֵץ אֶרֶז. לַעֲנוּפִים כְּאֶרֶז. בְּאֵזוֹב. לְנִדְכָּאִים כָּאֵזוֹב. בְּשָׁנִי. לְשִׂפְתוֹתֶיהָ כַּשָּׁנִי. בְּתוֹלַעַת. לְאַל תִּירְאִי תּוֹלַעַת. לְבַל יִתְגָּאֶה מִתְגָּאֶה כְּאֶרֶז. שֶׁאִם לֹא יִמַּךְ כְּאֵזוֹב וְיֵחָשֵׁב כְּתוֹלַעַת. לֹא יְטֻּהַר בְּאֵזוֹב וּבִשְׁנִי תוֹלַעַת
מקובל כי יוצרות אלו מיסודו של הקליר הם אשר קדם בכמה מאות שנים [לפחות] לר' משה הדרשן וידוע גם כי הרבה מפיוטי הקליר היו לפני רש''י
מדוע א''כ מביא רש'י טעמים אלו בשם ר' משה הדרשן?
י''ל בזה א' אין פיוט זה מהקליר [דבר שאינו נראה  לכאו', זה אותו סגנון של הקליר] ב' לא היה פיוט זה לפני רש''י ג' הנראה לי יותר אמת שטעמים אלו היו ידועים כמדרש אגדה לפני ר' מ''ה אלא שרמ''ה כתב את הדברים בלשונו ורש''י העתיק ממנו  וז''ל רש''י ומ"א העתקתי מיסודו של ר' משה הדרשן
אמור מעתה אי''ז דרשת רמ''ה כ''א מ''א
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ישר כחך.
אגב אביא מה שכתבתי בענין רבי משה הדרשן.

ד''ה רבינו זרחיה- בעל שיטת ריב''ב כותב על בעל המאור דודי ז''ל, במסכת ר''ה לא, וכן בכל דוכתא, ובמאור בגיטין כב ד''ה ושאל, כתב בעל המאור שרבי ברכיה הלוי הוא אחיו, ע''כ, וזה תואם דריב''ב הוא ראשי תיבות רבי יהודה בן ברכיה, וא''כ בעל המאור הוא דודו של ריב''ב, דהוא אח אביו. במאור בב''מ קעה, מביא דין בשם אבא מארי ז''ל במגלת הנחמה, וא''כ חזי' שהיה אביו בר אוריין וחיבר ספר, ויש להעיר דבב''מ ז ד''ה והנהו, מזכיר המאור לאביו וכותב עליו נר''ו, וא''כ משמע דהיה חי, ובב''מ קעה שם כותב עליו ז''ל, וא''כ נראה דאביו נפטר עליו תוך כדי שחיבר את המאור לב''מ, והראב''ד בהשגות על המאור בר''ה לב, כתב דזה שכתב המאור שהמנהג השתנה, היינו מחמת שאבי המאור שינה את המנהג בעירו, ע''כ, ומבואר דאביו היה רב באותו מקום.

החיד''א כתב שהרז''ה תלמיד של
רבי משה הדרשן, ע''כ, ולכאו' יש לזה קצת סמך דבמאור בב''מ ז ד''ה והנהו, מביא הרז''ה דין בשם רבינו משה ז''ל, ומביא שאבא מארי נר''ו הקשה לרבינו משה ע''ז, וא''כ חזי' דרבינו זרחיה ואביו רבינו יצחק הלויים, למדו אצל רב בשם משה, אמנם יש לתמוה על דברי החיד''א האלו, דהא החיד''א הביא דהמאור מזכיר את ר''ת בחולין קיג, ועוד יש להוסיף דהמאור בב''ב נג, מזכיר את רשב''ם וקורא לו הרב שמואל רומארוג''י, דהיינו מהעיר רומרוג, וכן מזכירו בכמה מקומות בב''ב בשם ה''ר שמואל, והמאור מזכיר את שניהם דהיינו את ר''ת ורשב''ם בתואר ז''ל, וא''כ מבואר דנפטרו כבר, וא''כ איכא למידק דהא רש''י מביא בפירושו לחומש בכמה מקומות מדברי רבי משה הדרשן, מכלל דרבי משה קדם לרש''י או היה בזמנו וא''כ כיצד למד הרז''ה שחי אחרי שכבר נפטרו נכדיו של רש''י אצל רבי משה הדרשן, אם לא דנימא דרבי משה והרז''ה האריכו ימים, ועוד דרש''י מזכיר את ספר הערוך, והחיד''א בד''ה רבינו נתן בעל הערוך, הביא דרש''י שאל שאלה את בעל הערוך, ע''כ, וא''כ מסתמא הערוך היה גדול בשנים מרש''י, והחיד''א בד''ה רב נסים גאון, הביא דהערוך מביא בכמה מקומות שלמד תורה מרבי משה הדרשן, וא''כ כיצד הערוך שהיה גדול מרש''י למד מרבי משה הדרשן, וכמו כן הרז''ה שהיה אחר שנפטרו נכדי רש''י למד גם הוא אצל רבי משה הדרשן, אמנם על פי מה שכתב הנחל אשכול בהקדמתו לספר האשכול, נראה דדברי החיד''א נובעים מט''ס בספר יוחסין, והוא הוכיח שם דהרז''ה לא למד אצל רבי משה הדרשן כי רבי משה קדם לו טובא, ורבי משה שמזכיר הרז''ה כוונתו לרבי משה ברבי יוסף כמו שמזכירו להדיא כמה פעמים, ושם הביא בנחל אשכול את דברי הרז''ה במאור בכמה מקומות שכותב על רבי משה ברבי יוסף שהוא רבו ופעם אחת כתב להדיא שהוא רבו מובהק, ונמצא דדברי החיד''א בזה אינם נכונים.

במלחמות בב''מ עה ד''ה ועוד גרסינן, בסופו, כותב הרמב''ן על אותו ענין שם, שראה כן בתשובה לבעל המאור, וא''כ חזי' דהיה למאור תשובות, אבל אינו מוכח לגמרי שהוציאם כספר, דאפשר דהזדמנה לרמב''ן תשובה אחת שכתב המאור לאדם ששאלו באותו ענין.

1346 עמודים

הצג קובץ מצורף ספר אור חדש.pdf
 

בשלמא

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
אמור מעתה אי''ז דרשת רמ''ה כ''א מ''א
כאן מובא גם דרשת רבי משה הדרשן (בלא הזכרת שמו) וגם לשון הקרובות (באבער מסתפק אם זהו חיבורו של רמ"ה נוטה שלא ומשאיר לקורא לשפוט, ומעניין שלא ציין על הקרובות).
https://www.sefaria.org.il/Midrash_Aggadah%2C_Numbers.19.2.1?lang=he&with=all&lang2=he
https://www.sefaria.org.il/Midrash_Aggadah%2C_Numbers.19.4.4?lang=he

בכל אופן רמ"ה הוסיף משלו על המ"א כמו המשל לבן שפחה תבוא אמו ותקנח וכו' שמרחיב קצת יותר את דברי הקרובות ודו"ק
(כלומר אפשר לשתול את משלו של רמ"ה בקרובות רק אחרי שאנו יודעים אותו, ובלא זה היינו מפרשים קצת אחרת, ואת זה עשה רמ"ה במשלו הנפלא

מה גם שדרכו של רבי משה הדרשן (כשאר מלקטי המדרשות והאגדות) להזכיר מדרשים אחרים שהיו לפניו, ולא רק את רעיונותיו כמו:  וביסודו של ר' משה הדרשן מצאתי אמר רבי פנחס בן יאיר נתנאל בן צוער השיאן עצה זו
 
 

עפר ואפר

משתמש ותיק
ודאי כן, "מיסודו של ר' משה הדרשן" זה כמו לכתוב "יש מדרש בילקוט שמעוני", היינו הילקוט של ר' שמעון ראש הדרשנים בפרנקפורט (שאינו מחז"ל והמדרש לא שלו, רק הוא כתב אותו).
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
אמנם יש לתמוה על דברי החיד''א האלו, דהא החיד''א הביא דהמאור מזכיר את ר''ת בחולין קיג, ועוד יש להוסיף דהמאור בב''ב נג, מזכיר את רשב''ם וקורא לו הרב שמואל רומארוג''י, דהיינו מהעיר רומרוג, וכן מזכירו בכמה מקומות בב''ב בשם ה''ר שמואל, והמאור מזכיר את שניהם דהיינו את ר''ת ורשב''ם בתואר ז''ל, וא''כ מבואר דנפטרו כבר, וא''כ איכא למידק דהא רש''י מביא בפירושו לחומש בכמה מקומות מדברי רבי משה הדרשן, מכלל דרבי משה קדם לרש''י או היה בזמנו וא''כ כיצד למד הרז''ה שחי אחרי שכבר נפטרו נכדיו של רש''י אצל רבי משה הדרשן, אם לא דנימא דרבי משה והרז''ה האריכו ימים, ועוד דרש''י מזכיר את ספר הערוך, והחיד''א בד''ה רבינו נתן בעל הערוך, הביא דרש''י שאל שאלה את בעל הערוך, ע''כ, וא''כ מסתמא הערוך היה גדול בשנים מרש''י, והחיד''א בד''ה רב נסים גאון, הביא דהערוך מביא בכמה מקומות שלמד תורה מרבי משה הדרשן, וא''כ כיצד הערוך שהיה גדול מרש''י למד מרבי משה הדרשן, וכמו כן הרז''ה שהיה אחר שנפטרו נכדי רש''י למד גם הוא אצל רבי משה הדרשן
יפה דנת
מהמכלול נראה כי רמ''ה היה מהמחצית הראשונה של המאה ה-11 ורש''י מהמחצית השניה
 

בשלמא

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
מקובל כי יוצרות אלו מיסודו של הקליר
בפי' הקרובות לתלמיד רש"י ראיתי לאמר שמקובל שסילוק זה אינו לקלירי.

מאידך יש אקרוסטיכון של הקלירי על אצורה מפורשה, שם הוא כותב רעיון דומה אבל במשל אחר "יבוא אפר פרה להלבין טינוף בן פרה"
הסבר: קודם עידן האקנומיקה "אפר" מקלה, שימש בעבר (הלא רחוק) לניקוי והלבנת כביסה (נזכר בפוסקים לענין הכשרת כלים בשם לוי"ג).
 

הכהן

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
הסבר: קודם עידן האקנומיקה "אפר" מקלה, שימש בעבר (הלא רחוק) לניקוי והלבנת כביסה (נזכר בפוסקים לענין הכשרת כלים בשם לוי"ג).
להברקת כלי כסף: משחת שיניים או אפר של סיגריות יחזירו לכלים את עלומיהם.
https://www.reshet-yeruka.net/%D7%9C%D7%A0%D7%A7%D7%95%D7%AA-%D7%91%D7%9E%D7%A6%D7%A4%D7%95%D7%9F-%D7%A0%D7%A7%D7%99/
 
השקיק הבא שניקח ליד מכיל אפר צמחים שחור אפרפר. אפר הצמחים היה ידוע כבר לפני אלפי שנים אצל החיתים והוא המכונה בחז"ל אשלג*. הוא היה רב שימושי בעירוב עם מים גם לניקיון הידיים, גם לנקיון כלים ומאוחר יותר גם כאבקת כביסה. אם הכתם עדיין לא הוסר תוכלו לנסות אבקת פקעות הרקפת שפורחת בעונה הזו וכמו הכפריים בעבר תוכלו להשתמש בה כחומר מקציף לבגדים.
* לא מצאתי מקור
https://www.cityofdavid.org.il/%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%95%D7%AA/%D7%97%D7%95%D7%9E%D7%A8%D7%99-%D7%A0%D7%99%D7%A7%D7%99%D7%95%D7%9F-%D7%9E%D7%94%D7%AA%D7%A7%D7%95%D7%A4%D7%94-%D7%94%D7%A7%D7%93%D7%95%D7%9E%D7%94
 

בשלמא

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
בשלמא אמר:
בפי' הקרובות לתלמיד רש"י ראיתי לאמר שמקובל שסילוק זה אינו לקלירי.
הרב @משה נפתלי ציין לי בפרטי ב' תוס' שמביאים מסילוק זה בשם הקליר , שמא יזכה את הרבים?
משה נפתלי כתב:

תוספות פרק אין מעמידין: וְאוֹמֵר מוֹרִי הָרַב רַבֵּנוּ אֶלְחָנָן, שֶׁזֶּהוּ מַה שֶּׁיָּסַד הַקָּלִיר בְּפָרָשַׁת פָּרָה אֲדֻמָּה: 'אֵין לְהַרְהֵר עַל מָה נֶחְקְקָה, שֶׁכֻּלָּם נִתְּנוּ בִּנְשִׁיקָה', לְשׁוֹן 'מַשִּׁיקִין עֲלֵיהֶם אֶת הַפֶּה'.
תוספות פרק כל הבשר: בַּ'סִּלּוּק' שֶׁל פָּרָשַׁת פָּרָה יָסַד רַבִּי אֱלִיעֶזֶר הַקָּלִיר: 'מִן הַדָּם טְחוֹל הַדָּם, מִטֻּמְאַת נִדַּת אִשָּׁה טָהֳרַת בְּתוּלֵי אִשָּׁה, וּמֵאֵשֶׁת אִישׁ יְפַת תֹּאַר לְאִישׁ'.
 
 
חלק עליון תַחתִית