האם פרה אדומה בצבע צהוב כשרה?

במבי

משתמש ותיק
פירש הרמב"ם חלמון - הוא אודם הביצה (וכן פי' הברטנורא שם) תרומות י-יב

וכן רש"י בעירובין - הבעירו את הפחמין להיות אדומים כאתרוג (דף נג:)

וא"כ מהו דין פרתינו הבלונדינית ?
 

אב בבינה

משתמש ותיק
במבי אמר:
פירש הרמב"ם חלמון - הוא אודם הביצה (וכן פי' הברטנורא שם) תרומות י-יב

וכן רש"י בעירובין - הבעירו את הפחמין להיות אדומים כאתרוג (דף נג:)

וא"כ מהו דין פרתינו הבלונדינית ?


ברור שהכוונה משהו יותר נוטה לכתום, והרחיבו בזה בענין מראות הדמים.
ולעצם הענין עי' כאן:
https://dorshei.org/wp-content/uploads/2018/07/גוון-הפרה.pdf
 
 

בן עזאי

משתמש ותיק
הרס"ג בפרשתינו בתרגומו כ' "פרה צהובה תמימה", ועי' אבן עזרא תזריע ויקרא י"ג ל'.
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
במבי אמר:
פירש הרמב"ם חלמון - הוא אודם הביצה (וכן פי' הברטנורא שם) תרומות י-יב

וכן רש"י בעירובין - הבעירו את הפחמין להיות אדומים כאתרוג (דף נג:)

וא"כ מהו דין פרתינו הבלונדינית ?

יש ביצים הנוטים לגוון אדמומי [אולי יותר כתום] וכמדומה שפעם כל הביצים היו כך.

בהקשר לאתרוג. אתרוג ששוהה הרבה מקבל גוון אדמוני מסויים 
ולמעשה זה אתרוג שבשל באמת [היום מכניסים אותו בניילונים שלא יתבשל יותר מידי] 
וראה בתוס' בסוכה על גוון האתרוג 

אמנם בזה אתה צודק שלא מדובר על אדום ממש 
אלא אדום הוא מושג רחב 
אבל הצהוב שלנו נראה שנכנס אצל חז"ל תחת השם ירוק. 
 

חיפאי

משתמש רגיל
במבי אמר:
אך זה די מעניין שהרי לגבי אסתר שהייתה ירקרוקת הכוונה שם גם לצהוב, וא"כ יצא שכל צבעי הרמזור הינם זהים ?
כוונת לדברי המרדכי שהובאו ברמ"א יו"ד קפ"ח ו שהצבעים(כחול צהוב וירוק) בל"א גע"ל וגרי"ן כולם בכלל ירוק הם
 

עדינו העצני

משתמש רגיל
חידוד אמר:
האם יש כזה דבר פרה צהובה בגוון הנקרא בימינו צהוב ?

תמונות מתוך סרטון שהתפרסם לפני כמה שנים: פרה אדומה שנמצאה בניו ג'רז'י ארה"ב.
 

קבצים מצורפים

  • פרה צהובה.jpg
    פרה צהובה.jpg
    702.7 KB · צפיות: 183

פיילוט 0.4

משתמש ותיק
איש ווילנא אמר:
יש ביצים הנוטים לגוון אדמומי [אולי יותר כתום] וכמדומה שפעם כל הביצים היו כך.

בהקשר לאתרוג. אתרוג ששוהה הרבה מקבל גוון אדמוני מסויים 
ולמעשה זה אתרוג שבשל באמת [היום מכניסים אותו בניילונים שלא יתבשל יותר מידי] 
וראה בתוס' בסוכה על גוון האתרוג 
צבע החלמון מושפע בעיקר מהתזונה של התרנגולת.

אתרוגים אדמוניים מצויים בעיקר בזנים תימניים כל שהם.
 
 

עתניאל בן קנז

משתמש רגיל
huo yuc יום טוב אמר:
עדינו העצני אמר:
חידוד אמר:
האם יש כזה דבר פרה צהובה בגוון הנקרא בימינו צהוב ?

תמונות מתוך סרטון שהתפרסם לפני כמה שנים: פרה אדומה שנמצאה בניו ג'רז'י ארה"ב.

מה מיוחד בצבע הפרה הזו

שמישהו החליט לפרסם את עצמו דרכה.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
מפורש בהלכה במראות דמים שאף בזה"ז שמטמאים כל מראה שנוטה לאדום, מראה צהוב הוא מראה טהור, הרי שאינו דומה לאדום כלל.
ואפי' החכמת אדם (כלל קי"ז) שמחמיר במראה צהוב(געאה"ל) בהפסק טהרה בלבד, מיירי רק ב"צהוב-כתום".
 

פרג' אזרק

משתמש רגיל
אגב, לא אוכל לעצור מלכתוב שהערבים ימ"ש אכן מאמינים בסיפור של פרה צהובה...
בדיוק אותו סיפור של פרה אדומה...רק עם פרה צהובה..
תשאלו את המבינים...
 

קמנו ונתעודד

משתמש ותיק
פרג' אזרק אמר:
אגב, לא אוכל לעצור מלכתוב שהערבים ימ"ש אכן מאמינים בסיפור של פרה צהובה...
בדיוק אותו סיפור של פרה אדומה...רק עם פרה צהובה..
תשאלו את המבינים...
מסתמא הגיע מאותה מסורת שהייתה גם לרס"ג
פראנק אמר:
עיין תרגום של הרסג בפרשת השבוע.

 
 

פראנק

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
מפורש בהלכה במראות דמים שאף בזה"ז שמטמאים כל מראה שנוטה לאדום, מראה צהוב הוא מראה טהור, הרי שאינו דומה לאדום כלל.
ואפי' החכמת אדם (כלל קי"ז) שמחמיר במראה צהוב(געאה"ל) בהפסק טהרה בלבד, מיירי רק ב"צהוב-כתום".
הרי שאינו דומה לחמש מראות דם כלל 
 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אלי מאירי אמר:
אז אולי לא אסרו כל נוטה לאדום?

זה לשון הטור יו"ד סימן קפח סעיף א: דבר תורה חמישה דמים טמאים באישה ותו לא. והאידנא שנתמעט הבקיאות,
חזרו לטמאות כל שיש בו מראה אדום, בין אם הוא כהה הרבה או עמוק, וכן כל מראה שחור,
ואין טהור אלא בשני מראות שהן הלבן והירוק, בין ירוק ככרתי בין צהוב כזהב.
 

שמואל101

משתמש ותיק
רבי סעדיא גאון תרגם בחקת (יט ב) ״פרה אדומה״ צפרא. 
צפרא=צהובה (בבקשה לא להיכנס לכך שבקוראן בפרק הראשון שם כתוב פרה צהובה וכו׳, וד״ל.)
ידועה התמיהה המפורסמת על פירושו של רס״ג​
מרן הרב מאזוז ב״כיסא  רחמים״ של השבת,
תירץ שאולי זה ״אחד השיבושים שלו וכי זה רק שיבוש אחד שיש שם? (עיי״ש בהערה 9) אבל בצפרא הזאת הוא לא טעה
ובנוסף הסביר את הפירוש בכך ש״למה צפרא [צהובה]? אדומה פירושה ״אדומה״-חמרא. והוא כותב צפרא. מאיפה כתב צפרא?... כי גם (א״ה: למה כתוב גם? מי עוד כתב כך, הכוונה למוחמד ימ״ש בקוראן)
רס״ג מתרגם פרה אדומה ״פרה צפרה״, ולמה רב סעדיה גאון תרגם ככה בפשטות? כי אין פרה אדומה ממש כמו דם, אין פרה כזו בעולם. והצהובה יש בה נטיה לאדום והתורה לא מדברת על דבר שהוא לא נמצא בעולם, תביא פרה אדומה, תעלה לשמעם ותמצא אותה.. לא ככה,
אלא התןרה מדברת על פרה שיש בעולם (א״ה: א״כ מדוע כתוב אדומה? הכוונה לאדומה ממש [ולא צהובה?] והיא נדירה? א״כ פירושו של רס״ג לא כ״כ מסתדר, אא״כ זה פירוש והוא מסביר, וצע״ג) ולמה היא נדירה? כי צריך שכל שערותיה יהיו אדומות, ואם יש בה שתי שערות שחורות היא פסולה וכו׳ (ע״ע שם).

בהוצאת מוסד (הרב) קוק בספרם ״פירושי רס״ג עה״׳ת״
התייחסו לעניין וזת״ד (א״ה: נ״ל שהכוונה ב״זרים״ היא לקוראן וראה עוד לעיל):
50FA2158-0AA6-4080-A697-B1CF4C3345EE.jpeg

וכעת תבוא נפשי בשאלתי, אם כן מדוע השי״ת כתב בתורה כתבה ״ויקחו אליך פרה אדומה״ הרי ״אדומה ממש כדם, הרי״ז דבר שאינו שאינו במציאות ואם ימצא, אינו אלא פלא עצום, ולא יתכן שיצטוו על דבר שאינו טבעי. וא״כ ההסבר הוא כש״כ הרב מאזוז שיש פרה כזו אבל היא נדירה ממש (אבל אז פירוש רס״ג צע״ג וראה לעיל)
ראוי להוסיף שראיתי פעם שהיה אשכול על הנושא אך הוא סטה מהנושא
ולא דן בעצם צבע הפרה ומדוע התורה כתבה ״אדומה״.

אם כן מדוע התורה אמרה ״אדומה״ למה לא לדוגמה לכתוב ״אדמדמה״ וכדו׳ (על אף אדמדמת בתורה הכוונה אדומה מאוד, היה ניתן לכאו׳ למצוא ניסוח אחר, א״כ למה דווקא ״אדומה״)?
אדומה, כלומר אדומה ממש (ולא ״צהובה״ עם גוון אדום)
ולכן היא כ״כ נדירה וימצא שפדבר כזה?
הרב מאזוז כתב ״אלא התורה מדברת על פרה שיש בעולם, רק שהיא נדירה״ א״כ מדוע נכתב ״אדומה״, הרי ״אין פרה אדומה ממש כמו דם, אין פרה כזו בעולם וכו׳ (מדברי הרב מאזוז לעיל)
או שהכוונה אדומה מלשון חמרא, כש״כ הרב מאזוז וא״כ אתי שפיר ומובן פירושו של רס״ג שרצה להוציא ולהסביר שאין הכוונה אדומה ממש. ועדיין צע״ג ואשמח לביאור המתיישב על הלב.
 
 

דבש לפי

משתמש ותיק
אם תראה את כל הסרטון היא מאד נוטה לצהוב (מה שקורין היום 'גוון בלונד').
אם בתמונות הללו רואים בבירור שהיא בצבע הכלול במה שמכונה היום חום (ואינו חום כזה שכלול לכו"ע בצהוב, אלא חום כזה שלפי המחמירים [אולי לא כל המחמירים, אבל ודאי שלשיטת בעל ה"אשקך מיין"] הוא בכלל אדום) - אז גם אם בחלקים אחרים בסרטון היא נראית נוטה מאד לצהוב זה כנראה מצד חילוקי תאורה ולא שהיא באמת בצבע שלא קיים בפרות (שהרי חז"ל דיברו על שערות שחורות ולבנות שפוסלות בפרה, ולא על שערות ירוקות - מכלל שאין בפרות אלא שחור ולבן ואדום ולא ירוק).
 

לחשוב חשבונות

משתמש ותיק
פירש הרמב"ם חלמון - הוא אודם הביצה (וכן פי' הברטנורא שם) תרומות י-יב

וכן רש"י בעירובין - הבעירו את הפחמין להיות אדומים כאתרוג (דף נג:)

וא"כ מהו דין פרתינו הבלונדינית ?
הבקי יודע כמה דקדקו רבותינו בעניני הגוונים...
עכ"פ כבר פסק מרן שה"ת זיע"א על הנוטה לאדמומיות דמתקריא חום שהוא האדום של תורה.
 

דבש לפי

משתמש ותיק
ואם כן מהו החום של התורה? ("וכל חום בכשבים")
באופן כללי יש בלשה"ק ארבעה שמות גוונים (שחור לבן אדום וירוק), והחום הנזכר בכבשים אולי הוא גוון מסויים בתוך גווני האדום (ואולי כל אדום יכול להיקרא חום - עכ"פ כשהוא בכבש) אבל ודאי שאינו גוון נפרד בפני עצמו שאינו כלול כלל באף אחד מהארבעה שמות הנ"ל.
(כדרך שלירוק ככרתי לא ייחדו שם בפני עצמו אלא נכלל [עם מה שאנחנו קוראים צהוב] במילה "ירוק")
 

דברי יושר

משתמש ותיק
אך זה די מעניין שהרי לגבי אסתר שהייתה ירקרוקת הכוונה שם גם לצהוב, וא"כ יצא שכל צבעי הרמזור הינם זהים ?
ואם כן מהו החום של התורה? ("וכל חום בכשבים")
כפי שכתב הרב @דבש לפי , בתורה ובחז"ל אין שם לכל גוון.

הצבעים בתורה, הם שתי מחלקות עקרונית:
צבעים אדומים - שזה כמו אטומים, ומשתלשל מלשון טומאה (וכמו שפי' הרמב"ן לגבי הפרה שהיא אדומה לפי שעניינו דין ובשריפתה מתאים לטהר הטומאה).
וצבעים ירוקים - שזה כמו ריקים (וכמו שכתב הרמב"ן לגבי מראה תכלת, שהוא תכלית כל המראות, ומרחוק יראו כולם כמוהו. וידוע שהמראות העמוק בבריאה כמו המים והשמים הם תכלת).

הצהוב אינו צבע של משהו, אלא הוא תכונה של זוהר, כמו צהבו פניו - האירו וזרחו פניו.
אפשר להצהיב את הירוק (כחול), ואפשר להצהיב את האדום (כתום), ואפשר גם להצהיב את הלבן, וזה מה שאנחנו קוראים גוון צהוב.

החום גם הוא איננו צבע, אלא תיאור של דבר שחום, כמו עוגה שהשחימה בתנור ונעשית כהה.

ומלבד זאת, הוא איננו מופיע אלא בתור שם של סוג כבשים, שטבעם להיות שחומים, ולא כתיאור לדברים אחרים.
 
חלק עליון תַחתִית