פרשת קרח: דתן ואבירם - דבר תמיהא

פיניפיני

משתמש ותיק
כתב רשי בריש פר' קרח:
ודתן ואבירם: בשביל שהיה שבט ראובן שרוי בחנייתם תימנה, שכן לקהת ובניו החונים תימנה, נשתתפו עם קרח במחלוקתו, אוי לרשע אוי לשכנו. כו'
והלא זה תמוה והלא ראינו את דתן ואבירם כרשעים גמורים עוד במצרים כשקרא להם מרע"ה רשע למה תכה רעיך, ובמן הותירו עד בוקר ועוד ועוד, למה רש"י צריך לבאר למה השתתפו עם קרח, והלא מעודם היו אופוזיציונרים, ולכאו' אפי' אם היו בקצה השני של המחנה אין ספק שהיו מהראשונים לקום ולחלוק נגד משה,
לא זכיתי להבין כ"ז  
האם למישהו יש הסבר בבקשה?
 
 

יהושע

משתמש ותיק
פיניפיני אמר:
כתב רשי בריש פר' קרח:
ודתן ואבירם: בשביל שהיה שבט ראובן שרוי בחנייתם תימנה, שכן לקהת ובניו החונים תימנה, נשתתפו עם קרח במחלוקתו, אוי לרשע אוי לשכנו. כו'
והלא זה תמוה והלא ראינו את דתן ואבירם כרשעים גמורים עוד במצרים כשקרא להם מרע"ה רשע למה תכה רעיך, ובמן הותירו עד בוקר ועוד ועוד, למה רש"י צריך לבאר למה השתתפו עם קרח, והלא מעודם היו אופוזיציונרים, ולכאו' אפי' אם היו בקצה השני של המחנה אין ספק שהיו מהראשונים לקום ולחלוק נגד משה,
לא זכיתי להבין כ"ז  
האם למישהו יש הסבר בבקשה?
א. לא בגלל שעשו עבירות פעמיים הם צריכים להיות בכל מקום ראשי בעלי העבירות.
ב. בכל המקומות לא מפורש בפסוק שזה היה דתן ואבירם ויתכן שזה מדרשות חלוקות.
 
 

מבקש אמת

משתמש ותיק
פיניפיני אמר:
כתב רשי בריש פר' קרח:
ודתן ואבירם: בשביל שהיה שבט ראובן שרוי בחנייתם תימנה, שכן לקהת ובניו החונים תימנה, נשתתפו עם קרח במחלוקתו, אוי לרשע אוי לשכנו. כו'
והלא זה תמוה והלא ראינו את דתן ואבירם כרשעים גמורים עוד במצרים כשקרא להם מרע"ה רשע למה תכה רעיך, ובמן הותירו עד בוקר ועוד ועוד, למה רש"י צריך לבאר למה השתתפו עם קרח, והלא מעודם היו אופוזיציונרים, ולכאו' אפי' אם היו בקצה השני של המחנה אין ספק שהיו מהראשונים לקום ולחלוק נגד משה,
לא זכיתי להבין כ"ז  
האם למישהו יש הסבר בבקשה?
בשפתי חכמים מבואר שהשאלה על כך שלדתן ואבירם לא היה שום רווח בזה שהרי לא היו לויים או בכורים, וכנראה כל שאר מחלוקתם היה בדבר שהיה להם רווח מזה, וצ"ע. 

אך בפשטות הנני מבין שרש"י כותב זאת על ר"נ ראשי סנהדראות ולאו דווקא על דתן ואבירם עצמם (אף שהד"ה של רש"י הוא על דתן ואבירם).
 
 

פיניפיני

משתמש ותיק
פותח הנושא
יהושע אמר:
פיניפיני אמר:
כתב רשי בריש פר' קרח:
ודתן ואבירם: בשביל שהיה שבט ראובן שרוי בחנייתם תימנה, שכן לקהת ובניו החונים תימנה, נשתתפו עם קרח במחלוקתו, אוי לרשע אוי לשכנו. כו'
והלא זה תמוה והלא ראינו את דתן ואבירם כרשעים גמורים עוד במצרים כשקרא להם מרע"ה רשע למה תכה רעיך, ובמן הותירו עד בוקר ועוד ועוד, למה רש"י צריך לבאר למה השתתפו עם קרח, והלא מעודם היו אופוזיציונרים, ולכאו' אפי' אם היו בקצה השני של המחנה אין ספק שהיו מהראשונים לקום ולחלוק נגד משה,
לא זכיתי להבין כ"ז  
האם למישהו יש הסבר בבקשה?
א. לא בגלל שעשו עבירות פעמיים הם צריכים להיות בכל מקום ראשי בעלי העבירות.
ב. בכל המקומות לא מפורש בפסוק שזה היה דתן ואבירם ויתכן שזה מדרשות חלוקות.
א. משה רבינו קרא להם רשע
ב. עי' מדרש רבה שמות שמשמע שהיו רשעים מזה שכתוב שם הם שאמרו הם ש... וז"ל המדרש שם:
וְכֵן אַתָּה מוֹצֵא שֶׁלֹא נִשְׁמַע הַדָּבָר אֶלָּא עַל יְדֵי הָעִבְרִים, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיֵּצֵא בַּיּוֹם הַשֵּׁנִי וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים, זֶה דתָן וַאַבִירָם, קְרָאָם נִצִּים עַל שֵׁם סוֹפָם, הֵם הֵם שֶׁאָמְרוּ דָּבָר זֶה, הֵם הָיוּ שֶׁהוֹתִירוּ מִן הַמָּן, הֵם הָיוּ שֶׁאָמְרוּ (במדבר יד, ד): נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה, הֵם שֶׁהִמְרוּ עַל יַם סוּף.



 
 

פיניפיני

משתמש ותיק
פותח הנושא
מבקש אמת אמר:
פיניפיני אמר:
כתב רשי בריש פר' קרח:
ודתן ואבירם: בשביל שהיה שבט ראובן שרוי בחנייתם תימנה, שכן לקהת ובניו החונים תימנה, נשתתפו עם קרח במחלוקתו, אוי לרשע אוי לשכנו. כו'
והלא זה תמוה והלא ראינו את דתן ואבירם כרשעים גמורים עוד במצרים כשקרא להם מרע"ה רשע למה תכה רעיך, ובמן הותירו עד בוקר ועוד ועוד, למה רש"י צריך לבאר למה השתתפו עם קרח, והלא מעודם היו אופוזיציונרים, ולכאו' אפי' אם היו בקצה השני של המחנה אין ספק שהיו מהראשונים לקום ולחלוק נגד משה,
לא זכיתי להבין כ"ז  
האם למישהו יש הסבר בבקשה?
בשפתי חכמים מבואר שהשאלה על כך שלדתן ואבירם לא היה שום רווח בזה שהרי לא היו לויים או בכורים, וכנראה כל שאר מחלוקתם היה בדבר שהיה להם רווח מזה, וצ"ע. 

אך בפשטות הנני מבין שרש"י כותב זאת על ר"נ ראשי סנהדראות ולאו דווקא על דתן ואבירם עצמם (אף שהד"ה של רש"י הוא על דתן ואבירם).
מלשון רשי נראה שחילק לשנים, בתחילה דבר עליהם ואח"כ על קרח, ואח"כ מציין כשמביא את הר"נ הנ"ל שרובם משבט ראובן, עיי"ש. 
 
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אם דתן ואבירם היו סתם שני אנשים מוחזקים ברשעות וידועים ומוכרים בדרכם הכתוב לא היה מזכיר אותם במחלוקת במקום שמזכיר מאתים חמישים איש ראשי עדה קרואי מועד אנשי שם. ומשה לא היה נזקק אלייהם. רק משמע כאן שהיו מנהיגים בעם ישראל ולכן גם אם היה שורשים של חטא כבר במצרים עדיין כמובן יש מקום לדרוש שנגררו אחר הרשעים
 

איש ווילנא

משתמש ותיק
אם דתן ואבירם היו סתם שני אנשים מוחזקים ברשעות וידועים ומוכרים בדרכם הכתוב לא היה מזכיר אותם במחלוקת במקום שמזכיר מאתים חמישים איש ראשי עדה קרואי מועד אנשי שם. ומשה לא היה נזקק אלייהם. רק משמע כאן שהיו מנהיגים בעם ישראל ולכן גם אם היה שורשים של חטא כבר במצרים עדיין כמובן יש מקום לדרוש שנגררו אחר הרשעים
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
פיניפיני אמר:
כתב רשי בריש פר' קרח:
ודתן ואבירם: בשביל שהיה שבט ראובן שרוי בחנייתם תימנה, שכן לקהת ובניו החונים תימנה, נשתתפו עם קרח במחלוקתו, אוי לרשע אוי לשכנו. כו'
והלא זה תמוה והלא ראינו את דתן ואבירם כרשעים גמורים עוד במצרים כשקרא להם מרע"ה רשע למה תכה רעיך, ובמן הותירו עד בוקר ועוד ועוד, למה רש"י צריך לבאר למה השתתפו עם קרח, והלא מעודם היו אופוזיציונרים, ולכאו' אפי' אם היו בקצה השני של המחנה אין ספק שהיו מהראשונים לקום ולחלוק נגד משה,
לא זכיתי להבין כ"ז  
האם למישהו יש הסבר בבקשה?
יתכן, שלדתן ואבירם התאים לעשות צד שלישי, והשאלה למה השתתפו עם קרח...
 
 

מי זה

משתמש חדש
מספר מעשי השם לרבי אליעזר אשכנזי זללה"ה

מעשי ה' - על דברי רש''י בפרשת קרח ''אוי לרשע ואוי לשכנו'' 1.jpg מעשי ה' - על דברי רש''י בפרשת קרח ''אוי לרשע ואוי לשכנו'' 2.jpg

ואמנם היה אפשר לומר בהיפוך, דברישא הו"ל לרש"י לפרש טעם מחלוקתו של קורח.
 

מאן דהו

משתמש ותיק
יהושע אמר:
פיניפיני אמר:
כתב רשי בריש פר' קרח:
ודתן ואבירם: בשביל שהיה שבט ראובן שרוי בחנייתם תימנה, שכן לקהת ובניו החונים תימנה, נשתתפו עם קרח במחלוקתו, אוי לרשע אוי לשכנו. כו'
והלא זה תמוה והלא ראינו את דתן ואבירם כרשעים גמורים עוד במצרים כשקרא להם מרע"ה רשע למה תכה רעיך, ובמן הותירו עד בוקר ועוד ועוד, למה רש"י צריך לבאר למה השתתפו עם קרח, והלא מעודם היו אופוזיציונרים, ולכאו' אפי' אם היו בקצה השני של המחנה אין ספק שהיו מהראשונים לקום ולחלוק נגד משה,
לא זכיתי להבין כ"ז  
האם למישהו יש הסבר בבקשה?
א. לא בגלל שעשו עבירות פעמיים הם צריכים להיות בכל מקום ראשי בעלי העבירות.
ב. בכל המקומות לא מפורש בפסוק שזה היה דתן ואבירם ויתכן שזה מדרשות חלוקות.
 

https://tora-forum.co.il/viewtopic.php?f=57&t=1818
 

בן של רב

משתמש ותיק
מצינו רבות שהתורה בוחרת להעביר מסר דוקא בדוגמא הכי רחוקה כדי ללמד שאפילו עד כדי כך הדברים מגיעים.
(וכגון האיסור הכללי להכות יהודי נלמד דוקא ממקרה חריג ששם יש מצוה להלקותו, ורק לא יוסיף להכותו עוד 1 יותר מ-39.
ושנקרא רשע לומדים דוקא מדתן ואבירם, ללמד שאף המכה את השייגעץ השני גם הוא נקרא רשע. וכהנה רבות)


אולי זה נועד ללמד מוסר השכל לכל מי שמרגיש רשע ושפל וכו',
שבכל זאת ישמור מרחק ממי שיכול להוריד אותו עוד קצת.
כי אחרי הכל עדיין יש לו מה להפסיד - - - גם את ממונו וגם את חייו!
 

שף ויתיב

משתמש רגיל
איש בנימין אמר:
מי אמר שכוונת רש"י שדתן ואבירם הצטרפו לקורח, אולי להיפך...



פעם כתבתי בזה בארוכה ואינו תח''י כעת, תמצית הדברים היתה, שקורח הסית אותם בדעות אבל הוא לא בא לידי מעשים, והם לקחו את זה לפסים מעשיים עד שכבר קורח עצמו לא יכל לחזור בו. 
ועיין היטב לשון הפסוק במדבר  -  פרק כ״ו  -  פסוק ט׳:
ובני אליאב נמואל ודתן ואבירם הוא דתן ואבירם (קרואי) קריאי העדה אשר הצו על משה ועל אהרן בעדת קרח בהצתם על ה'. ובמפרשים שם. 
 

אבי חי

משתמש ותיק
פיניפיני אמר:
כתב רשי בריש פר' קרח:
ודתן ואבירם: בשביל שהיה שבט ראובן שרוי בחנייתם תימנה, שכן לקהת ובניו החונים תימנה, נשתתפו עם קרח במחלוקתו, אוי לרשע אוי לשכנו. כו'
והלא זה תמוה והלא ראינו את דתן ואבירם כרשעים גמורים עוד במצרים כשקרא להם מרע"ה רשע למה תכה רעיך, ובמן הותירו עד בוקר ועוד ועוד, למה רש"י צריך לבאר למה השתתפו עם קרח, והלא מעודם היו אופוזיציונרים, ולכאו' אפי' אם היו בקצה השני של המחנה אין ספק שהיו מהראשונים לקום ולחלוק נגד משה,
לא זכיתי להבין כ"ז  
האם למישהו יש הסבר בבקשה?

בני ראובן קאי אף אאון בן פלת כמ"ש רש"י,
וגם בלא"ה אפשר דהדיוק מדהוצרך הכתוב להשמיענו דהם בני ראובן, ודוק.
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פיניפיני אמר:
ז"ל המדרש: 'וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים', זֶה דָּתָן וַאַבִירָם. קְרָאָם 'נִצִּים' עַל שֵׁם סוֹפָם. הֵם הֵם שֶׁאָמְרוּ דָּבָר זֶה, הֵם הָיוּ שֶׁהוֹתִירוּ מִן הַמָּן, הֵם הָיוּ שֶׁאָמְרוּ 'נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה', הֵם שֶׁהִמְרוּ עַל יַם סוּף.
דברי המדרש, המתארים את דיוקניהם של דתן ואבירם כאנשי־שולים, טעונים העמקה, שכן מן המקראות עולה תמונה הפוכה: מראשי העם ומקציניו היו, ובמעשה קורח הם היו השפּיץ.
 

דעתו יפה

משתמש רגיל
מומלץ לראות בספר הפרשיות של אליהו כי טוב שמאריך בנושא 'דתן ואבירם' עפ"י ספרים וסופרים
 
חלק עליון תַחתִית