האם שמואל לקח שוחד???

רואים שקוף

משתמש ותיק
בהפטרת קרח, ומיד מי לקחתי כפר ואעלים עיני בו, משמע שלקח, רק לא העלים עיניו ממי שלקח ממנו.
נכון הדבר???
 

לבי במערב

משתמש ותיק
כדאי לעיין פשוט במפרשי הפסוק.

רש"י:
וְאַעְלִ֥ים עֵינַ֖י בּ֑וֹ. כדי להעלים עיני מן המשפט בשביל הממון: וְאָשִׁ֖יב לָכֶֽם. כל מה שתאמרו:
רד"ק:
וְאַעְלִ֥ים עֵינַ֖י בּ֑וֹ. אם יבוש לומר בפני אעלים עיני שלא אסתכל בו ויאמר לכם ואשיב, כן פירשו אדני אבי ז"ל. ויונתן תירגם לעניין הדין, וכן תרגמו 'ומיד מאן קבילית וכבשית עיני מיני' בדינא ואתיב לכון':
ר"י מטראני:
וְאַעְלִ֥ים עֵינַ֖י בּ֑וֹ. כמו והעלמתי:
אברבנאל:
ואמרו "וְאַעְלִ֥ים עֵינַ֖י בּ֑וֹ", ר"ל אם [י]בוש לאמר בפני אעלים עיני שלא אסתכל בו ויאמר אותו לכם, ואני אשיב מיד מבלי שום טענה אחרת. וכפי יונתן יהי' פירושו, האם העלמתי עיני מאדם כדי שלא לעשות משפטו, כי העלם עיני השופט רע כלקיחת השוחד:
מצו"ד:
וְאַעְלִ֥ים עֵינַ֖י בּ֑וֹ. ובעבור הכופר העלמתי עיני מבלי לענשו עונש הראוי: וְאָשִׁ֖יב לָכֶֽם. רצה לומר וכאשר תענו בי דבר מה בעודי פה, הנה אשיב לכם על דבריכם:
 

דברי יושר

משתמש ותיק
לא בדיוק הבנתי איך משמע מהפסוק ששמואל לקח משהו ממישהו,
בפשטות כוונתו לומר וכי לקחתי ממישהו כופר בכדי שאעלים עיניו ממנו?! לא! לא לקחתי וממילא גם לא העלמתי.

ואגב, בלא עיון במפרשים, לכאורה אין מדובר כאן על שוחד, אלא על כופר, שזה עניין אחר לגמרי.
התורה מזהירה ולא תקחו כופר לנפש רוצח אשר הוא רשע למות, ומזה למדו חז"ל שלראשי איברים כן לוקחים כופר, וכן מי ששורו הרג לוקחים ממנו כופר, ועוד ועוד.
 

דוד ה.

משתמש ותיק
במאמר המוסגר, עי' נחל שורק הפטרת קורח (לחיד"א)
את שור מי לקחתי וגו' ואעלים עיני בו. פירשו כת הקודמין במ"ש כל דיין שלוקח שחד עיניו כהות וזהו דרך הלציי את מי עשקתי וכו' ואעלים עיני שהעלמתי על אור עיני אשר הם כהות בעון השחד. ספרו נא לי אם כה עשיתי.
 

לבי במערב

משתמש ותיק
דברי יושר אמר:
[א] לא בדיוק הבנתי איך משמע מהפסוק ששמואל לקח משהו ממישהו, בפשטות כוונתו לומר וכי לקחתי ממישהו כופר בכדי שאעלים עיניו ממנו?! לא! לא לקחתי וממילא גם לא העלמתי.
[ב] ואגב, בלא עיון במפרשים, לכאורה אין מדובר כאן על שוחד, אלא על כופר, שזה עניין אחר לגמרי. התורה מזהירה ולא תקחו כופר לנפש רוצח אשר הוא רשע למות, ומזה למדו חז"ל שלראשי איברים כן לוקחים כופר, וכן מי ששורו הרג לוקחים ממנו כופר, ועוד ועוד.
א. והן־הן דברי רבותינו המפרשים ז"ל.
ב. אכן, כן כתבו המצודות והמלבי"ם. אך הרד"ק פירשו בענין שוחד (וכן משמעות דברי החיד"א המצוטטים לעיל).
 
חלק עליון תַחתִית