פינחס רוזנצוויג
משתמש ותיק
לשון רש"י (יז יג):
דבר אחר למה בקטרת, לפי שהיו ישראל מליזין ומרננים אחר הקטרת לומר סם המות הוא, על ידו מתו נדב ואביהוא, על ידו נשרפו חמשים ומאתים איש, אמר הקדוש ברוך הוא תראו שעוצר מגפה הוא, והחטא הוא הממית.
בעבר הייתי סבור שסברו שסגות הקטורת היא להרוג, ואמר להם הקב"ה שהחטא ממית אבל סגולת הקטורת אינה לא להמית ולא להחיות.
היום חשבתי ביאור אחר, שהם סברו שהקטורת היא חומר מסוכן כמו אבק שריפה ששורף את מי שמנסה להקריב אותו בלא זהירות מיוחדת שהיתה ידועה כנראה רק לאהרן.
וחשבתי על זה מכח הגמרא בשבת (כו, א) ההיא חמתא דהות סניאה לה לכלתה אמרה לה זיל איקשיט במשחא דאפרסמא אזלא איקשיט כי אתת אמרה לה זיל איתלי שרגא אזלא אתלא שרגא אינפח בה נורא ואכלתה, רואים ששמן אפרסמון שריחו טוב, מכל מקום הוא דליק במיוחד.
וסברו העם שהקטורת מכילה רכיב ריחני דומה שתכונתו לעשות אש חזקה ומסוכנת, ושזה מה שעשה משה, המליץ להם להקטיר קטורת וידע שהם ישרפו ממנו, והיינו 'אתם המיתם את עם ה''
דבר אחר למה בקטרת, לפי שהיו ישראל מליזין ומרננים אחר הקטרת לומר סם המות הוא, על ידו מתו נדב ואביהוא, על ידו נשרפו חמשים ומאתים איש, אמר הקדוש ברוך הוא תראו שעוצר מגפה הוא, והחטא הוא הממית.
בעבר הייתי סבור שסברו שסגות הקטורת היא להרוג, ואמר להם הקב"ה שהחטא ממית אבל סגולת הקטורת אינה לא להמית ולא להחיות.
היום חשבתי ביאור אחר, שהם סברו שהקטורת היא חומר מסוכן כמו אבק שריפה ששורף את מי שמנסה להקריב אותו בלא זהירות מיוחדת שהיתה ידועה כנראה רק לאהרן.
וחשבתי על זה מכח הגמרא בשבת (כו, א) ההיא חמתא דהות סניאה לה לכלתה אמרה לה זיל איקשיט במשחא דאפרסמא אזלא איקשיט כי אתת אמרה לה זיל איתלי שרגא אזלא אתלא שרגא אינפח בה נורא ואכלתה, רואים ששמן אפרסמון שריחו טוב, מכל מקום הוא דליק במיוחד.
וסברו העם שהקטורת מכילה רכיב ריחני דומה שתכונתו לעשות אש חזקה ומסוכנת, ושזה מה שעשה משה, המליץ להם להקטיר קטורת וידע שהם ישרפו ממנו, והיינו 'אתם המיתם את עם ה''