יושב אוהלים
משתמש ותיק
האם יש למישהו מקור לכמה זמן ארך סיפור המחלוקת עם קורח ועדתו מתחילתו ועד סופו, משהתחיל טענותיו על משה ואהרן עד אחרי בליעתם והמגיפה בישראל ומעשה המקלות.
??בשלמא אמר:בטעמ"ד)
זה רק לגבי חלק זה בלבד, ומה עם כל שאר חלקי הסיפור?בשלמא אמר:כנראה גם תלוי בפי' הפסוק בוקר ויודע ה', אם בוקר כפשוטו.
לכאו' טעמא דקראיושב אוהלים אמר:
יושב אוהלים אמר:??בשלמא אמר:בטעמ"ד)
אינני מחפש טעמא דקרא אלא כמה זמן עבר מתחילתו ועד סופו.בשלמא אמר:טעמא דקרא של מרן הגרח"ק זצוק"ל זיע"א
יתכן ומסתבר אמר:בערך עשרים וארבע שעות ממחלוקתן עד בליעתן.
עיין בספר הנקרא 'חומש' ותמצא נחת...
בערך 48 שעות, כמבואר בחומש.יושב אוהלים אמר:יתכן ומסתבר אמר:בערך עשרים וארבע שעות ממחלוקתן עד בליעתן.
עיין בספר הנקרא 'חומש' ותמצא נחת...
נא להוכיח מהפרשה איפה מצאת את זה.
פינחס רוזנצוויג אמר:ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו',
בשלמא אמר:כנראה גם תלוי בפי' הפסוק בוקר ויודע ה', אם בוקר כפשוטו.
אם משה מדגיש שהסיבה שהוא לא עושה את הניסיון עכשיו הוא משום שעתה הוא עת שכרות, אבל ברגע שלא תהיה עת שכרות יהיה הניסיון,בשלמא אמר:פינחס רוזנצוויג אמר:ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו',בשלמא אמר:כנראה גם תלוי בפי' הפסוק בוקר ויודע ה', אם בוקר כפשוטו.
בפשוטו של מקרא "בוקר" הוא כפשוטו. ואין מקרא יוצא מדי פשוטו (כל עוד אין מקור שאומר משהו אחר).בשלמא אמר:פינחס רוזנצוויג אמר:ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו',בשלמא אמר:כנראה גם תלוי בפי' הפסוק בוקר ויודע ה', אם בוקר כפשוטו.
ע"ז אין ויכוח. השאלה אם המדובר על בוקר יום המחר ממש, או בוקר סתם.זיידע אמר:בפשוטו של מקרא "בוקר" הוא כפשוטו. ואין מקרא יוצא מדי פשוטו (כל עוד אין מקור שאומר משהו אחר).
אני וודאי לא. (באופי זה מתאים יותר למע"כ...)פינחס רוזנצוויג אמר:אולי אתה יכול לחלוק על רש"י ולומר שדחייתו לא נבעה מטעם עת שכרות.
אין פירושו הגבלת זמן לאמר מחר יהיה האות הזה, דאם כן הוה ליה לומר בוקר יודע ה' מהו ויודע בוי"ו, ואשר אליו מבעי ליה מהו לו. אלא כך פירושו הבוקר יאמת ויברר הדין עם מי. וזה לפי שקרח חלק על הכהונה ועל המתנות כהונה כדאיתא במדרש (ילקוט רמז תשנ) במעשה אשר סיפר קרח לכל העדה אלמנה היה לה כבשה ולקח אהרן ראשית הגז והבכור וזרוע ולחיים וכו', וראיה לזה שהרי אחר אשר נחה שקטה הארץ מן המחלוקת נתן ה' לאהרן המתנות ברית מלח עולם שמע מינה שקרח היה מערער עליהם, ואמר משה בזאת תדעון כי נתן ה' לאהרן המתנות חלף עבודתו כי כל דבר הניתן בבוקר הוא הדבר הניתן בשמחה ובפנים מאירות וזה הוראה שהנתינה דבר הגון כמו שפירש רש"י בפרשת בשלח (שמות טז ז) על המן שניתן בבוקר. ולכך נאמר לקמן במתנות כהונה ואני הנה נתתי לך פירש רש"י בשמחה כמו הנה הוא יוצא לקראתך וראך ושמח בלבו (שמות ד יד) והיינו בפנים מאירות וכל דבר הניתן בשמחה ובפנים מאירות ניתן בבוקר בבוקר בהטיבו את אשר שאל כהוגן ואם כן הבוקר יברר שהאמת עם אהרן, ויודע ה' את אשר לו כי לו יתברך הכסף והזהב ומשלו יתן לו ה' למשרתיו עושי רצונו ולא כמו שאמר קרח שלקחם בלא הורמנא דמלכא יתברך.
אבל לא כתוב כמה זמן עבר מתחילת המחלוקת עד שאמר להם משה בוקר ויודע...פינחס רוזנצוויג אמר:ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו'
מהי תחילת המחלוקת? היום שבו עלה על דעת קורח להתחיל את המאבק?יושב אוהלים אמר:אבל לא כתוב כמה זמן עבר מתחילת המחלוקת עד שאמר להם משה בוקר ויודע...פינחס רוזנצוויג אמר:ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו'
ככתוב בתורה:יושב אוהלים אמר:יתכן ומסתבר אמר:בערך עשרים וארבע שעות ממחלוקתן עד בליעתן.
עיין בספר הנקרא 'חומש' ותמצא נחת...
נא להוכיח מהפרשה איפה מצאת את זה.
למיסבר קראיקרחון אמר:מה זה משנה כמה זמן זה היה?
בפשטות כוונת רש"י לבוקר יום המחרת.בשלמא אמר:ע"ז אין ויכוח. השאלה אם המדובר על בוקר יום המחר ממש, או בוקר סתם.זיידע אמר:בפשוטו של מקרא "בוקר" הוא כפשוטו. ואין מקרא יוצא מדי פשוטו (כל עוד אין מקור שאומר משהו אחר).
מקורות בהודעה הבאה בעז"ה.
להעיר שקורח הרי שכנע חלק גדול מגדולי ישראל באותו הזמן. ובפשטות זה לקח לו קצת זמן.יושב אוהלים אמר:אבל לא כתוב כמה זמן עבר מתחילת המחלוקת עד שאמר להם משה בוקר ויודע...פינחס רוזנצוויג אמר:ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו'