כמה זמן ארך סיפור המחלוקת עם קורח ועדתו

יושב אוהלים

משתמש ותיק
האם יש למישהו מקור לכמה זמן ארך סיפור המחלוקת עם קורח ועדתו מתחילתו ועד סופו, משהתחיל טענותיו על משה ואהרן עד אחרי בליעתם והמגיפה בישראל ומעשה המקלות.
 

בשלמא

משתמש ותיק
אינני יודע כמה זמן זה לקח (אולי ראוי לעיין בטעמ"ד).
כנראה גם תלוי בפי' הפסוק בוקר ויודע ה', אם בוקר כפשוטו.
 
יושב אוהלים אמר:
יתכן ומסתבר אמר:
בערך עשרים וארבע שעות ממחלוקתן עד בליעתן.
עיין בספר הנקרא 'חומש' ותמצא נחת...

נא להוכיח מהפרשה איפה מצאת את זה.
בערך 48 שעות, כמבואר בחומש.
ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו', ושימו עליהן קטורת לפני ה' מחר,
כעבור 18 שעות הגיע אותו בוקר, ואז נשרפו מקטירי הקטורת, ויהי ממחרת ויאמרו בנ"י למשה 'אתם המיתם את עם ה'' ואז היתה המגפה.
 
בשלמא אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו',
בשלמא אמר:
כנראה גם תלוי בפי' הפסוק בוקר ויודע ה', אם בוקר כפשוטו.
אם משה מדגיש שהסיבה שהוא לא עושה את הניסיון עכשיו הוא משום שעתה הוא עת שכרות, אבל ברגע שלא תהיה עת שכרות יהיה הניסיון,
אם כן מבואר שזה היה למחרת בבוקר.
אולי אתה יכול לחלוק על רש"י ולומר שדחייתו לא נבעה מטעם עת שכרות.
 

זיידע

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו',
בשלמא אמר:
כנראה גם תלוי בפי' הפסוק בוקר ויודע ה', אם בוקר כפשוטו.
בפשוטו של מקרא "בוקר" הוא כפשוטו. ואין מקרא יוצא מדי פשוטו (כל עוד אין מקור שאומר משהו אחר).
 

בשלמא

משתמש ותיק
זיידע אמר:
בפשוטו של מקרא "בוקר" הוא כפשוטו. ואין מקרא יוצא מדי פשוטו (כל עוד אין מקור שאומר משהו אחר).
ע"ז אין ויכוח. השאלה אם המדובר על בוקר יום המחר ממש, או בוקר סתם.
מקורות בהודעה הבאה בעז"ה.
 

בשלמא

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
אולי אתה יכול לחלוק על רש"י ולומר שדחייתו לא נבעה מטעם עת שכרות.
אני וודאי לא. (באופי זה מתאים יותר למע"כ...)
אבל לבינתיים עיין כלי יקר.
הסכמתי מראש שלדעת רש"י הפשט הוא ליום אחד.
אם כי גם ברש"י אין הכרח שהדחייה היא רק ליום אחד, אולי התכוין לדחות עוד ועוד עד שיחזרו בהם, בתואנה שעתה הוא עת שכרות, וכל זמן שלא יתפקחו משכרותם, ינסה לדחוק את הקץ, לכן אמר בוקר סתם (ורק להלן כתיב מחר).
ועל כל זאת מצינו במדרשי חז"ל עוד ביאורים לתיבת 'בוקר', שכשם שא"א להפוך בוקר לערב וכו'.

כלי יקר:
אין פירושו הגבלת זמן לאמר מחר יהיה האות הזה, דאם כן הוה ליה לומר בוקר יודע ה' מהו ויודע בוי"ו, ואשר אליו מבעי ליה מהו לו. אלא כך פירושו הבוקר יאמת ויברר הדין עם מי. וזה לפי שקרח חלק על הכהונה ועל המתנות כהונה כדאיתא במדרש (ילקוט רמז תשנ) במעשה אשר סיפר קרח לכל העדה אלמנה היה לה כבשה ולקח אהרן ראשית הגז והבכור וזרוע ולחיים וכו', וראיה לזה שהרי אחר אשר נחה שקטה הארץ מן המחלוקת נתן ה' לאהרן המתנות ברית מלח עולם שמע מינה שקרח היה מערער עליהם, ואמר משה בזאת תדעון כי נתן ה' לאהרן המתנות חלף עבודתו כי כל דבר הניתן בבוקר הוא הדבר הניתן בשמחה ובפנים מאירות וזה הוראה שהנתינה דבר הגון כמו שפירש רש"י בפרשת בשלח (שמות טז ז) על המן שניתן בבוקר. ולכך נאמר לקמן במתנות כהונה ואני הנה נתתי לך פירש רש"י בשמחה כמו הנה הוא יוצא לקראתך וראך ושמח בלבו (שמות ד יד) והיינו בפנים מאירות וכל דבר הניתן בשמחה ובפנים מאירות ניתן בבוקר בבוקר בהטיבו את אשר שאל כהוגן ואם כן הבוקר יברר שהאמת עם אהרן, ויודע ה' את אשר לו כי לו יתברך הכסף והזהב ומשלו יתן לו ה' למשרתיו עושי רצונו ולא כמו שאמר קרח שלקחם בלא הורמנא דמלכא יתברך.


 
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
פותח הנושא
פינחס רוזנצוויג אמר:
ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו'
אבל לא כתוב כמה זמן עבר מתחילת המחלוקת עד שאמר להם משה בוקר ויודע...
 
יושב אוהלים אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו'
אבל לא כתוב כמה זמן עבר מתחילת המחלוקת עד שאמר להם משה בוקר ויודע...
מהי תחילת המחלוקת? היום שבו עלה על דעת קורח להתחיל את המאבק?
 

יתכן ומסתבר

משתמש ותיק
יושב אוהלים אמר:
יתכן ומסתבר אמר:
בערך עשרים וארבע שעות ממחלוקתן עד בליעתן.
עיין בספר הנקרא 'חומש' ותמצא נחת...

נא להוכיח מהפרשה איפה מצאת את זה.
ככתוב בתורה:
ויקח קורח וגו' ויאמרו אליהם וגו' וידבר אל קורח וגו' בוקר ויודע ה' וגו' אתה והם ואהרן מחר. וקחו איש מחתתו וגו' ויקחו איש מחתתו וגו' ויאמר משה וגו' ויהי ככלותו וגו' ותבקע האדמה וגו' ואש יצאה וגו' ע"כ. 
מובטח אני שמי שלא יבקש דחיות בדוקא אלא ילמוד הדברים כמו שהם כתובים אין לו שום סיבה לחשוב שהיה כאן עוד יום באמצע. 

וכן מפורש בדברי חז"ל דמה שהצליח לדחותם למחר הוא בטענת שכרות, וקורח ניצל את הלילה לאוספם לדברי ליצנותו וכך הקהיל את כולם, ובזמן זה התווכחה אשתו של און עם בעלה ושכרתו, ובבוקר לא רצה השמש לזרוח קודם שייעשה דין למשה והכריחוה לצאת, ובאו כולם לקרא למי שנשבע לבא, ואדהכי נבלעו ואון ניצל. 

כל הנ"ל לגבי הבליעה, והמגיפה היתה למחרת הבליעה כמפורש בכתוב גם כן.
ולענין פריחת המקל וציווי השמירה והבטחת מתנות כהונה לא פורש כלל כמה זמן זה לקח. 
 
 

זיידע

משתמש ותיק
בשלמא אמר:
זיידע אמר:
בפשוטו של מקרא "בוקר" הוא כפשוטו. ואין מקרא יוצא מדי פשוטו (כל עוד אין מקור שאומר משהו אחר).
ע"ז אין ויכוח. השאלה אם המדובר על בוקר יום המחר ממש, או בוקר סתם.
מקורות בהודעה הבאה בעז"ה.
בפשטות כוונת רש"י לבוקר יום המחרת.
יושב אוהלים אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
ויקח קרח וכו', אמר להם משה עתה עת שכרות היא ולכן בוקר ויודע וכו'
אבל לא כתוב כמה זמן עבר מתחילת המחלוקת עד שאמר להם משה בוקר ויודע...
להעיר שקורח הרי שכנע חלק גדול מגדולי ישראל באותו הזמן. ובפשטות זה לקח לו קצת זמן.
 
חלק עליון תַחתִית