(ה) זִכָּרוֹן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא יִקְרַב אִישׁ זָר אֲשֶׁר לֹא מִזֶּרַע אַהֲרֹן הוּא לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לִפְנֵי יְיָ וְלֹא יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְיָ בְּיַד מֹשֶׁה לוֹ:
דבר בפני עצמו? כוונתך מסתמא ללאו דמחלוקת, אך הרי זה תלוי במחלוקת הגדולה בפשט הקרא דעיין רש"י שם שביאר שם וז"ל ולא יהיה כקרח - כדי שלא יהיה כקרח: עכ"ל.פרלמן משה אמר:פסוק מפורש? הרי ולא יהיה כקרח הוא [highlight=yellow]דבר בפני עצמו[/highlight], הגע עצמך האם כל עדת קרח היו מן המקריבים?
כן, כי עדת קורח אלו המאתים וחמישים אישפרלמן משה אמר:הגע עצמך האם כל עדת קרח היו מן המקריבים?
אור זרוע אמר:מדרש תנחומא: לְפִיכָךְ נִדּוֹן בִּשְׁתֵּי מִיתוֹת, לִהֲטוֹ הָאֵשׁ תְּחִלָּה לְעֵין כָּל הַשְּׂרוּפִים, וְקִפְּלַתּוּ הָאֵשׁ כַּדּוּר, וְהָאֵשׁ מְגַלְגֶּלֶת בּוֹ, עַד שֶׁהֱבִיאַתּוּ לְפִי הָאָרֶץ לְבֵין הַבְּלוּעִים.
בדברי חכמים בהברבה מקומות ביחס לכדור בנות נשמע שגם אם בתחילת הדבר לא היה ביסוד המילה היום הפך להיות חלק ממנהמשה נפתלי אמר:אור זרוע אמר:מדרש תנחומא: לְפִיכָךְ נִדּוֹן בִּשְׁתֵּי מִיתוֹת, לִהֲטוֹ הָאֵשׁ תְּחִלָּה לְעֵין כָּל הַשְּׂרוּפִים, וְקִפְּלַתּוּ הָאֵשׁ כַּדּוּר, וְהָאֵשׁ מְגַלְגֶּלֶת בּוֹ, עַד שֶׁהֱבִיאַתּוּ לְפִי הָאָרֶץ לְבֵין הַבְּלוּעִים.[מחזה סוריאליסטי! קורח מגולל כדמות כדור, והאש חובטת בו ומגלגלת אותו מפתח אהל מועד עד לשכונתם של דתן ואבירם.]הערה לשונית: אם הנוסח 'כַּדּוּר' הוא דווקני, הרי שלפי מדרש תנחומא שמו של ה'בַּל' בעברית הוא 'דּוּר', והכף של מלת 'כדור' שבמקרא היא כף־היחס (- כמו 'דוּר'), ואינה מיסוד המלה.
בפשטות אפש"ל היכא דיש אתנחתא (אתנח) בפסוק להרבה פוסקים הוא כפסוק בפני עצמו. (עי' שו"ת רב פעלים ח"א או"ח י"א ובעוד פוסקים אחרונים...)רחמים אמר:פסוק מפורש
במדבר פרק יז
(ה) זִכָּרוֹן לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל לְמַעַן אֲשֶׁר לֹא יִקְרַב אִישׁ זָר אֲשֶׁר לֹא מִזֶּרַע אַהֲרֹן הוּא לְהַקְטִיר קְטֹרֶת לִפְנֵי יְיָ וְלֹא יִהְיֶה כְקֹרַח וְכַעֲדָתוֹ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְיָ בְּיַד מֹשֶׁה לוֹ:
כלים פכ"ח מ"אמשה נפתלי אמר:אור זרוע אמר:מדרש תנחומא: לְפִיכָךְ נִדּוֹן בִּשְׁתֵּי מִיתוֹת, לִהֲטוֹ הָאֵשׁ תְּחִלָּה לְעֵין כָּל הַשְּׂרוּפִים, וְקִפְּלַתּוּ הָאֵשׁ כַּדּוּר, וְהָאֵשׁ מְגַלְגֶּלֶת בּוֹ, עַד שֶׁהֱבִיאַתּוּ לְפִי הָאָרֶץ לְבֵין הַבְּלוּעִים.[מחזה סוריאליסטי! קורח מגולל כדמות כדור, והאש חובטת בו ומגלגלת אותו מפתח אהל מועד עד לשכונתם של דתן ואבירם.]הערה לשונית: אם הנוסח 'כַּדּוּר' הוא דווקני, הרי שלפי מדרש תנחומא שמו של ה'בַּל' בעברית הוא 'דּוּר', והכף של מלת 'כדור' שבמקרא היא כף־היחס (- כמו 'דוּר'), ואינה מיסוד המלה.
שָׁלשׁ עַל שָׁלשׁ שֶׁנְּתָנָהּ בַּכַּדּוּר, אוֹ שֶׁעֲשָׂאָהּ כַּדּוּר בִּפְנֵי עַצְמָהּ, טְהוֹרָה. אֲבָל שְׁלשָׁה עַל שְׁלשָׁה שֶׁנְּתָנוֹ בַכַּדּוּר, טָמֵא. עֲשָׂאוֹ כַדּוּר בִּפְנֵי עַצְמוֹ, טָהוֹר, מִפְּנֵי שֶׁהַתֶּפֶר מְמַעֲטוֹ:
מלה"כ "צנוף יצנפך כדור" וגם שם נשמטה כ' השימוש כמש"כ המצודות. אמנם רש"י וכן במלבי"ם הביאו פירושים נוספים ושם הכ' היא כ' השימוש.משה נפתלי אמר:הערה לשונית: אם הנוסח 'כַּדּוּר' הוא דווקני, הרי שלפי מדרש תנחומא שמו של ה'בַּל' בעברית הוא 'דּוּר', והכף של מלת 'כדור' שבמקרא היא כף־היחס (- כמו 'דוּר'), ואינה מיסוד המלה.