פשט ברש"י - וקרח שפיקח היה

דניאלי

משתמש ותיק
האם מישהו יוכל להסביר לי פשט ברש"י הק'
ברש"י בפרשת קרח (במדבר טז - ז) הביא את דברי המדרש:
"וקרח שפקח היה מה ראה לשטות זה, עינו הטעתו, ראה שלשלת גדולה יוצאה ממנו, שמואל ששקול כנגד משה ואהרן. אמר בשבילו אני נמלט, וכ"ד משמרות עומדות לבני בניו כולם מתנבאים ברוח הקודש, שנאמר כל אלה בנים להימן, אמר אפשר כל הגדולה הזאת עתידה לעמוד ממני ואני אדום, לכך נשתתף לבוא לאותה חזקה, ששמע מפי משה שכולם אובדים ואחד נמלט. אשר יבחר ה' הוא הקדוש, טעה ותלה בעצמו, ולא ראה יפה, לפי שבניו עשו תשובה, ומשה היה רואה"
ולא זכיתי להבין מאי נפק"מ במה שמשה היה רואה? וכי אם לא היה רואה שבני קרח עשו תשובה, היה מסתפק בדבר, והרי ידע את האמת שהקב"ה דיבר עמו ואפילו אם ידע ברוה"ק מה שידע קרח, לא היה חוזר בו?
 

HaimL

משתמש ותיק
לא שהיה מסתפק בצדקתו, אלא שאע"פ שקורח היה חייב מיתה, אבל בפשטות, משה ואהרן היו יכולים למחול על כבודם בשביל לקיים את שמואל הנביא וכל בני קורח (וכמו, להבדיל, שאף מרים דיברה במשה, ונענשה במצורע חשוב כמת), אלא שראה שבני קורח יעשו תשובה ויימלטו, ומשו"ה לא חשש להם
 

דניאלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
לא שהיה מסתפק בצדקתו, אלא שאע"פ שקורח היה חייב מיתה, אבל בפשטות, משה ואהרן היו יכולים למחול על כבודם בשביל לקיים את שמואל הנביא וכל בני קורח (וכמו, להבדיל, שאף מרים דיברה במשה, ונענשה במצורע חשוב כמת), אלא שראה שבני קורח יעשו תשובה ויימלטו, ומשו"ה לא חשש להם
סברא יפה.
אבל עדיין ממ"נ אם ראה דבר זה בבירור שזה יקרה וכמו שקרח ראה ולכן לא חשש, א"כ אין לו מה לדאוג, הרי זה יקרה בין כך ובין כך.
 

עוגן

משתמש ותיק
הרי היה ברור שמכל מקטירי הקטורת רק אחד יחיד ישרוד חי.
ואם כן היה צריך לחפש בירור אחר לא ע"י מיתה ושריפת כולם חוץ מאחד, כי אולי למרות שאהרן צודק אבל קורח חייב לשרוד בשביל שואל.
לכך משה היה רואה, ולא חשש שמא יש סיבה שקורח ישאר חי.
 

דניאלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
עוגן אמר:
הרי היה ברור שמכל מקטירי הקטורת רק אחד יחיד ישרוד חי.
ואם כן היה צריך לחפש בירור אחר לא ע"י מיתה ושריפת כולם חוץ מאחד, כי אולי למרות שאהרן צודק אבל קורח חייב לשרוד בשביל שואל.
לכך משה היה רואה, ולא חשש שמא יש סיבה שקורח ישאר חי.
הרי הקב"ה וודאי יבחר באהרן, וא"כ מה הדאגה שלו מקורח, הרי שמואל יוולד בכל מקרה כי הרי כך ראה ברוה"ק, וכי צריך לעזור לקב"ה איך לעשות את זה? 
 
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
האם מישהו יוכל להסביר לי פשט ברש"י הק'
ברש"י בפרשת קרח (במדבר טז - ז) הביא את דברי המדרש:
"וקרח שפקח היה מה ראה לשטות זה, עינו הטעתו, ראה שלשלת גדולה יוצאה ממנו, שמואל ששקול כנגד משה ואהרן. אמר בשבילו אני נמלט, וכ"ד משמרות עומדות לבני בניו כולם מתנבאים ברוח הקודש, שנאמר כל אלה בנים להימן, אמר אפשר כל הגדולה הזאת עתידה לעמוד ממני ואני אדום, לכך נשתתף לבוא לאותה חזקה, ששמע מפי משה שכולם אובדים ואחד נמלט. אשר יבחר ה' הוא הקדוש, טעה ותלה בעצמו, ולא ראה יפה, לפי שבניו עשו תשובה, ומשה היה רואה"
ולא זכיתי להבין מאי נפק"מ במה שמשה היה רואה? וכי אם לא היה רואה שבני קרח עשו תשובה, היה מסתפק בדבר, והרי ידע את האמת שהקב"ה דיבר עמו ואפילו אם ידע ברוה"ק מה שידע קרח, לא היה חוזר בו?
זה בא להסביר מה עבר למשה במחשבתו, האם לא ידע את שלשלת קורח ואם ידע האם פחד, ולזה אמר ידע ולא פחד כי היה רואה.
לא בשביל נפק''מ אלא לתוספת ביאור.
 
 

דניאלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
דניאלי אמר:
האם מישהו יוכל להסביר לי פשט ברש"י הק'
ברש"י בפרשת קרח (במדבר טז - ז) הביא את דברי המדרש:
"וקרח שפקח היה מה ראה לשטות זה, עינו הטעתו, ראה שלשלת גדולה יוצאה ממנו, שמואל ששקול כנגד משה ואהרן. אמר בשבילו אני נמלט, וכ"ד משמרות עומדות לבני בניו כולם מתנבאים ברוח הקודש, שנאמר כל אלה בנים להימן, אמר אפשר כל הגדולה הזאת עתידה לעמוד ממני ואני אדום, לכך נשתתף לבוא לאותה חזקה, ששמע מפי משה שכולם אובדים ואחד נמלט. אשר יבחר ה' הוא הקדוש, טעה ותלה בעצמו, ולא ראה יפה, לפי שבניו עשו תשובה, ומשה היה רואה"
ולא זכיתי להבין מאי נפק"מ במה שמשה היה רואה? וכי אם לא היה רואה שבני קרח עשו תשובה, היה מסתפק בדבר, והרי ידע את האמת שהקב"ה דיבר עמו ואפילו אם ידע ברוה"ק מה שידע קרח, לא היה חוזר בו?
זה בא להסביר מה עבר למשה במחשבתו, האם לא ידע את שלשלת קורח ואם ידע האם פחד, ולזה אמר ידע ולא פחד כי היה רואה.
לא בשביל נפק''מ אלא לתוספת ביאור.
קשה לומר על משה שפחד עם עשה מה שצריך כמו שאמר לו הקב"ה וששינה לו מה שיהיה בהמשך
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
כמעיין המתגבר אמר:
דניאלי אמר:
האם מישהו יוכל להסביר לי פשט ברש"י הק'
ברש"י בפרשת קרח (במדבר טז - ז) הביא את דברי המדרש:
"וקרח שפקח היה מה ראה לשטות זה, עינו הטעתו, ראה שלשלת גדולה יוצאה ממנו, שמואל ששקול כנגד משה ואהרן. אמר בשבילו אני נמלט, וכ"ד משמרות עומדות לבני בניו כולם מתנבאים ברוח הקודש, שנאמר כל אלה בנים להימן, אמר אפשר כל הגדולה הזאת עתידה לעמוד ממני ואני אדום, לכך נשתתף לבוא לאותה חזקה, ששמע מפי משה שכולם אובדים ואחד נמלט. אשר יבחר ה' הוא הקדוש, טעה ותלה בעצמו, ולא ראה יפה, לפי שבניו עשו תשובה, ומשה היה רואה"
ולא זכיתי להבין מאי נפק"מ במה שמשה היה רואה? וכי אם לא היה רואה שבני קרח עשו תשובה, היה מסתפק בדבר, והרי ידע את האמת שהקב"ה דיבר עמו ואפילו אם ידע ברוה"ק מה שידע קרח, לא היה חוזר בו?
זה בא להסביר מה עבר למשה במחשבתו, האם לא ידע את שלשלת קורח ואם ידע האם פחד, ולזה אמר ידע ולא פחד כי היה רואה.
לא בשביל נפק''מ אלא לתוספת ביאור.
קשה לומר על משה שפחד עם עשה מה שצריך כמו שאמר לו הקב"ה וששינה לו מה שיהיה בהמשך
עקרונית הוא יכל לפחד שמא יעשה איזה חטא וימות בחטאו, כמו שהיה במי מריבה.
 
 

שפת הים

משתמש ותיק
דניאלי אמר:
האם מישהו יוכל להסביר לי פשט ברש"י הק'
ברש"י בפרשת קרח (במדבר טז - ז) הביא את דברי המדרש:
"וקרח שפקח היה מה ראה לשטות זה, עינו הטעתו, ראה שלשלת גדולה יוצאה ממנו, שמואל ששקול כנגד משה ואהרן. אמר בשבילו אני נמלט, וכ"ד משמרות עומדות לבני בניו כולם מתנבאים ברוח הקודש, שנאמר כל אלה בנים להימן, אמר אפשר כל הגדולה הזאת עתידה לעמוד ממני ואני אדום, לכך נשתתף לבוא לאותה חזקה, ששמע מפי משה שכולם אובדים ואחד נמלט. אשר יבחר ה' הוא הקדוש, טעה ותלה בעצמו, ולא ראה יפה, לפי שבניו עשו תשובה, ומשה היה רואה"
ולא זכיתי להבין מאי נפק"מ במה שמשה היה רואה? וכי אם לא היה רואה שבני קרח עשו תשובה, היה מסתפק בדבר, והרי ידע את האמת שהקב"ה דיבר עמו ואפילו אם ידע ברוה"ק מה שידע קרח, לא היה חוזר בו?
יתכן שכ"ז חלק מהטענה על קורח שהיה אמור לדעת שמשה היה רואה, [ולא בא לפרש למה משה לא חשב כקורח].
 
 
חלק עליון תַחתִית