מה הראיה שצמח המטה שמשה הכניס לפני ה', אולי הכניס גם מטה עם פרחים ושקדים

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
במדבר  יז 
(יז) דַּבֵּ֣ר׀ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְקַ֣ח מֵֽאִתָּ֡ם מַטֶּ֣ה 
(יט) וְהִנַּחְתָּ֖ם בְּאֹ֣הֶל מוֹעֵ֑ד לִפְנֵי֙ הָֽעֵד֔וּת אֲשֶׁ֛ר אִוָּעֵ֥ד לָכֶ֖ם שָֽׁמָּה:
(כ) וְהָיָ֗ה הָאִ֛ישׁ אֲשֶׁ֥ר אֶבְחַר־בּ֖וֹ מַטֵּ֣הוּ יִפְרָ֑ח 
(כב) וַיַּנַּ֥ח מֹשֶׁ֛ה אֶת־הַמַּטֹּ֖ת לִפְנֵ֣י יְקֹוָ֑ק בְּאֹ֖הֶל הָעֵדֻֽת:
(כג) וַיְהִ֣י מִֽמָּחֳרָ֗ת וַיָּבֹ֤א מֹשֶׁה֙ אֶל־אֹ֣הֶל הָעֵד֔וּת וְהִנֵּ֛ה פָּרַ֥ח מַטֵּֽה־אַהֲרֹ֣ן לְבֵ֣ית לֵוִ֑י וַיֹּ֤צֵֽא פֶ֙רַח֙ וַיָּ֣צֵֽץ צִ֔יץ וַיִּגְמֹ֖ל שְׁקֵדִֽים:
(כד) וַיֹּצֵ֨א מֹשֶׁ֤ה אֶת־כָּל־הַמַּטֹּת֙ מִלִּפְנֵ֣י יְקֹוָ֔ק אֶֽל־כָּל־בְּנֵ֖י יִשְׂרָאֵ֑ל וַיִּרְא֥וּ וַיִּקְח֖וּ אִ֥ישׁ מַטֵּֽהוּ: ס

אם משה היה משאיר בחוץ את המטות, כולם היו רואים את גדילת הפרחים והשקדים, וזה היה הוכחה,
אבל כשהניח את זה בפנים איך נודע לעם שזה גדל?
אולי משה עובד עליהם, והחביא שם מטה עם פרחים ושקדים, ואת זה הוא הוציא.
 

רבינא

משתמש ותיק
אבל איך בדיוק הגיעו הפרחים והשקדים למטה?
לא מכיר מטה כזה אבולוציוני...
בהכרח שצמחו עליו בדרך נס
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
פותח הנושא
רבינא אמר:
אבל איך בדיוק הגיעו הפרחים והשקדים למטה?
לא מכיר מטה כזה אבולוציוני...
בהכרח שצמחו עליו בדרך נס
הלך לעץ שקד, ולקח משם ענף
 
 

חימקו

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
אולי משה עובד עליהם, והחביא שם מטה עם פרחים ושקדים, ואת זה הוא הוציא.
אם היה שם בחוץ, היו אומרים שהחליף בלילה שלא רואים, עם מקל שמוציא פרחים ושקדים...
תמיד יש מקום לבחירה.
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
פותח הנושא
חימקו אמר:
huo yuc יום טוב אמר:
אולי משה עובד עליהם, והחביא שם מטה עם פרחים ושקדים, ואת זה הוא הוציא.
אם היה שם בחוץ, היו אומרים שהחליף בלילה שלא רואים, עם מקל שמוציא פרחים ושקדים...
תמיד יש מקום לבחירה.
כל שבט היה מעמיד שם עדים
 
 

רבינא

משתמש ותיק
צריך להביא ראיה שעבר עיבוד? או כך ששוייף וקצצו ממנו את הפרחים לנוחות המשתמש?
לא כל כך הבנתי מה לא ברור בלי ראיה
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
פותח הנושא
רבינא אמר:
צריך להביא ראיה שעבר עיבוד? או כך ששוייף וקצצו ממנו את הפרחים לנוחות המשתמש?
לא כל כך הבנתי מה לא ברור בלי ראיה

מטה זה ענף של עץ לא מעובד
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
פותח הנושא
תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נד עמוד א
תנו רבנן: עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות, ואלו הן: באר, ומן, וקשת, הכתב, והמכתב, והלוחות, קברו של משה, ומערה שעמד בה משה ואליהו, פתיחת פי האתון, ופתיחת פי הארץ לבלוע את הרשעים. ויש אומרים: אף מקלו של אהרן שקדיה ופרחיה,

מה הכוונה שזה נברא בבין השמשות

כנראה שזה היה מטה מיוחד ולכן לא היה בו ספקות
 

חימקו

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נד עמוד א
תנו רבנן: עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות, ואלו הן: באר, ומן, וקשת, הכתב, והמכתב, והלוחות, קברו של משה, ומערה שעמד בה משה ואליהו, פתיחת פי האתון, ופתיחת פי הארץ לבלוע את הרשעים. ויש אומרים: אף מקלו של אהרן שקדיה ופרחיה,

מה הכוונה שזה נברא בבין השמשות

כנראה שזה היה מטה מיוחד ולכן לא היה בו ספקות

'אין חדש תחת השמש', לכן היה צריך להיברא מראש.
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
(כג) וַיְהִ֣י מִֽמָּחֳרָ֗ת וַיָּבֹ֤א מֹשֶׁה֙ אֶל־אֹ֣הֶל הָעֵד֔וּת וְהִנֵּ֛ה פָּרַ֥ח מַטֵּֽה־אַהֲרֹ֣ן לְבֵ֣ית לֵוִ֑י וַיֹּ֤צֵֽא פֶ֙רַח֙ וַיָּ֣צֵֽץ צִ֔יץ וַיִּגְמֹ֖ל שְׁקֵדִֽים:
כמדומני שמפרשים את הלשון "ויצא" "ויצץ" "ויגמל" (לשון הווה) שפרח מול עיניהם (שמא במלבי"ם)
 

רבינא

משתמש ותיק
חימקו אמר:
huo yuc יום טוב אמר:
תלמוד בבלי מסכת פסחים דף נד עמוד א
תנו רבנן: עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות, ואלו הן: באר, ומן, וקשת, הכתב, והמכתב, והלוחות, קברו של משה, ומערה שעמד בה משה ואליהו, פתיחת פי האתון, ופתיחת פי הארץ לבלוע את הרשעים. ויש אומרים: אף מקלו של אהרן שקדיה ופרחיה,

מה הכוונה שזה נברא בבין השמשות

כנראה שזה היה מטה מיוחד ולכן לא היה בו ספקות

'אין חדש תחת השמש', לכן היה צריך להיברא מראש.

ומטה משה שנהפך לתנין?
 

רבינא

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
huo yuc יום טוב אמר:
(כג) וַיְהִ֣י מִֽמָּחֳרָ֗ת וַיָּבֹ֤א מֹשֶׁה֙ אֶל־אֹ֣הֶל הָעֵד֔וּת וְהִנֵּ֛ה פָּרַ֥ח מַטֵּֽה־אַהֲרֹ֣ן לְבֵ֣ית לֵוִ֑י וַיֹּ֤צֵֽא פֶ֙רַח֙ וַיָּ֣צֵֽץ צִ֔יץ וַיִּגְמֹ֖ל שְׁקֵדִֽים:
כמדומני שמפרשים את הלשון "ויצא" "ויצץ" "ויגמל" (לשון הווה) שפרח מול עיניהם (שמא במלבי"ם)

אבל כתוב שהניח באוהל העדות?
איך המלבי"ם יסביר את הפסוק
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
זכרוני הטעני....
וז"ל המלבי"ם
(כג) "והנה פרח מטה אהרן", מצד שהיה שם אהרן כתוב עליו ברר כהונת אהרן ומצד שהי' מטה לוי ברר שהלויה מגיע לבית לוי ועז"א מטה אהרן לבית לוי, ויצץ ציץ, כתב הרשב"ם כשהוציאו משה מצאו שפרח ולא יותר כדכתיב והנה פרח מטה אהרן אבל אח"כ ויצץ ציץ לעיני כל ישראל ואח"כ ויגמל שקדים, שאלו היה זה תחלה לא היה נראה לא הפריחה ולא הניצה וגם לא היה לו לכתוב והנה פרח אלא והנה גמל שקדים מטה אהרן לבית לוי, ולדעתי כ"ז היה באהל העדות כמו שמשמע ממ"ש ויוצא משה את כל המטות, שמשמע שגם מטה אהרן הוציאו אח"ז וכן בת"י ואנץ נצין ביה בליליא גמר ועבד לוזין, רק שהיה בזה נס אחר, שדרך האילנות שבעת הנצה כבר נפל הפרח, ובעת שגמל הפרי לא נמצא הנץ עוד, ובמטה זה היה הנס שלא נפל הפרח ולא הנץ והיה נמצא עליו הפרח כמו שהתחיל לפרוח שעז"א והנה פרח, ועוד פרחים שנגמרה פריחתם שעז"א ויוצא פרח וגם נמצא עליו הנץ וגם הפרי שנגמרה, ונס זה היה מוכרח להעשות. שאם היה פריחה לבד היה אומר שמשה כרת בד של אילן שקדים בעת שהפרח עליו, ובד זה היה דומה עם מטה אהרן וכתב עליו שם אהרן, אבל דבר זה שימצא הפרח והציץ והפרי לא נמצא במציאות:
 

רבינא

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
זכרוני הטעני....
וז"ל המלבי"ם
(כג) "והנה פרח מטה אהרן", מצד שהיה שם אהרן כתוב עליו ברר כהונת אהרן ומצד שהי' מטה לוי ברר שהלויה מגיע לבית לוי ועז"א מטה אהרן לבית לוי, ויצץ ציץ, כתב הרשב"ם כשהוציאו משה מצאו שפרח ולא יותר כדכתיב והנה פרח מטה אהרן אבל אח"כ ויצץ ציץ לעיני כל ישראל ואח"כ ויגמל שקדים, שאלו היה זה תחלה לא היה נראה לא הפריחה ולא הניצה וגם לא היה לו לכתוב והנה פרח אלא והנה גמל שקדים מטה אהרן לבית לוי, ולדעתי כ"ז היה באהל העדות כמו שמשמע ממ"ש ויוצא משה את כל המטות, שמשמע שגם מטה אהרן הוציאו אח"ז וכן בת"י ואנץ נצין ביה בליליא גמר ועבד לוזין, רק שהיה בזה נס אחר, שדרך האילנות שבעת הנצה כבר נפל הפרח, ובעת שגמל הפרי לא נמצא הנץ עוד, ובמטה זה היה הנס שלא נפל הפרח ולא הנץ והיה נמצא עליו הפרח כמו שהתחיל לפרוח שעז"א והנה פרח, ועוד פרחים שנגמרה פריחתם שעז"א ויוצא פרח וגם נמצא עליו הנץ וגם הפרי שנגמרה, ונס זה היה מוכרח להעשות. שאם היה פריחה לבד היה אומר שמשה כרת בד של אילן שקדים בעת שהפרח עליו, ובד זה היה דומה עם מטה אהרן וכתב עליו שם אהרן, אבל דבר זה שימצא הפרח והציץ והפרי לא נמצא במציאות:

פירוש אחר ממה שכתבת בשמו
 

הערשלה

משתמש ותיק
הצעיר שבחבורה אמר:
רבינא אמר:
הצעיר שבחבורה אמר:
פירוש אחר ממה שכתבת בשמו
וכפי שכתבתי...
הנה הפירוש שכתבת בתחילה.

כתב בהכתב והקבלה (במדבר יז, כג) וז"ל:
"ויוצא פרח. נראה לפי הפשט כשהוציאו משה מצאו שפרח ולא יותר כדכתיב והנה פרח מטה אהרן אבל אחרי כן ויצץ ציץ לעיני כל ישראל, ואחר כך ויגמול שקדים, שאלולי כן היה הענין תחלה, הנה לא היתה נראית לא הפריחה ולא הניצה, וגם לא היה לו לכתוב והנה פרח, אלא והנה גמל שקדים מטה אהרן, (רשב"ם). ולפי"ז ויוצא משה הוא פעל מוקדם כמו וירם תולעים ויבאש, שפי' וירם תולעים אחר שהבאיש תחלה, וכן כאן ויוצא ויצץ ויגמול אחר שהוציא משה, וע"ז אמר ויראו כלומר ראו יציאת הפרח תחלה, וראו כאשר הנץ הציץ, וראו כאשר גמל השקדים".
 
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
פותח הנושא
במדבר רבה (וילנא) (פרשת קרח) פרשה יח סימן כג
כג [יז, כא] ומטה אהרן, יש אומרים הוא המטה שהיה ביד יהודה
שנא' ומטך אשר בידך וי"א הוא המטה שהיה ביד משה ומעצמו פרח
שנא' והנה פרח מטה אהרן
ואית דאמרי נטל משה קורה אחת וחתכה לשנים עשר נסרים
ואומר להם כולכם מקורה אחת טלו מקלכם
על מה עשה
(משלי כ) כבוד לאיש שבת מריב וכל אויל יתגלע
שלא יאמרו מקלו היה לח והפריח
וגזר הקדוש ברוך הוא על המקל ונמצא עליו שם המפורש שהיה בציץ
שנא' (במדבר יז) ויצא פרח ויצץ ציץ
והפריח בו בלילה ועשה פרי
ויגמול שקדים גמל לכל מי שהיה שוקד על שבטו של לוי
ולמה שקדים ולא רמונים ולא אגוזים
לפי שנמשלו ישראל בהם
ואותו המטה היה ביד כל מלך ומלך עד שחרב בית המקדש ונגנז
ואותו המטה עתיד להיות ביד מלך המשיח במהרה בימינו
שנאמר (תהלים קי) מטה עוזך ישלח ה' מציון רדה בקרב אויביך.
 

דרומאי

משתמש ותיק
מנא לן שהמטה היה מעץ, שמא היה מאבן.
ועכ"פ מעץ שקד אין מקור שהיה.
 

נתנאל_ב

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
אבל כשהניח את זה בפנים איך נודע לעם שזה גדל?
אולי משה עובד עליהם, והחביא שם מטה עם פרחים ושקדים, ואת זה הוא הוציא.
עי' רשב"ם וז"ל "נראה לפי הפשט כשהוציאו משה מצאו שפרח ולא יותר כדכתיב והנה פרח מטה אהרן, אבל אחר כן ויצץ ציץ לעיני כל ישראל, ואחרי כן ויגמול שקדים" ע"כ.
 
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
ראיתי שדנו בזה. https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20791&st=&pgnum=477
סוף העמוד, אולי נמצא גם ברוקח עה"ת
 

אהרן פישר

משתמש ותיק
אולי ידוע הסיבוך בין מטה אהרן למטה משה (עיין כלי יקר פרשת וארא), האם יש מקורות באיזה מטה מדובר כאן? בשפתי כהן ראיתי שסובר שהוא מטה משה הידוע,
 

בשלמא

משתמש ותיק
הערשלה אמר:
רשב"ם:
"ויוצא פרח. נראה לפי הפשט כשהוציאו משה מצאו שפרח ולא יותר כדכתיב והנה פרח מטה אהרן אבל אחרי כן ויצץ ציץ לעיני כל ישראל, ואחר כך ויגמול שקדים, שאלולי כן היה הענין תחלה, הנה לא היתה נראית לא הפריחה ולא הניצה, וגם לא היה לו לכתוב והנה פרח, אלא והנה גמל שקדים מטה אהרן.
מכאן הוכיח אברהם נפח (טיבו כנראה... אבל את הערותיו אני רואה בגליון היבטים לשוניים) שבשפת התורה הקדושה הפרח הוא הקודם (ניצן דהיום) ואח"כ הציץ (פרח דהיום).
וואס זאגט דער עולם?
לתשו"ל ר' @משה נפתלי
(לפי"ז גם פרחי המנורה יש לצייר קצת אחרת, ותמוה)
 
חלק עליון תַחתִית