אל תפן אל מנחתם. למה משה צריך לבקש?

בר נש

משתמש ותיק
לכאורה כוונת משה היא לקטורת שבמחתות (רש''י כתב שזהו פשוטו), ובקשתו שלא יבחר באחד מהם ככהן גדול. משמע שמשה לא יודע בוודאות מראש אם ה' יבחר באהרון אם לא, למה? אם בהתחלה ה' בחר בו למה עכשיו יבחר במישהו אחר? האם הייתה הו''א שיבחר כ''ג שאינו משבט לוי?
 
בר נש אמר:
לכאורה כוונת משה היא לקטורת שבמחתות (רש''י כתב שזהו פשוטו), ובקשתו שלא יבחר באחד מהם ככהן גדול. משמע שמשה לא יודע בוודאות מראש אם ה' יבחר באהרון אם לא, למה? אם בהתחלה ה' בחר בו למה עכשיו יבחר במישהו אחר? האם הייתה הו''א שיבחר כ''ג שאינו משבט לוי?

עי' רמב''ן ורבינו בחיי, ומרש''י נראה דקושיא מעיקרא ליתא דאתמידין קמיירי.

בברכת התורה
 

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
ישנם עוד מקומות כאלו בתורה
כאשר ה' שולח את העם למלחמה נגד המדינים משה לוקח אלף למטה אלף למטה לנקום נקמת ה' במדין (פרשת מטות) ואומרים חז"ל שהוא לקח אלף למלחמה ואלף לתפילה, מדוע היה צריך כל כך הרבה מתפללים כאשר מדובר על מלחמה שיצאו אליה בגלל ציווי ה'?
אליהו הנביא עוצר את הגשמים למשך שנים רבות, אך כאשר הוא מחיה מתים אומר לו הקב"ה שיחזיר לו את מפתח הגשמים, כהקדמה עורך אליהו מעמד קידוש ה' בהר הכרמל, ובסוף הוא מודיע חגיגית לאחאב שהגשם עומד לבוא, אך כדי שיבוא הגשם הוא כורע בתפילה ושולח את נערו לראות עם הציצו עננים ונענה בשלילה, מנסה שוב ושוב ובפעם השביעית הוא נענה, מדוע הוא צריך להתפלל, הלא הוא רצה שהשמיים ימשיכו להיעצר, וה' הודי לו שהגשם יחזור?
הקב"ה רוצה לברוא את האדם, אך האדמה יבישה "ואדם אין לעבוד את האדמה" אומרים חז"ל שאין מי שיתפלל על הגשמים, מדוע צריך שמשהו יתפלל אם ה' רוצה שירד גשם?שמעתי על זה הסבר שהתפילה אין מטרתה לשכנע כביכול את הקב"ה לתת לנו את רצונינו, אלא צורת הבריאה הייתה שבשביל שהשפע ירד משמים הוא צריך לתפילה, אחרת הוא לא יורד.
אולי זה הפשט גם כאן שעל מנת לגום לכזה נס של קידוש ה', צריך שפע מיוחד, שלצורכו יש צורך בתפילה מיוחדת של משה
 

בר נש

משתמש ותיק
פותח הנושא
למה זה תשאל לשמי אמר:
עי' רמב''ן ורבינו בחיי, ומרש''י נראה דקושיא מעיקרא ליתא דאתמידין קמיירי.
רש''י אכן כותב שלפי פשוטו מדובר בקטורת. נכון שהרמב''ן שולל את הפירוש מכיוון שלדעתו לא הביאו מחתות בכלל, אבל אני שואל אליבא דרש''י.
 

בר נש

משתמש ותיק
פותח הנושא
איכא מאן דאמר אמר:
ישנם עוד מקומות כאלו בתורה
כאשר ה' שולח את העם למלחמה נגד המדינים משה לוקח אלף למטה אלף למטה לנקום נקמת ה' במדין (פרשת מטות) ואומרים חז"ל שהוא לקח אלף למלחמה ואלף לתפילה, מדוע היה צריך כל כך הרבה מתפללים כאשר מדובר על מלחמה שיצאו אליה בגלל ציווי ה'?
אליהו הנביא עוצר את הגשמים למשך שנים רבות, אך כאשר הוא מחיה מתים אומר לו הקב"ה שיחזיר לו את מפתח הגשמים, כהקדמה עורך אליהו מעמד קידוש ה' בהר הכרמל, ובסוף הוא מודיע חגיגית לאחאב שהגשם עומד לבוא, אך כדי שיבוא הגשם הוא כורע בתפילה ושולח את נערו לראות עם הציצו עננים ונענה בשלילה, מנסה שוב ושוב ובפעם השביעית הוא נענה, מדוע הוא צריך להתפלל, הלא הוא רצה שהשמיים ימשיכו להיעצר, וה' הודי לו שהגשם יחזור?
הקב"ה רוצה לברוא את האדם, אך האדמה יבישה "ואדם אין לעבוד את האדמה" אומרים חז"ל שאין מי שיתפלל על הגשמים, מדוע צריך שמשהו יתפלל אם ה' רוצה שירד גשם?שמעתי על זה הסבר שהתפילה אין מטרתה לשכנע כביכול את הקב"ה לתת לנו את רצונינו, אלא צורת הבריאה הייתה שבשביל שהשפע ירד משמים הוא צריך לתפילה, אחרת הוא לא יורד.
אולי זה הפשט גם כאן שעל מנת לגום לכזה נס של קידוש ה', צריך שפע מיוחד, שלצורכו יש צורך בתפילה מיוחדת של משה


אבל בפרשה שלנו הדבר תמוה מכיוון שלפ''ז אילו לא יזכו בני ישראל, כהונה הגדולה תוכל לעבור מאהרון לחבר דתן או לשותפו הפוליטי אבירם.






 
 
חלק עליון תַחתִית