אברהם העיברי
משתמש ותיק
במסכת סוטה דף לה' ע"א נכתב
וילכו ויבאו א"ר יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי מקיש הליכה לביאה מה ביאה בעצה רעה אף הליכה בעצה רעה.
האור החיים כותב:
עוד ירצה במאמר 'לך' לצד שהזכירם בלשון חשיבות ואמר אנשים שיורה שהם צדיקים לזה אמר לך פירוש כל עוד שהם לפניך אצלך הם צדיקים אבל כשיחזרו פניהם ללכת בשליחות פקע מהם כלילא, וכמאמר הכתוב (כ"ו) וילכו ויבואו ואמרו ז"ל (סוטה לה.) מקיש הליכתם לביאתם וכו'.
מה ההסבר בדבר? הרי הם עוד לא הלכו לארץ כנען כדי לתור אותה. מדוע הם כבר נחשבים כרשעים?
קשה לומר, שכבר עלה בדעתם, ללכלך על ארץ ישראל. הרי אין הגיון בכזו טענה. הרי אם היו מגיעים לארץ כנען, והיו רואים שהארץ הינה משובחת וקלה להשגה. הסיפור אולי היה נראה אחרת?
מה קרה באותה השניה שאותם צדיקים, סובבו פניהם מאת משה, לאחר קבלת השליחות, והם כבר מוגדרים רשעים?
וילכו ויבאו א"ר יוחנן משום רבי שמעון בן יוחי מקיש הליכה לביאה מה ביאה בעצה רעה אף הליכה בעצה רעה.
האור החיים כותב:
עוד ירצה במאמר 'לך' לצד שהזכירם בלשון חשיבות ואמר אנשים שיורה שהם צדיקים לזה אמר לך פירוש כל עוד שהם לפניך אצלך הם צדיקים אבל כשיחזרו פניהם ללכת בשליחות פקע מהם כלילא, וכמאמר הכתוב (כ"ו) וילכו ויבואו ואמרו ז"ל (סוטה לה.) מקיש הליכתם לביאתם וכו'.
מה ההסבר בדבר? הרי הם עוד לא הלכו לארץ כנען כדי לתור אותה. מדוע הם כבר נחשבים כרשעים?
קשה לומר, שכבר עלה בדעתם, ללכלך על ארץ ישראל. הרי אין הגיון בכזו טענה. הרי אם היו מגיעים לארץ כנען, והיו רואים שהארץ הינה משובחת וקלה להשגה. הסיפור אולי היה נראה אחרת?
מה קרה באותה השניה שאותם צדיקים, סובבו פניהם מאת משה, לאחר קבלת השליחות, והם כבר מוגדרים רשעים?