12 מרגלים או אולי 24...

ערבה

משתמש ותיק
ידיעה נחמדה:
ישנה מחלוקת בירושלמי בין ר' ישמעאל לר' עקיבא, ודעת ר' עקיבא שהיו 24 מרגלים.
'איש אחד איש אחד למטה' - ר' עקיבא דרש שזה בא להכפיל את כמות המרגלים.
(תוס' סוטה לד.)

מה שמעניין, שבפרשת פנחס ביציאה למלחמת מדיין נאמר 'אלף למטה אלף למטה', ושם גם נחלקו ר"י ור"ע,
והבעל הטורים על החומש מביא כדעת ר' עקיבא שהיו 24,000 יוצאי צבא.
 

נדיב לב

משתמש ותיק
גם במכות מצרים רבי עקיבא מכפיל כל מכה, אלא ששם כפול חמש..
 

כמעיין המתגבר

משתמש ותיק
ערבה אמר:
ידיעה נחמדה:
ישנה מחלוקת בירושלמי בין ר' ישמעאל לר' עקיבא, ודעת ר' עקיבא שהיו 24 מרגלים.
'איש אחד איש אחד למטה' - ר' עקיבא דרש שזה בא להכפיל את כמות המרגלים.
(תוס' סוטה לד.)

מה שמעניין, שבפרשת פנחס ביציאה למלחמת מדיין נאמר 'אלף למטה אלף למטה', ושם גם נחלקו ר"י ור"ע,
והבעל הטורים על החומש מביא כדעת ר' עקיבא שהיו 24,000 יוצאי צבא.
אבל התורה כותבת את שמות המרגלים, ועל כרחך שהיה אחד עיקר והשני טפל.
ועל כן ילפינן משם שעדה היא עשרה, לכו''ע.
 
 

HaimL

משתמש ותיק
לפי"ז, נָשִׂ֨יא אֶחָ֜ד לַיּ֗וֹם נָשִׂ֤יא אֶחָד֙ לַיּ֔וֹם וגו', מכאן רמז לקריא"ת דחנוכה?
 

ערבה

משתמש ותיק
פותח הנושא
נדיב לב אמר:
גם במכות מצרים רבי עקיבא מכפיל כל מכה, אלא ששם כפול חמש..

רעיון יפה אך אינו דומה,
כאן הוא דורש את כפילות הלשון ובאותו עניין חולק על ר"י גם במלחמת מדיין,
משא"כ שם דורש חמש לשונות.
 

ערבה

משתמש ותיק
פותח הנושא
כמעיין המתגבר אמר:
ערבה אמר:
ידיעה נחמדה:
ישנה מחלוקת בירושלמי בין ר' ישמעאל לר' עקיבא, ודעת ר' עקיבא שהיו 24 מרגלים.
'איש אחד איש אחד למטה' - ר' עקיבא דרש שזה בא להכפיל את כמות המרגלים.
(תוס' סוטה לד.)

מה שמעניין, שבפרשת פנחס ביציאה למלחמת מדיין נאמר 'אלף למטה אלף למטה', ושם גם נחלקו ר"י ור"ע,
והבעל הטורים על החומש מביא כדעת ר' עקיבא שהיו 24,000 יוצאי צבא.
אבל התורה כותבת את שמות המרגלים, ועל כרחך שהיה אחד עיקר והשני טפל.
ועל כן ילפינן משם שעדה היא עשרה, לכו''ע.
אם הבנתי נכון את כוונתך, ואתה בעצם שואל היאך לומדים מכאן על דין 'עדה' שהיא בעשרה, ניתן לתרץ שאולי, אותם מרגלים משניים, לא היו ב'עדה הרעה' שמהם נלמד דין זה
או בפשטות כמו שכתבת, טפילותם גרמה לכך שהם לא נכללו בלימוד של 'עדה'.

 
 
חלק עליון תַחתִית