בעניין המקושש

לכאו' בסדר הפסוקים משמע שהמקושש היה אחרי חטא המרגלים בו התחייבו כלייה כל העם ולכאו' א"כ מדוע לא היה נחשב טריפה [הדוגמה באה רק לעורר את הנושא מה הגדרת טריפה ולאו דווקא במקרה דנן אז אם אפשר לכתוב על הנושא ולא על המשל]
 

HaimL

משתמש ותיק
בפשטות, טריפה הוא במציאות הגשמית, ולא ע"פ דיבור

ובנוגע לדוגמה בכל אופן, שמא היה צלפחד בן חפר נער שהביא ב' שערות. וגם אם נאמר שחמש בנותיו גדולות זו מזו, יכול להיות שהבכירה נולדה מעיבור שהיה בן ט' ויום אחד. ואפילו אם היה בן 13 בעיבור הראשון, יכול להיות למטה מגיל 20 בעיבור החמישי
 

בר בי רב דחד יומא

משתמש ותיק
פותח הנושא
טרפה זה לא במציאות הגשמית כי גם חייב מיתות בי"ד מובא בגמ' במכות שהוא גברא קטילא
ולא הבנתי מה הקשר שהביא שתי שערות וגם מי העיד עליו הרי כולם היו שם טריפות
 

HaimL

משתמש ותיק
בר בי רב דחד יומא אמר:
טרפה זה לא במציאות הגשמית כי גם חייב מיתות בי"ד מובא בגמ' במכות שהוא גברא קטילא
ולא הבנתי מה הקשר שהביא שתי שערות וגם מי העיד עליו הרי כולם היו שם טריפות
כי גם מעשה בי"ד הוא מציאות גשמית, רק שעדיין לא נהרג בפועל. ע"פ דיבור, כוונתי ע"י קללה, או ע"פ נבואה, וכדומה

כוונתי הייתה לומר שמא הוא לא היה מאותם שנגזרה עליהם מיתה, לפי שנותיו, וכן עדיו
 
 

HaimL

משתמש ותיק
וראה בגמרא ב"ב קכ"א:, שמצאתי עכשיו בחיפוש

אלא אמר רב אחא בר יעקב לא נגזרה גזירה לא על פחות מבן עשרים ולא על יתר מבן ששים
 

בר בי רב דחד יומא

משתמש ותיק
פותח הנושא
אם הגענו לגמ' הנ"ל אפשר לומר בפשטות ע"פ דברי הרשב"ם שם [כמדומני] שעל ידי תפילה חלק מאלה שהיו אמורים למות לא מתו ומה שכתב מר הוא דעת התוספות שם
 

HaimL

משתמש ותיק
בר בי רב דחד יומא אמר:
אם הגענו לגמ' הנ"ל אפשר לומר בפשטות ע"פ דברי הרשב"ם שם [כמדומני] שעל ידי תפילה חלק מאלה שהיו אמורים למות לא מתו ומה שכתב מר הוא דעת התוספות שם
תאמין או לא רציתי לכתוב שאולי הקב"ה יתרצה לחלקם אבל היה נראה לי שלא ייתכן, מפני שכתוב ואולם חי אני וגו', שהוא לשון שבועה. ומפשטות לשון הגמרא לא משמע שיש אופן שיתרצה לזה בתפילה
 
 
חלק עליון תַחתִית