נשיא שבט לוי במרגלים

נבשר

משתמש ותיק
במרגלים היו כל הנשיאים מלבד שבט נשיא שבט לוי שהוא אהרן, השאלה למה נשיא שבט לוי לא נשלח עם המרגלים? והרי הקב"ה אמר למשה "איש אחד איש למטה כל נשיא בהם". ע"ד פלפול חשבתי שלכך אמר "שלח לך" שבמשבט לוי לא יישלח ולכך הוא שליחות לך. ואולי בגלל שאהרן היה מדליק ומיטיב את המנורה ולא היה יכול ללכת. וצ"ב.
מסתמא השאלה כתובה השאלה היכן.
 

HaimL

משתמש ותיק
וּנְשִׂיא֙ נְשִׂיאֵ֣י הַלֵּוִ֔י אֶלְעָזָ֖ר בֶּן־אַהֲרֹ֣ן הַכֹּהֵ֑ן פְּקֻדַּ֕ת שֹׁמְרֵ֖י מִשְׁמֶ֥רֶת הַקֹּֽדֶשׁ׃
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
וּנְשִׂיא֙ נְשִׂיאֵ֣י הַלֵּוִ֔י אֶלְעָזָ֖ר בֶּן־אַהֲרֹ֣ן הַכֹּהֵ֑ן פְּקֻדַּ֕ת שֹׁמְרֵ֖י מִשְׁמֶ֥רֶת הַקֹּֽדֶשׁ׃
 במדבר יז' יז' - דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְקַח מֵאִתָּם מַטֶּה מַטֶּה לְבֵית אָב מֵאֵת כָּל-נְשִׂיאֵהֶם לְבֵית אֲבֹתָם--שְׁנֵים עָשָׂר, מַטּוֹת: אִישׁ אֶת-שְׁמוֹ, תִּכְתֹּב עַל-מַטֵּהוּ. יח וְאֵת שֵׁם אַהֲרֹן, תִּכְתֹּב עַל-מַטֵּה לֵוִי: כִּי מַטֶּה אֶחָד, לְרֹאשׁ בֵּית אֲבוֹתָם.
 

HaimL

משתמש ותיק
נבשר אמר:
HaimL אמר:
וּנְשִׂיא֙ נְשִׂיאֵ֣י הַלֵּוִ֔י אֶלְעָזָ֖ר בֶּן־אַהֲרֹ֣ן הַכֹּהֵ֑ן פְּקֻדַּ֕ת שֹׁמְרֵ֖י מִשְׁמֶ֥רֶת הַקֹּֽדֶשׁ׃
 במדבר יז' יז' - דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, וְקַח מֵאִתָּם מַטֶּה מַטֶּה לְבֵית אָב מֵאֵת כָּל-נְשִׂיאֵהֶם לְבֵית אֲבֹתָם--שְׁנֵים עָשָׂר, מַטּוֹת: אִישׁ אֶת-שְׁמוֹ, תִּכְתֹּב עַל-מַטֵּהוּ. יח וְאֵת שֵׁם אַהֲרֹן, תִּכְתֹּב עַל-מַטֵּה לֵוִי: כִּי מַטֶּה אֶחָד, לְרֹאשׁ בֵּית אֲבוֹתָם.
בפשטות, לא מפני שאהרן היה הנשיא, אלא בגלל שהמחלוקת הייתה על הכהונה, שהיא תלויה באהרן
 
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
בפשטות, לא מפני שאהרן היה הנשיא, אלא בגלל שהמחלוקת הייתה על הכהונה, שהיא תלויה באהרן
אולי, אבל תכלס' שמו את כל המטות של כל הנשיאים יחד עם שמו של אהרן. ועוד עיין בהעלותך "חלשה דעתו לפי של היה בחנוכת הנשיאים" הרי שהיה צריך היות בחנוכת הנשיאים. אמנם כתוב "ולא שבטו" אבל העיקר שהוא שייך לנשיאים. ולגבי מקור שהבאת אפשר שאלעזר היה נשיא בהם היינו בין כל שבט הלוי, שהפסוק איירי בתוך שבט הלוי והחילוק בו. אבל כלפי כלל ישראל אהרן היה נשיא שבט לוי. ובכלל נראה שנפתח כאן נושא חדש.
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
בחור צעיר אמר:
דעת זקנים במדבר יג ג:
אך משבט לוי לא הושלח מרגל לפי שלא היה להם חלק בארץ:
עקרונית גם משבט ראובן וגד וחצי מנשה לא היו צריכים לשלוח, אבל זה היה אח"כ.
 

HaimL

משתמש ותיק
נבשר אמר:
HaimL אמר:
בפשטות, לא מפני שאהרן היה הנשיא, אלא בגלל שהמחלוקת הייתה על הכהונה, שהיא תלויה באהרן
אולי, אבל תכלס' שמו את כל המטות של כל הנשיאים יחד עם שמו של אהרן. ועוד עיין בהעלותך "חלשה דעתו לפי של היה בחנוכת הנשיאים" הרי שהיה צריך היות בחנוכת הנשיאים. אמנם כתוב "ולא שבטו" אבל העיקר שהוא שייך לנשיאים. ולגבי מקור שהבאת אפשר שאלעזר היה נשיא בהם היינו בין כל שבט הלוי, שהפסוק איירי בתוך שבט הלוי והחילוק בו. אבל כלפי כלל ישראל אהרן היה נשיא שבט לוי. ובכלל נראה שנפתח כאן נושא חדש.
טוב, מאחר ואתה הוא פותח הדיון, אתה בעל הבית. אם תרצה, אפשר להמשיך לדון בנקודה הזאת. ואם לא, לא.
 
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
HaimL אמר:
טוב, מאחר ואתה הוא פותח הדיון, אתה בעל הבית. אם תרצה, אפשר להמשיך לדון בנקודה הזאת. ואם לא, לא.
אני מקנה לך את הזכות להיות בעל הבית באשכול, ומה מכר כל זכות שתבוא לידו. ובאתי לציין את העניין ולא להפסיקו.
 

יעקב שלם

משתמש ותיק
נבשר אמר:
במרגלים היו כל הנשיאים מלבד שבט נשיא שבט לוי שהוא אהרן, השאלה למה נשיא שבט לוי לא נשלח עם המרגלים? והרי הקב"ה אמר למשה "איש אחד איש למטה כל נשיא בהם". ע"ד פלפול חשבתי שלכך אמר "שלח לך" שבמשבט לוי לא יישלח ולכך הוא שליחות לך. ואולי בגלל שאהרן היה מדליק ומיטיב את המנורה ולא היה יכול ללכת. וצ"ב.
מסתמא השאלה כתובה השאלה היכן.



כמדומני שראיתי ברמב"ן שמדגיש שלמרגלים נבחרו שליחים אחרים מהנשיאים ואכן זה לא אותם נשיאים המוזכרים בתחילת במדבר 
הלא כן?
לפ"ז יכלו לשלוח גם מלוי

 
 

HaimL

משתמש ותיק
נבשר אמר:
HaimL אמר:
טוב, מאחר ואתה הוא פותח הדיון, אתה בעל הבית. אם תרצה, אפשר להמשיך לדון בנקודה הזאת. ואם לא, לא.
אני מקנה לך את הזכות להיות בעל הבית באשכול, ומה מכר כל זכות שתבוא לידו. ובאתי לציין את העניין ולא להפסיקו.
יפה אמרת. בכל אופן במחלוקת על הכהונה ברור הדבר שיקחו את המטות מאת הנשיאים, כי הם באי הכוח של שבטם. ואילו את מטה בני לוי יקחו דווקא מאת אהרן, כי המחלוקת הייתה על הכהונה (ואדרבה, עיקר המחלוקת באה מתוך שבט לוי עצמו).

בנוגע לקרבנות הנשיאים, בפשטות, לא חלשה דעתו כי היה צריך להקריב כמו נשיא שבט, אלא כי רצה לזכות להקריב בחנוכת המזבח (וכפי שציינת, חלישות הדעת הייתה בגלל שלא הוא ולא שבטו זכו להקריב בחנוכת המזבח).

ושוב, כתובה נשיאות בכל אחת ממשפחות בני לוי, וגם כתובה נשיאות (נשיא נשיאי הלוי) באלעזר הכהן. אבל לא כתוב שום לשון נשיאות באהרן הכהן, באופן מפורש 
 
 

ובכן

משתמש ותיק
נבשר אמר:
במרגלים היו כל הנשיאים מלבד שבט נשיא שבט לוי
יש לבאר ענין שליחות המרגלים היתה לחבב את הארץ על נוחליה, ושבט לוי לא היה מן הנוחלים.
 

ובכן

משתמש ותיק
נבשר אמר:
ובכן אמר:
יש לבאר ענין שליחות המרגלים היתה לחבב את הארץ על נוחליה, ושבט לוי לא היה מן הנוחלים.
עיין לעיל שכן כתב הרב @בחור צעיר שנעלם. - בשם הדעת זקנים.
הרפרוף המהיר שלי באשכול, למצוא אם קדמני מאן דהוא, כנראה היה מהיר מידי.
ועם הבחור הסליחה.
ותודתי על המקור בדעת זקנים.
 

חפר

משתמש ותיק
לא שלחו נשיא השבט, הרי אפשר לראות לפי השמות, רק נשיא של חלק מהשבט לדוגמא שרי אלפים או שרי מאות, לכן לא שייך לשאול למה לא שלח את אהרן
 

נבשר

משתמש ותיק
פותח הנושא
חפר אמר:
לא שלחו נשיא השבט, הרי אפשר לראות לפי השמות, רק נשיא של חלק מהשבט לדוגמא שרי אלפים או שרי מאות, לכן לא שייך לשאול למה לא שלח את אהרן
כן הביא למעלה הרב @יעקב שלם בשם הרמב"ן, אבל למה זה תשובה למה לא שלח עכ"פ איזה שר משבט לוי.
 

חפר

משתמש ותיק
נבשר אמר:
חפר אמר:
לא שלחו נשיא השבט, הרי אפשר לראות לפי השמות, רק נשיא של חלק מהשבט לדוגמא שרי אלפים או שרי מאות, לכן לא שייך לשאול למה לא שלח את אהרן
כן הביא למעלה הרב @יעקב שלם בשם הרמב"ן, אבל למה זה תשובה למה לא שלח עכ"פ איזה שר משבט לוי.
נכון זה לא תשובה, רק מישהו הזכיר שהיה צריך לשלוח את אהרן לכן כתבתי
 
 

פלוני

משתמש ותיק
זכור לי שבמהרש"א בשבת מובא שלא חטאו כלל בחטאי הדור ההוא לא בקברות התאווה ולא בעגל ולא במרגלים
(ואם איני טועה כ' שם שזה מחמת שהיו במחנה לויה לצידו של משה ועסקו בתורה שהצילתם)
אשמח שמישהו יכתוב היכן זה בשבת
תודה
 

נדיב לב

משתמש ותיק
נבשר אמר:
במרגלים היו כל הנשיאים מלבד שבט נשיא שבט לוי שהוא אהרן, השאלה למה נשיא שבט לוי לא נשלח עם המרגלים? והרי הקב"ה אמר למשה "איש אחד איש למטה כל נשיא בהם". ע"ד פלפול חשבתי שלכך אמר "שלח לך" שבמשבט לוי לא יישלח ולכך הוא שליחות לך. ואולי בגלל שאהרן היה מדליק ומיטיב את המנורה ולא היה יכול ללכת. וצ"ב.
מסתמא השאלה כתובה השאלה היכן.

לא עברתי על מה שכתבו. אבל ראה כאן מה שמובא בשם החזקוני ששליחת המרגלים היתה חלק מתהליך כיבוש הארץ, ושבט לוי אין להם חלק בארץ, לכך לא שלח משה מרגל משבט לוי.
 

ובכן

משתמש ותיק
נבשר אמר:
במרגלים היו כל הנשיאים מלבד שבט נשיא שבט לוי
מן המקום לציין לדברי האריז"ל:
ענין המרגלים, וסיבת שילוחם, נתבאר היטב, בפרשת שמות, בפסוק ויקם מלך חדש על מצרים, וע"ש. והנה רז"ל אמרו בפסוק ויאמר להם יוסף מרגלים אתם, שרמז להם, שהם יהיו מרגלים את ארץ ישראל. אבל יהושע נשיא אפרים בן יוסף עצמו, לא יהיה מרגל. וע"י הקדמה זו, יתבאר היטב ענין פרשה זו במה שנעיר בתחלה שינוי אחד שיש כאן, מפרשת במדבר סיני, כי שם כתיב ראשי אלפי ישראל הם. וכאן הוסיף בני, באמרו כלם אנשים ראשי בני ישראל המה. והענין, הוא, כי הנה בראותו יתברך שהיו מרגלים אלו עתידים לחטא, ומרע"ה היה ברצונו לשלחם, לכן בחר הרע במעוטו, לתקן קצתו. ולכן גזר הוא יתברך, שנשמות השבטים עצמם, אחי יוסף, הנקראים בני ישראל ממש, יתעברו בסוד העיבור באלו המרגלים, כדי שיעזרום קצת, ולא יחטאו לגמרי. ועכ"ז לא הועיל להם, וכמו שנתבאר בפסוק וילכו ויבאו אל משה וגו'. וזש"ה, כלם אנשים ראשי בני ישראל המה, הם עצמם השבטים, הנקראים ראשי של בני ישראל ממש. גם זהו מ"ש, אשר אני נותן לבני ישראל בלשון הווה, נותן, כלומר, כי אלו האנשים אשר תשלח עתה לתור את הארץ, היא אותה אשר אני נותנה עתה לבני ישראל, הם השבטים, הנקראים בני ישראל, ההולכים שמה כנזכר, וע"י הליכה זו אני נותנה להם אם יזכו:
והנה הי"א שבטים, נתעברו בהם בי"א המרגלים, אבל שבט לוי, שלא היה לו נחלה בארץ, לא הוצרך לשלוח מרגלים. אבל במקומו נתחלק שבטו של יוסף לשנים, מנשה, ואפרים. ואמנם במרגל של מנשה, נתעבר נשמת יוסף, ולכן כתיב למטה יוסף למטה מנשה, עם היות שבכל מקום אפרים קודם למנשה, ועכ"ז ייחס ליוסף עם מנשה, להורות מה שאמרנו. נשאר יהושע מרגל שבט אפרים, בלי עיבור נשמת שום שבט, ולכן נתיירא משה לשלחו, פן יחטא. ואז, ויקרא משה להושע בן נון יהושע, כמ"ש ז"ל שהתפלל עליו, י"ה יושיעך מעצת מרגלים:
וסוד קריאת שם זה החדש הוא, כי המשיך עליו נשמת לוי בן יעקב, שלא היה שום מרגל משבטו כנזכר, וזה היה ע"י משה שהוא משבט לוי, ואליו היה ראוי ללכת בשליחות זה, מרגל של שבט לוי, ושלח במקומו את יהושע תלמידו תמורתו, החשוב כמו בן שלו ממש כנודע, ונשמת לוי, שהיתה צריכה להתעבר במשה נתעברה אז ביהושע:

ובזה יתבארו שינוי הכתובים, כי תחלה אמר שלח לך בלשון יחיד, ואח"כ אמר בלשון רבים, למטה אבותיו תשלחו, עוד מלת לך, שהיא מיותרת. אבל רמז בזה אל הנזכר, כי תחלה הזכיר ענין השליח הגדול מכולם, והוא משבט לוי, שהוא משה ואמר לו שלח לך, כלומר, כיון שאינך הולך, א"כ שלח לך במקומך ותמורתך איש אחד. וכנגד שאר השבטים, אמר למטה אבותיו תשלחו לשון רבים ואו שלח ליהושע במקומו, והמשיך בו נשמת לוי כנזכר:
ועיין שם עוד.
ודוק, שבשילוח מרגלים של יהושע, נבחרו כלב ופנחס, משבט יהודה ושבט לוי, שני השבטים שלא נפגמו במרגלים ראשונים. [וכן קדם משה לשלחם לרגל את יעזר, ראה תרגום יונתן].
 
חלק עליון תַחתִית