בלדד השוחי
משתמש ותיק
רבי מאיר אומר: מה נשתנה תכלת מכל הצבעונין - מפני שתכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, ורקיע דומה לאבן ספיר, ואבן ספיר דומה לכסא הכבוד,
ידוע לכולם הענין, שכשאנו רואים את התכלת אנו נזכרים בכסא הכבוד, כיון שתכלת דומה וכו'.
אבל מה שפחות ידוע (לדעתי) מה שראיתי ברש"י בחולין דף פט ע"א, שזה עובד גם להיפך, שכיון שתכלת דומה וכו', לכן כשהקב"ה רואה את כסא הכבוד שלו הוא נזכר במצוה זו, וזהו קיבול השכר שקיבל אברהם בשכר מחוט ועד שרוך נעל.
רש"י מסכת חולין דף פט עמוד א
שהתכלת דומה לים - שהחלזון מן הים הוא עולה אחת לשבעים שנה ומראית דמו דומה לים וים אנו רואין שדומה לרקיע ורקיע לספיר וספיר לכסא הכבוד דכתיב ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר והוא כעצם השמים אלמא שמים דומין לספיר וספיר הוא כסא הכבוד דכתיב כמראה אבן ספיר דמות כסא וכשהקב"ה מסתכל בכסא הכבוד שלו נזכר במצוה זו שהיא כנגד כל המצות.
אמנם רש"י בסוטה י"ז פי' אחרת את קיבול השכר, שבקיום מצוה זו הוי כמקביל פני שכינה, כיון שתכלת דומה וכו'.
ידוע לכולם הענין, שכשאנו רואים את התכלת אנו נזכרים בכסא הכבוד, כיון שתכלת דומה וכו'.
אבל מה שפחות ידוע (לדעתי) מה שראיתי ברש"י בחולין דף פט ע"א, שזה עובד גם להיפך, שכיון שתכלת דומה וכו', לכן כשהקב"ה רואה את כסא הכבוד שלו הוא נזכר במצוה זו, וזהו קיבול השכר שקיבל אברהם בשכר מחוט ועד שרוך נעל.
רש"י מסכת חולין דף פט עמוד א
שהתכלת דומה לים - שהחלזון מן הים הוא עולה אחת לשבעים שנה ומראית דמו דומה לים וים אנו רואין שדומה לרקיע ורקיע לספיר וספיר לכסא הכבוד דכתיב ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר והוא כעצם השמים אלמא שמים דומין לספיר וספיר הוא כסא הכבוד דכתיב כמראה אבן ספיר דמות כסא וכשהקב"ה מסתכל בכסא הכבוד שלו נזכר במצוה זו שהיא כנגד כל המצות.
אמנם רש"י בסוטה י"ז פי' אחרת את קיבול השכר, שבקיום מצוה זו הוי כמקביל פני שכינה, כיון שתכלת דומה וכו'.