תכלת דומה לים

בלדד השוחי

משתמש ותיק
רבי מאיר אומר: מה נשתנה תכלת מכל הצבעונין - מפני שתכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, ורקיע דומה לאבן ספיר, ואבן ספיר דומה לכסא הכבוד,

ידוע לכולם הענין, שכשאנו רואים את התכלת אנו נזכרים בכסא הכבוד, כיון שתכלת דומה וכו'.

אבל מה שפחות ידוע (לדעתי) מה שראיתי ברש"י בחולין דף פט ע"א, שזה עובד גם להיפך, שכיון שתכלת דומה וכו', לכן כשהקב"ה רואה את כסא הכבוד שלו הוא נזכר במצוה זו, וזהו קיבול השכר שקיבל אברהם בשכר מחוט ועד שרוך נעל.

רש"י מסכת חולין דף פט עמוד א

שהתכלת דומה לים - שהחלזון מן הים הוא עולה אחת לשבעים שנה ומראית דמו דומה לים וים אנו רואין שדומה לרקיע ורקיע לספיר וספיר לכסא הכבוד דכתיב ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר והוא כעצם השמים אלמא שמים דומין לספיר וספיר הוא כסא הכבוד דכתיב כמראה אבן ספיר דמות כסא וכשהקב"ה מסתכל בכסא הכבוד שלו נזכר במצוה זו שהיא כנגד כל המצות.

אמנם רש"י בסוטה י"ז פי' אחרת את קיבול השכר, שבקיום מצוה זו הוי כמקביל פני שכינה, כיון שתכלת דומה וכו'.
 

טוביה פריד

משתמש ותיק
ידוע "כמים פנים אל פנים כן לבד האדם (התחתון) אל האדם (העליון)
ידוע מתלמידי הבעש''ט כפי ההסתכלות שלנו אל ה' יתברך כך הוא יתברך מסתכל אלינו כביכול.(יש בזה כמה בחינות מצד ההשגחה התמידית שהיא חד עינא פקיחא דלא נאים תדיר ומצד הזני יש בחינה של צמצום שצדיק בצדקו ורשע ברשעו.)
יישר כוח אל הרעיון נפלא ביותר
 

מוישה הירש

משתמש ותיק
רבי מאיר אומר: מה נשתנה תכלת מכל הצבעונין - מפני שתכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, ורקיע דומה לאבן ספיר, ואבן ספיר דומה לכסא הכבוד,

ידוע לכולם הענין, שכשאנו רואים את התכלת אנו נזכרים בכסא הכבוד, כיון שתכלת דומה וכו'.

אבל מה שפחות ידוע (לדעתי) מה שראיתי ברש"י בחולין דף פט ע"א, שזה עובד גם להיפך, שכיון שתכלת דומה וכו', לכן כשהקב"ה רואה את כסא הכבוד שלו הוא נזכר במצוה זו, וזהו קיבול השכר שקיבל אברהם בשכר מחוט ועד שרוך נעל.

רש"י מסכת חולין דף פט עמוד א
שהתכלת דומה לים - שהחלזון מן הים הוא עולה אחת לשבעים שנה ומראית דמו דומה לים וים אנו רואין שדומה לרקיע ורקיע לספיר וספיר לכסא הכבוד דכתיב ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר והוא כעצם השמים אלמא שמים דומין לספיר וספיר הוא כסא הכבוד דכתיב כמראה אבן ספיר דמות כסא וכשהקב"ה מסתכל בכסא הכבוד שלו נזכר במצוה זו שהיא כנגד כל המצות.

אמנם רש"י בסוטה י"ז פי' אחרת את קיבול השכר, שבקיום מצוה זו הוי כמקביל פני שכינה, כיון שתכלת דומה וכו'.
לכאו' זו גם כוונת רש"י במנחות לט, א ד"ה ששה אוירים - "שבין שבעה רקיעים ועל שם שהתכלת דומה לים וים דומה לרקיע כדלקמן (דף מג:) מדמי סידורה לסידור הרקיעים כדי לזכרנו לטובה שאף צבעה כמו כן נזקק לציצית".

ואי"צ לשינוי הגירסא בצ"ק: 'לזכור להקב"ה'. עי"ש.
 
חלק עליון תַחתִית