פירוש "אודות האשה הכושית אשר לקח"

חסד ומשפט

משתמש ותיק
מבואר בתורה שמרים ואהרן דברו על משה על כך שגירש את צפורה,
וצ"ע מה פשר הנושא שצפורה היתה יפת תואר - שזה הפי' של המילה כושית כמובן.
כביכול הם אמרו שאם היא היתה מכוערת ניחא שהוא מגרשה, אבל הרי היא יפת תואר, וזה מאד מפליא לחשוב שכביכול אצל משה רבינו זה היה שיקול לגרש את אשתו בגלל מראה פניה, ואפילו רק בתור ההבנה של מרים בפעולות משה. וצע"ג.
 

דרבמדיקר

משתמש ותיק
וּמַלֵּלַת מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמשֶׁה עַל עֵסַק אִתְּתָא שַׁפִּרְתָּא דִּי נְסִיב אֲרֵי אִתְּתָא שַׁפִּרְתָּא דִנְסִיב רָחִיק:

למה לשער השערות שאונקלוס פירש
 

חסד ומשפט

משתמש ותיק
פותח הנושא
דרבמדיקר אמר:
וּמַלֵּלַת מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמשֶׁה עַל עֵסַק אִתְּתָא שַׁפִּרְתָּא דִּי נְסִיב אֲרֵי אִתְּתָא שַׁפִּרְתָּא דִנְסִיב רָחִיק:

למה לשער השערות שאונקלוס פירש
כלומר, אפילו שאשה שפירת חזו נסיב - גרשה. וזה מה ששאלתי.
 
 
חסד ומשפט אמר:
מבואר בתורה שמרים ואהרן דברו על משה על כך שגירש את צפורה,
וצ"ע מה פשר הנושא שצפורה היתה יפת תואר - שזה הפי' של המילה כושית כמובן.
כביכול הם אמרו שאם היא היתה מכוערת ניחא שהוא מגרשה, אבל הרי היא יפת תואר, וזה מאד מפליא לחשוב שכביכול אצל משה רבינו זה היה שיקול לגרש את אשתו בגלל מראה פניה, ואפילו רק בתור ההבנה של מרים בפעולות משה. וצע"ג.



ראה בספר הגלגולים לרבי חיים ויטאל (פרק לג') על עונשו של משה רבינו על שלקח אישה כושית.
 

מחפש את עצמי

משתמש ותיק
דרבמדיקר אמר:
וּמַלֵּלַת מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמשֶׁה עַל עֵסַק אִתְּתָא שַׁפִּרְתָּא דִּי נְסִיב אֲרֵי אִתְּתָא שַׁפִּרְתָּא דִנְסִיב רָחִיק:

למה לשער השערות שאונקלוס פירש
ברבינו בחיי הבין באונקלוס ששפרתא נכתב בלשון נקיה אבל באמת כוונתו שהיא היתה לא יפה ועל זה היתה הטענה 
ומוזר למה הוא הבין בו ככה ולא כפשוטו 
 
 

הצעיר שבחבורה

משתמש ותיק
דרבמדיקר אמר:
וּמַלֵּלַת מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמשֶׁה עַל עֵסַק אִתְּתָא שַׁפִּרְתָּא דִּי נְסִיב אֲרֵי אִתְּתָא שַׁפִּרְתָּא דִנְסִיב רָחִיק:

למה לשער השערות שאונקלוס פירש
השערות?

רשב"ם במדבר פרשת בהעלותך פרק יב פסוק א
(א) [ה]כושית - שהיא ממשפחת חם: כי אשה כושית לקח - כדכת' בדברי הימים דמשה רבנו שמלך בארץ כוש ארבעים שנה ולקח מלכה אחת ולא שכב עמה כמו שכתוב שם, והם לא ידעו כשדיברו בו שלא נזקק לה. זהו עיקר פשוטו. 
ר' יוסף בכור שור במדבר פרשת בהעלותך פרק יב פסוק א

לפי הפשט: שהיו אומרים, "וכי לא מצא משה אשה מבנות ישראל שיקח לו לאשה, שהלך לקחת לו מבנות הכושים שהם ערלים, וכי בשביל שהקב"ה מדבר עמו מתגאה, שאינו רוצה לישא אשה מבנות ישראל שבקש אשה במרחק"?:
כי אשה כושית לקח. לפי שלא מצינו במקום אחר שמשה לקח אשה כושית - הגיד לך הכתוב: כי בודאי אשה כושית לקח. 
חזקוני במדבר פרשת בהעלותך פרק יב פסוק א

על אדות האשה הכשית מלכה כושית כמו שכתוב בדברי הימים דמשה והוא לא נזקק לה. 
הדר זקנים על התורה במדבר פרשת בהעלותך פרק יב פסוק א

כי אשה כושית לקח. לפי הפשט היו מלעיגים עליו במה שלקח מבנות כושים שהם ערלים כדמוכח בדברי הימים של משה. שמלך על כוש ימים רבים. 
תרגום יונתן במדבר פרשת בהעלותך פרק יב פסוק א
עַל עֵיסַק אִתְּתָא כּוּשְׁיָיתָא דְאַסְבוֹהִי כוּשָׁאֵי לְמשֶׁה בְּמֵיעַרְקֵיהּ מִן קֳדָם פַּרְעֹה וְרִיחְקָהּ אֲרוּם לְאִיתָא אַסְבוֹהִי יַת מַלְכְּתָא דְכוּשׁ וְרָחִיק מִינָהּ: 
 

מחפש את עצמי

משתמש ותיק
המעניין הוא שלפי רש"י היא היתה יפה והטענה עליו היתה שבשלמא אם היא מכוערת מובן למה הוא גירש אותה אבל אם היא יפה הרי אין כל סיבה לגירושין ובהכרח שהוא גירש אותה בגלל שהוא משה רבינו ועל זה טענתם
לעומתו לפי הרבה מהראשונים היא היתה מכוערת והטענה היתה על כך שהוא גירש אישה מכוערת שזה לא ראוי
וזה דבר מעניין שלפי רש"י אם היא מכוערת אין עליו טענה למה הוא גירש אותה ולמפרשים דווקא אז הטענה
 

יהי חסדך עלינו

משתמש ותיק
ר' לייב מינצברג מסביר
שמשה היה חייב לפרוש בגלל שהוא היה עם השכינה בתידרות גבוהה
אלא שכל אדם חייב אשה לעזרה ולכן לקח אשה מבנות כוש אחר ששילח את צפורה רק בשביל העזרה ולא לאשה
ולא רצ מבנות ישראל כי זה לא מכובד
וזה צפורה אמרה על האשה הכושית אשר לקח דהיינו גירש את אשתו ולקח אשה אחרת מבנות הכושים
 

רואים שקוף

משתמש ותיק
חסד ומשפט אמר:
מבואר בתורה שמרים ואהרן דברו על משה על כך שגירש את צפורה,
וצ"ע מה פשר הנושא שצפורה היתה יפת תואר - שזה הפי' של המילה כושית כמובן.
כביכול הם אמרו שאם היא היתה מכוערת ניחא שהוא מגרשה, אבל הרי היא יפת תואר, וזה מאד מפליא לחשוב שכביכול אצל משה רבינו זה היה שיקול לגרש את אשתו בגלל מראה פניה, ואפילו רק בתור ההבנה של מרים בפעולות משה. וצע"ג.
כב"ה.
 
 

חנינא בני

משתמש ותיק
הבן אדם שאל אותכם שאלה על פירוש אונקלוס ורש"י
ואתם משיבים לו שיש פירושים אחרים? 
 
 

זאת תורת

משתמש ותיק
חסד ומשפט אמר:
כביכול הם אמרו שאם היא היתה מכוערת ניחא שהוא מגרשה, אבל הרי היא יפת תואר, וזה מאד מפליא לחשוב שכביכול אצל משה רבינו זה היה שיקול לגרש את אשתו בגלל מראה פניה, ואפילו רק בתור ההבנה של מרים בפעולות משה. וצע"ג.
אין הכרח שזה הפשט. בפשטות התורה מציינת בדרך אגב שהיא היתה אשה כושית. [ואולי כוונת התורה דוקא לשבח את משה, שהיתה לו אשה מושלמת, והסיבה שגירשה לא משום שהיה בה חסרון אלא משום שהיה צריך לדבר עם השכינה].
 
יהי חסדך עלינו אמר:
לא שכל אדם חייב אשה לעזרה
זה צע"ג כי לא היו צריכים עזרה בבישול וגם לא בביגוד וליתא להא דיבמת סג, אשכחיה רבי יוסי לאליהו א"ל כתיב אעשה לו עזר במה אשה עוזרתו לאדם א"ל אדם מביא חיטין חיטין כוסס פשתן פשתן לובש לא נמצאת מאירה עיניו ומעמידתו על רגליו.
 

ראש הכולל

משתמש ותיק
פינחס רוזנצוויג אמר:
יהי חסדך עלינו אמר:
לא שכל אדם חייב אשה לעזרה
זה צע"ג כי לא היו צריכים עזרה בבישול וגם לא בביגוד וליתא להא דיבמת סג, אשכחיה רבי יוסי לאליהו א"ל כתיב אעשה לו עזר במה אשה עוזרתו לאדם א"ל אדם מביא חיטין חיטין כוסס פשתן פשתן לובש לא נמצאת מאירה עיניו ומעמידתו על רגליו.
גם לא מובן מה תועלת בכך, אם היה צריך לפרוש בגלל השכינה מה יועיל שישא אחרת כושית, הא יהיה מחויב בעונתה.
ואם לא נשאה (מה שלא מובן האיך) יכול להשאיר את ציפורה בשביל עזרה.
 
 
ראש הכולל אמר:
פינחס רוזנצוויג אמר:
יהי חסדך עלינו אמר:
לא שכל אדם חייב אשה לעזרה
זה צע"ג כי לא היו צריכים עזרה בבישול וגם לא בביגוד וליתא להא דיבמת סג, אשכחיה רבי יוסי לאליהו א"ל כתיב אעשה לו עזר במה אשה עוזרתו לאדם א"ל אדם מביא חיטין חיטין כוסס פשתן פשתן לובש לא נמצאת מאירה עיניו ומעמידתו על רגליו.
גם לא מובן מה תועלת בכך, אם היה צריך לפרוש בגלל השכינה מה יועיל שישא אחרת כושית, הא יהיה מחויב בעונתה.
 
בזה נדחקתי שלקחה כפילגש אי שריא להדיוט או דהוא היה מלך, ואינו חייב בעונתה.
 

פנחסי

משתמש ותיק
הדבר נידון באריכות בספר תורה שבע"פ להר' יהושע ענבל. עיין שם.
 

אור זרוע

משתמש ותיק
זאת תורת אמר:
חסד ומשפט אמר:
כביכול הם אמרו שאם היא היתה מכוערת ניחא שהוא מגרשה, אבל הרי היא יפת תואר, וזה מאד מפליא לחשוב שכביכול אצל משה רבינו זה היה שיקול לגרש את אשתו בגלל מראה פניה, ואפילו רק בתור ההבנה של מרים בפעולות משה. וצע"ג.
אין הכרח שזה הפשט. בפשטות התורה מציינת בדרך אגב שהיא היתה אשה כושית. [ואולי כוונת התורה דוקא לשבח את משה, שהיתה לו אשה מושלמת, והסיבה שגירשה לא משום שהיה בה חסרון אלא משום שהיה צריך לדבר עם השכינה].
הפשטות היא לכאורה כדבריכם שאין זה חלק מדברי מִרְיָם ואהרן.
 
 
חסד ומשפט אמר:
מבואר בתורה שמרים ואהרן דברו על משה על כך שגירש את צפורה,
וצ"ע מה פשר הנושא שצפורה היתה יפת תואר - שזה הפי' של המילה כושית כמובן.
כביכול הם אמרו שאם היא היתה מכוערת ניחא שהוא מגרשה, אבל הרי היא יפת תואר, וזה מאד מפליא לחשוב שכביכול אצל משה רבינו זה היה שיקול לגרש את אשתו בגלל מראה פניה, ואפילו רק בתור ההבנה של מרים בפעולות משה. וצע"ג.
'כושית' שהכל מודים.. כשם וכו'.
ומהי יופיה ? כותב רש"י שהיתה נאה במעשיה 
וע"פ לק"מ שאם לא היתה נאה, היה מובן למה גירשה.  

הא שכחתי לציין שהיתה נאה גם במראה, וזה היה מתוך מכלול של מעלות כמו שמבו' בדבריו.

אך בלשון של רש"י מוזכר "כושית שהכל מודים ביופיה" ולפי דברי היה לו לכתוב "כושית שהכל מודים במעשיה"  

והקל"ד...
 

ראשית דעת

משתמש רגיל
חסד ומשפט אמר:
מבואר בתורה שמרים ואהרן דברו על משה על כך שגירש את צפורה,
וצ"ע מה פשר הנושא שצפורה היתה יפת תואר - שזה הפי' של המילה כושית כמובן.
כביכול הם אמרו שאם היא היתה מכוערת ניחא שהוא מגרשה, אבל הרי היא יפת תואר, וזה מאד מפליא לחשוב שכביכול אצל משה רבינו זה היה שיקול לגרש את אשתו בגלל מראה פניה, ואפילו רק בתור ההבנה של מרים בפעולות משה. וצע"ג.
מי שקצת נתן את ליבו, ודאי שם לב לעובדה שכל אימהותינו היו יפות תואר ביותר, פשוט הוא הדבר שאי"ז דבר צדדי, אלא שהוא מעלה גבוהה, שהן היו שלמות בין בגוף בין בנפש, ואמנם בדורינו הנאור יש התעלמות וטשטוש בזה, זה ברור שיש מעלה בשלמות הגוף, שהלא כהן בעל מום אינו מקריב.
וידועים דברי הגר"א [כמדומני] עה"פ 'שקר החן' וגו', שאשה יראת ה' היא תתהלל גם ביופיה.
ודאתינו להכי נראה דלא קשה מידי, דודאי במראה אשת משה היה משום שלימותה.
[אמנם עדיין יש לנו להבין מדוע ומה בדיוק מעלה יש בזה, ובכל עניין שלמות הגוף]
 
חלק עליון תַחתִית