איך הצליח אהרן להניף את הלויים תנופה?

אשרי העם

משתמש ותיק
דבר נפלא כותב מרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה בטעמא דקרא בפרשת בהעלותך (עמ' קסו):
והניף אהרן את הלוים תנופה. בילדותי כשאאמו"ר זצ"ל למד אתי חומש הסביר לי כיצד אהרן הי' יכול להניף את כל הלוים כי עשה משקולת גדולה ועל כף א' נתן אבנים גדולות ועל כף שני' עלה הלוי ואהרן לחץ על האבן והכריעה הכף וממילא התרומם הלוי ועי"ז הרים בקל את כל הלוים, ומסתמא כתוב כן באיזה מקום.

אבל צ"ע דתנן במנחות ס"א א' כיצד מניף מוליך ומביא מעלה ומוריד ע"ש ברש"י וקאי על כל התנופות והאיך הי' יכול אהרן לעשות זה, ובמדרש בפתיחתא דאיכ"ר פכ"ג אנשי החיל כ"ב אלף לוים הניף אהרן ביום א' (וכ"ה בויק"ר פכ"ו ס"ט) משמע כפשוטו וצ"ע.

האם ידוע למאן דהו באיזה מקום כתוב דבריו של מרנא הקה"י זצ"ל?

וכמו כן יל"ע איך חשיב תנופה ומעשה דידיה, בשעה שהוא לא עושה כמעט כלום אלא רק נוגע קמעא באבן של המשקולת, והאבן היא היא שמרימה ומניפה את הלויים, וצ"ע.
 

העמק דבר

משתמש חדש
אשרי העם אמר:
שוב הראוני שהובא כאן מאמר מהרב דנדרוביץ, שהביא סמך ומקור לזה, מצו"ב:

קנין תורה דנדרוביץ.pdf

האם זהו עלון של הרב דנדרוביץ?
היכן ניתן להשיג עוד כאלה.
 

צחיאל

משתמש ותיק
חוצפית המתורגמן אמר:
כל הכבוד שאתה אומר את זה לבד.
וברוך שכיוונת לדברי רבינו מיוחס שכתב "ומעשה נס היה."
נו אז מה השאלה אם אתה יודע שזה נס
 

חבלזון

משתמש רגיל
רבנו בחיי במדבר - פרק ח פסוק כ:

ויעש משה ואהרן וכל עדת בני ישראל ללוים. משה רבינו ע"ה היה מעמיד את הלוים, הוא שכתוב והעמדת את הלוים לפני אהרן ולפני בניו, ואהרן היה מניף אותם, הוא שכתוב והניף אהרן את הלוים תנופה לפני ה', והתנופה הזאת היא שהיה אהרן לוקח לכל אחד ואחד מן הלוים ומגביהו מן הקרקע מעט והיה מניף אותו, ובזה נתפרסם אהרן בגבורה גדולה וכח עצום שיניף את הלוים שהיו כ"ב אלף ביום אחד הוא לבדו, או היה זה בדרך נס, בהיות אהרן איש הרחמים כלול מן החסד והגבורה כי כן דוגמתו, וזהו שכתוב (מלאכי ב) בשלום ובמישור הלך אתי, ולפיכך בחר בצורת שור שכתוב בו (יחזקאל א) ופני שור מהשמאל, והיה מכפר על עונותיהם של ישראל הנעשים מצד צפון. וישראל היו סומכין ידיהם על הלוים הוא שכתוב וסמכו בני ישראל את ידיהם על הלוים. והנה היה לכולם מעשה נס בדבר.
https://tashma.jewishoffice.co.il/books/learn/1038/רבנו_בחיי/במדבר/ח/כ
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
ויקרא רבה (מרגליות) פרשת אמור פרשה כו

[ט] מה כתיב אחר הענין והכהן הגדול מאחיו (ויקרא כא, י).
למה נקרא שמו כהן גדול, שהוא גדול בה' דברים,
בחכמה בכח בנוי בעושר ובשנים. בנוי שהוא נאה מאחיו.
בכח שהוא גבור.
בא וראה אהרן כשהניף את הלוים כ"ב אלף הניף ביום אחד.
כיצד היה מניפם, מוליך ומביא מעלה ומוריד, הוי שהיה גדול בכח.
בעושר מנין שאם לא היה עשיר שאחיו הכהנים מעשרין אותו.
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
חוצפית המתורגמן אמר:
צחיאל אמר:
ברור שהיה נס
כל הכבוד שאתה אומר את זה לבד.
וברוך שכיוונת לדברי רבינו מיוחס שכתב "ומעשה נס היה."
 

בבחרותי שמעתי שכתוב שזה היה נס, והקשתי על זה ממה דאיתא בגמ' (סנהדרין קט:) שאשת קרח הסיתה אותו, ואמרה שמשה מינה עצמו למלך ואת אחיו לכהן גדול, ואת בני אחיו מינה לסגני כהונה וכו', ןאיתא שם שאמרה "שמבזה אתכם בכך שגילחו כל שערותיכם והניף אתכם לכל הכיוונים ,
והתינח אם היה מובן בשכל איך הניף אותם אז מובן מה שצחקה, אבל אם היה ברור שהיה כאן נס, אז ברור שזה משמים ומה היא לועגת לו.
ושאלתי את השאלה לא' מרבותי, (אייני זוכר כעת מי), והשיב לי שכך הוא דרכם של מתלוצצים שלא חושבים אם יש הגיון בליצנות שלהם, אלא העיקר שמתלוצצים, וכמו שאמרו חז"ל שליצני הדור היו אומרים שמאבימלך נתעברה שרה, כי לא יתכן שבן מאה ילד בו, ולא חשבו למה זה כן הגיוני שאשה בת 90 תתעבר ותלד, אבל הליצים לא עושים חשבונות, העיקר להתלוצץ.
 
יושב אוהלים אמר:
חוצפית המתורגמן אמר:
צחיאל אמר:
ברור שהיה נס
כל הכבוד שאתה אומר את זה לבד.
וברוך שכיוונת לדברי רבינו מיוחס שכתב "ומעשה נס היה."
 

בבחרותי שמעתי שכתוב שזה היה נס, והקשתי על זה ממה דאיתא בגמ' (סנהדרין קט:) שאשת קרח הסיתה אותו, ואמרה שמשה מינה עצמו למלך ואת אחיו לכהן גדול, ואת בני אחיו מינה לסגני כהונה וכו', ןאיתא שם שאמרה "שמבזה אתכם בכך שגילחו כל שערותיכם והניף אתכם לכל הכיוונים ,
והתינח אם היה מובן בשכל איך הניף אותם אז מובן מה שצחקה, אבל אם היה ברור שהיה כאן נס, אז ברור שזה משמים ומה היא לועגת לו.
ושאלתי את השאלה לא' מרבותי, (אייני זוכר כעת מי), והשיב לי שכך הוא דרכם של מתלוצצים שלא חושבים אם יש הגיון בליצנות שלהם, אלא העיקר שמתלוצצים, וכמו שאמרו חז"ל שליצני הדור היו אומרים שמאבימלך נתעברה שרה, כי לא יתכן שבן מאה ילד בו, ולא חשבו למה זה כן הגיוני שאשה בת 90 תתעבר ותלד, אבל הליצים לא עושים חשבונות, העיקר להתלוצץ.
נפלא!
אבל אני הבנתי שאשת קורח סברה באמת שמשה משקר.
 

אשרי העם

משתמש ותיק
פותח הנושא
העירוני שבמוסף שב"ק האחרון (פ' בהעלותך) היה מאמר נרחב ע"ז, מי יוכל לעשות חסד ולסרוק לנו?
 

מהמבקשים

משתמש ותיק
אשרי העם אמר:
והניף אהרן את הלוים תנופה. בילדותי כשאאמו"ר זצ"ל למד אתי חומש הסביר לי כיצד אהרן הי' יכול להניף את כל הלוים כי עשה משקולת גדולה ועל כף א' נתן אבנים גדולות ועל כף שני' עלה הלוי ואהרן לחץ על האבן והכריעה הכף וממילא התרומם הלוי ועי"ז הרים בקל את כל הלוים, ומסתמא כתוב כן באיזה מקום.

אבל צ"ע דתנן במנחות ס"א א' כיצד מניף מוליך ומביא מעלה ומוריד ע"ש ברש"י וקאי על כל התנופות והאיך הי' יכול אהרן לעשות זה, ובמדרש בפתיחתא דאיכ"ר פכ"ג אנשי החיל כ"ב אלף לוים הניף אהרן ביום א' (וכ"ה בויק"ר פכ"ו ס"ט) משמע כפשוטו וצ"ע.
לא הבנתי איך היה גורם כך גם לסיבובם לד' רוחות שבעינן מוליך ומביא מעלהב ומוריד
 

יושב אוהלים

משתמש ותיק
אשרי העם אמר:
[בציטוט מהגרח"ק] - אבל צ"ע דתנן במנחות ס"א א' כיצד מניף מוליך ומביא מעלה ומוריד ע"ש ברש"י וקאי על כל התנופות והאיך הי' יכול אהרן לעשות זה,
מהמבקשים אמר:
לא הבנתי איך היה גורם כך גם לסיבובם לד' רוחות שבעינן מוליך ומביא מעלה ומוריד
להרב @מהמבקשים
ברוך שכיונת לקושיית הגרח"ק זצוק"ל.
 

מאמין

משתמש ותיק
לכאורה גם ע"י אבנים היה אהרן נצרך לכוח בשביל להכריע את הלוי שמצד השני,
ועדיין היה נצרך לנס, לעשות את זה כ"כ הרבה פעמים.
אולי הנס היה קטן יותר, שזה היה ע"י משקולות.
 

rk1234

משתמש ותיק
אשרי העם אמר:
בר נפלא כותב מרן הגר"ח קניבסקי זללה"ה בטעמא דקרא בפרשת בהעלותך (עמ' קסו):
במוסף שבת של יתד היה מאמר ארוך בענין זה עם עוד מקורות
 
חלק עליון תַחתִית