למה אין לולב שני? או סוכה שניה?

עת הזמיר

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
יש לדייק שגם פסח שני אינו על חג הפסח אלא רק לגבי הקרבן ואכילת מצה עימו.(אפילו לגבי אכילת מצה אינו מצוות היום אלא מדיני הקרבן).
אולי כיוון לתחילת תירוץ..
 
 

huo yuc יום טוב

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
רק על קרבן פסח יש כרת
 

לישועתך קויתי השם

משתמש ותיק
פותח הנושא
huo yuc יום טוב אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
רק על קרבן פסח יש כרת
במקום טומאה אין כרת. גם בשאלתם "למה נגרע" לא שאלו למה נכרת...
 

לישועתך קויתי השם

משתמש ותיק
פותח הנושא
חייל של הרבי אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
כי על זה לא ביקשו

למה לא ביקשו? יל"ע מה היה קורה אם לא היו מבקשים? האם לא היה פסח שני? האם ע"י בקשתם השתנתה התורה? אתמהה.
 

אברהם העברי

משתמש ותיק
בקרבן פסח יש משמעות גבוהה מאוד של קרבן ה' - זה המבטא את יציאתנו ממצרים והפיכתנו לאומה (ולכן יש ע"ז כרת כמו מילה שהם המ"ע היחידות שיש עליהם כרת כיון שהם מהותיות לאומת ישראל, מילה היא הברית עם ה' ופסח זה קרבן ה' של עמ"י היינו שמקבילים שזה הברית של היחיד וזה הברית של הציבור ולכן גם ערבו את דם המילה עם דם הפסח)
וכן נאמר להדיא בפסוק
לָ֣מָּה נִגָּרַ֗ע לְבִלְתִּ֨י הַקְרִ֜יב אֶת־קׇרְבַּ֤ן ה'֙ בְּמֹ֣עֲד֔וֹ בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
ספר החינוך
משרשי המצוה, לפי שמצות הפסח הוא אות חזק וברור לכל רואי השמש בחידוש העולם, כי אז בעת ההיא עשה עמנו האל ברוך הוא נסים ונפלאות גדולות ושינה טבע העולם לעיני עמים רבים, וראו כל עמי הארץ כי השגחתו ויכלתו בתחתונים, ואז בעת ההיא האמינו הכל, ויאמינו כל הבאים אחריהם לעולם באמת, שהוא ברוך הוא ברא העולם יש מאין בעת שרצה, והוא העת הידוע, ואף על פי שבריאת היש מן האין הוא דבר נמנע מדרך הטבע, כי כמו כן נמנע לבקוע מצולות ים עד עבור בתוכו עם כבד ביבשה וישובו למקומן, ולהחיות עם גדול ורב ארבעים שנה מלחם היורד מן השמים יום יום, ויתר האותות והמופתים שעשה לנו בעת ההיא שכולן נתחדשו בהפך הטבעים. וענין חידוש העולם הוא העמוד החזק באמונתנו ובתורתנו, כי למאמיני הקדמות אין תורה וחלק לעולם הבא עם ישראל, ידוע הדבר, אין להאריך במפורסם.
על כן היה מרצונו ברוך הוא לזכות במצוה זו הנכבדת כל איש מישראל ואל יעכבהו אונס וריחוק מקום מעשותה, כי אם יקרהו עון שנאנס בחדש הראשון ולא זכה בה עם הקודמין יעשה אותה בחדש השני. ולפי שהוא יסוד גדול בדת, הגיע החיוב גם כן אף על הגר שנתגייר בין פסח ראשון לשני, וכן קטן שהגדיל בין שני הפסחים, שחייבין לעשות פסח שני
 

הצבי

משתמש ותיק
קצת סוטה מהנושא המרכזי של האשכול אבל הוא מעניין לעניין באותו עניין ובהמשך למש''כ לעיל הרב @חייל של הרבי , מאד מאד הפריע לי מדוע בכלל עלה על דעתם של המבקשים לבקש למה ניגרע, והלא כ''ה בכל מצוות התורה שיש להם זמן שאם נאנס בזמן ולא קיים הוא מעוות לא יוכל לתקון, ומה הטענה פה של למה נגרע, וחשבתי שאולי כיון שלהמבואר בחז''ל לכה''פ לחלק מהשיטות הרי ההיטמאות שלהם היתה משום מצווה, וגם הרי המניעה שלהם מלהקריב לא היתה טכנית אלא משום האיסור טומאה, ושמא זו היתה הטענה שלא יתכן שדין מהתורה עצמה יימנע מהם מלקיים מצווה אחרת מן התורה.
אבל אי''ז מיישב את הטענה שבראש האשכול שהרי לכאו' ייתכנו כאלו היכ''ת גם במצוות אחרות, מה גם שלמעשה ניתן הדין בפרשה גם על דרך רחוקה וכמדומני עוד אונסים.
 

אבי חי

משתמש ותיק
חוץ ממה שכבר כתבו והביאו
האונס שעליו מביאים פסח שני (טמא ודרך רחוקה) לא שייך בסוכה לולב ושופר, ולכן השאלה כפי שהיא, לכ' לא מתחילה.
 

לישועתך קויתי השם

משתמש ותיק
פותח הנושא
אברהם העברי אמר:
בקרבן פסח יש משמעות גבוהה מאוד של קרבן ה' - זה המבטא את יציאתנו ממצרים והפיכתנו לאומה (ולכן יש ע"ז כרת כמו מילה שהם המ"ע היחידות שיש עליהם כרת כיון שהם מהותיות לאומת ישראל, מילה היא הברית עם ה' ופסח זה קרבן ה' של עמ"י היינו שמקבילים שזה הברית של היחיד וזה הברית של הציבור ולכן גם ערבו את דם המילה עם דם הפסח)
וכן נאמר להדיא בפסוק
לָ֣מָּה נִגָּרַ֗ע לְבִלְתִּ֨י הַקְרִ֜יב אֶת־קׇרְבַּ֤ן ה'֙ בְּמֹ֣עֲד֔וֹ בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל



שאר הקרבנות לא נקראים "קרבן ה'"?
 

שינובה

משתמש ותיק
ראשית ,יפה ענה יום טוב שזה עשה שיש בו כרת ומראה את חשיבות המצוה כאחד מהיסודות להיות עם ישראל לעם יחד עם דם מילה שגם בו יש כרת ובזכות זה יצאו ממצרים וקיבלו את התורה ,

ב ,למה נגרע זה ציבור של טמאים שלא רצו לפספס את המצוה ,לולב וסוכה יש זמן רב להתכונן והטומאה אינו מעכבת בהם.
 

לישועתך קויתי השם

משתמש ותיק
פותח הנושא
הצבי אמר:
קצת סוטה מהנושא המרכזי של האשכול אבל הוא מעניין לעניין באותו עניין ובהמשך למש''כ לעיל הרב @חייל של הרבי , מאד מאד הפריע לי מדוע בכלל עלה על דעתם של המבקשים לבקש למה ניגרע, והלא כ''ה בכל מצוות התורה שיש להם זמן שאם נאנס בזמן ולא קיים הוא מעוות לא יוכל לתקון, ומה הטענה פה של למה נגרע, וחשבתי שאולי כיון שלהמבואר בחז''ל לכה''פ לחלק מהשיטות הרי ההיטמאות שלהם היתה משום מצווה, וגם הרי המניעה שלהם מלהקריב לא היתה טכנית אלא משום האיסור טומאה, ושמא זו היתה הטענה שלא יתכן שדין מהתורה עצמה יימנע מהם מלקיים מצווה אחרת מן התורה.
כעין זה כ' באור החיים במקום
 

מוחל וסולח

משתמש ותיק
אברהם העברי אמר:
בקרבן פסח יש משמעות גבוהה מאוד של קרבן ה' - זה המבטא את יציאתנו ממצרים והפיכתנו לאומה (ולכן יש ע"ז כרת כמו מילה שהם המ"ע היחידות שיש עליהם כרת כיון שהם מהותיות לאומת ישראל, מילה היא הברית עם ה' ופסח זה קרבן ה' של עמ"י היינו שמקבילים שזה הברית של היחיד וזה הברית של הציבור ולכן גם ערבו את דם המילה עם דם הפסח)
וכן נאמר להדיא בפסוק
לָ֣מָּה נִגָּרַ֗ע לְבִלְתִּ֨י הַקְרִ֜יב אֶת־קׇרְבַּ֤ן ה'֙ בְּמֹ֣עֲד֔וֹ בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל
השאלה נכתבה ללא כניסה להווי החיים של אותם מבקשי פסח שני. אנו מבקשים ליצור דיון הלכתי, כאשר המבקשים ביקשו ככל הנראה מטעמים אחרים לחלוטין.

@לישועתך קויתי השם 
כהמשך לתגובה זו, אך מכיוון נוסף,
פסח, זה היה זכרון וסמל לנס שהם חוו רק שנה קודם לכן.
לנו, היום, פסח זהו חג של עדות.
אך להם, זה היה חג של הווה....... הם חגגו שנה ראשונה ליציאתם ממצרים.
על זה ביקשו 'למה נגרע'?
וכמו שכתב @חייל של הרבי שעל זה ביקשו. וברור מדוע.
זה לא רק שחיפשו עוד מצוות ועוד הידורים.
וזה נקבע לדורות גם כן. כיון שפסח זוהי העדות שעוברת מאב לבן, על היותינו לעם. וכיצד נוצרנו לעם. לא ניתן להפסיד בכך אף שנה אחת. ולשמור את רצף העדות. מדור לדור.

אשמח לקבל מאת חברי הפורום, הסכמה לדברי, או אי הסכמה. תודה מראש.
 

אבי חי

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
אבי חי אמר:
חוץ ממה שכבר כתבו והביאו
האונס שעליו מביאים פסח שני (טמא ודרך רחוקה) לא שייך בסוכה לולב ושופר, ולכן השאלה כפי שהיא, לכ' לא מתחילה.



דרך רחוקה


סוכה ולולב אינן מצוות התלויות בארץ או במקום מסויים
(תמיד שייך אונסים שונים, אבל  בפשטות טמא ודרך רחוקה אלו אונסים שכיחים ולכן חלוק דינם. וודאי יש בזה גם עומק)
 
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
huo yuc יום טוב אמר:
רק על קרבן פסח יש כרת
תשובה אמיתית
ולמה ששאלו
לישועתך קויתי השם אמר:
במקום טומאה אין כרת
עת הזמיר אמר:
באונס גם אין כרת
התשובה
כי יש לנו רק שני מצוו"ע שיש עליהם כרת מילה ופסח
ומצוה שיש עליה כרת הוו"א שהיא ביסוד היהודי כמו מילה
וע"ז אמרו למה נגרע
שהעונש מראה על גודל יקר וחשיבות המצוה
ותשובה זו כתובה כבר אצל רבותנו (אינני זוכר איפה)
 

אחד הלויים

משתמש ותיק
אבי חי אמר:
חוץ ממה שכבר כתבו והביאו
האונס שעליו מביאים פסח שני (טמא ודרך רחוקה) לא שייך בסוכה לולב ושופר, ולכן השאלה כפי שהיא, לכ' לא מתחילה.
צר לי
בגמרא בפסחים מבואר שכל מי שלא הקריב פסח ראשון מקריב פסח שני, ואפילו מזיד.
 

חייל של הרבי

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
חייל של הרבי אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
כי על זה לא ביקשו

למה לא ביקשו? יל"ע מה היה קורה אם לא היו מבקשים? האם לא היה פסח שני? האם ע"י בקשתם השתנתה התורה? אתמהה.
אכן כך פשט הפסוקים. אלו שהיו טמאים ביקשו להוסיף מצווה חדשה בתורה, משה העביר את הבקשה לה' וה' הסכים.

בחסידות חב"ד עושים מיום פסח שני הוראה גדולה בעבודת ה' שאין דבר אבוד.
 
 

לישועתך קויתי השם

משתמש ותיק
פותח הנושא
שינובה אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
שינובה אמר:
למה נגרע זה ציבור של טמאים שלרא רצו לפספס את המצוה ,לולב וסוכה יש זמן רב להתכונן והטומאה אינו מעכבת בהם.
ובכל זאת מה יעשה מי שנאנס?

רחמנא פטריה
גם בפסח רחמנא פטריה
 
 

אבי חי

משתמש ותיק
אחד הלויים אמר:
אבי חי אמר:
חוץ ממה שכבר כתבו והביאו
האונס שעליו מביאים פסח שני (טמא ודרך רחוקה) לא שייך בסוכה לולב ושופר, ולכן השאלה כפי שהיא, לכ' לא מתחילה.
צר לי
בגמרא בפסחים מבואר שכל מי שלא הקריב פסח ראשון מקריב פסח שני, ואפילו מזיד.


הסברתי כוונתי לעיל, שכיון שהאונס מצוי, קבע דין לעצמו [ואח"כ נספחו אליו עוד מקרים]
הרי פשוט שלא היה נאמר דין פסח שני אם לא היו מקרי אונסים בעולם
 
 

שינובה

משתמש ותיק
לישועתך קויתי השם אמר:
שינובה אמר:
לישועתך קויתי השם אמר:
גם בפסח רחמנא פטריה
ע"ז כבר נענית ע"י ואחרים למה התעקשו בלמה נגרע ,


באתי לומר שאונס פטריה זה לא תשובה לשאלתי
לכן ציונו חכמים לחזור כדי שנזכור ,
 
 

חונה בירושלים

משתמש רגיל
יש להוסיף שבמכילתא יש ס"ד שכל גר יתחייב להביא קרבן פסח לאחר גירותו.
כי קרבן זה אינו עוד מצווה אלא הוא הכניסה לברית עם ה' ולכן רק ב' מצוות אלו [פסח ומילה] מחייבים את המבטלם כרת.
 

אוי טאטע זיסער

משתמש ותיק
להרב @לישועתך קויתי השם
לענ''ד השאלה לא מתחילה, ולא רק משאר הסיבות (הנכונות גם הם).
אלא מהסיבה הפשוטה, שאין עוד מצוה שיכולה להיות סיטואציה כזאת.
דהיינו, כי הרי 'ויהי אנשים', היה כפירש''י שהגיעו להקריב קרבן פסח, ואמרו להם שאסור, אז אמרו למה ניגרע, וביקשו שייזרק הדם עליהם על ידי כהנים טהורים, וייאכל על ידי אחרים טהורים, ובלבד שיהא להם חלק במצוה זו, ועל זה אמר להם משה: עמדו ואשמעה, עד שאמר לו ה' על פסח שני.
והיינו, שאין עוד דוגמה כזאת, שהיהודי לא יודע מראש שמשהו מסויים ימנעהו מלעשות מצוה.
ולמשל בלולב וסוכה, אין שם דבר שצריך הזאה ולחכות שבעה ימים, ואם כן יכין לעצמו מראש סוכה ולולב.
 
חלק עליון תַחתִית