לישועתך קויתי השם
משתמש ותיק
למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
יש לדייק שגם פסח שני אינו על חג הפסח אלא רק לגבי הקרבן ואכילת מצה עימו.(אפילו לגבי אכילת מצה אינו מצוות היום אלא מדיני הקרבן).לישועתך קויתי השם אמר:למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
רק על קרבן פסח יש כרתלישועתך קויתי השם אמר:למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
במקום טומאה אין כרת. גם בשאלתם "למה נגרע" לא שאלו למה נכרת...huo yuc יום טוב אמר:רק על קרבן פסח יש כרתלישועתך קויתי השם אמר:למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
כי על זה לא ביקשולישועתך קויתי השם אמר:למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
חייל של הרבי אמר:כי על זה לא ביקשולישועתך קויתי השם אמר:למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
לָ֣מָּה נִגָּרַ֗ע לְבִלְתִּ֨י הַקְרִ֜יב אֶת־קׇרְבַּ֤ן ה'֙ בְּמֹ֣עֲד֔וֹ בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל
אברהם העברי אמר:בקרבן פסח יש משמעות גבוהה מאוד של קרבן ה' - זה המבטא את יציאתנו ממצרים והפיכתנו לאומה (ולכן יש ע"ז כרת כמו מילה שהם המ"ע היחידות שיש עליהם כרת כיון שהם מהותיות לאומת ישראל, מילה היא הברית עם ה' ופסח זה קרבן ה' של עמ"י היינו שמקבילים שזה הברית של היחיד וזה הברית של הציבור ולכן גם ערבו את דם המילה עם דם הפסח)
וכן נאמר להדיא בפסוק
לָ֣מָּה נִגָּרַ֗ע לְבִלְתִּ֨י הַקְרִ֜יב אֶת־קׇרְבַּ֤ן ה'֙ בְּמֹ֣עֲד֔וֹ בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל
אבי חי אמר:חוץ ממה שכבר כתבו והביאו
האונס שעליו מביאים פסח שני (טמא ודרך רחוקה) לא שייך בסוכה לולב ושופר, ולכן השאלה כפי שהיא, לכ' לא מתחילה.
ובכל זאת מה יעשה מי שנאנס?שינובה אמר:למה נגרע זה ציבור של טמאים שלרא רצו לפספס את המצוה ,לולב וסוכה יש זמן רב להתכונן והטומאה אינו מעכבת בהם.
כעין זה כ' באור החיים במקוםהצבי אמר:קצת סוטה מהנושא המרכזי של האשכול אבל הוא מעניין לעניין באותו עניין ובהמשך למש''כ לעיל הרב @חייל של הרבי , מאד מאד הפריע לי מדוע בכלל עלה על דעתם של המבקשים לבקש למה ניגרע, והלא כ''ה בכל מצוות התורה שיש להם זמן שאם נאנס בזמן ולא קיים הוא מעוות לא יוכל לתקון, ומה הטענה פה של למה נגרע, וחשבתי שאולי כיון שלהמבואר בחז''ל לכה''פ לחלק מהשיטות הרי ההיטמאות שלהם היתה משום מצווה, וגם הרי המניעה שלהם מלהקריב לא היתה טכנית אלא משום האיסור טומאה, ושמא זו היתה הטענה שלא יתכן שדין מהתורה עצמה יימנע מהם מלקיים מצווה אחרת מן התורה.
לישועתך קויתי השם אמר:ובכל זאת מה יעשה מי שנאנס?שינובה אמר:למה נגרע זה ציבור של טמאים שלרא רצו לפספס את המצוה ,לולב וסוכה יש זמן רב להתכונן והטומאה אינו מעכבת בהם.
השאלה נכתבה ללא כניסה להווי החיים של אותם מבקשי פסח שני. אנו מבקשים ליצור דיון הלכתי, כאשר המבקשים ביקשו ככל הנראה מטעמים אחרים לחלוטין.אברהם העברי אמר:בקרבן פסח יש משמעות גבוהה מאוד של קרבן ה' - זה המבטא את יציאתנו ממצרים והפיכתנו לאומה (ולכן יש ע"ז כרת כמו מילה שהם המ"ע היחידות שיש עליהם כרת כיון שהם מהותיות לאומת ישראל, מילה היא הברית עם ה' ופסח זה קרבן ה' של עמ"י היינו שמקבילים שזה הברית של היחיד וזה הברית של הציבור ולכן גם ערבו את דם המילה עם דם הפסח)
וכן נאמר להדיא בפסוק
לָ֣מָּה נִגָּרַ֗ע לְבִלְתִּ֨י הַקְרִ֜יב אֶת־קׇרְבַּ֤ן ה'֙ בְּמֹ֣עֲד֔וֹ בְּת֖וֹךְ בְּנֵ֥י יִשְׂרָאֵֽל
לישועתך קויתי השם אמר:אבי חי אמר:חוץ ממה שכבר כתבו והביאו
האונס שעליו מביאים פסח שני (טמא ודרך רחוקה) לא שייך בסוכה לולב ושופר, ולכן השאלה כפי שהיא, לכ' לא מתחילה.
דרך רחוקה
תשובה אמיתיתhuo yuc יום טוב אמר:רק על קרבן פסח יש כרת
לישועתך קויתי השם אמר:במקום טומאה אין כרת
התשובהעת הזמיר אמר:באונס גם אין כרת
צר ליאבי חי אמר:חוץ ממה שכבר כתבו והביאו
האונס שעליו מביאים פסח שני (טמא ודרך רחוקה) לא שייך בסוכה לולב ושופר, ולכן השאלה כפי שהיא, לכ' לא מתחילה.
אכן כך פשט הפסוקים. אלו שהיו טמאים ביקשו להוסיף מצווה חדשה בתורה, משה העביר את הבקשה לה' וה' הסכים.לישועתך קויתי השם אמר:חייל של הרבי אמר:כי על זה לא ביקשולישועתך קויתי השם אמר:למה יש רק פסח שני ולא לולב שני או סוכה שניה? וכן בשאר מצוות. למה אם הוא נאנס אין לו אפשרות להשלים?
למה לא ביקשו? יל"ע מה היה קורה אם לא היו מבקשים? האם לא היה פסח שני? האם ע"י בקשתם השתנתה התורה? אתמהה.
גם בפסח רחמנא פטריהשינובה אמר:לישועתך קויתי השם אמר:ובכל זאת מה יעשה מי שנאנס?שינובה אמר:למה נגרע זה ציבור של טמאים שלרא רצו לפספס את המצוה ,לולב וסוכה יש זמן רב להתכונן והטומאה אינו מעכבת בהם.
רחמנא פטריה
ע"ז כבר נענית ע"י ואחרים למה התעקשו בלמה נגרע ,לישועתך קויתי השם אמר:גם בפסח רחמנא פטריהשינובה אמר:לישועתך קויתי השם אמר:ובכל זאת מה יעשה מי שנאנס?
רחמנא פטריה
אחד הלויים אמר:צר ליאבי חי אמר:חוץ ממה שכבר כתבו והביאו
האונס שעליו מביאים פסח שני (טמא ודרך רחוקה) לא שייך בסוכה לולב ושופר, ולכן השאלה כפי שהיא, לכ' לא מתחילה.
בגמרא בפסחים מבואר שכל מי שלא הקריב פסח ראשון מקריב פסח שני, ואפילו מזיד.
שינובה אמר:ע"ז כבר נענית ע"י ואחרים למה התעקשו בלמה נגרע ,לישועתך קויתי השם אמר:גם בפסח רחמנא פטריהשינובה אמר:רחמנא פטריה
לכן ציונו חכמים לחזור כדי שנזכור ,לישועתך קויתי השם אמר:שינובה אמר:ע"ז כבר נענית ע"י ואחרים למה התעקשו בלמה נגרע ,לישועתך קויתי השם אמר:גם בפסח רחמנא פטריה
באתי לומר שאונס פטריה זה לא תשובה לשאלתי
זאת מניןאבי חי אמר:הרי פשוט שלא היה נאמר דין פסח שני אם לא היו מקרי אונסים בעולם