האם זה נכון שאלדד ומידד היו אחים של משה ,מקור?

איכא מאן דאמר

משתמש ותיק
כן איתא בדעת זקנים מבעלי התוספות
ובתרגום יונתן איתא
להיפך שהיו אחי משה ואהרן מהאמא ולא מהאבא
עיי"ש
 

יהושע

משתמש ותיק
בדעת זקנים איתא שבמתן תורה כולם גרשו נשותיהם האסורות להם וגם עמרם גירש את יוכבד ונשא אשה אחרת ומהם נולדו אלדד ומידד, וקשה בתרתי, האיך יתכן שעמרם ויוכבד עדיין חיו, ואיך יתכן שבגיל פחות משנה אלדד ומידד התנבאו.
 

חסידי קדמאי

משתמש ותיק
אני לא מבין כ"כ בדברי הדעת זקנים
אם פירש מן האשה במתן תורה למה לא חזר ליוכבד ולקח אשה אחרת
ואולי כי היתה דודתו
וא"כ צ"ב למה היה צריך לומר שפירש כמו כולם, הרי הוא פירש כי היתה דודתו, וצ"ע
 

מבין ענין

משתמש ותיק
חסידי קדמאי אמר:
אני לא מבין כ"כ בדברי הדעת זקנים
אם פירש מן האשה במתן תורה למה לא חזר ליוכבד ולקח אשה אחרת
ואולי כי היתה דודתו
וא"כ צ"ב למה היה צריך לומר שפירש כמו כולם, הרי הוא פירש כי היתה דודתו, וצ"ע
אני קראתי היכן שהוא שנישואיה השניים היו בתקופה שבה עמרם גירש אשתו בשל הגזירה של כל הבן הילוד כו'.
ומה שהחזירה אחר שנישאה לאחר, לק"מ, דאינו פחות גרוע מעצם נישואיו לדודתו, אלא דהיה זה קודם מת"ת.
 
 

דעת_האברך

משתמש חדש
נבשר אמר:
למה זה תשאל לשמי אמר:
דעת זקנים מבעלי התוספות.PDF
מעניין שעל הקבר היה רשום "אחי אהרן" ולמה לא נזכר משה? 

שמעתי מהג"ר שמעון אשר גולדברג שליט"א (ה' ישלח לו רפואה שלימה במהרה - שמעון אשר בן חנה בתושח"י) ליישב שאלה זו על פי מהר"ל שאומר שהיות ועם ישראל קבלו את התורה בכפייה כי כפה עליהם הר כגיגית לא חל עליהם דין גר שנתגייר כקטן שנולד דמי, אמנם אחד היה רבנו משה בעם ישראל שלא כפה עליו הר כגיגית כי הוא היה על ההר ולא מתחת ההר. מעתה לפי זה מיושב למה אלדד ומידד היו אחי אהרון ולא אחי משה, כי משה אחרי מתן תורה היה כקטן שנולד, וממילא כבר לא היה בגדר אח של אלדד ומידד, מה שאין כן אהרון שהיה מתחת להר ולכן לא נהפך להיות כקטן שנולד וממילא נשאר אחיהם של אלדד ומידד.
[ולפי זה יישב הרב הנ"ל שליט"א שאלה נוספת בפרשה, שמבואר בגמרא שאהרון לא היה יכול לראות את הנגעים של מרים כי הוא היה קרוב, ומשה לא היה יכול לראות הנגעים כי הוא היה זר. וקשה למה לא אמרו על משה שהוא היה גם זר וגם קרוב, אך לפי הנ"ל אתי שפיר, שהיות ומשה היה כקטן שנולד שוב לא היה נחשב קרוב של מרים ויכול היה לראות את נגעיה אילולא לא היה זר. ודפח"ח].
 
חלק עליון תַחתִית