טומאת מת קודם מתן תורה

אין חכמה

משתמש ותיק
הנה גבי האנשים שהיו טמאים לנפש אדם פלוגתא בגמ' אי נושאי ארונו של יוסף היו או אליצפן ועוזיאל או טמאי מת מצווה 

ולכאו' הרי ודאי שרוב ישראל קודם מתן תורה נטמאו במתים
ולמה הוזקקו התנאים דווקא למקרים מסויימים אלו לצייר טמאים

[ומשה נשא ארונו של יוסף ולא הוזכר כאן
ועוד שעבד במשכן קודם שרפת הפרה
וכן אהרן ובניו מסתמא נטמאו במצרים ועבדו ועשו הפרה הראשונה עצמה]

[ולשון רש"י גיטין ס שנשרפה הפרה לטמאי מתים שבינהם היאך יעשו פסחיהם ולכאו' נשמע שלא רובם]

ויש ליתן טעם מ"ט לא הוצרכו כל ישראל לטהרה מחמת טומאה דקודם מתן תורה
אם מפני שחשיבי בני נח [שזה אינו מוסכם] או מפני טעם אחר
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
מדברי רש"י בפרק הישן עולה, כי האזהרות שהוזהרו ישראל על הטומאה חלו גם על מגע־טומאה שלפני מתן תורה. שכן על קושית רבי יצחק 'אם נושאי ארונו של יוסף היו כבר היו יכולין ליטהר' כתב:
נוֹשְׂאֵי אֲרוֹנוֹ שֶׁל יוֹסֵף כְּבָר עָבְרוּ עֲלֵיהֶם עֲשָׂרָה חֳדָשִׁים וְיוֹתֵר שֶׁלֹּא נְשָׂאוּהוּ, מִשֶּׁחָנוּ בְּהַר חוֹרֵב בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ סִיוָן.
 

אין חכמה

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
מדברי רש"י בפרק הישן עולה, כי האזהרות שהוזהרו ישראל על הטומאה חלו גם על מגע־טומאה שלפני מתן תורה. שכן על קושית רבי יצחק 'אם נושאי ארונו של יוסף היו כבר היו יכולין ליטהר' כתב:
נוֹשְׂאֵי אֲרוֹנוֹ שֶׁל יוֹסֵף כְּבָר עָבְרוּ עֲלֵיהֶם עֲשָׂרָה חֳדָשִׁים וְיוֹתֵר שֶׁלֹּא נְשָׂאוּהוּ, מִשֶּׁחָנוּ בְּהַר חוֹרֵב בְּרֹאשׁ חֹדֶשׁ סִיוָן.

בפשטות כוונת הגמ' שלא היו צריכים טהרה מכח נשיאת הארון     ומכח דברים שהיו אח"כ כבר היו יכולים ליטהר ואין נשיאת הארון מכריחתם שלא יוכלו ליטהר כיון שלא נשואוהו אחר מתן תורה  ורק מוכח שלא נשאוהו בכר י' חדשים 
דלולי זה הרי כל ישראל היו בעניין זה ומה מצאו דווקא בנושאי ארונו של יוסף  וכל הנ"ל      ומ"ד שס"ל ארונו של יוסף הרי בלא"ה צ"ע מה סבר ואולי ס"ל שנושאי ארונו נטמאו אף בחנייתם  [באהל או במגע]

 
 
חלק עליון תַחתִית