וְכֹה־תַעֲשֶׂה לָהֶם לְטַהֲרָם הַזֵּה עֲלֵיהֶם מֵי חַטָּאת וְהֶעֱבִירוּ תַעַר עַל־כָּל־בְּשָׂרָם וגו'.

משה נפתלי

משתמש ותיק
בפרשת נשא פירש רש"י:​
בְּיוֹם כַּלּוֹת משֶׁה. רֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן הָיָה, בַּשֵּׁנִי נִשְׂרְפָה הַפָּרָה, בִּשְׁלִישִׁי הִזּוּ הַזָּיָה רִאשׁוֹנָה, וּבַשְּׁבִיעִי גִּלְּחוּ.
וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן. אוֹתוֹ הַיּוֹם נָטַל עֶשֶׂר עֲטָרוֹת: רִאשׁוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, רִאשׁוֹן לַנְּשִׂיאִים וְכוּ'.
הוי אומר: סדר התחטאות הלוים האמור בפרשה זו – כולל התגלחת והקרבת הקרבנות – ביום השבת היה.
 

יצחק

משתמש ותיק
וזכור לי שיש שם חידוש ברבינו חננאל, שמבואר בגמ' שאח"כ יצאה בת קול ואמרה שלא חטאו בזה שאכלו ביו"כ. ולכאורה למה צריכים בת קול הרי יש להם ק"ו?
והתשובה: שהק"ו נכון רק למי שעשה לשם שמים, הבת קול אמרה שאכן הם עשו לשם שמים.
 

יצחק

משתמש ותיק
הכהן אמר:
במבי אמר:
אה"נ ומכח החידוש הנ"ל למדו ישראל ק"ו בעת חנוכת בית המקדש ואכלו ושתו ושמחו אף שחל ביוה"כ !
הם למדו מקרבן אלישמע בן עמיהוד
תסביר קצת את ה"השגה" שלך
בגמ' מבואר שלמדו מקרבן אלישמע בן עמיהוד ולא מחינוך הלווים.
הסיבה לזה היא, שקרבן אלישמע בן עמיהוד הוא מ"חנוכת המזבח" ומזה אפשר ללמוד לבית המקדש, אבל חינוך הלווים אינו קשור בהכרח לחנוכת המזבח.
 
 

פרלמן משה

משתמש ותיק
במבי אמר:
אה"נ ומכח החידוש הנ"ל למדו ישראל ק"ו בעת חנוכת בית המקדש ואכלו ושתו ושמחו אף שחל ביוה"כ !

עיין מועד קטן דף ט.


ובשפה ברורה לכל נער:

https://thetalmud.wordpress.com/2017/12/04/%D7%99%D7%95%D6%B9%D7%9D-%D7%9B%D6%BC%D6%B4%D7%A4%D6%BC%D7%95%D6%BC%D7%A8-%D7%94%D6%B7%D7%99%D6%BC%D6%B8%D7%97%D6%B4%D7%99%D7%93-%D7%91%D6%BC%D6%B7%D7%94%D6%B4%D7%99%D7%A1%D6%B0%D7%98%D7%95%D6%B9/
לכל סכל ופתי, סגנון רחוק מעולם התורה
 

גבריאל פולארד

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
בפרשת נשא פירש רש"י:​
בְּיוֹם כַּלּוֹת משֶׁה. רֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן הָיָה, בַּשֵּׁנִי נִשְׂרְפָה הַפָּרָה, בִּשְׁלִישִׁי הִזּוּ הַזָּיָה רִאשׁוֹנָה, וּבַשְּׁבִיעִי גִּלְּחוּ.
וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן. אוֹתוֹ הַיּוֹם נָטַל עֶשֶׂר עֲטָרוֹת: רִאשׁוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, רִאשׁוֹן לַנְּשִׂיאִים וְכוּ'.
הוי אומר: סדר התחטאות הלוים האמור בפרשה זו – כולל התגלחת והקרבת הקרבנות – ביום השבת היה.
עי' חזו''א או''ח קכה סק"ח [וז''ל ועו"ק דז' ניסן היה יום השבת ואיך גלחו? וצ''ל דנדחה להן השבת לגילוחן כמו שנדחה לקרבנותיהן, יעויין מו''ק ט א וצ''ע]
ועי' מלבי''ם בהעלותך
 

במבי

משתמש ותיק
פרלמן משה אמר:
במבי אמר:
אה"נ ומכח החידוש הנ"ל למדו ישראל ק"ו בעת חנוכת בית המקדש ואכלו ושתו ושמחו אף שחל ביוה"כ !

עיין מועד קטן דף ט.


ובשפה ברורה לכל נער:

https://thetalmud.wordpress.com/2017/12/04/%D7%99%D7%95%D6%B9%D7%9D-%D7%9B%D6%BC%D6%B4%D7%A4%D6%BC%D7%95%D6%BC%D7%A8-%D7%94%D6%B7%D7%99%D6%BC%D6%B8%D7%97%D6%B4%D7%99%D7%93-%D7%91%D6%BC%D6%B7%D7%94%D6%B4%D7%99%D7%A1%D6%B0%D7%98%D7%95%D6%B9/
לכל סכל ופתי, סגנון רחוק מעולם התורה

כידוע בהגדה של פסח ישנם ארבעה בנים ומה לעשות צריך להתאים את השפה לכל אחד ואחד מהבנים.
 

יצחק

משתמש ותיק
במצורע צריך שהכהן יגלח אותו בכבודו ובעצמו? אולי צריך שיהיה עפ"י דיבור הכהן (כמו הכיבוס בצרעת בגדים שצריך להיות על פי ציווי הכהן).
אבל גם דין זה לא מצאתי כעת לפו"ר.
 

נבשר

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
בפרשת נשא פירש רש"י:​
בְּיוֹם כַּלּוֹת משֶׁה. רֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן הָיָה, בַּשֵּׁנִי נִשְׂרְפָה הַפָּרָה, בִּשְׁלִישִׁי הִזּוּ הַזָּיָה רִאשׁוֹנָה, וּבַשְּׁבִיעִי גִּלְּחוּ.
וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן. אוֹתוֹ הַיּוֹם נָטַל עֶשֶׂר עֲטָרוֹת: רִאשׁוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, רִאשׁוֹן לַנְּשִׂיאִים וְכוּ'.
הוי אומר: סדר התחטאות הלוים האמור בפרשה זו – כולל התגלחת והקרבת הקרבנות – ביום השבת היה.
אם גוזז זה מלאכה שא"צ לגופה, ופסקינן כר"ש א"כ אפשר שהוא מקור באורייתא לדין זה שפטור במלאכה שא"צ לגופה, ולגבי דרבנן אפשר שלא גזרו שבות במקדש וה"ה במשכן - ממעלת הכהנים.
 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
יצחק אמר:
במצורע צריך שהכהן יגלח אותו בכבודו ובעצמו?
תורת כהנים ריש פרשת מצורע:​
מִנַּיִן שְׁחִיטַת צִפֳּרִים וְהַזָּיַת דַּם צִפּוֹר וְתִגְלַחְתּוֹ בְּכֹהֵן? תַּלְמוּד לוֹמַר 'תּוֹרַת הַמְּצֹרָע בְּכֹהֵן'.
יָכוֹל אַף לְקִיחַת צִפֳּרִים וְשִׁלּוּחַ צִפֳּרִים וְכִבּוּס בְּגָדָיו וּרְחִיצָתוֹ בְּכֹהֵן? תַּלְמוּד לוֹמַר 'זֹאת תּוֹרַת'.
וכן הוא בפרק י"א מהלכות טומאת צרעת להרמב"ם, שמבאר כי מעשים אלו באנשים ולא בנשים.​
ואגב אורחא: איתשיל בי מדרשא: ומצורעת? ופרקוה: לא היה הכהן מגלחהּ אלא את שתי השערות האחרונות. והוא כעין ישובו של מרן החת"ס (הובא למעלה) בענין תגלחת הלוים, שגילחו את שׂערם מע"ש עד שלא נשאר בו שיעור חיוב שבת, וביום השבת קיימו את מצות התגלחת בשׂער הנשאר.​
 

נבשר

משתמש ותיק
משה נפתלי אמר:
בפרשת נשא פירש רש"י:​
בְּיוֹם כַּלּוֹת משֶׁה. רֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן הָיָה, בַּשֵּׁנִי נִשְׂרְפָה הַפָּרָה, בִּשְׁלִישִׁי הִזּוּ הַזָּיָה רִאשׁוֹנָה, וּבַשְּׁבִיעִי גִּלְּחוּ.
וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן. אוֹתוֹ הַיּוֹם נָטַל עֶשֶׂר עֲטָרוֹת: רִאשׁוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, רִאשׁוֹן לַנְּשִׂיאִים וְכוּ'.
הוי אומר: סדר התחטאות הלוים האמור בפרשה זו – כולל התגלחת והקרבת הקרבנות – ביום השבת היה.
עוד עיין כאן חזו"א או"ח סי' קכה' אות ח' שכתב שהיה להם דחיה ליום השבת. ולכאו' כוונתו עדל"ת.
חזון איש אורח חיים סימן קכ"ה.

 
 

זאת נחמתי

משתמש ותיק
נבשר אמר:
משה נפתלי אמר:
בפרשת נשא פירש רש"י:​
בְּיוֹם כַּלּוֹת משֶׁה. רֹאשׁ חֹדֶשׁ נִיסָן הָיָה, בַּשֵּׁנִי נִשְׂרְפָה הַפָּרָה, בִּשְׁלִישִׁי הִזּוּ הַזָּיָה רִאשׁוֹנָה, וּבַשְּׁבִיעִי גִּלְּחוּ.
וַיְהִי הַמַּקְרִיב בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן. אוֹתוֹ הַיּוֹם נָטַל עֶשֶׂר עֲטָרוֹת: רִאשׁוֹן לְמַעֲשֵׂה בְרֵאשִׁית, רִאשׁוֹן לַנְּשִׂיאִים וְכוּ'.
הוי אומר: סדר התחטאות הלוים האמור בפרשה זו – כולל התגלחת והקרבת הקרבנות – ביום השבת היה.
. ולכאו' כוונתו עדל"ת.
אין עדל"ת בל"ת שיש בו כרת ובודאי לא בשיש בו מיתת ב"ד 
 
 

קדמא ואזלא

משתמש ותיק
זאת נחמתי אמר:
נבשר אמר:
משה נפתלי אמר:
בפרשת נשא פירש רש"י:​

הוי אומר: סדר התחטאות הלוים האמור בפרשה זו – כולל התגלחת והקרבת הקרבנות – ביום השבת היה.
. ולכאו' כוונתו עדל"ת.
אין עדל"ת בל"ת שיש בו כרת ובודאי לא בשיש בו מיתת ב"ד 
שו"ת בית יצחק יורה דעה א סימן נו
ה' ואחריו מי ילך ר"מ הכונה דלכאורה יש להוכיח דעשה דוחה ל"ת שיש בו כרת מנשיאים ששבט אפרים הקריב בשבת וליכא לדחויי שכן כרת או תדיר או ישנו לפני הדיבור כמו דדחי ביבמות ה' מפסח ומילה ותמיד. וכבר תמהתי ע"ז וליכא למימר דורות משעה לא ילפינן דלמ"ד דורות משעה ילפינן במנחות י"ט ע"ב וע' בתוס' שם ושמואל ס"ל הכי בגמ' מאי איכא למימר. אך דאמרינן במדרש שאמר הקדוש ברוך הוא ליוסף אתה שמרת את השבת עד שלא ניתנה התורה שנאמר וטבוח טבח והכין וכתיב והי' ביום הששי והכינו וכו'. חייך שבן בנך יקריב בשבת אף שקרבן יחיד אינו דוחה שבת ע"ש. הה"ד מי הקדימני ואשלם וזה דוקא אם אותו היום נטל עשר עטרות והי' הראשון ביום ז'. אמנם ר"ע לא ס"ל דאותו יום נטל עשר עטרות דמקשינן בשבת פ"ז ע"ב אהא דיצאו ממצרים ביום ה' או ביום ו' והרי אותו היום נטל עשר עטרות ומדריש ירחא דניסן דהאי שתא חד בשבת דאישתקד בד' בשבת דאין בין עצרת לעצרת ובין ר"ה לר"ה אלא ד' ימים בלבד ובשנה מעוברת ה' ומשני לר' יוסי ז' חסרים עביד לרבנן ח' חסרים עביד. אמנם לר"ע דס"ל בשבתו למעט דחלבי שבת אין קריבין ביו"כ ומקשה בסוכה נ"ד למ"ל מיעוט והלא מעברין שנה בשביל זה ומשני ר"ע ס"ל כאחרים דאין בין שנה לשנה אלא ד' ימים ואין מעברין שום חודש לצורך עיין שם ברש"י וליכא לתרץ לדידי' ז' חסרים או ח' חסרים עביד וע"כ לא ס"ל אותו היום נטל עשר עטרות וכן כ' בח"ס א"ח סי' קס"א. ובזה ישבתי דברי רש"י פ' נשא פסוק ויהי ביום כלות משה שכ' ובשביעי גלחו הלוים ואיך גלחו בשבת ומצאתי קו' זו בספר אחד. ואמנם אם יש תנא דלא ס"ל אותו יום נטל עשר עטרות ל"ק דרש"י קאי לאותו מ"ד. וע' מ"ש הב"י א"ח סי' תקכ"ט דהנשיאים התחילו להקריב ביום ב' דר"ח ותמהו עליו דהרי אותו יום נטל עשר עטרות ולהנ"ל ניחא דמס' סופרים יסבור כר"ע דלא ס"ל אותו יום נטל עשר עטרות וע' מ"ש לענין חג השבועות בתשו' לחתני. וכיון דר"ע לא ס"ל אותו היום נטל עשר עטרות ושבט אפרים לא הקריב בשבת א"כ הנשיאים באמת לא דחו שבת ואי אפשר ללמוד מנשיאים ומסברא אין עשה דוחה ל"ת שיש בו כרת על כן קאמר ואחריו מי ר"ע דר"ע ידחה סברת ב"ש משיטתי': 
 

משה נפתלי

משתמש ותיק
פותח הנושא
נבשר אמר:
אם גוזז הוא מלאכה שא"צ לגופה, ופסקינן כר"ש, א"כ אפשר שהוא מקור באורייתא לדין זה שפטור במלאכה שא"צ לגופה.
למדנו היום בתוספות: קְרִיעָה הָוְיָא מְלָאכָה שֶׁצְּרִיכָה לְגוּפָהּ, כֵּיוָן שֶׁהִיא צֹרֶךְ מִצְוָה.
 
 
חלק עליון תַחתִית