במנורה פרש"י וחותך בכשיל - שפת"ח פירש - "מספריים" מה המקור שלו??

מבין ענין

משתמש ותיק
כשיל מופיע בכתובים תהלים פרק עד
(ו) ועת וְ֭עַתָּה פִּתּוּחֶ֣יהָ יָּ֑חַד בְּכַשִּׁ֥יל וְ֝כֵֽילַפֹּ֗ת יַהֲלֹמֽוּן:

ופירש הרד"ק ומקורו מת"י-
כשיל, הוא קרדום, ותרגום וּבְקַרְדֻּמּוֹת באו לה (ירמיה מו, כב), וּכְמָה דְּעָלִין בְּכַשִּׁילִין.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
לכאורה כוונתם שווה, דקרדום ג"כ אין הכוונה לקרדום המיועד לשבור סתם כגון לשבור בתים, אלא לחתוך, כדיעוי' נימו"י ב"ק מ"ו. מדפה"ר. כשיל. קרדום ומפיל שפאין גסים.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
בן עזאי אמר:
לכאורה כוונתם שווה, דקרדום ג"כ אין הכוונה לקרדום המיועד לשבור סתם כגון לשבור בתים, אלא לחתוך, כדיעוי' נימו"י ב"ק מ"ו. מדפה"ר. כשיל. קרדום ומפיל שפאין גסים.

בלי ספק שקרדום אינו מספריים. הוא מעין גרזן, ולא קרב זאל"ז.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
כוונתי לומר שיש קרדום המיועד לשבירת בתים וכיו"ב, ע"מ שיוכל אח"כ לבנות מחדש, ויש קרדום שייעודו להסיר חלקים מיותרים, כמו שמבואר במשנה בכשיל ומעצד, וכמש"כ הנימו"י "ומפיל שפאין גסים", וזה ייעוד הדומה למספריים.
 

מבין ענין

משתמש ותיק
פותח הנושא
משה נפתלי אמר:
מקורו הוא ספר 'מנחת יהודה', אשר תָּהלת מחברו מוּדעת בכל הארץ.

אכן לא באנו לפקפק על תהלתו, אלא להבין מקורו...
 

במבי

משתמש ותיק
התרגום עה"פ וְ֭עַתָּה פִּתּוּחֶ֣יהָ יָּ֑חַד בְּכַשִּׁ֥יל וְ֝כֵילַפּ֗וֹת יַהֲלֹמֽוּן: כותב  וְכַדּוּן גְּלִיפָיָיהָא גָרְדִין כַּחֲדָא בְּקוּפִיץ וּבְמַפְסָלַת דְּיוּסְטַר מָחֲיָין כִּבְמַרְזוֹפְיָין :
וא"כ משמע  ש"כילפות" זה כלי עם שני צדדים, אגב רש"י על המקום כותב  כלפות - לשון ערבי הוא , כך פרשו דונש (דונש ע' * 56 ) , והוא מכלי הנגרים, ואם נשווה למאמר הגמ' טט בכתפי שנים פת באפריקי שנים, וננתח את המילה כיל-פות, נראה שקיים בה הצירוף "פת" שהוא מבטא שנים וכן רש"י מוסיף שהוא בלשון ערבי וא"כ משמע דלשון אפריקי  הוא לשון ערבי.

אך כשיל הוא קופיץ שזה סכין עבה המיועד בעיקר לחיתוך בשר.
 
 
חלק עליון תַחתִית