עגלות צב?

מבשן אשיב

משתמש ותיק
פירש''י-שש עגלת צב: אין צב אלא מחופים וכן (ישעיה סו, כ) בצבים ובפרדים, עגלות מכוסות קרויות צבים
ולכאו' קשה משבת מסוגיא דעגלות פרק הזורק וברש''י שם  מוכח דלא היו מקורות מלבד ע''י הקרשים עצמם
אשמח לישוב

עודי מדבר אעלה עוד שאלה בפרשה ששאל ילד בן שבע בביהמ''ד מדוע נאמר 'מבן שלושים שנה ומעלה' והרי לאחריו נאמר 'עד בן חמישים שנה' א''כ ודאי שהכוונה למעלה משלושים ולא למטה, ניסיתי לתרץ שה'למעלה' מדגיש שספרו רק מי שהשלים את שנתו הל' ולא שרק נכנס איליה,
אשמח למקור לדברים כאלו או לתירוץ אחר
תודה
 

HaimL

משתמש ותיק
בנוגע לעגלות צב מסתבר לי לפרש שהנשיאים התכוונו להביא את העגלות בשביל כלי הקדש, ולכן הביאו עגלות מחופות, שהרי התורה אמרה שצריך לכסות את כלי הקודש במסעות. וכאשר הקב"ה הסכים על ידם, לא הסכים לשאת את כלי הקדש בעגלות, כי עבודת הקדש עליהם בכתף ישאו. ורק את משא בני גרשון ומררי הסכים שישאו בעגלות, ולזה א"צ כיסוי.
 

בן עזאי

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
פירש''י-שש עגלת צב: אין צב אלא מחופים וכן (ישעיה סו, כ) בצבים ובפרדים, עגלות מכוסות קרויות צבים
ולכאו' קשה משבת מסוגיא דעגלות פרק הזורק וברש''י שם  מוכח דלא היו מקורות מלבד ע''י הקרשים עצמם
אשמח לישוב

כה"ק המהרמ"ש שם על הדף. וכמדו' שיש שכ' שהיו ב' סוגי עגלות. ושמעתי לומר עפ"י הירושלמי (פ"א דשבת ה"א): מנין למעלה מי' שהיא רשות אחרת וכו' וחורנה יליף לה מן העגלות. ר' יוסה ולא כן תני ר' נחמיה צב כמין קמרסטא היו אילו חור ברה"ר וכו', אלא בשעה שהיו מושיטין את הקרשים מזו לזו חרוטות היו. ןעיי"ש בקה"ע דהכיסויין שעל העגלות פתוחות היו כחצי גורן עגולה יעו"ש, וא"כ י"ל לרש"י, דבאמת היו העגלות מחופין, אלא שהיו פתוחין בשעה ששמו עליהם הקרשים, שאם לא היו מרימים את הכיסוי היו הקרשים נופלים.
 

נבשר

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
עודי מדבר אעלה עוד שאלה בפרשה ששאל ילד בן שבע בביהמ''ד מדוע נאמר 'מבן שלושים שנה ומעלה' והרי לאחריו נאמר 'עד בן חמישים שנה' א''כ ודאי שהכוונה למעלה משלושים ולא למטה, ניסיתי לתרץ שה'למעלה' מדגיש שספרו רק מי שהשלים את שנתו הל' ולא שרק נכנס איליה,
אשמח למקור לדברים כאלו או לתירוץ אחר
תודה
נפק"מ לבן ל' לכח (עיין ברש"י), ולכאו' במשנה משמע מתחילת הל' כמו בן י"ג.
 

שמעיה

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
פירש''י-שש עגלת צב: אין צב אלא מחופים וכן (ישעיה סו, כ) בצבים ובפרדים, עגלות מכוסות קרויות צבים
ולכאו' קשה משבת מסוגיא דעגלות פרק הזורק וברש''י שם  מוכח דלא היו מקורות מלבד ע''י הקרשים עצמם
אשמח לישוב

עודי מדבר אעלה עוד שאלה בפרשה ששאל ילד בן שבע בביהמ''ד מדוע נאמר 'מבן שלושים שנה ומעלה' והרי לאחריו נאמר 'עד בן חמישים שנה' א''כ ודאי שהכוונה למעלה משלושים ולא למטה, ניסיתי לתרץ שה'למעלה' מדגיש שספרו רק מי שהשלים את שנתו הל' ולא שרק נכנס איליה,
אשמח למקור לדברים כאלו או לתירוץ אחר
תודה
נ"ל שהסוגיה בשבת הולכת לפי הפרשנות שעגלות צב היינו עגלות ההולכות בזוגות. ובכך מתיישב גם מהיכן לה לגמרא שנסעו עגלות בזוגות ובשל כך תפסו ט''ו אמה לרוחב רה"ר.
 
 

שמעיה

משתמש ותיק
נבהל להשיב אמר:
שמעיה אמר:
לפי הפרשנות שעגלות צב היינו עגלות ההולכות בזוגות
אשמח אם תצטט פרשנות זו במקורה

בער"ש בדקתי בפרוייקט השו''ת בפרשני הפסוק הראשונים, ושם מצאתי. כמדומה ואף בתרגומים יש בזה.
 

מבשן אשיב

משתמש ותיק
פותח הנושא
עוד יש לעיין שמהגמ' שם ומרש''י [צ''ח ע''ב ד''ה אמר שמואל ועוד] משמע שכל ד' העגלות נתפסו ע''י קרשי המשכן, א''כ היאך נשאו את האדנים אלא נשארו ע''ג הקרשים א''כ לכאו' לא היה שיווי משקל ומהגמ' משמע שהיו בדיוק באמצע העגלות [ואם הורידו אותם ג''כ לא היה ש''מ שנחסר מקום האדנים] והיאך נשאו את הטבעות [לשי' שתפקידם לחבר בין הקרשים]
ואיך נשאו את קרשי החצר? [ושמא מפני גובהם לשי' שגובהם ט''ו אמה לא שייך ממילא לנשאם בעגלות ולשי' שגובהם ה' אמות לא הוצרכו לעגלות]
 
חלק עליון תַחתִית