500,,, יותר! אלף..יותר ! אלפיים ,,,יותר ! 2500 ,,מתקרב ! פרשת נשא

NETANEL

משתמש ותיק
ברכת כוהנים מוויקי.jpg
הצילום של תמר הירדני

500,,, יותר!  אלף..יותר !  אלפיים ,,,יותר !  2500 ,,מתקרב !   וגם -
   יחודיותה וסגולתה של לשון הקודש.​
יותר מ  500.  יותר - מאלף !.​
יותר - מאלפיים .  !
  2500 -  כן, בערך!​
                 יש לנו ספרי תורה ( שלמים או קטעים)  עתיקים . בני 500 שנה של הרמא .(אולי גם של אבוהב) שנשרף בשואה,ויש של מעל  1000 שנה =  הכתר מטבריה, וקודקס לניגראד,( שנכתב בקהיר  ב1009) .  ויש גם  מעל 2000 שנה =  קטעים מקומראן.   ובמדבר יהודה. 
    אבל מהו קטע  הטקסט העתיק ביותר שיש לנו  היום . ?
      כן . יש קמיע (3) שנכתבה על פיסת מתכת מכסף. שגוללו אותה . ועם חוט ענדו אותה על הצוואר.  ולבסוף האדם נקבר עם הקמיע , שנמצא אחרי 2500 שנה,
 ומה כתוב בה
       יודעים מה?  חשוב יותר מה  ל א  כתוב בה
אין בה:נידוי, חרם, שמתי, איסור ,קללה. רוחות ושדים - אין כלום.
     אבל יש בה כמה מילים     כ" כ  מפורסמות :
 יברכך ה' וישמרך. יאר ה' פניו אליך ויחוניך .ישא ה' פניו אליך. וישם לך  ש ל ו ם !
 ​
  ברכת הכוהנים. מהפרשה שלנו השבוע.
 ​
  כמה נאה וכמה נאה.
וזה  נכתב בסוף  בית ראשון. וכתובה בכתב עברי. ( לא אשורי ) .
      נמצאה בירושלים. בכתף הינום. ליד מוזיאון בגין. קרוב לתחנת הרכבת הישנה,
והיום במוזיאון ישראל.

הקללה והברכה
  .   ועוד : לקלל אפשר בכל שפה.    אבל    ל ב ר ך.  רק בעברית.   ולמה. ? 
 גם זה יש השבוע,   בפרשה יש  מצוות לומר דברים מסויימים לאנשים מסויימים :   קללות שקוראים לסוטה כדי לאיים עליה - והן נאמרות בכל לשון
     אבל יש בפרשה גם את ברכת הכוהנים, ואת  ברכת כוהנים.  וגם את המילה " שלום" . להלכה:  חייבים לומר  רק  בלשון הקודש !
 ​

ועל הדרך הנה עוד פירורים: ושני נעלמים!
א, להיכן נעלם  את ספר הקללות ?
ב, הפלא שהיה ונעלם,  מי ועל מה כתב " והנה אין בכל משפטי התורה ,דבר התלוי בנס ,זולתי העניין הזה, שהוא
   פ ל א  ונס קבוע שייעשה בישראל...?
ג, מה נקבל באם נחליף את האות ט' לאות ת'  ?
ד, איך הפכו המים המאררים - למים קדושים ?

תשובות
א, 
בסוטה נאמר " וכתב את האלות האלה הכוהן בספר " ,פירוש הרגיל = את הקללות הכתובות כאן בפרשה,
 אך האבן עזרא כאן כותב:
 "שהיה להם ספר ידוע באלות" . היה ונעלם.

ב, אלה דברי הרמבן על פרשת סוטה , ומוסיף שם  שזה רק " בהיותם רובם  עושים רצונו של מקום וכו" 

 ג,   הכלי יקר אומר : לולא דמסתפינא הייתי אומר ש-  שהנאמר בסוטה " כי תשטה"
         = כי תשתה שהט'  הופכת לתיו. (אם תשתה  יין  ותשתכר .דבר המביא לזנות) 
 ולכן הסמיכות לנזיר.

  ד,  אבל אם כבר. קבלו גם  את המים הקדושים של  הסוטה.וקדושתם היא הגורמת  את כל המחלות שלה !  
   איך מים קדושים  גורמים למחלות...שהמים נתקדשו עי הפרשה שנמחקה בה, ולכן אם חטאה הרי מים קדושים  אלה לא יגיעו למקום הטינוף ,אלא יישארו בגופה ינפחו אותה ויגרמו למחלות , משאכ אם לא חטאה....וכו ... עיין שם בכלי יקר - ותשכח  פירוש יקר.

שבת שלום


 
 

NETANEL

משתמש ותיק
פותח הנושא
להלן חלק מתיאורו של גבי ברקאי שחשף את הממצאים:
......פתיחת המגילות התעכבה במשך שלוש שנים עד שנמצאה טכנולוגיה מתאימה לפתיחת המגילות מבלי שייגרם להן נזק. עם פתיחתן נמצא כי הן מכילות שורות חרוטות בכתב האלפבית העברי העתיק, המשלבות בתוכן נוסח מקוצר של ברכת הכהנים המוכר מן התורה: (בספר במדבר) הוא "יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ; יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ; יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם" (במדבר, ו', כ"ד-כ"ו),
ואילו על לוחית הכסף מכתף הינום נכתב: "יְבָרֶךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ; יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם". זהו הממצא הקדום ביותר של טקסט מקראי. לאחר למעלה מעשור, הצליח צוות של מדענים להביא לפענוח חלקים נוספים מהכתובת, בעזרת שיטות מתקדמות של צילום. .....

   וכמוזכר  זה קדום בכחמש מאות שנה , מקטעי תורה של מדבר יהודה שהיו עד אז הכי קדומים ממצא זה.
 

NETANEL

משתמש ותיק
פותח הנושא
מנחם מענדל שפרינגר אמר:
NETANEL אמר:
לקלל אפשר בכל שפה
מסכת סוטה פ"ז מ"ב:
ואלו נאמרין בלשון הקודש:
..וחליצה ('ככה יעשה לאיש אשר לא יבנה את בית אחיו'
לדעתי גובל בקללה)
ברכות וקללות
א. הציטוט שהבאת מדוייק- ויש בו קללה בלשה"ק. אבל-
ב. כתבתי  "קללה  אפשר בכל שפה" כולל לשה"ק. והברכה רק בלשה"ק.
ב. בנוסף לא בדקתי בכל התורה והתריג - התייחסותי היתה לפרשת נשא שם.
תודה
 
 
 
חלק עליון תַחתִית