אמרו חז"ל "למה נסמכה פרשת סוטה לפרשת נזיר, לומר לך שכל הרואה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין"
וידוע להקשות שלכאורה אדרבא, מי שלא ראה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין אבל מי שראה לכאורה כבר אינו צריך.
וחשבתי לתרץ, שחידשו חז"ל שבאמת הדבר אינו כך, שלפעמים אדם חושב שהוא כבר הבין שהחטא הוא רע ומזיק ןממילא הוא כבר רחוק מן החטא.
אבל באמת הדבר אינו כך דאפי' חסיד שבחסידים אין ממנים אותו אפוטרופוס לעריות (ירושלמי פ"א כתובות). משום שמציאות החטא הוא קיים בתוך האדם.
ועל דרך האמור בגמ' (שבת קנב.)
אמר רב כהנא: מאי דכתיב כי הוא אמר ויהי - זו אשה.. תנא: אשה חמת מלא צואה, ופיה מלא דם - והכל רצין אחריה.
ועוד יש בחינה דאדרבא כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו.
וזה מה שבאה התורה ללמדנו בסמיכות נזיר לסוטה, שאל יחשוב האדם שלאחר שרואה סוטה בקילקולה פטור הוא מלעשות הרחקות לחטא.
וכעין זה שמעתי פעם ביאור מעניין במה שאמרו חז"ל לקרא פר' עריות במנחה דיו"כ.
שלכאורה הוא תמוה, ברגעים כ"כ נעלים מזהירים בן אדם מאיסורים כ"כ חמורים?? והיה צריך לכאורה לקרא בפ' קדושים או בפ' מה ה' שואל מעימך..
וביארו בזה שאדרבא, חז"ל באו ללמדנו שאפי' ברגע כ"כ מרומם אדם צריך לשמור את עצמו מאיסורים אלו, ואיננו רחוק מן היצה"ר עד יום המיתה.
אשמח לשמוע דעות חו"ר הפורום בעניין
וידוע להקשות שלכאורה אדרבא, מי שלא ראה סוטה בקלקולה יזיר עצמו מן היין אבל מי שראה לכאורה כבר אינו צריך.
וחשבתי לתרץ, שחידשו חז"ל שבאמת הדבר אינו כך, שלפעמים אדם חושב שהוא כבר הבין שהחטא הוא רע ומזיק ןממילא הוא כבר רחוק מן החטא.
אבל באמת הדבר אינו כך דאפי' חסיד שבחסידים אין ממנים אותו אפוטרופוס לעריות (ירושלמי פ"א כתובות). משום שמציאות החטא הוא קיים בתוך האדם.
ועל דרך האמור בגמ' (שבת קנב.)
אמר רב כהנא: מאי דכתיב כי הוא אמר ויהי - זו אשה.. תנא: אשה חמת מלא צואה, ופיה מלא דם - והכל רצין אחריה.
ועוד יש בחינה דאדרבא כל הגדול מחבירו יצרו גדול ממנו.
וזה מה שבאה התורה ללמדנו בסמיכות נזיר לסוטה, שאל יחשוב האדם שלאחר שרואה סוטה בקילקולה פטור הוא מלעשות הרחקות לחטא.
וכעין זה שמעתי פעם ביאור מעניין במה שאמרו חז"ל לקרא פר' עריות במנחה דיו"כ.
שלכאורה הוא תמוה, ברגעים כ"כ נעלים מזהירים בן אדם מאיסורים כ"כ חמורים?? והיה צריך לכאורה לקרא בפ' קדושים או בפ' מה ה' שואל מעימך..
וביארו בזה שאדרבא, חז"ל באו ללמדנו שאפי' ברגע כ"כ מרומם אדם צריך לשמור את עצמו מאיסורים אלו, ואיננו רחוק מן היצה"ר עד יום המיתה.
אשמח לשמוע דעות חו"ר הפורום בעניין